Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 4985
    • Forssa

    Originally posted by jannmann View Post
    Mulla taas päinvastaiset kokemukset loska/räntä keleillä. Yhdessäkään omista 2000 luvun vehkeistä ei automaatilla pysy ikkunat huuruttomina. Aina pitää veivata säätöjä.
    Tollaseen vanhaan e34,e32 ja e30 saa säädöt hienosti kohdalleen, ja niillä menee läpi koko talven.
    Vähemmän niissä tartti säätää kun näissä uudemmissa.
    Samanlaiset kokemukset. Lisäksi itseä ärsyttää uudemmissa tuo huurteenpoisto ominaisuus, jossa se puhaltaa täysillä lasille ja sitten kun sen saa pois niin taas hetken päästä uudelleen. Noilla vivuilla saa raoteltua läppiä portaattomasti juuri kuten tarvii -> täydellistä. Ei olla sidoksissa kahteen tilaan, auki-kiinni. Suomessa on suuri osa vuodesta aika haastavat kelit kosteuden puolesta.
    Auto on liikkumaväline.

    Comment

    • van cleef
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1887
      • 01830

      2014 ostin uuden F31:n. Liikkeestä lähtiessä säädin autoilmastoinnin 20 asteeseen molemmille puolille, eikä siihen tullut 130tkm aikana koskettua. F36 sama homma ja nyt 83 tkm lasissa, eikä säätimiin ole tarvinnut koskea.

      Hiacessa joutuu vähän väliä vipuja vetelee, mutta eipä tuo haittaa.
      ...

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by Laku
        Ja mulla päinvastaiset kokemukset kuin sinulla.
        litsää oteetä

        Ainakaan noista vanhoista ei käydä keskustelua kun automaatti-ilmastointia saa rukata jatkuvasti että saa mitä haluaa. Kuten esim.G30 omistajat.

        Ja kuten sanoin itsellä ongelmat olleet räntä ja loskakeleillä.
        Auto aina pihalla, ei tallissa. Haet märkiä muksuja hoidosta, lähdetään uimasta jne. Automaatilla aina puhaltavat surkeasti tuuliulasiin. Ja kun pistät napista tuulilasille puhaltaa täysillä kylmää (lyhyet matkat) ja kun otat pois niin menee taas huuruun. Tosin omat pelit 2000 luvun alusta. Uudemmissahan on huurtumiseen tunnistimia jne.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5151
          • Kuopio

          Sama mikä polttoaine tai sähkö, lasien huurtumiseen toimii Ace Ventura patentti

          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6708
            • PK-seutu

            Kokeillaan kysyä täällä kun tuolla Facebookin sähköautoiluryhmissä on havaittavissa välitöntä uskonnontasoista käyttäytymistä ja "Sähkö tulee seinästä", "Se on niin halpaa vs. polttis että mitä väliä?", "Lidlissä voi ladata ilmaiseksi miksi hölmöjä kyselet?" -tyylistä asennetta

            Miten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen. Tällainen Trotecin perusmittari nyt käytössä:


            ...Joka näyttää kyllä hyvin lataustehon ja nappaa talteen kwh lukemankin, mutta se on kumulatiivinen eikä talleta aikaleimoilla päiväkulutusta erikseen. Hain sitten hätäpäissäni tällaisen:



            Mutta eihän tuo talleta kuin "kulutuskeskiarvo edelliseltä 7 päivältä" -tasoista dataa. Eli ei sillä tee mitään. Tällainen vaikuttaa ainakin myyntiesitteessä aika hienolta: https://www.omavahti.fi/tuote/sahkomittari/ Mutta vähän yksinkertaisemmin ja halvemmalla olisi mukava saada toteutettua. Kyseessä siis hybridin shukolataus, eli toistaiseksi ainakin 12A virralla maksimissaan.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              Originally posted by pyroz View Post
              Kokeillaan kysyä täällä kun tuolla Facebookin sähköautoiluryhmissä on havaittavissa välitöntä uskonnontasoista käyttäytymistä ja "Sähkö tulee seinästä", "Se on niin halpaa vs. polttis että mitä väliä?", "Lidlissä voi ladata ilmaiseksi miksi hölmöjä kyselet?" -tyylistä asennetta

              Miten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen. Tällainen Trotecin perusmittari nyt käytössä:


              ...Joka näyttää kyllä hyvin lataustehon ja nappaa talteen kwh lukemankin, mutta se on kumulatiivinen eikä talleta aikaleimoilla päiväkulutusta erikseen. Hain sitten hätäpäissäni tällaisen:



              Mutta eihän tuo talleta kuin "kulutuskeskiarvo edelliseltä 7 päivältä" -tasoista dataa. Eli ei sillä tee mitään. Tällainen vaikuttaa ainakin myyntiesitteessä aika hienolta: https://www.omavahti.fi/tuote/sahkomittari/ Mutta vähän yksinkertaisemmin ja halvemmalla olisi mukava saada toteutettua. Kyseessä siis hybridin shukolataus, eli toistaiseksi ainakin 12A virralla maksimissaan.

              Tästä latauksen hyötysuhteesta olis kiva saada tietoa enemmänkin suoraa käyttäjiltä.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Originally posted by pyroz View Post

                Miten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen.
                Olen antanut itseni ymmärtää, että jos haluaa oikeasti luotettavaa dataa, eikä vain suuntaa antavaa, joutuu laittamaan kättä hieman syvemmälle taskuun. Mietin itsekin jotain tuollaista halpisratkaisua, mutta koska tietäjien mukaan se sillä ei saa kovin luotettavaa dataa hävikeistä, jäi sitten hankkimatta.

                Comment

                • Tiik
                  BTCF Member
                  • Apr 2012
                  • 497
                  • Vantaa

                  Originally posted by gnz View Post
                  Mutta kun ne eivät sitä älynneet tehdä. Tesla teki:

                  https://scdn.slashgear.com/wp-conten...-1-980x449.jpg
                  Se ei varsinaisesti ole vähemmän, jos tunkee laajakuvatelkkarin keskelle kojelautaa. :think

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Miten olette toteuttaneet kotilatauksen kulutuksen mittaamisen? Haluaisin itse statistiikan ainakin päivätasolla, jotta voisin helposti verrata kiinteistön muuhun kulutukseen ja erotella autoilun kulutuksen siitä erilleen.
                    Ihan aito oikea tee-se-itse-tyyppinen ratkaisu olisi keskukseen 1-vaihe-Modbus-mittari joka näyttää pätö/loistehot, kertoimet, ym. kaikki, sitä lukemaan raspi tai arduino, ja datat pushilla ilmaiseen amazonin pilveen jossa sitten linukan päällä vapaavalintainen tietokanta+graafinen käyttöliittymä selaimelle. Hintaa jonkun viiskymppiä, vaatii toki hieman osaamista tai uuden oppimista mm. sähköstä, koodaamisesta, rajapinnoista ja ylipäänsä softasta... Jos mitään näistä ei ole, tai ei halua tai aikaa, niin suosiolla vaan valmis ratkaisu, tämän takia nuo valmiit kunnon järjestelmät varmaan maksaakin satasia-tuhansia eikä kymppejä.
                    Mulla siis on seurannassa sähkönkulutuksen osalta VILPpi sekä parit muut kodin laitteet em. tavalla, mutta tuollainen järjestelmähän taipuu helposti myös sähköauton latauksen mittaamiseen, kun on ihan itsestä kiinni minkälaisia näkymiä haluaa rakentaa ja mitä seurata.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6708
                      • PK-seutu

                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Ihan aito oikea tee-se-itse-tyyppinen ratkaisu olisi keskukseen 1-vaihe-Modbus-mittari joka näyttää pätö/loistehot, kertoimet, ym. kaikki, sitä lukemaan raspi tai arduino, ja datat pushilla ilmaiseen amazonin pilveen jossa sitten linukan päällä vapaavalintainen tietokanta+graafinen käyttöliittymä selaimelle. Hintaa jonkun viiskymppiä, vaatii toki hieman osaamista tai uuden oppimista mm. sähköstä, koodaamisesta, rajapinnoista ja ylipäänsä softasta... Jos mitään näistä ei ole, tai ei halua tai aikaa, niin suosiolla vaan valmis ratkaisu, tämän takia nuo valmiit kunnon järjestelmät varmaan maksaakin satasia-tuhansia eikä kymppejä.
                      Mulla siis on seurannassa sähkönkulutuksen osalta VILPpi sekä parit muut kodin laitteet em. tavalla, mutta tuollainen järjestelmähän taipuu helposti myös sähköauton latauksen mittaamiseen, kun on ihan itsestä kiinni minkälaisia näkymiä haluaa rakentaa ja mitä seurata.
                      Näinhän se toki on. Avointen rajapintojen tuomat mahdollisuudet on tiedossa ja lähes rajattomat. Tällä kertaa kuitenkin olisi hakusessa jos nyt ei ilmainen, niin ainakin edullinen lounas. Eli jotain muuta kuin IT-projekti. Vapaa-ajalle ei niitä viitsisi enempää lisätä
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by jani View Post
                        Tosin sitä ennen keretään vielä monesti ihmetellä sähköautoilua. Se on ainakin varmaa että jäädäkseen ne ovat tulleet ja niiden markkinaosuus kasvaa kaikilla markkinoilla globaalisti. Se mikä tulee olemaan lopputulema, veikkaan ttä kukaan nykyisistä toimijoista tuskin tulee olemaan "voittaja" vaan kaikille nykyisille merkeille, kuten BMW, Toyota, Ford jne. tulee käymään kuten kävi mm. filmikameroiden valmistajille. Eivät kykene riittävän nopeasti uudistumaan ja uskovat liian lujasti vanhoihin teeseihin autoilussa.
                        Mä veikkaan että noi suuret kyllä porskuttaa jatkossakin kun niillä on muskelia ja tarpeeksi pääomaa jolla mennä ylimenokauden yli. Se kuinka kovaa ottaa tuloskone hittiä seuraavan 10v aikana on sitten toinen asia. Markkinan konsolidaatio jatkuu myös. Kohta ollaan kuin kelloteollisuudessa tai vähittäiskaupan ruokamarkkinoilla jossa brandien takaa löytyy harvat omistajat.

                        Auton valmistus ei ole mitenkään helppo ala mennä kylmiltään jonka Tesla on saanut todeta. Ja tämä vaikka tuote olikin aivan mahtava ja muita vuosia edellä. Teslan lisäksi löytyy vain Kiinalaisia jotka ovat about samaan pystyneet, mutta ne pojat onkin vuosien saatossa kopioineet kaiken noilta isoilta erilaisten joint venture kuvioiden kautta.

                        Eipä juuri muita uusia merkittäviä pelureita ole markkinoille tullut. Ei Amerikassa, Intiassa, Afrikassa tai Euroopassa ole yhtään jonka voisi mainita. Intian Tata ei ole uusi, ja sekin on vain ostanut brändejä (Jaquar, Land Rover, etc).

                        Teslan kohdalla jenkit eivät tajunneet heti kärkeen torpata vaikka autoteollisuudella oli jo oppia Deloreanin ajoilta
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5401
                          • S:t Karins

                          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                          Riisutkonä talvella autossa sitten t-paitasilleen, vai eikö se kykene ylläpitämään semmosta lämpöä ettei takki päällä tuu kuuma.
                          Nää nykyaikaiset vehkeet on niin hienoja ettei takkia tarvii ottaa pois missään vaiheessa. Katos kun se saavuttaa sen pyydetyn lämpötilan niin ne ei vehkeet puhalla enää niin kuumaa. Mites nuo käsisäätöiset?
                          Mutta tää on sähköautotopicci joten mun ot oli tässä, kiitos ja anteeksi.
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • Hebbu ///M3
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1627
                            • Dallas

                            Ite en käytä helteellä takkia, mutta ruhoni on 36.3c olipa käsi tai automaattisäätö.
                            Sotkamo Connection

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7042
                              • Forssa

                              Originally posted by van cleef View Post
                              2014 ostin uuden F31:n. Liikkeestä lähtiessä säädin autoilmastoinnin 20 asteeseen molemmille puolille, eikä siihen tullut 130tkm aikana koskettua. F36 sama homma ja nyt 83 tkm lasissa, eikä säätimiin ole tarvinnut koskea.

                              Hiacessa joutuu vähän väliä vipuja vetelee, mutta eipä tuo haittaa.
                              Ei lämpöä ole tarvinnut säädellä mihinkään mutta monta muuta nappia on tullut käytettyä. Takalasin lämppäri, tuulilasin tehopuhallus ja se yleisin, eli penkin lämppäri. Jos ja kun nuo lyödään isoon näyttöön, ei välttämättä olekaan niks ja naks käytössä.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Tommix View Post
                                Nää nykyaikaiset vehkeet on niin hienoja ettei takkia tarvii ottaa pois missään vaiheessa. Katos kun se saavuttaa sen pyydetyn lämpötilan niin ne ei vehkeet puhalla enää niin kuumaa. Mites nuo käsisäätöiset?
                                Mutta tää on sähköautotopicci joten mun ot oli tässä, kiitos ja anteeksi.
                                Tommi ei oo tainnut ajaa tollasta peliä minkä säätimistä mikae34 laitti kuvan. Niissähän on jo automaattinen lämpötila. Eli osaavat kyllä ylläpitää tasaista lämpöä. Eli sen suhteen ei tartte sitä räplätä.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎