Tosin euroopasta löytyy jo maita jossa on vakuutuksia joihin vaikuttaa ajokäyttäytyminen (nopeus) ja tuolloin kaikki data on lähetetty vakuutusyhtiölle.
Vastaavaa on Suomessakin tarjolla Smart driven muodossa. Tarjottiin tuota kun Cliota hommasin. Itselleni se lokaatiotietokaan ei ole ongelma mutta ymmärrän mikäli se joillekin on. Menee vähän ot:ksi tämä mutta..
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Itselleni se lokaatiotietokaan ei ole ongelma mutta ymmärrän mikäli se joillekin on. Menee vähän ot:ksi tämä mutta..
Ennen verotuksen alkamista näkisin todennäköisempänä autonvalmistajien myyvän näitä evästetietoina eteenpäin. Oiva sivubisnes.
Valtiolliselle taholle gps-datan tms. antamisesta on tuskin valmistajille mitään rahallista hyötyä.
Käyköhän sähkön hinnalle samoin kuin kävi maissin hinnalle USA:ssa? Siellä maissin hinta kasvoi kun siitä alettiin tekemään etanolia polttoaineeksi. Lopulta ruoan hintakin alkoi nousemaan kun maissin kysyntä kasvoi yllättäen.
Tuo tässä vanhan omakotitalon omistajana eniten pelottaakin..
Piti perhana käydä tankillä. Noh olihan siitä jo aikaa kun viimeksi tankkasin 14.2 ja tankilla oli ajettu 2010km, joten oli jo aikakin.
Tankillisen keskikulutus 2,1L/100km (käytettyä sähköä en pysty tällä hetkellä mittaamaan), mutta sähkön keskikulutus on nyt tippunut arvoon 32,4Kwh/100km. Lämpimien ilmojen saapuminen vaikuttaa suoraan kun lämmityslaite ei haukkaa niin paljon sähköä.
Piti perhana käydä tankillä. Noh olihan siitä jo aikaa kun viimeksi tankkasin 14.2 ja tankilla oli ajettu 2010km, joten oli jo aikakin.
Tankillisen keskikulutus 2,1L/100km (käytettyä sähköä en pysty tällä hetkellä mittaamaan), mutta sähkön keskikulutus on nyt tippunut arvoon 32,4Kwh/100km. Lämpimien ilmojen saapuminen vaikuttaa suoraan kun lämmityslaite ei haukkaa niin paljon sähköä.
Noista olisi mielenkiintoista nähdä koko vuoden polttoaine/sähkönkulutus ja laskea todellinen hinta/100km.
Nykyisellä sähkön hinnalla sähkölläkin 100km maksaa jo liki 4e.
Siis mitä auto kuluttaa. Sähkömittari pyörii sitten vielä vähän enemmän. Ilmoittaako BMW latureiden hyötysuhteen?
Voiko toi sähkönkulutus oikeasti pitää paikkansa? Itsellä oli Leafille koko talvirengaskauden keskikulutus 18,9 kWh / 100 km, enkä ole harrastanut mitään säästötalkoita.
Voiko toi sähkönkulutus oikeasti pitää paikkansa? Itsellä oli Leafille koko talvirengaskauden keskikulutus 18,9 kWh / 100 km, enkä ole harrastanut mitään säästötalkoita.
Leaf on suunniteltu ajettavaksi sähköllä, 5'er ei.
Vähän kun löisit X5:een 3 litran dieselin lisäksi 0.5L 3-pyttyisen turbon takakonttiin ja kokeilisit ajaa sillä.
Voiko toi sähkönkulutus oikeasti pitää paikkansa? Itsellä oli Leafille koko talvirengaskauden keskikulutus 18,9 kWh / 100 km, enkä ole harrastanut mitään säästötalkoita.
Eikö toi 530e oo vähän isompi kuin leaf?
Laskeeko noi miten rehellisesti sitä kulutusta, vai onko noissa samaa kuin normi autojenkin kulutus kikkailuissa.
Noista olisi mielenkiintoista nähdä koko vuoden polttoaine/sähkönkulutus ja laskea todellinen hinta/100km.
Nykyisellä sähkön hinnalla sähkölläkin 100km maksaa jo liki 4e.
Siis mitä auto kuluttaa. Sähkömittari pyörii sitten vielä vähän enemmän. Ilmoittaako BMW latureiden hyötysuhteen?
Joo, näin vähän ajattelinkin että laskee sitten vaikka vuoden päästä sähkön ja bensan yhteen ja katsoo kulutuksen.
BMW ei juuri ilmoita mitään mitä tulee sähkön kulutukseen, mutta voi karkeasti laskea että joku 5-10% katoaa tuossa latauksessa.
Sähkönkulutus on totta tosiaan ollut aika reipasta mutta pitää muistaa että auton sain tammikuussa ja näin ollen lämppäriä on käytetty reilusti. En siis ole lähtenyt siihen mitä eräät plugareiden kanssa tekee eli ajaa talvella ilman lämppäreitä (siis kaikkia...) vain pihistääkseen sähkössä tai estääkseen että bensakone lähtee käyntiin...
Ajo on myös pientä pätkää eli kaikki ne kommentit että 'mun 520d menee koko ajan 4 alkusilla kulutuksilla' voi unohtaa. Väitän että mun ajoissa 520d:llä menee se 8 tai korkea 7. Bensalla lukemat olisivat jotain >12 luokkaa.
Nyt kun katselee yksittäisten ajojen lukemia Connected apistä niin semmosta 25Kwh luokkaa ne on ollu. Aplikaatio onkin paras tapa saada noista ajoista tietoa. Tämä taso alkaa sitten olla jo linjassa noiden Korealaisten kanssa kun ne on kuitenkin paljon pienempiä ja kevyempiä. Jotkut e-Golfit, i3, yms muut menee n. 15Kwh lukemillla.
Mutta totuus kuitenkin on että BMW ei ole tehnyt tätä mitenkään ultimaattiseksi talousihmeeksi. Enemmänkin on ollut veronkierto, firman keskimääräisen Co2 päästön lasku ja ylimenokauden auto mielessä.
Meneehän tuo nyt kuitenkin ihan ilmaiseksi.
Runsaat 2 litraa bensaa ja joku 35kwh sähköä.
Vai ymmärsinkö oikein? Bensa n.3€ ynnä sininen savu max. 4.7 egee, siin noin 7.7 euroo/100km.
Iso auto, kunnon tehot. Melkein tekis mieli sanoo, etten usko, mutta en kuitenkaan sano.
Minun X5 syö bensaa tieturin mukaan 15.2 satasella.
Eli noin 23euroo.
Hmmmm....
E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.
Meneehän tuo nyt kuitenkin ihan ilmaiseksi.
Runsaat 2 litraa bensaa ja joku 35kwh sähköä.
Vai ymmärsinkö oikein? Bensa n.3€ ynnä sininen savu max. 4.7 egee, siin noin 7.7 euroo/100km.
Iso auto, kunnon tehot. Melkein tekis mieli sanoo, etten usko, mutta en kuitenkaan sano.
Minun X5 syö bensaa tieturin mukaan 15.2 satasella.
Eli noin 23euroo.
Hmmmm....
No just noin, paitsi että sininen savu maksaa tällä hetkellä minulle 11p/Kwh eli n. 3,4eur bensa ja 3,6eur sähkö.
7 eurolla ei olis tänään saanu kuin 4,4 litraa bensaa kun hinnat on viime aikoina pompannu. Niin ja lisäyksenä että ei ole diesel-veroa eikä suurta Co2 veroa.
Omaa 330e en juuri jaksa johdon päässä roikuttaa niin keskikulutus on n.3tkm matkalta 6.8 litraa sadalla.
Ei ollenkaan paha mielestäni kun edellinen 120d vei suunnilleen saman mutta huomattavasti tehottomampana.
BMW i4 M50 -23
BMW 330e M-sport -17
BMW 120d M-sport -14
MINI JCW -09
No just noin, paitsi että sininen savu maksaa tällä hetkellä minulle 11p/Kwh eli n. 3,4eur bensa ja 3,6eur sähkö.
7 eurolla ei olis tänään saanu kuin 4,4 litraa bensaa kun hinnat on viime aikoina pompannu. Niin ja lisäyksenä että ei ole diesel-veroa eikä suurta Co2 veroa.
Sulla on siellä itseasiassa vähän "dieselveroa", mutta ei sentään yhtä paljon kuin dieselissä.
Comment