Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 428
    • -

    Originally posted by zener View Post
    Useamman Model S ajaneena, kyllä se kiinnostaisi. Toki vaatisi, että DIY henkeen nuihin saisi enempi itse koskea ja osia...
    Mikä sua estää? Johan noihin kosketaan maailmalla DIY-hengessä aika paljon. Ei ole yhtään enempää rakettitiedettä kuin modernien polttisten kanssakaan puuhastelu.

    Teslan akkuja voi vaihtaa myös moduuli kerrallaan (14-20 kpl).
    Last edited by gnz; 07-12-2019, 11:23.

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by Tiik View Post
      Se ei varsinaisesti ole vähemmän, jos tunkee laajakuvatelkkarin keskelle kojelautaa. :think
      "Laajakuvatelkkarin" voi myös sammuttaa tai dimmata himmeäksi.

      Sulle jää kaks poljinta, ratti, ja ratissa olevat kaksi nappulaa. Luulis olevan minimalismia riittävästi.

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Originally posted by miyli View Post
        Minusta ainut täyssähkö auto jonka voisin ostaa tällä hetkellä markkinoilla olevista.
        Oletko käynyt koeajamassa eTronin, EQC:n, I-Pacen? Suosittelen markkinakatsausta, vaikka omastakin mielestä TMS on vähintäänkin vahvoilla.
        Last edited by gnz; 07-12-2019, 12:28.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14353
          • Oulu

          Originally posted by gnz View Post
          Mikä sua estää? Johan noihin kosketaan maailmalla DIY-hengessä aika paljon. Ei ole yhtään enempää rakettitiedettä kuin modernien polttisten kanssakaan puuhastelu.

          Teslan akkuja voi vaihtaa myös moduuli kerrallaan (14-20 kpl).
          True, tosin kaikkia osia ei saa teslaltakaan ostettu ja kaikkia koodauksia ei taida vielä täällä suomen kamaralla saada itse tehtyä, mutta ei tosiaan huolta, kun ei tuollaiseen ole varaa vielä aikoihin.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            Niin, se sähkö tai hybridiakun huolto ja korjaus ei todellakaan ole rakettitiedettä mekaanisen työsuoritteen puolesta, kun tietää mitä on tekemässä ja miksi. Työturvallisuus etusijalla. Jos varaosia jostain sattuisi ulkopuolisena saamaan ei se tarkoita sitä, että siitä saa kasattua valmistan ohjeen mukaisesti jatkossa toimivaa kokonaisuutta.

            Tarvitaan akkuyksikön turvatarkastukseen ennen ja jälkeen remontin soveltuvat laitteet jotta akusto saadaan herätettyä diagnoositesterillä lopulta henkiin. Sitä ennen on tarvittu kennomoduleihin tarkoitettua lataus/purku/balansointi laturia. Ja paljon muita mekaanisessa asennuksessa välttämättömiä työkaluja.

            Kaikki siis on periaatteessa itse tehtävissä jos on vehkeet ja tieto mitä on tekemässä.

            Lopulta kyllä se polttomoottorin purku ja kasaus on monessa mielessä simppelimpi juttu saada takaisin toimintaan.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by zakspeed View Post
              Niin, se sähkö tai hybridiakun huolto ja korjaus ei todellakaan ole rakettitiedettä mekaanisen työsuoritteen puolesta, kun tietää mitä on tekemässä ja miksi. Työturvallisuus etusijalla. Jos varaosia jostain sattuisi ulkopuolisena saamaan ei se tarkoita sitä, että siitä saa kasattua valmistan ohjeen mukaisesti jatkossa toimivaa kokonaisuutta.

              Tarvitaan akkuyksikön turvatarkastukseen ennen ja jälkeen remontin soveltuvat laitteet jotta akusto saadaan herätettyä diagnoositesterillä lopulta henkiin. Sitä ennen on tarvittu kennomoduleihin tarkoitettua lataus/purku/balansointi laturia. Ja paljon muita mekaanisessa asennuksessa välttämättömiä työkaluja.

              Kaikki siis on periaatteessa itse tehtävissä jos on vehkeet ja tieto mitä on tekemässä.

              Lopulta kyllä se polttomoottorin purku ja kasaus on monessa mielessä simppelimpi juttu saada takaisin toimintaan.
              Jep. Suomessahan toimii jo Leafien akkujen parissa touhuava putka. Saa vanhoihin leafeihinkin laiteltua uudempien akkuja yms. Melkoinen innovaattori se kaveri kyllä ja tekee hienoa duunia
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Hetken päästä näitä akkuihin liittyviä laitteita ja ohjelmistoja on ihan samaan tapaan harrastajilla kun on nyt INPA/STAR/VCDS.

                Mitä tulee lithium akkujen kanssa pelaamiseen niin veikkaan että tuolla RC-puolella on jo aika paljon tietämystä näistä. Siellä on kikkailtu jo vuosikymmeniä BMS tai balanssereiden kanssa.

                Nyt vain autossa kennojen määrä on sen verran suuri että mennään 400v tai 800v tasolle jotta pikalatauksessa saadaan suuret virrat käyttöön.

                Youtubesta löytyy jo ihan suomestakin tyyppejä jotka korjaavat/balansoivat/koodaavat sähköautojen akkuja. Minä odotan koska tälläkin foorumilla tunnetut koodarivelhot pystyvät samaan sähköautopuolella. Veikkaan, ettei kauaan kestä kun joku näistä ilmoittaa osaavansa nämäkin asiat. Nostan hattua sille joka ehtii ensimmäisenä.
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • miyli
                  BTCF Member
                  • Dec 2008
                  • 2084
                  • Naantali

                  Originally posted by gnz View Post
                  Oletko käynyt koeajamassa eTronin, EQC:n, I-Pacen? Suosittelen markkinakatsausta, vaikka omastakin mielestä TMS on vähintäänkin vahvoilla.
                  En ole kun ne ei ulkonäöllisesti kiinnosta minua ja maasturille ei tarvetta
                  Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                  Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                  Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                  Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                  Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                  Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                  1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                  0-200km/h 11.40s
                  100-200km/h 6,00s
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                  Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Hetken päästä näitä akkuihin liittyviä laitteita ja ohjelmistoja on ihan samaan tapaan harrastajilla kun on nyt INPA/STAR/VCDS.

                    Mitä tulee lithium akkujen kanssa pelaamiseen niin veikkaan että tuolla RC-puolella on jo aika paljon tietämystä näistä. Siellä on kikkailtu jo vuosikymmeniä BMS tai balanssereiden kanssa.

                    Nyt vain autossa kennojen määrä on sen verran suuri että mennään 400v tai 800v tasolle jotta pikalatauksessa saadaan suuret virrat käyttöön.

                    Youtubesta löytyy jo ihan suomestakin tyyppejä jotka korjaavat/balansoivat/koodaavat sähköautojen akkuja. Minä odotan koska tälläkin foorumilla tunnetut koodarivelhot pystyvät samaan sähköautopuolella. Veikkaan, ettei kauaan kestä kun joku näistä ilmoittaa osaavansa nämäkin asiat. Nostan hattua sille joka ehtii ensimmäisenä.
                    Aikalaille eri tilanne jos rc auton akku syttyy palamaan kuin se että joku pellepeloton polttaa koko autokatoksen tai vaikka autolautan virityksillään.

                    Taitavat kaverit kyllä hommat hanskaa, mutta paljon on niitäkin jotka luulee osaavansa ja homma menee reisille.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      Originally posted by jannmann View Post
                      .

                      Taitavat kaverit kyllä hommat hanskaa, mutta paljon on niitäkin jotka luulee osaavansa ja homma menee reisille.
                      Mikä pelottavinta samaiset kaverit kuvaa remonteista vlogeja nettiin ja internet uskovaiset pitää jumalana ja uskoo joka ikisen asian mitä videoilla puuhataan.

                      Faktan ja fiktion ero näissäkin asioissa jää kuulijan/näkijän vastuulle.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • Juspa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1223
                        • Pori

                        Toivottavasti näiden korjaus tulee pian vaatimaan sähköpätevyyden ja oikeuden tehdä sähkötöitä. Varmasti se tulee tapahtumaan. En halua näin sähköalan ammattihenkilönä edes ajatella näitä pellepelottomia ja heidän "fiksauksiaan". Ennemmin tai myöhemin joku henkensä siinä menettää.
                        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                        Ex.
                        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                        E90 320d -05 Schwartz 2
                        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                        E36 352i -91 Diamantschwartz

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Originally posted by Juspa View Post
                          Toivottavasti näiden korjaus tulee pian vaatimaan sähköpätevyyden ja oikeuden tehdä sähkötöitä. Varmasti se tulee tapahtumaan. En halua näin sähköalan ammattihenkilönä edes ajatella näitä pellepelottomia ja heidän "fiksauksiaan". Ennemmin tai myöhemin joku henkensä siinä menettää.
                          Sähköpätevyydet vaaditaan.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Sähköpätevyydet vaaditaan.
                            Mitäs kaikkea vaaditaan? SFS6002?

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Originally posted by gnz View Post
                              Mitäs kaikkea vaaditaan? SFS6002?
                              Ihan kunnon akkuhommiin ei taida edes riittää kun on 400V järjestelmä. Oliko nyt S2 joka aiemmin vaadittiin. Nykyään taitaa olla vähän lepsumpi jos tekeminen rajoittuu vaan autoihin.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • gnz
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 428
                                • -

                                Originally posted by GameOver View Post
                                Ihan kunnon akkuhommiin ei taida edes riittää kun on 400V järjestelmä. Oliko nyt S2 joka aiemmin vaadittiin. Nykyään taitaa olla vähän lepsumpi jos tekeminen rajoittuu vaan autoihin.
                                Jaha. Saattaapi tekijät olla kiven alla jos sähköautojen myynti lähtee kunnolla laukalle seuraavan kahden vuoden sisällä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎