Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by HTK12 View Post
    Tälle linjalle kun lähdetään, niin astran saa 11k€, uutena kaupasta.. Pointtina oli, ei passattia ja 5-sarjalaista voi vakavissaan verrata suoraan toisiinsa. Kyseessä on "hieman" eri hintaluokan autot. Jos halpa ajaminen kiinnostaa, niin BMW on täysin väärä merkki siihen.
    Ei tuo uudempikorinen Passat nyt ihan niin kauas tuosta vitosesta tipu kuin joku astra jonka kone ei käy kunnolla edes uutena. Omalla E61:llä on takana se 11v ja G30:llä 7kk niin ihan kokemuksesta voin sanoa että kyllä tuolla Passatilla ajaa paljon mieluummin kuin vanhalla E61:llä. Eikä se ero nyt kovin dramaattine ole tuohon G30:een joka alkaa olla mun mielestä vähän vanhan oloinen kun vertaa esim. A6 tai Eemeli.

    Vaikka perusautojen hintaluokkien ero onkin se n. 35keur vs. 50keur niin tuo GTE on 50keur auto johtuen hyvistä varusteista vakiona. Vaikka olisikin 1.4 nuhapumppu niin alle 8s auto se on sähköavusteisena joten ehtii sillä aika eri tavalla kuin tuolla kympin Astralla. Farkkuna myös yksi tilavimmista autoista.

    Mutta se mun oikea pointti oli että nykyisellä veropolitiikalla sen vähemmän kuluttavan auton hankkiminen ei ole normipalkansaajalla ihan niin dramaattinen juttu kuin jotkut antaa ymmärtää. Ja turha tähän on vastata että kun "mä tarviin sen 3500kg vetoauton tai 7 paikkaa". Isossa kuvassa iso osa väestöstä ei tarvi ja voi pienillä valinnoilla päivittää auton. Mut jos haluaa ajaa vanhalla ja isomoottorisella niin se on oma valinta ja veikkaan että nykyinen hallitus tekee siitä vain ja ainoastaan kalliimpaa.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • Ihmemies
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 83
      • Tampere

      Pitää vaan hankkia riittävän vanha isomoottorinen... esim. oman S8:n veroissa säästäis näillä päästöillä (338g) 580->380€ jos auto olisi vuoden pari vanhempi. Elleivät sitten keksi noita kilohinnan mukaan laskutettavien autojen vuotuisia veroja nostaa.
      Audi A6 1999 | Audi S8 2001

      Comment

      • MPV
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1193
        • Muhos

        Originally posted by jokes911 View Post
        Tää ei ehkä kuitenkaan ole niin dramaattinen juttu kun ensin luulee. Suurin osa suomalaisista kun on hommannut autonsa jonkinlaisella pätkällä. Eli kysymys on monelle että kuinka paljon siitä autoilusta pitää maksaa kuukaudessa. Useimmat tosin eivät ole kartalla mitkä ne kokonaiskustannukset ovat.

        Kun ostaa vähäpäästöisen auton niin säästyneillä kustannuksilla (vuotuiset verot, säästynyt polttoaine, vakuutukset ja korjaukset) niin jo tuolla säästetyllä summalla maksaa aika paljon kuukausierää.

        Annampa esimerkin mitä itse olen laskeskellut. Hyvien plugarikokemuksien (530e) takia olen alkanut katsomaan noita GTE passatteja. Vuosimallit -16 tai -17, kilsat selkeesti alle satkun ja hyvät varusteet. Passatit on siinä 30keur hinnoissa eli kivasti parissa vuodessa >20keur tippunut hinta :-)

        Vaihdossa menossa -05 E61 530D jonka hinta on about romuraudan kun näitä on jo joka ladontaka täynnä. Sanotaan että siitä sais 5keur (ei saa) ja pistäisin rahaa tiskiin toiset. Ihan vaikka Kamuxin rahoituslaskimella missä on kamalat korot niin 36kk sopimus ja vika erä tappiin (14400eur) niin kuukausierä on 243eur/kk. Esimerkin passatin hinta 28800eur.

        Homman juju on että omilla n. 12-15tkm ajoilla ja omalla ajoprofiililla tuon passatin kokonaiskustannukset on 150eur/kk halvemmat kuin bemun, joten maksaisin sen 100eur/kk nykyisiin kustannuksiin lisää ja auton vuosimalli vaihtuis -05 -> -16. Korjausvelkaa ei ole nyt esimerkissä laskettu mutta sitä on bemussa aika paljon enemmän kuin passatissa.

        Tarkkasilmäset huomaa että laitoinhan sen 5keur käteistä tuossa kaupassa sisään ja se on totta. Sen vaikutus on sen n. -140eur/kk ja tarkoitus on saada osarin pituus järkevän eli 36kk mittaiseksi. Passat olisi tuon jälkeen vielä kohtuullisen uusi ja ei liikaa ajettu.

        Mutta jos raha olis tiukassa niin laittaa vaan tuon osarin 72kk pituiseksi niin laskuri näyttää 261eur/kk ilman että vaihturin kanssa laittaisi rahaa tiskiin. Tuon pituinen osari tosin ei juuri ole järkevä mutta kun laskuri sen näyttää niin sellaisen saa.

        Eli pistänkö bemuun sen touhutonnin korjauksiin vai osariin eikä tarvi olla jakari koko ajan kädessä. jep, olen tulossa vanhaksi...

        Mutta miksi passat ei ole jo pihassa. Vaimo ei halua ajaa passatilla ;-P
        Ihan mielenkiinnosta; mitä kustannuksia otit huomioon ja jätit huomiomatta kun laskit tuon passatin 140 euroa halvemmaksi kuin nykyinen auto? Pelkät polttoaineet ja vero?

        Jos nykyinen E61 on jo oma ja maksettu, niin ainoat kulut, mitä tulee on vero, vakuutus, polttoaineet, huollot ja korjaukset. Sen arvonhan voi samantien olettaa nollaksi, niin ei tarvi ottaa huomioon. 15tkm vuoteen, jolloin polttoainetta menee varmaan sen 1500 euron edestä vuodessa. Vakuutus 400, vero 900, huollot 300, (kaikki hatusta heittettyjä arvioita) jolloin vuodessa nuo tekee jotain 3100 euroa/vuosi, eli 258 euroa/kk.

        Passatista pelkkä osamaksun kuukausierä on tuon lähes tuon verran, ja kyllä sekin syö polttoainetta, osamaksuautossa pitää todennäköisesti olla kasko, jolloin vakuutus on kalliimpi ja huoltaa se pitää sitäkin. Jos osamaksuerän verran laittaisikin nykyisen auton korjausrahastoon, niin sillä tekee kerran vuoteen jo aikamoisen korjauksen, puhumattakaan että se passatin käsirahan viistonnisella korjauttaa vaikka vaihteiston uuteen kuosiin ja uusii koko alustan.

        Tilannetta toki muuttaa se, jos siitä E61:stä pitää vielä maksella osamaksueriä.

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          Originally posted by MPV View Post
          Ihan mielenkiinnosta; mitä kustannuksia otit huomioon ja jätit huomiomatta kun laskit tuon passatin 140 euroa halvemmaksi kuin nykyinen auto? Pelkät polttoaineet ja vero?

          Jos nykyinen E61 on jo oma ja maksettu, niin ainoat kulut, mitä tulee on vero, vakuutus, polttoaineet, huollot ja korjaukset. Sen arvonhan voi samantien olettaa nollaksi, niin ei tarvi ottaa huomioon. 15tkm vuoteen, jolloin polttoainetta menee varmaan sen 1500 euron edestä vuodessa. Vakuutus 400, vero 900, huollot 300, (kaikki hatusta heittettyjä arvioita) jolloin vuodessa nuo tekee jotain 3100 euroa/vuosi, eli 258 euroa/kk.

          Passatista pelkkä osamaksun kuukausierä on tuon lähes tuon verran, ja kyllä sekin syö polttoainetta, osamaksuautossa pitää todennäköisesti olla kasko, jolloin vakuutus on kalliimpi ja huoltaa se pitää sitäkin. Jos osamaksuerän verran laittaisikin nykyisen auton korjausrahastoon, niin sillä tekee kerran vuoteen jo aikamoisen korjauksen, puhumattakaan että se passatin käsirahan viistonnisella korjauttaa vaikka vaihteiston uuteen kuosiin ja uusii koko alustan.

          Tilannetta toki muuttaa se, jos siitä E61:stä pitää vielä maksella osamaksueriä.
          15tkm/v ajot ja 50k€ auton hankinta ei vaan kättele, sen tajuaa kyllä kun vähän miettii asiaa.

          Mulla tulee ajoa 30tkm/v josta arviolta 65-70% pääsisin sähköllä jos range on 30-40km. Tämän kautta laskien sain jopa valoa tunnelin päähän 330e/530e hankintaan pitkällä velalla. Mutta riski taitaa olla liian iso.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by MPV View Post
            Ihan mielenkiinnosta; mitä kustannuksia otit huomioon ja jätit huomiomatta kun laskit tuon passatin 140 euroa halvemmaksi kuin nykyinen auto? Pelkät polttoaineet ja vero?

            15tkm vuoteen, jolloin polttoainetta menee varmaan sen 1500 euron edestä vuodessa. Vakuutus 400, vero 900, huollot 300, (kaikki hatusta heittettyjä arvioita) jolloin vuodessa nuo tekee jotain 3100 euroa/vuosi, eli 258 euroa/kk.
            Itse laskin että 10tkm kulut ovat 2993eur ja Passatilla 1375eur -> tuo erotus on 135eur/kk.

            Tässä siis vain käyttökulut eli verot, vakuutukset ja polttoaineet. Ei siis korjauksia. Ja vakuutukset kaskolla jotka bemussa tunnetusti kovat.

            Ja again, se pointti ei ollut laskea tässä mitään pääoman laskua ja jäännösarvoja vaan ihan vaan vertailua siitä kuukausittaisesta kulusta mikä menee lompakosta. Näin suuri osa kansasta mitoittaa autoilunsa.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by alspe View Post
              15tkm/v ajot ja 50k€ auton hankinta ei vaan kättele, sen tajuaa kyllä kun vähän miettii asiaa.
              But because I can

              Ja taas, en mä tuosta bemusta (G30) maksa mitään 50keur vaan 535eur/kk sen käytöstä ilman huolen häivää huolloista, arvonlaskuista, renkaiden kulumisista, yms.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5151
                • Kuopio

                Mielenkiintoista tämä autoiluun liittyvä politiikka.

                - Ensin tahto tila on että yksityisautoilu vähenee, ihmiset siirtyy käyttämään julkisia. Tämä on onnistuu helposti autoilun kustannuksia nostamalla mm. polttoaine verotuksella ja muilla käyttömaksuilla.

                - Seuraavassa vaiheessa verottaja sekä kauppiaat itkee kun kauppa ei käy.

                Kannattiko kusta omiin ja kavereiden muroihin?
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • rizzo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 5418
                  • Oulu

                  Originally posted by jokes911 View Post
                  But because I can

                  Ja taas, en mä tuosta bemusta (G30) maksa mitään 50keur vaan 535eur/kk sen käytöstä ilman huolen häivää huolloista, arvonlaskuista, renkaiden kulumisista, yms.
                  Onko sulla siis yksityisliisarina tuo?

                  Miten se siis toimii, maksat x vuotta tuon 535 € / kk ja sitten on mahdollisuus lunastaa auto itselle x €:llä? Ja jos et näin tee, niin sitten auto menee takaisin liikkeeseen ja sinä otat uuden auton alle?

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Originally posted by rizzo View Post
                    Onko sulla siis yksityisliisarina tuo?

                    Miten se siis toimii, maksat x vuotta tuon 535 € / kk ja sitten on mahdollisuus lunastaa auto itselle x €:llä? Ja jos et näin tee, niin sitten auto menee takaisin liikkeeseen ja sinä otat uuden auton alle?
                    Joo, tuon on siis ALD yksityisliisari 36kk/15tkm vuodessa. Tuon kauden jälkeen ei muuta kuin auton palautus ja homma loppuu siihen. Varmaan auton voi jollakin summalla lunastaa kun ALD kauppaa vaihtoautoja mutta itselläni se ei ole suunnitelmissa. Hintaan sisältyy huollot, renkaat ja vaihdot sekä sijaisauto.

                    Verot (vähäiset) ja vakuutukset pitää maksaa päälle. ALD:n osalta heille pisteet että heidän nettihinnoissa on vakuutukset mukana jolloin tuota veroa lukuunottamatta kaikki kulut on näkyvillä. Ja tuon vakuutuksen voi ottaa myös omasta yhtiöstä.
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • rizzo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2007
                      • 5418
                      • Oulu

                      Originally posted by jokes911 View Post
                      Joo, tuon on siis ALD yksityisliisari 36kk/15tkm vuodessa. Tuon kauden jälkeen ei muuta kuin auton palautus ja homma loppuu siihen. Varmaan auton voi jollakin summalla lunastaa kun ALD kauppaa vaihtoautoja mutta itselläni se ei ole suunnitelmissa. Hintaan sisältyy huollot, renkaat ja vaihdot sekä sijaisauto.

                      Verot (vähäiset) ja vakuutukset pitää maksaa päälle. ALD:n osalta heille pisteet että heidän nettihinnoissa on vakuutukset mukana jolloin tuota veroa lukuunottamatta kaikki kulut on näkyvillä. Ja tuon vakuutuksen voi ottaa myös omasta yhtiöstä.
                      Ok, ihan mielenkiintoinen vaihtoehto jos haluaa täysin huolettoman vaihtoehdon ja nauttia uudesta autosta.

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by jani View Post
                        Mielenkiintoista tämä autoiluun liittyvä politiikka.

                        - Ensin tahto tila on että yksityisautoilu vähenee, ihmiset siirtyy käyttämään julkisia. Tämä on onnistuu helposti autoilun kustannuksia nostamalla mm. polttoaine verotuksella ja muilla käyttömaksuilla.

                        - Seuraavassa vaiheessa verottaja sekä kauppiaat itkee kun kauppa ei käy.

                        Kannattiko kusta omiin ja kavereiden muroihin?
                        Tämä ei ole myös minulle auennut. Onko jollakulla tietoa mitä kuluja valtiolle tulee jos niitä päästöjä ei saada alennettua? Tämähän kompensoisi tuota veronkannon laskua mutta vain niin että valtion kulut eivät kasvaisi. Kun tiedetään että autoilun veroilla rahoitetaan valtion muita kulueriä jää kysymys kuitenkin että mistä ne rahat sitten sinne kerätään?
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5151
                          • Kuopio

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          ää kysymys kuitenkin että mistä ne rahat sitten sinne kerätään?
                          Aina voi nostaa alkoholiveroa
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            Ihan kohtuullinenhan tuollainen yksityisliisari on, kuulostaa jopa riskiltä yritysten suunnalta. 535€/kk tekee kolmessa vuodessa 19 260€ joka ei liene ihan hirveän kaukana siitä mitä 530e arvo laskee kolmessa vuodessa.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              Originally posted by jokes911 View Post
                              Tää ei ehkä kuitenkaan ole niin dramaattinen juttu kun ensin luulee. Suurin osa suomalaisista kun on hommannut autonsa jonkinlaisella pätkällä. Eli kysymys on monelle että kuinka paljon siitä autoilusta pitää maksaa kuukaudessa. Useimmat tosin eivät ole kartalla mitkä ne kokonaiskustannukset ovat.

                              Kun ostaa vähäpäästöisen auton niin säästyneillä kustannuksilla (vuotuiset verot, säästynyt polttoaine, vakuutukset ja korjaukset) niin jo tuolla säästetyllä summalla maksaa aika paljon kuukausierää.

                              Annampa esimerkin mitä itse olen laskeskellut. Hyvien plugarikokemuksien (530e) takia olen alkanut katsomaan noita GTE passatteja. Vuosimallit -16 tai -17, kilsat selkeesti alle satkun ja hyvät varusteet. Passatit on siinä 30keur hinnoissa eli kivasti parissa vuodessa >20keur tippunut hinta :-)

                              Vaihdossa menossa -05 E61 530D jonka hinta on about romuraudan kun näitä on jo joka ladontaka täynnä. Sanotaan että siitä sais 5keur (ei saa) ja pistäisin rahaa tiskiin toiset. Ihan vaikka Kamuxin rahoituslaskimella missä on kamalat korot niin 36kk sopimus ja vika erä tappiin (14400eur) niin kuukausierä on 243eur/kk. Esimerkin passatin hinta 28800eur.

                              Homman juju on että omilla n. 12-15tkm ajoilla ja omalla ajoprofiililla tuon passatin kokonaiskustannukset on 150eur/kk halvemmat kuin bemun, joten maksaisin sen 100eur/kk nykyisiin kustannuksiin lisää ja auton vuosimalli vaihtuis -05 -> -16. Korjausvelkaa ei ole nyt esimerkissä laskettu mutta sitä on bemussa aika paljon enemmän kuin passatissa.

                              Tarkkasilmäset huomaa että laitoinhan sen 5keur käteistä tuossa kaupassa sisään ja se on totta. Sen vaikutus on sen n. -140eur/kk ja tarkoitus on saada osarin pituus järkevän eli 36kk mittaiseksi. Passat olisi tuon jälkeen vielä kohtuullisen uusi ja ei liikaa ajettu.

                              Mutta jos raha olis tiukassa niin laittaa vaan tuon osarin 72kk pituiseksi niin laskuri näyttää 261eur/kk ilman että vaihturin kanssa laittaisi rahaa tiskiin. Tuon pituinen osari tosin ei juuri ole järkevä mutta kun laskuri sen näyttää niin sellaisen saa.

                              Eli pistänkö bemuun sen touhutonnin korjauksiin vai osariin eikä tarvi olla jakari koko ajan kädessä. jep, olen tulossa vanhaksi...

                              Mutta miksi passat ei ole jo pihassa. Vaimo ei halua ajaa passatilla ;-P
                              Jäi tässä suunnitelmassa vaivaamaan tuo 14400€ viimeinen erä. Jos olet tottunut maksamaan 243€ kuukausierää, niin mistä olet ajatellut saavasi yhtäkkiä 14400€? Epäilen vahvasti, että esimerkkinä olevalla Passatilla ei ole enää 36kk jälkeen läheskään 14400€ arvoa jäljellä. Eli joudut maksamaan 14400€ loppuerän autosta, jolla ei ole edes sen vertaa arvoa. Eikö kukaan muu kiinnittänyt tähän huomiota?

                              Mites tuo ALD:n liisari. Onko siinä suurempaa ensimmäistä tai viimeistä erää tai käsirahaa mainitsemasi kuukausierän lisäksi?
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                ^ kyllä minä näkisin, että tänään 30k€ GTE:lla on kolmen vuoden päästä 14,4k€ arvoa. Helpostikin.
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎