Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kakkoskopan Priuksella päristelty nyt pari tuhatta km. Voimalinja toimii hämmästyttävän hienosti. Ryömii tyhjäkäynnillä täysin tasaisesti (DSG:t mun kokemuksen* mukaan eivät oikein). Kaasuvaste on välitön, ei tarvitse lainkaan odottaa että kierrokset nousevat ja/tai loota ehtii vaihtaa 1-5 pykälää pienemmälle (niinkuin lähestulkoon jokaisessa perheautomaatissa). Mitään raivostuttavia sekunnin tuumimistaukoja ei tapahdu vaikka kaasun painaa yhtäkkiä pohjaan (*cough* DSG). Vaikka polttomoottori sammuu, ilmastointi pysyy päällä, toisin kuin tavan start-stop virityksissä. Jarruttaessa ei mitenkään huomaa milloin jarrutetaan sähkömoottorilla, milloin jarrupaloilla. Autossa ei ole myöskään mitään typeriä ajomoodeja joita pitäisi olla arpomassa.
Kaiken kaikkiaan toosassa on yksi parhaiten käyttäytyvistä automaattilaatikoista millä olen ajanut, vaikka voimalinjan toteutus onkin melko eksoottinen. Nyt kun on hiukan oppinut ajamaan tuolla niin viimeiset 600km keskikulutus on ollut 4.3 l/100km (lähinnä maantieajoa, ei motareita).
Veroja tuolle arvottiin €420 joten huoltoineen ja hakupalkkioineen yms. ollaan noin viidessä tontussa. H*tin ruma se silti on.
CVT:n takia polttomoottorin kierrokset toki huitelevat missä sattuu, mutta se ei minua häiritse kun kyseessä ei ole auto jolla Ajetaan vaan auto jolla liikutaan. En usko että tuon jälkeen käyttiksissä enää palaan pelkkiin polttomoottoreihin. Hupiosastolla ässään voisi upgradeta vaikka 4 lisäsylinteriä. Hiukan lisää rahaa niin ehkä F01, ja siihen hiukan lisää niin voisi siirtyä suoraan quattroon, nimittäin Quattroporteen.
*mun DSG kokemus on ohut, rajoittuu lähinnä vuokra-autoihin (Audi Q3, VW Golf + Touran vm. 2012-18). Koko ajan niidenkin käytös on parantunut.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
Huudellaas vielä toiseen kertaan ja vähän tarkemmin.
Kävin tosiaan hydractive-alustaista C5-sitikkaa ajamassa ja olihan sen hintaiseen autoon kyllä hyvä kyyti.
Onko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisesta 3-korisesta C5-sitikasta 2.0hdi:na. Ymmärtääkseni tuo hydraulijousituskaan ei ihan maailman pommein järjestelmä ole kuitenkaan ja koriltaan lähtökohtaisesti kaikki nuo yhä siistejä. :think
Tässä kun on lähinnä volvon, bmw:n sekä alfa romeon välillä hyppinyt niin mietin että ottaisko sitä hypyn tuntemattomaan välillä. Mukava pitkänmatkan auto mielessä kun nurkissa liikun kävellen ja ajoprofiili on käytännössä maantietä pelkästään niin alkaa auton ajomukavuus sekä suuntavakaus olemaan tärkeitä piirteitä. :think
Tuskin voi ainakaan niin paljon mennä pieleen kuin 2.8 V6 passatilla, toki se oli mahdollisimman huono yksilökin joka ei sääliä saanutJaguar XF Sportbrake R-sport.
E39 523iA Oxfordgreen
Comment
-
-
Mazda 6 jonka uudemman korimallin valmistus alkoi joskus vuonna: 2008, niin onko kellään omakohtaista kokemusta tälläisestä bensakoneisesta yksilöstä?
Se tiedetään jo, että auto on melko muovisen oloinen, mutta ulkonäön puolesta omaan silmään ihan näppärän näköinen, Japsi autoksi. :think
Tämän uudemman ei "kuulemma" pitäisi enää ruostua läheskään samassa määrin, kuin edeltäjänsä ja koneiden (vaparit ainakin) pitäisi olla suhteellisen lujaa tekoa.ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Comment
-
-
Originally posted by Juhaska View PostMazda 6 jonka uudemman korimallin valmistus alkoi joskus vuonna: 2008, niin onko kellään omakohtaista kokemusta tälläisestä bensakoneisesta yksilöstä?
Se tiedetään jo, että auto on melko muovisen oloinen, mutta ulkonäön puolesta omaan silmään ihan näppärän näköinen, Japsi autoksi. :think
Tämän uudemman ei "kuulemma" pitäisi enää ruostua läheskään samassa määrin, kuin edeltäjänsä ja koneiden (vaparit ainakin) pitäisi olla suhteellisen lujaa tekoa.
Comment
-
-
Originally posted by E39Fin View PostHuudellaas vielä toiseen kertaan ja vähän tarkemmin.
Kävin tosiaan hydractive-alustaista C5-sitikkaa ajamassa ja olihan sen hintaiseen autoon kyllä hyvä kyyti.
Onko kellään omakohtaista kokemusta tuollaisesta 3-korisesta C5-sitikasta 2.0hdi:na. Ymmärtääkseni tuo hydraulijousituskaan ei ihan maailman pommein järjestelmä ole kuitenkaan ja koriltaan lähtökohtaisesti kaikki nuo yhä siistejä. :think
Tässä kun on lähinnä volvon, bmw:n sekä alfa romeon välillä hyppinyt niin mietin että ottaisko sitä hypyn tuntemattomaan välillä. Mukava pitkänmatkan auto mielessä kun nurkissa liikun kävellen ja ajoprofiili on käytännössä maantietä pelkästään niin alkaa auton ajomukavuus sekä suuntavakaus olemaan tärkeitä piirteitä. :think
Tuskin voi ainakaan niin paljon mennä pieleen kuin 2.8 V6 passatilla, toki se oli mahdollisimman huono yksilökin joka ei sääliä saanut
Kommentit tulevat hieman viiveellä...
2.0 hdi on euro 5 dieseleistä varmaan kaikista huolettomin moottori. Ongelmat ovat yleensä polttoainepuolella, eli pumpun määräsäädin, suutin, tai EGR ongelmia, mutta ongelmat tulevat yleensä vasta 250-300 tkm nurkilla. Aisinin laatikko on taas aika antiikkinen, kun vertaa ZF:n 6hp tai 8hp laatikoihin, mutta samaa askia on Volvossa, Opelissa, Fordissa, Saabissa ja ties missä muussa.
Ykkös- ja kakkoskoppaiset on sinkitty aika tukevasti ja niissä ruoste vaivaa ainoastaan takaluukkua, mutta kolmoskoppainen ruostuu pyörän kaarista ja runsaalla hiekkatiekäytöllä pohjakin saattaa olla ruosteessa. Vanhempien versioiden alusta ja jousitus on myöskin yksinkertaisempi ja koetellumpi, joten myös halvempi ylläpitää. Kolmoskoppaisessa tuennat on useammalla tukivarrella ja McPherson tyylisillä jousisylintereillä, joten alustaremppa on kalliimpaa, kuin vanhemmissa, mutta auto on aika jämäkästi tehty, joten ei niitä puslia tarvitse päntiönään vaihtaa.
Kolmoskoppaisen jousituksen ongelmat ovat -08 malleihin laitetut etujousisylinterit, jotka alkavat vuotamaan, mutta eiköhän nuo ole jo kaikki vaihdettu toimiviin versioihin. Toinen ongelma on taakse menevä hydeputki joka ruostuu tankin päällä olevasta osuudesta. Putki on kallis ja työläs vaihtaa, mutta sen voi korjata helmiliittimillä ja pätkällä uutta putkea. Hydejousitus on mainettaan parempi ja esim. meidän vanhempi ykköskoppainen C5 on kohtapuoliin 440 tkm ajettu ja siinä mahtaa olla vieläkin alkuperäiset jousisylinterit. Kun 300 tkm alkaa lähestymään, niin hydepumppu saatta alkaa polttamaan sulaketta, mutta siitä selviää puhdistamalla pumpun hiilisillan. Itse pumppujakin on palanut jonkin verran, mutta pumpun moottorit passaavat kaikista vitosista ristiin, joten käytettyjä kyllä on tarjolla.
Kunnossa ollessa Sitikat ovat todella hyviä ajaa, mutta jos takapään tuennoissa on väljää, niin liukkaalla ne ovat suorastaan pelottavia ajettavia. Kokonaislaadussa ne jäävät Bemarin jälkeen, mutta hintakin jää aika kauas Bemarista ja korjauksia ajatellen osat ovat aika maltillisesti hinnoiteltuja. Suurimpana ongelmana Sitikan ostamisessa pitäisin Sitikkamiesten ääretöntä nuukuutta, joten uudehkossakin autossa voi olla rautalankaviritys, tai joku osa on jätetty vaihtamatta, kun ei raaskittu sijoittaa paria kymppiä uuteen osaan. Ja onhan niissä kuitenki niitä Sitikkamaisuuksia, mutta ne eivät yleensä vaikuta mitenkään ajamiseen...Last edited by OVi; 24-08-2019, 21:47.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostOlen ajanut, ostaisin. Muovinen :think No, mikä auto ei ole sisältä ? Harmi kun ei ole takaveto.
GM tuotteilla (Cadillac ja Saab) pitkään ajaneena, tuo mazda on sisältä ainakin minusta arvokkaamman näköinen, olkootkin muovia. :think
Ajovalopolttimet pitää näemmä vaihtaa lokarin kautta, mutta eipä niitä tarvitse onneksi joka kuukausi olla vaihtamassa.
Mitähän muuta "erikoista" noista löytyy? :thinkex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Comment
-
-
Originally posted by AnttiJuhani View PostEkan mazda 6 bensakoneet on ainakin ollu jees. Ei se uudempikaan mazda 6 ole ilmeisesti ihan pommimvarma ruostetta vastaan mutta suunta ollut parempaan. Ei niitä näy katukuvassa umpiruosteisena kuten edeltäjäänsä, joten kai sekin kertoo jostain.
Itsekkään en ole yhtään yksilöä nähnyt missä kukkisi kontit, lokarit ja helmat, kuten vanhemmassa mallissa tuli ikävän monesti nähtyä. :thinkex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+
Comment
-
-
Originally posted by AnttiJuhani View PostEkan mazda 6 bensakoneet on ainakin ollu jees. Ei se uudempikaan mazda 6 ole ilmeisesti ihan pommimvarma ruostetta vastaan mutta suunta ollut parempaan. Ei niitä näy katukuvassa umpiruosteisena kuten edeltäjäänsä, joten kai sekin kertoo jostain.
Comment
-
-
Originally posted by AnttiJuhani View PostEkan mazda 6 bensakoneet on ainakin ollu jees. Ei se uudempikaan mazda 6 ole ilmeisesti ihan pommimvarma ruostetta vastaan mutta suunta ollut parempaan. Ei niitä näy katukuvassa umpiruosteisena kuten edeltäjäänsä, joten kai sekin kertoo jostain.VW passat 1.9tdi 4motion
E36 "328" cabrio
Comment
-
-
Jep facelift malli ekasta ei ole niin paha korroosion kerääjä. Mulla oli -03 6 gt 2.3, ja vaikka se Lapissa koko elinkaaren oli niin helmat ja kaaret oli mätöjä. 400tkm ajettu kone vei jo öljyä mutta toimi. Ei koskaan ollut mitään koneen kanssa. Serkulta ostin joka sillä ajoi yli 300tkm ja itse muutaman tuhat vain. Möin kaverille ja silläkin se pelasi vielä. En tiedä paljonko nyt menty ja onko enää ajossa. Yhdellä tutulla meni uudemmasta diesel moottori paskaksi. En ole tosin toista kuullut menevän.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTalvella tuppaa jopa tasaisella olla lähtö hankalaa/hidasta. Ainakin tyhjiltään. Ei auta edes 100kg hiekkasäkkejä taluukun edessä. Viime talven pitkällä Haisulilla ajelin,mutta oli pakko vaihtaa nelivetoon. Tuollaiseen (täällä parjattuun) japsi avolavaan.ex: E46 330d M-Sport '04
Comment
-
-
Originally posted by Juhaska View PostMazda 6 jonka uudemman korimallin valmistus alkoi joskus vuonna: 2008, niin onko kellään omakohtaista kokemusta tälläisestä bensakoneisesta yksilöstä?
Se tiedetään jo, että auto on melko muovisen oloinen, mutta ulkonäön puolesta omaan silmään ihan näppärän näköinen, Japsi autoksi. :think
Tämän uudemman ei "kuulemma" pitäisi enää ruostua läheskään samassa määrin, kuin edeltäjänsä ja koneiden (vaparit ainakin) pitäisi olla suhteellisen lujaa tekoa.X3 30d M-sport
exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316
Comment
-
Comment