Originally posted by Tojopa
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Enpä ole kysynyt, kun en ole koskaan jäänyt millään laitteella tienposkeen, vaikka viime vuodet olen reissannut -75 mallisella Jytä Jammulla 15 tkm ympäri Suomen. Viime kesänä oli kyllä keskeytys lähellä, kun Jammusta katosi kaikki sähköt Rovaniemellä, mutta pienellä tonkimisella elektronit alkoivat taas virrata sen ainoan sulakkeen läpi.Originally posted by L.H View PostLähimmälle korjaamolle vai lähimmälle Tesla-korjaamolle?
Jokos se selvisi mitä Teslan hinausvakuutus maksaa?Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
Kunhan lätisen ajan kuluksi.
Työn puolesta kävi passiiviosien toimittaja juttelemassa jo pitkään vallinneesta komponenttien saataavuus haasteista sekä tulevasta.
Tilannehan on jo jonkin aikaa ollut se, että aivan perus passiivikomponenttien saatavuudet ovat olleet haastavia.
Tämä johtuu osittain siitä että isoimmat autotehtaat ovat ostaneet itselleen komponenttitehtaita, taatakseen oman tuotannon tarpeet. Jos joskus sattuu jäämään varastoihin enemmän komponentteja kuin puskurivarastot vaativat, ne voidaan myydä maailman yleisille markkinoille. Arvaattekin että komponenttien hinnat tätä myöten nousseet roimasti. Joo pieniä määriä saa hyvin edelleen mutta jos tarve esim. 1milj.kpl jollekin osalle, ei tätä määrää saada mistään.
Tämä toimittaja satuili esimerkin, tiedä kuinka paikkaansa pitävä mutta antaa osviittaa.
Normaalin s-mersuun käytetään n.10-20 piirikorttia. Sama hybridinä imee jo 30-40 piirikorttia. Saman puhtaasti sähköversion tekemiseen menee yli 50 piirikorttia.
Sähköautojen valmistuksessa on aina vaan puhuttu akustojen osalta saatavuuksista ja päästökuormista. Kuitenkin sähkiksen valmistukseen menee montaa muutakin osaa/komponenttia enemmän ja kun kaikkien osien saatavuuksista alkaa olla jo nyt hivenen haasteita, ei varmasti saada sillä tahdilla sähköautoja linjalta ulos kuin olisi "tarve".
Jos tältä seisomalta 50000 suomalaista marssisi ostamaan uuden sähköauton, milloinkohan olisi viimeisen auton toimitus? :think
Ja kyllä autotehtaillakin on komponenteissa saatavuusongelmia, ei nekään pysty ostamaan aivan kaikkia komponentteja heille tuottavia tehtaita.
Ja osien saatavuuksissa on haasteita aivan kaikkien muidenkin osien osalta kuin pelkästään passiivien.
Saa nähdä miten tilanne kehittyy tulevina vuosina.Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Ei selvinnyt, kun kukaan ei ole tänne osannut vastata. Vakuutusyhtiön laskuri ei kerro kattaako vakuutus hinauksen korjaamolle vai Tesla-korjaamolle.Originally posted by OVi View PostJokos se selvisi mitä Teslan hinausvakuutus maksaa?“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
Yleensä se on vakuutusehtojen mukaisesti "lähin sopiva" korjaamo jolloin olettaisin että se on Tesla-korjaamo. Tietty jos nyt joku tukivarsi tai joku muu alustan osa menee niin luottaisin itse myös muihinkin kuin Tesla korjaamoihin.Originally posted by L.H View PostEi selvinnyt, kun kukaan ei ole tänne osannut vastata. Vakuutusyhtiön laskuri ei kerro kattaako vakuutus hinauksen korjaamolle vai Tesla-korjaamolle.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
Mielenkiintoinen pointti.Originally posted by |foder| View PostKunhan lätisen ajan kuluksi.
Työn puolesta kävi passiiviosien toimittaja juttelemassa jo pitkään vallinneesta komponenttien saataavuus haasteista sekä tulevasta.
Tilannehan on jo jonkin aikaa ollut se, että aivan perus passiivikomponenttien saatavuudet ovat olleet haastavia.
Tämä johtuu osittain siitä että isoimmat autotehtaat ovat ostaneet itselleen komponenttitehtaita, taatakseen oman tuotannon tarpeet. Jos joskus sattuu jäämään varastoihin enemmän komponentteja kuin puskurivarastot vaativat, ne voidaan myydä maailman yleisille markkinoille. Arvaattekin että komponenttien hinnat tätä myöten nousseet roimasti. Joo pieniä määriä saa hyvin edelleen mutta jos tarve esim. 1milj.kpl jollekin osalle, ei tätä määrää saada mistään.
Tämä toimittaja satuili esimerkin, tiedä kuinka paikkaansa pitävä mutta antaa osviittaa.
Normaalin s-mersuun käytetään n.10-20 piirikorttia. Sama hybridinä imee jo 30-40 piirikorttia. Saman puhtaasti sähköversion tekemiseen menee yli 50 piirikorttia.
Sähköautojen valmistuksessa on aina vaan puhuttu akustojen osalta saatavuuksista ja päästökuormista. Kuitenkin sähkiksen valmistukseen menee montaa muutakin osaa/komponenttia enemmän ja kun kaikkien osien saatavuuksista alkaa olla jo nyt hivenen haasteita, ei varmasti saada sillä tahdilla sähköautoja linjalta ulos kuin olisi "tarve".
Jos tältä seisomalta 50000 suomalaista marssisi ostamaan uuden sähköauton, milloinkohan olisi viimeisen auton toimitus? :think
Ja kyllä autotehtaillakin on komponenteissa saatavuusongelmia, ei nekään pysty ostamaan aivan kaikkia komponentteja heille tuottavia tehtaita.
Ja osien saatavuuksissa on haasteita aivan kaikkien muidenkin osien osalta kuin pelkästään passiivien.
Saa nähdä miten tilanne kehittyy tulevina vuosina.
En ole ihan noin syvällä "elektroniikkaskenessä" mutta siis miten tuo suhtautuu siihen kun nykyautoissa kutakuinkin releet on korvattu ohjainlaitteilla joita siis vähänkään prameammassa autossa löytyy sitten jo kymmeniä?
Vai kysynkö nyt ihan asian sivusta...?-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Q1..se on se aika taas vuodesta kun myyntijohtaja on lähettänyt myyjät korottamaan hintoja :-) "Keksi sille autoharrastajalle vaikka joku tarina sähköautoista"Originally posted by |foder| View Post
Tilannehan on jo jonkin aikaa ollut se, että aivan perus passiivikomponenttien saatavuudet ovat olleet haastavia.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
En ole sähkötekniikan asiantuntija minäkään mutta en mitenkään jaksa uskoa että sähköautossa olisi hirveän paljon enempää ohjainkortteja kuin bensa-autossa. Eiköhän ne materiaalipulaa aiheuttavat roinat löydy sieltä akustosta. Hmm.. Tai no tietysti jos siellä akustossa on oma BMS-korttinsa jokaiselle kennopaketille, joita siinä akustossa sinällään taitaa olla kymmeniä, niin sitten voi ollakin että sitä piirikorttia on kaikkiaan enemmän..Originally posted by GameOver View PostMielenkiintoinen pointti.
En ole ihan noin syvällä "elektroniikkaskenessä" mutta siis miten tuo suhtautuu siihen kun nykyautoissa kutakuinkin releet on korvattu ohjainlaitteilla joita siis vähänkään prameammassa autossa löytyy sitten jo kymmeniä?
Vai kysynkö nyt ihan asian sivusta...?Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
Kyllä se komponenttien saantiongelma on ollut "aktiivisesti" päällä jos vähän yli vuoden, jonka aikana on hinnat nousseet kaikilla tukkureilla. Ennen valittiin komponenttien ostopaikka sen mukaan missä oli halvinta, nyt valitaan sen mukaan mistä on saatavilla. Yleensä vain yhdessä paikassa saatavilla edes osa siitä määrästä mitä tarvitaan ja hinnan määrää myyjä. Pakko se on maksaa kun ei ole valinnanvaraa.Originally posted by jokes911 View PostQ1..se on se aika taas vuodesta kun myyntijohtaja on lähettänyt myyjät korottamaan hintoja :-) "Keksi sille autoharrastajalle vaikka joku tarina sähköautoista"
Toisinaan voi jopa valita hinnan mukaan mutta se tilanne on harvoin, kuten esim. nyt kiinalaisten uudenvuoden jälkeen. Hetkellistä tämäkin tilanne.
Tarkkaan ei hajua mutta kyllähän uudemmat ja uusissa autoissa pyritään välttämään mekaanisia kytkimiä kuten releet. Nämä sitten on sisällytetty erinäisinä ratkaisuina suoraan piirikortilla. Tämäkin syö komponentteja.Originally posted by GameOver View PostMielenkiintoinen pointti.
En ole ihan noin syvällä "elektroniikkaskenessä" mutta siis miten tuo suhtautuu siihen kun nykyautoissa kutakuinkin releet on korvattu ohjainlaitteilla joita siis vähänkään prameammassa autossa löytyy sitten jo kymmeniä?
Vai kysynkö nyt ihan asian sivusta...?
Ja ihan ylipäätään. Ei se myyntitykki varsinaisesti ollut myymässä mitään. Kävi vaan kahveella ja jutusteli maailman komponenttitilanteesta ja tulevaisuudesta tällä alalla.
Elämme vaikeita aikoja...Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Ja jos sattuukin saamaan komponentteja, niin eikös kinulit omannu karkeasti 80% niistä esiintymistä joista saadaan akustoihin tarvittavat harvinaisemmat metallit? Että hippasen jarraa sekin sitten markkinoitten flash floodaamista patteriautoilla.
Comment
-
Kinukeilla ei ole patteripuolella minkäänlaista dominanssia.Originally posted by Macke View PostJa jos sattuukin saamaan komponentteja, niin eikös kinulit omannu karkeasti 80% niistä esiintymistä joista saadaan akustoihin tarvittavat harvinaisemmat metallit? Että hippasen jarraa sekin sitten markkinoitten flash floodaamista patteriautoilla.
Comment
-
Ainakin tuossa jutussa annetaan ymmärtää että kiinalaisilla 90% harvinaisten maametallien "omistajuus". Jos ei omien markkinoiden täyttämiseen riitä metalleja, mitenhän se vaikuttaa muun maailman markkina tilanteeseen?Originally posted by gnz View PostKinukeilla ei ole patteripuolella minkäänlaista dominanssia.
Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Macke puhui akuista, ei kestomagneeteista.Originally posted by |foder| View PostAinakin tuossa jutussa annetaan ymmärtää että kiinalaisilla 90% harvinaisten maametallien "omistajuus". Jos ei omien markkinoiden täyttämiseen riitä metalleja, mitenhän se vaikuttaa muun maailman markkina tilanteeseen?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...78#gs.0j5RzbBJ
Esim. Tesla käyttää kestomagneetteja ainoastaan M3:sen toisessa moottorissa. Kyse ei siis ole sähköauton kannalta mistään kriittisestä materiaalista.Last edited by gnz; 15-02-2019, 19:18.
Comment
-
M3 (hauska lukea tuo kirjoitusasu bmw-foorumilla) on vienyt elektroniikan integraation ymmärtääkseni seuraavalle tasolle.
Autossa on yksi (tai muutama) keskustietokone eikä lukuisia eri paikkoihin ripoteltuja ohjainkortteja. Näin valmistaminen/asentaminen on edullisempaa ja sama ”keskustietokone” on tehokkaammin käytössä kun se tekee lähes kaiken.
Jos kyseinen komponentti joskus vaurioituu, se on varmasti arvokas orkkis-varaosa (kiina tarvikkeet ehkä markkinoilla silloin) mutta jos asiaa ajattelee PC:n emolevyn vaihtona 10 vuotta vanhaan koneeseen niin ominaisuudetkin saattaa olla tällä välin parantuneet. Tesla taitaa olla todellakin ”tietokone pyörillä” ja itseäni vähän mietityttää sen toimintavarmuus vuosien saatossa Suomen oloissa sekä autotekniikan että elektroniikan suhteen.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Teslat ovat erittäin kalliita korjata takuuajan ulkopuolella. Esim. pykivä 17” keskinäyttö sekä sen elektroniikka on luokkaa 3-4k€ vaihdettuna. Niitä on mennyt suomessakin useita 2-5 vuotiaista autoista. Jossakin pienehkössä etupään kolarivauriossa vaihdetaan koko etuakselisto, koska tehtaan suositus, +10k€.
Vaikuttaa siltä että S&X ovat pienen uuden valmistajan tuotekehitysprojekteja, varsin onnistuneita sinällään, mutta sekä ostaminen että ylläpito voivat olla kallista vaikka bemareiden hintoihin tottuneille. Model3 osalta on toivoa paremmasta mutta nähtäväksi jää. Kun tulosta täytyy tehdä, ison omistajamassan rahastaminen alkaa ehkä tulevaisuudessa houkutella.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Näyttää äkkiseltään käytettynä 700-1100€ väliin tuo näyttö löytyvän. Toki vaatineeko minkä tason koodausta, kun näytön vaihtaa... Edit: vaatii koodausta, joten ei ainakaan vielä taida kovin helpolla onnistua itse vaihto. Ilmeisesti 2015 jälkeen voi vaihtaa pelkän näytön ja tesla on vanhempiin päivitellyt uudemman mallin mcu/lcd.
Mitenhän kauan tuo teslan monopoli huoltojen ja korjauksien suhteen tulee pitämään.:thinkLast edited by zener; 16-02-2019, 09:59.
Comment
Comment