Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Bäri_
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2014
    • 923
    • Turku

    Mä en kyllä tunnista bemaria tosta citikka miehen avautumisesta. Mulla on yks surkee e39, jossa oli alustan osat väljiä + halvin mahdollinen jom alusta. Muuten jokanen bemari on ollu arkikäytössä hyvä ajettava. Ei citikkakaan huono ole, yks sellanen ollut ja jäi ihan hyvät muistot. Mutten kyllä vertailisi niitä keskenään. Vähän samanlainen kulla kun eemelitkin ajaa. Tollasta stringeriä pitäis päästä ajamaan. Pelkkä ulkonäkö herättää omistuhaluja.
    G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

    Ex:
    E61 535dA -05
    E91 320dA -06
    E53 X5 3.0dA - 03
    E39 535iA -01
    E39 520i -97
    E39 530dA - 00

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      Tuon edeltäjä m271on ainakin tosi huonossa maineessa. Jakopää/vvt pyörät rakenteiltaan tosi huonot.
      Tuohonhan saa kyllä osat ihan järkevään rahaan ja vaihtokin on suht simppeli operaatio. Merkkari tietysti vie munuaisenkin laskua kirjoitettaessa, mutta sen ketjun sujauttaa sinne varsin helposti jos rattaat ovat ok. Niitäkin sai paremmasta matskusta tehtynä. Muilta osinhan tuo kone on ihan ok. Ehkä vähän janoinen kulkupuoleen suhteutettuna, mutta onhan se sentään Cosworthin suunnittelema ainakin kannen osalta

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by OVi View Post
        Totta! Auto on aina kokonaisuus. Kääntösäde on takatuuppareissa aina omaa luokkaansa, mutta hiljaisuutta tarjoaa moni muukin, kuin Bemari. E60 oli hiljainen auto, mutta F10 oli aika keskitasoa, johon yltää jopa Sitikka. Siitäkin olemme samaa mieltä, että Bemari suorastaan liimautuu tiehen autobahnvauhdissa, mutta se ei lämmitä mieltä yhtään, jos tuuppaa 30 tkm vuosittain Suomalaisilla talvirajoituksilla. Noissa vauhdeissa Bemarit ovat melkoisen vikuroita vietäviä ja jousitusmukavuus on lapsenkengissä, kun vertaa parempiin.
        Mulla on hirveän vähän Citroänistä kokemuksia mutta omat bemarit on kyllä kulkeneet nätisti suoraan ja vakaasti, ehkä rengastuksella (oem) on merkitystä asiaan.

        Citoenistä kerron kuitenkin lyhyen jutun vuosien takaa.
        Kaverini isä tilasi uuden C5 farkun Olarin Veholta. Luovutuspäivänä auto oli siellä takaovella citikka puolella odottamassa. Myyjä neuvoi taikatemput kaverini isälle ja sitten omistaja kuskin penkille, auto käyntiin ja vaihde D, sammui. Kari katsoi myyjää ja myyjä Karia. Uusi yritys ja sama. Kolmas ja sama. Kari nousi autosta ylös, vilkaisi kaiteen yli alakertaan ja sanoi myyjälle että tekee paperit valmiiksi niin hän hakee vaihtoauton tuolta alhaalta. Citroen vaihtui siinä sitten 30tkm ajettuun 220cdi eemeliin. (Eemeli saattoi olla 200cdi)

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          2010-luvun alkupuolella kaverini osti uuden Skoda Octavia Kombin 1.4TSI, joka on edelleen ajossa. Muista vieläkin kun 1. kertaa olin koeajamassa sitä, niin ihmettelin miten ihmeessä auto voi välittää näin vähän urista - niistä samoista joihin silloinen E46 330iA -01 18-tuumaisilla renkailla ja Sport Settings -alustallaan tykkäsi suorastaan välillä imeytyä. Skodassa alla normaalit 15-tuumaiset "pullarenkaat". Mutta, kun Octaviassa oltiin, niin kyllähän se rengasmelu oli vähän toista tasoa, mikä oli silloisissa malleissa kaikissa.

          Ajettavuus on kokonaisuus. Suuntavakavuus riippuu myös hiukan auton koosta ja ennen kaikkea niistä renkaista. Suorituskyky mutkissa ei saa vähentää halua mennä suoraan suoralla tiellä, ilman halua hakeutua niihin hiton uriin. Kun vaihdoin sigun autosta ne 18-tuumaiset alta 17-tuumaisiin kesärenkaisiin, niin tietyllä tavalla mentiin ehkä siihen suuntavakaampaan suuntaan, kun 18-tuumainen matalampiprofiilinen rengas ei enää poiminut yksittäisiä pikkukiviä kuljettajan takamuksen tiedoksi niin tehokkaasti, kuin tuumaa pienempi. 17-tuumaisilla renkailla ikään kuin annettiin tuuma lisää puskuria pienille epätasaisuuksille, joita tämän maan tiet ovat täynnä.

          BMW:llä on jotenkin menty liian pitkälle, auto ilman M Sport -alustaa ei ole kilpailijoidensa edellä puhuttaessa vauhdikkaammasta mutka-ajosta ja autojen painojen ollessa edelleen min 1.6t, tätä ei saada aikaiseksi ilman alustan kovuutta. Siihen väsyy.

          Lisäksi, kuten todettu, kilpailijoilla ei ole aikomustakaan myydä vähempää, eli ajettavuudessakin mennään eteenpäin. Tuo KIA Stinger -testimenestys on hyvä herätys, tosin muistaakseni aiemminkin on eri lehtien GT-luokan koeajoissa moitittu esim. M4:en (muistaakseni?) alustan kovuutta. Totta kai siinä 150km/h-> nopeuksissa on eri kriteerit, mutta kuka Saksan ulkopuolella aikuisten oikeasti pääsee edes tuollaista kokemaan?

          Stinger on kyllä onnistunut ja kehuttu melkein kaikissa testeissä, mitä vastaan on tullut. Itseäni kiinnostaisi myös ihan uusi Ford Mustang, mutta siinä taas kaikki turvatestit ja laatukertomukset toimivat taas aivan päinvastaisesti (EU-autoissa vähemmän turvavarusteita kuin US-autoissa??). Kukaan kokeillut?
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5252
            • Pirkkala

            Eipä ole bemarilla alustan osalta suunnittelijoilla ollut aivan sama asia tähtäimessä kuin citikalla. Se on kiistämätöntä että c5 alusta on mukava, oikein ylikorostetun mukava.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5252
              • Pirkkala

              Originally posted by Juppe View Post
              Tuohonhan saa kyllä osat ihan järkevään rahaan ja vaihtokin on suht simppeli operaatio. Merkkari tietysti vie munuaisenkin laskua kirjoitettaessa, mutta sen ketjun sujauttaa sinne varsin helposti jos rattaat ovat ok. Niitäkin sai paremmasta matskusta tehtynä. Muilta osinhan tuo kone on ihan ok. Ehkä vähän janoinen kulkupuoleen suhteutettuna, mutta onhan se sentään Cosworthin suunnittelema ainakin kannen osalta
              Kyllä sen jakopään kestävyys kilometreissä mitattuna on varsin ongelmallinen.
              Se on vähän kuin vag 1.4tsi että ketju pitää vaihtaa alle sadantonnin välein.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                On siinä ongelmansa, mutta sen vaihto ei oo juuri hihnan vaihtoa kummempi juttu. Vanha ketju poikki, kuusi kiinni vanhaan ja pyörittely koneen läpi. Aikaa meni ehkä 1.5h. Satkun välein tuon joutuu kyllä tekemään, se on ihan totta. Ketjumurheet löytyy joka koneesta, mihin on tyrkätty iwiksen rimpulaketjua jakopäähän. Omaan kesäautoon meinasin vaihdella uuden ketjun kiristäjän vaihdon yhteydessa, mutta paketin avattuani ja vanhan mitattuani (24v vanha ja edelleen samassa mitassa uuden kanssa) päätin palauttaa uuden ketjun. Noita ketjun vaihtoja on dramatisoitu aika paljon, kun merkkiliikkeet ovat ryöstäneet asiakkaat kuoliaaksi niissä hommissa. Lopulta aika moneen autoon tommosen jakopään tekee suht nopeasti. Kaveri juuri remppasi tuollaista 1.4TSI konetta ja totesi, että oli suht simppeli homma vaihdella ne osat.

                Mitä bemareiden kulkuun tulee (jopa sen e46:n) niin ehjinä ja hyvillä renkailla menevät kyllä ihan suoraan. 200tkm ajettu Suomi-auto voi olla aika kaukana ehjästä ja uutenakin ne kulmat ovat pielessä. Ne pitää oikeasti hieroa kohdalleen, sitten menee kyllä suoraan.
                Last edited by Juppe; 08-06-2019, 13:54.

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4985
                  • Forssa

                  Originally posted by Juppe View Post
                  Mitä bemareiden kulkuun tulee (jopa sen e46:n) niin ehjinä ja hyvillä renkailla menevät kyllä ihan suoraan. 200tkm ajettu Suomi-auto voi olla aika kaukana ehjästä ja uutenakin ne kulmat ovat pielessä. Ne pitää oikeasti hieroa kohdalleen, sitten menee kyllä suoraan.
                  Mutta mikä siinä on, että sen bemarin pitää olla aina ihan tikissä saavuttaakseen sen? Muut merkit menevät suoraan ja mukavasti vaikka kellossa olisi kilometrejä reilusti. Harva kuitenkaan vaihtelee autoonsa yhtään mitään muuta sinne alustaan, kuin mitä katsastus kulloinkin vaatii. Vai onko bemareissa pääsääntöisesti aina ”liian” isot renkaat korostamassa ongelmia?

                  Mutta edelleen, joka päivä ajan e39:llä noin 200km ja autohan menee kuin juna eteenpäin ja se hiljaisuus on aivan omaa luokkaansa. Alla on 235/45/17 halpikset.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • hencca89
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 619
                    • ikaalinen

                    Vaikuttaa siltä että päivittäiseksi aivot narikkaan työjuhdaksi seuraavaksi tulee e39:think

                    Hintaluokassa 0-15kiloo bensana.

                    E60 ei herätä yhtään enempää mielenkiintoa, laadussa jää kakkoseksi ja ilmeisesti tunteita herättäviin moottoreihin ei uskalla koskea
                    W211 mesen ohjaus kankea+tunnoton, se ei välttämättä vielä arkiautoksi tuloa kaada. Mutta lukuisat samiviat, pussiongelmat ja sbc-ongelmat saanu toisiin aatoksiin. Viimesenä pisarana kun isän 200ses kokoajan vikaa.
                    Yhdestä 500e olin pitkään kiinnostunu moottorin ja susilampaan vaatteissa luukin takia, onneks sbc-ongelmat ilmaantui kiinnostuksen aikana...
                    C-sarja ehdoton nounou. Ei millään tavalla täytä vaivattomasti ajettavan arkiauton kriteereitä.
                    Cls vois kiinnostaa kokeilla. Ulkonäkö vetoaa mutta samat ongelmat lienee nuissakin...

                    E92 herättää ulkonäön puolesta mielenkiinnon ja yksi olikin kerran viikonlopun koeajossa. Mutta ehkä joskus harrasteeksi. Työjuhdaksi liian epäkäytännöllinen.
                    E91 ehkä:think mutta ei taas herätä tunteita ja jää mun mielestä e39 varjoon laadussa ja luotettavuudessa yms..
                    E46 farkkuna voisi mennä hyvinkin. Ehkä mielummin kuin e91. Kuusmukiset tai neloskoneisista vain 318 1,9.

                    Itselle auton ei tarvitse olla uusi, joten koen että tässä hintaluokassa on vaikea lyödä e39:think

                    Tää olis kuulunu kyllä jo autokuumeilua topikkiin

                    Joten sori ot. Mutta saa heittää varteenotettavia vaihtoehtoja.
                    BMW E91 320
                    MB W108 280SE
                    SUZUKI GSX-R
                    BMW K100 "cafe"

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Mutta mikä siinä on, että sen bemarin pitää olla aina ihan tikissä saavuttaakseen sen?
                      Tuota en kyllä tiedä. Varmaan liittyy alustan geometriaan. Tottahan se on, että mersussa saa olla vaikka puolet nivelistä väljiä ja puslat sohloja ja silti se menee suoraan. Se ei sitten toki käänny enää herkästi sormenpäillä kurviin. Toisaalta toi sigun e90 menee kyllä ihan suoraan, eikä vetele mihinkään. Se on tosin ihan tehtaan kuosissakin. Eikä sen puoleen toi kesäautokaan mitenkään erityisesti vetele, vaikka rengastus on jo leveämmän puolella ja alusta aika kentässä.

                      Comment

                      • IKa
                        BTCF Member
                        • Apr 2007
                        • 877
                        • Klaukkala

                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        ...muistaakseni aiemminkin on eri lehtien GT-luokan koeajoissa moitittu esim. M4:en (muistaakseni?) alustan kovuutta...
                        M4:sen Competition package -varustelu sisältää aina myös adaptive M suspensionin, jolla alustan saa napista ihan miellyttäväksi matka-ajoon myös Suomen huonopintaisilla teillä.
                        G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                        Comment

                        • mikae34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 4985
                          • Forssa

                          Originally posted by hencca89 View Post
                          Vaikuttaa siltä että päivittäiseksi aivot narikkaan työjuhdaksi seuraavaksi tulee e39:think

                          Hintaluokassa 0-15kiloo bensana.

                          E60 ei herätä yhtään enempää mielenkiintoa, laadussa jää kakkoseksi ja ilmeisesti tunteita herättäviin moottoreihin ei uskalla koskea
                          W211 mesen ohjaus kankea+tunnoton, se ei välttämättä vielä arkiautoksi tuloa kaada. Mutta lukuisat samiviat, pussiongelmat ja sbc-ongelmat saanu toisiin aatoksiin. Viimesenä pisarana kun isän 200ses kokoajan vikaa.
                          Yhdestä 500e olin pitkään kiinnostunu moottorin ja susilampaan vaatteissa luukin takia, onneks sbc-ongelmat ilmaantui kiinnostuksen aikana...
                          C-sarja ehdoton nounou. Ei millään tavalla täytä vaivattomasti ajettavan arkiauton kriteereitä.
                          Cls vois kiinnostaa kokeilla. Ulkonäkö vetoaa mutta samat ongelmat lienee nuissakin...

                          E92 herättää ulkonäön puolesta mielenkiinnon ja yksi olikin kerran viikonlopun koeajossa. Mutta ehkä joskus harrasteeksi. Työjuhdaksi liian epäkäytännöllinen.
                          E91 ehkä:think mutta ei taas herätä tunteita ja jää mun mielestä e39 varjoon laadussa ja luotettavuudessa yms..
                          E46 farkkuna voisi mennä hyvinkin. Ehkä mielummin kuin e91. Kuusmukiset tai neloskoneisista vain 318 1,9.

                          Itselle auton ei tarvitse olla uusi, joten koen että tässä hintaluokassa on vaikea lyödä e39:think

                          Tää olis kuulunu kyllä jo autokuumeilua topikkiin

                          Joten sori ot. Mutta saa heittää varteenotettavia vaihtoehtoja.
                          Kannatan, älä aikaile!

                          Auto on liikkumaväline.

                          Comment

                          • Juza
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 275
                            • Washington D.C.

                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            Itseäni kiinnostaisi myös ihan uusi Ford Mustang, mutta siinä taas kaikki turvatestit ja laatukertomukset toimivat taas aivan päinvastaisesti (EU-autoissa vähemmän turvavarusteita kuin US-autoissa??). Kukaan kokeillut?
                            Mulla on nyt pari kuukautta ollut viime vuoden mallin Musse. Erittäin hauska laite ajaa. Halusin ehdottomasti manuaalin, vaikka automaatilla ois toki ollut viivalta nopeampi, mutta huomattavasti vähemmän fiilistä. Ajettavuudeltaan on Performance Packilla hyvin samanhenkinen kuin E9x M3. Performance Packissa tulee mm. lukkoperä 3.73 välityksellä, isot Brembot, parempi alusta jne. Jenkkimallin GT:ssä on 466hv/570nm. Launch control, line lock jne on vakiona. Laatuongelmia ei ole ainakaan tässä vaiheessa näkynyt.
                            Last edited by Juza; 10-06-2019, 05:52.
                            2024 X7 xDrive40i M Sport
                            2011 E93 335i M Sport
                            1998 E39 528i
                            2003 Boxster

                            Comment

                            • Tctic
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2004
                              • 215
                              • Raahe

                              Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia Mitsubishi Outlander PHEV:stä? Hinnat alkaisivat olla järkeviä, mutta onko tekniikka yhtä luotettavaa kuin esim Toyotan hybrideissä?
                              Lähes autoton...

                              Comment

                              • asse21
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2005
                                • 1233
                                • Tampere

                                Originally posted by Tctic View Post
                                Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia Mitsubishi Outlander PHEV:stä? Hinnat alkaisivat olla järkeviä, mutta onko tekniikka yhtä luotettavaa kuin esim Toyotan hybrideissä?
                                Sivusta seuranneena ei isompia vikoja. Esim. Hybriditekniikka tuntuu kestävän.
                                Autohan on ihan järkyttävä peräkärry ajolleen, jos sillä nyt on sitten väliä...
                                Uudemmassa on jo sivistyneempi ohjaus ja alusta.
                                Vanhoja keskieuroopan leasingvehkeitä tuntuu olevan hyvin Suomessa tarjolla.
                                E39 525i touring
                                E39 523i
                                i3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎