Originally posted by SkyMan
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
En ihmettele. Omien ajokokemusten mukaan tuo Amerikan poikien tekemä sähköauto ei ole ollenkaan huono laite ajaa, päinvastoin. Talviajosta tosin ei kokemuksia itsellä. Kyyti on hienoa ja voimalinja hyvä.Originally posted by Juhis View PostTuli luettua uusin Tekniikan Maailma. Siellähän Amerikan pojat oli tehneet talvivertailun voittaneen sähköauton.
G26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
XC60T8 tuntuu käytännön ajossa alle 200heppaiselle.Originally posted by Tiik View PostYhtä XC60 T8-versiota ajaneena nuo Volvon 407hv-ilmoitukset vaikuttavat myös hieman optimistiselta. Jos en olisi auton tehoa etukäteen tiennyt, veikkaus olisi ollut maks 300hv.
530d softalla tuntuu nopeammalta päivittäisessä ajossa.
Omaa kokemusta ei ole 530e mutta esim. Passat GTE sekalaisen maantieajon keskikulutus 20tkm ajalta noin 9litraa/100km.Originally posted by SkyMan View PostOk, mikähän sitten on reipasta ajoa, kun kuulemieni kokemusten perusteella 530e pääsee akku tyhjänäkin tuohon viiden litran pintaan.Last edited by jani; 20-03-2019, 14:09.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Tällainen kiinnostaisi itseäkin.... 5-8 vuoden päästä, kun hinta on pudonnutOriginally posted by MajorDrake View PostTekisivät kunnon Diesel hybridin. 550hd olis kova sana, 540d:n tekniikka ja etupäähän sähköveto, 50 ah akku ja plug in...
Edit: miksikö diesel? Kaikki pukkaa bensa hybridejä mutta ei sellainen oikasti vähänkään enemmän ajavalle ole vaihtoehto,
akku kun on tyhjä niin vie maantiellä liki yhtä paljon kuin V8 mutta tehot on siitä murto-osan...
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Niin, sillä vähän kysyinkin, kun ihmettelin 330e:n kympin pintaan painuvaa kulutusta. En ole tietoinen 330 tai 530 e:n käytännön kulutuksesta, kun en sellaista omista. Oma KIA -merkkinen töpselivingutin taas menee akun tyhjentymisen jälkeen matkassa siihen viiden litran pintaan ilman sen kummempia yrityksiä. Tätä taustaa vasten vain ihmettelin, että mihin tuo aiemmin mainittu V8-mainen kulutus akkujen tyhjentymisen jälkeen perustuu. Olkoonkin, että nyt puhuttiin bemareista.Originally posted by jannmann View PostEli 800kg painavampi iso 500sarjan auto vie vähemmän maantiellä kuin moderni pikkuauto....Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
Itselläkin vähän vaihtelevia kokemuksia. Volvon XC90 T8 vei bensalla ajettaessa luokkaa 10-12l/100km kun taas 225xe vei sen 5-6l/100km. Ja jälkimmäisessä riitti kyllä ruuti ihan omiin tarpeisiin.Originally posted by SkyMan View Post. Tätä taustaa vasten vain ihmettelin, että mihin tuo aiemmin mainittu V8-mainen kulutus akkujen tyhjentymisen jälkeen perustuu. Olkoonkin, että nyt puhuttiin bemareista.
Toki niitä tarpeita on erilaisia...
Ja onhan tietysti Audin Q7 e-Tron. Sieltä löytyy se 3-litrainen mutamoottori keulilta.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Originally posted by nokonzok View PostNoissa Hondan ja Toyotan kaltaisissa hybrideissä vitsi on siinä, että sähköt on polttomoottorin apuna koko ajan ja kulutus pysyy sitä kautta kohtuullisena. Ei pääse tulemaan tuota tilannetta, missä sähkön loppuessa kulutus onkin 80-luvun lukemissa.
Kuinka vähän tuollainen kyhöstys kuluttaisi jos polttomoottorin apuna olisi yhden sähkömoottorin asemasta kaksi ellei jopa kolme. (retorinen)
Comment
-
Väitteen voi perustella pätkäajolla kylmissä olosuhteissa. Jos akun kapasiteetti on pahimmoilleen pieni tarvittavaan ajo matkaan, eli loppuu kesken matkan, joudutaan loppu ajamaan polttomoottorilla. Kylmä moottori vie vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta lämpöiseen verrattuna. Silloin keskikulutus nousee koviin lukemiin. Ei se sun Kia:kaan kovin pienellä mene vastaavassa ajossa. Tässäkin korostuu se pointti, että auto kannattaa valita omien ajotarpeiden mukaan.Originally posted by SkyMan View PostNiin, sillä vähän kysyinkin, kun ihmettelin 330e:n kympin pintaan painuvaa kulutusta. En ole tietoinen 330 tai 530 e:n käytännön kulutuksesta, kun en sellaista omista. Oma KIA -merkkinen töpselivingutin taas menee akun tyhjentymisen jälkeen matkassa siihen viiden litran pintaan ilman sen kummempia yrityksiä. Tätä taustaa vasten vain ihmettelin, että mihin tuo aiemmin mainittu V8-mainen kulutus akkujen tyhjentymisen jälkeen perustuu. Olkoonkin, että nyt puhuttiin bemareista.
Onko jollain merkillä sellaista hybridi-autoa, jossa sähkömoottorin toiminnan voisi ohjelmoida oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan?
Minun mielestä tällainen ominaisuus olisi hyvä.
Comment
-
Tavallaan hyvä yhdistelmä, mutta Suomen verotus pilaa tuonkin hyödyn. Itse katselin Volvo V60 D6:sta, mutta sitten kun alkaa paremmin miettimään onko järkeä maksaa dieselveroa, jos puolet ajosta tapahtuisi sähköllä. Omat ajot kun on vain 15-20tkm/vuosi.Originally posted by MajorDrake View PostTekisivät kunnon Diesel hybridin. 550hd olis kova sana, 540d:n tekniikka ja etupäähän sähköveto, 50 ah akku ja plug in...
Edit: miksikö diesel? Kaikki pukkaa bensa hybridejä mutta ei sellainen oikasti vähänkään enemmän ajavalle ole vaihtoehto,
akku kun on tyhjä niin vie maantiellä liki yhtä paljon kuin V8 mutta tehot on siitä murto-osan...
Comment
-
Kaverilla oli juuri 2 päivän koeajossa uusi 530e ja kyllä kulutus kuulemma oli lähempänä 10l kun motaria paahtoi tre-hki-tre.Originally posted by SkyMan View PostOk, mikähän sitten on reipasta ajoa, kun kuulemieni kokemusten perusteella 530e pääsee akku tyhjänäkin tuohon viiden litran pintaan.
Comment
-
Originally posted by SkyMan View PostOk, mikähän sitten on reipasta ajoa, kun kuulemieni kokemusten perusteella 530e pääsee akku tyhjänäkin tuohon viiden litran pintaan.Tässä näkee sen, että pääseekö johonkin tiettyyn kulutuslukemiin, vai haluaako. Varsinkin jos auto on vain pari päivää koeajossa, niin mielellään sitä varmasti fiilistelee voimalinjaaOriginally posted by Tiik View PostKaverilla oli juuri 2 päivän koeajossa uusi 530e ja kyllä kulutus kuulemma oli lähempänä 10l kun motaria paahtoi tre-hki-tre.
Kyllähän nuo hybridien kulutuslukemat on niin vaikeaa todeta, kun se on niin paljon käyttäjistä kiinni (minkälaista ajoa ja missä) Itse olen ainakin ajatellut, että jos ajot pysyy päivittäisessä ajossa alle 50km ja mahdollisesti paljon kaupunkiajoa, niin miksipä ei hybridi silloin voisi olla hyvä vaihtoehto. Esim jos miettii 530e:n hinnoittelua vs. 530i, niin aika herkästi valinta kohdistuu tuonne hybridin puolelle.-Official member of BTCF-Sauna team-
Comment
-
Varsinkin lähitulevausuudessa varmaan monella kallistuu vielä helpommin hybridiin, kun 530e:n tulee saamaan xDrive:na.Originally posted by Juh4 View PostEsim jos miettii 530e:n hinnoittelua vs. 530i, niin aika herkästi valinta kohdistuu tuonne hybridin puolelle.G26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
Originally posted by Hezman View PostVäitteen voi perustella pätkäajolla kylmissä olosuhteissa. Jos akun kapasiteetti on pahimmoilleen pieni tarvittavaan ajo matkaan, eli loppuu kesken matkan, joudutaan loppu ajamaan polttomoottorilla. Kylmä moottori vie vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta lämpöiseen verrattuna. Silloin keskikulutus nousee koviin lukemiin. Ei se sun Kia:kaan kovin pienellä mene vastaavassa ajossa. Tässäkin korostuu se pointti, että auto kannattaa valita omien ajotarpeiden mukaan.
Onko jollain merkillä sellaista hybridi-autoa, jossa sähkömoottorin toiminnan voisi ohjelmoida oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan?
Minun mielestä tällainen ominaisuus olisi hyvä.
En tiedä mitä tuolla ohjelmoinnilla tarkoitat, mutta kyllä plugareissa saa määritettyä käytetäänkö autoa pelkällä sähköllä, ladataanko akkuja maksimilla, käytetäänkö hybridinä niin että akuista kuluu virta, tai hybridinä niin että akun lataus pysyy suht vakiona.
Esim. GTE Golf vie noin kympin sadalle jos lataa samalla akkuja. Jos akku on loppu, niin kulutus jossain 7-8 litran luokassa keskimäärin. Paljon ne vie. lämpöisellä koneella tasaista 80-90 vauhtia varmaan menee suht pienellä. Paino alkaa noissa tuntua kulutuksessa.
Comment
-
Joo, itse valitsin tuon Kiani juuri sillä perusteella, että mulla on työmatka n. 80km per sivu. Bemareihin ei pystyny hinnan puolesta ja niiden sähkörange oli / on aika olematon, niin ei käytettykään kiinnostanu. Passatin GTE ei myöskään vakuuttanu, vaikka sillä oli pikkuajot päässy kokonaan sähköllä, mutta se taas olis aiheuttanu sen, että esim. talvella kunnon pakkasilla kone olis lähteny suoraan tulille sähkön loputtua esim 30km ajon jälkeen ja sitä en halunnu. Tuolla mun KIAlla taas on ilman kikkailua vaikea ajaa täysin sähköisesti, koska lämpö kabiiniin tehdään aina polttomoottorilla. Toisaalta taas pidin sitä mun ajoprofiililla parempana, koska tällä tavoin kone käynnistyy tasaisesti lämpöä tuottaakseen, eikä se näin ollen koskaan ole ”umpijäässä” Olen nyt ajanut tämän reilut pari kuukautta sillä ja pienimmillään olen tuon työmatkani päässyt 1,6 litraan per 100km. Keskimäärin on mennyt n. 2,4-2,6 litraa. Pari kertaa on olosuhteiden pakosta tullut ajettua tyhjällä akulla ja silloin kulutus on ollut 4,0 ja 4,8 per 100km. Tällä kokemuksella en siis yhdy omalta osaltani tuohon, että akku tyhjänä kulutus on V8:n luokkaa. En tiedä paljonko sillä sitten on vaikutusta, että aina kun tuo KIAn bensakone käy, se myös lataa akkua. Aika hyvin siihen pidemmällä matkalla virtaa tuleekin ja sitten taas hetkittäin sähkö hyppää menoon mukaan joko ainoana tai avustavana voimanlähteenä.Originally posted by Hezman View PostVäitteen voi perustella pätkäajolla kylmissä olosuhteissa. Jos akun kapasiteetti on pahimmoilleen pieni tarvittavaan ajo matkaan, eli loppuu kesken matkan, joudutaan loppu ajamaan polttomoottorilla. Kylmä moottori vie vähintään kaksinkertaisen määrän polttoainetta lämpöiseen verrattuna. Silloin keskikulutus nousee koviin lukemiin. Ei se sun Kia:kaan kovin pienellä mene vastaavassa ajossa. Tässäkin korostuu se pointti, että auto kannattaa valita omien ajotarpeiden mukaan.
Onko jollain merkillä sellaista hybridi-autoa, jossa sähkömoottorin toiminnan voisi ohjelmoida oman mieltymyksen tai tarpeen mukaan?
Minun mielestä tällainen ominaisuus olisi hyvä.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
Kyllä. Itselläni ollut koeajossa kaksi kertaa 530e ja molemmilla kerroilla kulutus 0 litraa. Ajoprofiili ollut pelkkä kaupunki ja sähköllä. Mahtava laitos kyllä jos ajoprofiili olisi lähinnä kaupunkiajoa ja satunnaisia maantiesiirtymiä. Luulen kulutuksen olevan kuitenkin 7 ja rapiat litran luokkaa rauhallisen kuljettajan käsissä polttomottorilla maantiellä. Kun tehdas saa sähkörangen 80-100km ja x-driven tuohon taidan käydä tilaamassa. Täyssähkö auto ei kiinnosta ahdistavan muovisuuden, hinnan ja liikkumisen suunnittelun takia, jokaista reissua pitää suunnitella maanteiden latauspaikkojen suhteen joka ei ole tätä päivää.Originally posted by Juh4 View PostTässä näkee sen, että pääseekö johonkin tiettyyn kulutuslukemiin, vai haluaako. Varsinkin jos auto on vain pari päivää koeajossa, niin mielellään sitä varmasti fiilistelee voimalinjaa
Kyllähän nuo hybridien kulutuslukemat on niin vaikeaa todeta, kun se on niin paljon käyttäjistä kiinni (minkälaista ajoa ja missä) Itse olen ainakin ajatellut, että jos ajot pysyy päivittäisessä ajossa alle 50km ja mahdollisesti paljon kaupunkiajoa, niin miksipä ei hybridi silloin voisi olla hyvä vaihtoehto. Esim jos miettii 530e:n hinnoittelua vs. 530i, niin aika herkästi valinta kohdistuu tuonne hybridin puolelle.
Comment
Comment