Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuolemaan johtanut onnettomuus mailin vedossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15255
    • Ajamisen Iloa

    #76
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kuvasta näkyvästä kuviosta päätellen vois olla ehkä jopa jotku semit :think

    No mutta kuiteskin huonoa tuuriahan tuossa on lähinnä ollu. Jokainen ajaa omalla vastuulla ja saa ihan itse päättää lähteekö kaarettomalla museovehkeellä koittaan 300km/h nopeuksia. Itse en ole omalla kytällä uskaltanut lähtä koittamaan juurikin tuosta syystä että autossa ei ole muita "turvavarusteita" kuin mitä siinä tehtaalta tullessa on ollu. Huonosti käy jos tuo menee katolleen pienemmästäkin vauhdista... Varmaan sama lopputulos jos tuo menis pari kertaa katon kautta ympäri 120km/h motarilla tai 300km/h vauhdista lentokentällä. Mutta toki lujemmissa vauhdeissa riski siihen että lähtee lapasesta kasvaa.
    No onhan tossa 300 (325 pilk nus) törmäysenergia aika moninkertainen tohon 120. Jos mietitään että 120kmh voi ajaa 60 hevosvoimaisella autolla helposti mutta tuohon 325 tarvitaan 500-1000hp. Törmäysenergia kasvaa myös logaritmisesti minkä siitä sitten purkaa ennenkuin pysähtyy. Eli suomeksi motarilla 120 ympäri ei vastaa mitenkään ellei aja heti suoraan pompusta koivuun.. Toki siinämielessä että tuommonen mehupurkki missä A-pilari on sormen paksunen ni menee aika nopeesti ryttyyn.

    Tuurikin usein luodaan. Jos esim jarrut ei olleet ihan parhaat ja ne puolsi, alusta vähän kehno ja renkaat vähän kylmät ni kyllä katastrofin ainekset on kasassa.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • van cleef
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1894
      • 01830

      #77
      Originally posted by Juppe View Post
      Tää jälkiviisastelun määrä on kyllä ihan valtavaa. Jokainen olis teettänyt ja ostanut vaikka mitä, kun ei omasta lompsasta tarvii vedellä niitä seteleitä. Silti jokainen tietää, että ei se raha mistäään taivaasta sinne lompsaan tipu ja tavan harrastajalla on kyllä sitä kulutuspuolta yleensä ihan riittävästi. Ei liene mikään outo kuvio, että siihen autoon menee kaikki, mitä irti saadaan. Halu harrastaa on kova ja onhan se touhu palkitsevaakin. Aina saa konkreettisen lapun siitä, mitä on saatu aikaiseksi. Tottakai jokainen tiedostaa sen, että jotain voi sattua, mutta harva varmaan ajattelee suoran päässä ihan oikeasti, että tää saattaa olla vimppa veto. Päälimmäisenä varmaan vaan mielessä, että pysyispä kone ehjänä.

      Nyt sitten tästä tapauksesta otetaan kaikki irti ihan varmasti tää holhouksen tyyssija keksii jotain seurauksia. Lisää vaan palloa jalkaan ja pidetään yhdessä huoli, ettei kukaan saa kohta tehdä enää mitään. Vähänhän näitä oikeasti sattuu. Toisaalta yksikin on liikaa, mutta täytyy toivoa, että mahdollisuudet tähän touhuun vielä säilyy. Itsekin ajattelin jo alkukesästä osallistua, mutta tää nyt laittaa kyllä vähän miettimään. En mä halua katuautoon mitään häkkiä ja kuppipenkkejä. Kivahan se olis tietää mitä auto kulkee, mutta toisaalta ehkä mulle riittää tieto siitä, että menee varmasti riittävästi. Vartille ei huvita mennä rikkomaan voimansiirtoa.
      Täysin samaa mieltä asiasta. (Kansallinen mielenlaatuko taustalla?)
      ...

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        #78
        Originally posted by Remotion View Post
        No onhan tossa 300 (325 pilk nus) törmäysenergia aika moninkertainen tohon 120. Jos mietitään että 120kmh voi ajaa 60 hevosvoimaisella autolla helposti mutta tuohon 325 tarvitaan 500-1000hp. Törmäysenergia kasvaa myös logaritmisesti minkä siitä sitten purkaa ennenkuin pysähtyy. Eli suomeksi motarilla 120 ympäri ei vastaa mitenkään ellei aja heti suoraan pompusta koivuun.. Toki siinämielessä että tuommonen mehupurkki missä A-pilari on sormen paksunen ni menee aika nopeesti ryttyyn.
        Juu ei oo sama asia nuo eri nopeudet, mut tosiaan pointtina oli tuo et nämä museoikäiset romut on hengenvaarallisia kolaroida jo paljon hitaammissakin vauhdeissa.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • j-a
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1522
          • PohojosPohojammaa

          #79
          Originally posted by Juppe View Post
          Tää jälkiviisastelun määrä on kyllä ihan valtavaa. Jokainen olis teettänyt ja ostanut vaikka mitä, kun ei omasta lompsasta tarvii vedellä niitä seteleitä. Silti jokainen tietää, että ei se raha mistäään taivaasta sinne lompsaan tipu ja tavan harrastajalla on kyllä sitä kulutuspuolta yleensä ihan riittävästi. Ei liene mikään outo kuvio, että siihen autoon menee kaikki, mitä irti saadaan. Halu harrastaa on kova ja onhan se touhu palkitsevaakin. Aina saa konkreettisen lapun siitä, mitä on saatu aikaiseksi. Tottakai jokainen tiedostaa sen, että jotain voi sattua, mutta harva varmaan ajattelee suoran päässä ihan oikeasti, että tää saattaa olla vimppa veto. Päälimmäisenä varmaan vaan mielessä, että pysyispä kone ehjänä.

          Nyt sitten tästä tapauksesta otetaan kaikki irti ihan varmasti tää holhouksen tyyssija keksii jotain seurauksia. Lisää vaan palloa jalkaan ja pidetään yhdessä huoli, ettei kukaan saa kohta tehdä enää mitään. Vähänhän näitä oikeasti sattuu. Toisaalta yksikin on liikaa, mutta täytyy toivoa, että mahdollisuudet tähän touhuun vielä säilyy. Itsekin ajattelin jo alkukesästä osallistua, mutta tää nyt laittaa kyllä vähän miettimään. En mä halua katuautoon mitään häkkiä ja kuppipenkkejä. Kivahan se olis tietää mitä auto kulkee, mutta toisaalta ehkä mulle riittää tieto siitä, että menee varmasti riittävästi. Vartille ei huvita mennä rikkomaan voimansiirtoa.
          Mielestäni täällä käyty keskustelu on ihan asiallista ja aiheesta. Jos tämän ketjun luettuaan jollakin 80-lukulaisella (tai uudemmallakaan) loppuun asti viritetyllä vehkeellä mailille lähdössä olevalla tulee mieleen että tarkistaisiko renkaiden nopeusluokat ja korjaisiko mahdolliset jo havaitut ongelmat alustassa ja jarruissa ennen kuin seuraavan kerran lähtee mailille, niin silloin tämä keskustelu ei ole turhaa. Eikä jälkiviisastelua tai jeesustelua.

          Toki on turhaa täällä julistaa renkaita absoluuttisena onnettomuuden syynä jos sitä ei kukaan varmaksi tiedä, mutta on tässä keskustelussa noussut esiin monia asioita mitkä tuollaisen onnettomuuden voi aiheuttaa, ja se lienee jo eteenpäin meille harrastuksiaan jatkaville.
          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

          Ylimääräisenä tarjolla:

          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #80
            Mun pointti lähinnä se, että nyt vainaana olevalle kaverilla ollaan laittamassa leima otsaan, että mitäs lähdit ja olipa tyhmä kun ei hankkinut sitä ja tätä ennen kuin lähti. Vaikka ne riskit ohimennen käykin mielessä, niin harva niihin osaa oikeasti varautua muualla, kuin internetin ihmeellisessä maailmassa. Toinen juttu on se, että harvalla on oikeasti samaan aikaan taitoa ja rahaa hoitaa kaikki osa-alueet kuntoon. Siitä johtuen mennään monesti riskillä joka on joko harkittu, tai sitten vaan tuntematonta aluetta. Mä tykkäsin aina tän kaverin "pelle peloton" tyyppisestä tavasta ratkaista ongelmia ja synnyttää niihin omia ratkaisuja. Oli taitava tekijä.

            On tavattoman ikävää, miten asiat menivät, mutta kyllä siellä oli seppä kaivanut melkoisesti tehoa vitosturbosta. Monestihan näitä projekteja tehdään osa-alue kerralla kuntoon ja varmaan on häkkikin saattanut olla suunnitelmissa, samoin kuin moni muukin juttu. Ei mun kärsivällisyys ainakaan riittäisi siihen, että vaikka rahan puutteen takia lykkäisin mailin ajoa kesällä eteenpäin. Kyllä mäkin oon sen verran kärsimätön, että varmasti tulisi vähän käytyä koittamassa. Nehän on ne motskarin lainaajan viimeiset sanatkin, "annas kun mä kokeilen". Se on vaan osa ihmisluontoa , halu tutkia ja kokeilla menee usein rationaalisen ajattelun ja kausaalisuhteiden edelle.

            Comment

            • Balle
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3413
              • UKI, Suomen New York

              #81
              Originally posted by Juppe View Post
              Mun pointti lähinnä se, että nyt vainaana olevalle kaverilla ollaan laittamassa leima otsaan, että mitäs lähdit ja olipa tyhmä kun ei hankkinut sitä ja tätä ennen kuin lähti. Vaikka ne riskit ohimennen käykin mielessä, niin harva niihin osaa oikeasti varautua muualla, kuin internetin ihmeellisessä maailmassa. Toinen juttu on se, että harvalla on oikeasti samaan aikaan taitoa ja rahaa hoitaa kaikki osa-alueet kuntoon. Siitä johtuen mennään monesti riskillä joka on joko harkittu, tai sitten vaan tuntematonta aluetta. Mä tykkäsin aina tän kaverin "pelle peloton" tyyppisestä tavasta ratkaista ongelmia ja synnyttää niihin omia ratkaisuja. Oli taitava tekijä.

              On tavattoman ikävää, miten asiat menivät, mutta kyllä siellä oli seppä kaivanut melkoisesti tehoa vitosturbosta. Monestihan näitä projekteja tehdään osa-alue kerralla kuntoon ja varmaan on häkkikin saattanut olla suunnitelmissa, samoin kuin moni muukin juttu. Ei mun kärsivällisyys ainakaan riittäisi siihen, että vaikka rahan puutteen takia lykkäisin mailin ajoa kesällä eteenpäin. Kyllä mäkin oon sen verran kärsimätön, että varmasti tulisi vähän käytyä koittamassa. Nehän on ne motskarin lainaajan viimeiset sanatkin, "annas kun mä kokeilen". Se on vaan osa ihmisluontoa , halu tutkia ja kokeilla menee usein rationaalisen ajattelun ja kausaalisuhteiden edelle.
              Mielestäni kaikenlainen keskustelu on hyvästä.

              Paras anti tällä keskutelulla on jos edes yksikin virittäjäseppä lukee tämän viestiketjun läpi ja pysähtyy edes hetkeksi miettimään mahdollisia riskejä ja miten niitä voisi hallita/pienentää.

              Se että auto lähtee jarrutuksessa heittelehtimään voi johtua monestakin syystä mutta hyvin todennäköistä on että alusta ja rengastus ei vastaa vauhtipotentiaalia. Ei sillä ole väliä oliko juuri nämä asiat tässä kyseisessä onnettomuudessa syynä mutta näitä asioita toivoisi ihmisten pohtivan ja jos näkee potentiaalisen "accident waiting to happen", niin mielestäni voi positiivisessa hengessä vaikka vähän kysellä että onko miettinyt näitä asioita.
              Vähän sama kuin punttisalilla näkee että joku tekee isoilla painoilla aivan väärällä tekniikalla (mielestäni voi hyvin rinnastaa tähän) niin kyllä olisi hyvä että asia ja riskit kerrotaan kaverille.
              Possuja ja Bemareita

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1761
                • HKI/Orimattila

                #82
                Täysin samoilla linjoilla Ballen kanssa. Hyssyttely ja maton alle lakaiseminen pitää huolen siitä, että jatkossakin on jälkiviisaillle viisasteltavaa. Audiclubilla on hyvin kunnostauduttu tuossa hyssyttelyssä ja se ei kyllä ole hyvä.

                Aina ei tartte kaikkien oppia oman kantapään kautta jos toisten tekemätkin virheet havaitaan ja huomioidaan.
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • Lördagskorv
                  Aluevastaava
                  • Nov 2016
                  • 2097
                  • Lohja city

                  #83
                  Todella harmillinen tapaushan tämä on ja hienoa nähdä, että herättää asiallista keskustelua täälläkin.

                  Voimia omaisille

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Onpa kypärä oman hengen kerran pelastanut myös ajotilanteessa.
                  Sama homma täällä
                  Last edited by Lördagskorv; 19-08-2019, 14:40.
                  E92 M3 -10 Jerezschwarz
                  E28 528i -84 Diamantschwarz
                  G20 320e -22 Sunset Orange
                  Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                  E92 M3 -08 Silverstone 2
                  E38 740i -00 Imolarot 2
                  E46 320d -02 Orientblau

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #84
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Juu ei oo sama asia nuo eri nopeudet, mut tosiaan pointtina oli tuo et nämä museoikäiset romut on hengenvaarallisia kolaroida jo paljon hitaammissakin vauhdeissa.
                    Samaa mieltä, tuollaisella E36 tai jollain muulla museoikäisellä autolla riittää jo paljon vähemmän vauhtia hengenlähtöön. Jokainen ottaa ihan tietoisen riskin kun lähtee noin paljon viritetyllä autolla koittamaan huippuja. Lisäämällä turvavarusteita kuten kehikko, nelipistevyöt, kypärä jne. voi sitten pienentää sitä riskiä. Mielestäni ihan yksilön omavastuu katsoa, että se auton vauhdin edellyttämässä kunnossa, ei tapahtuman järjestäjän. Jos tämän keskustelun seurauksena edes joku miettisi onko auto sellaisessa kunnossa, että sillä voi lähteä koittamaan huippuja on tämä keskustelu ollut mielestäni hyödyllinen.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5428
                      • S:t Karins

                      #85
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Jos tämän keskustelun seurauksena edes joku miettisi onko auto sellaisessa kunnossa, että sillä voi lähteä koittamaan huippuja on tämä keskustelu ollut mielestäni hyödyllinen.
                      Tässä kiteytyy se miksi topicin tästä avasin. Minullakin hinku mailille karisi aika paljon. Ei sanottua etten joskus menisi, mutta takuuvarmasti käyn tekniikan/renkaat ym. tarkkaan läpi ennen paikan päälle menoa.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Banned
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2014
                        • 518
                        • Sisä-Savo

                        #86
                        Overdriven puolellahan tuosta autosta oli parempi kuva. Jotkut kiinanihmeet alla ja ilman kaaria. Vähän on ollut venäläistä rulettia tuolla ajaminen kyllä

                        Ilmailupäivässä paha onnettomuus
                        KTM 990 Adventure
                        Passat GTE

                        Comment

                        • raimo1
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 296
                          • Kouvola,ksnk

                          #87
                          Valitettava tapaus. Omaisille voimia.
                          En ota kantaa tuohon rengas spekulointiin, mutta sen verran tuon esille että myös venttiili vanteessa pitää olla jotain muuta kuin se perus kumi noilla nopeuksilla. Kumiventtiili(ainakin jotkut) on OK 210kmh asti. En tiedä mitkä nyt ollut mutta tiedoksi vaan.
                          E30 m20b27hyrrä

                          The first eighteen years of your life are like a free trial, and after that it's pay to play

                          Comment

                          • hartge e46
                            BTCF Member
                            • Aug 2006
                            • 777
                            • e-pohjanmaa

                            #88
                            Kuinka moni vanha pommi tai uus luxusauto on enää turvallinen, kun 300km/h lähtee käsistä..? Se olisko häkki, kypärä, vyöt ja niskatuet pelastanu, en osaa sanoa.. mutta varmasti tämä valitettava tapaus laittaa ainakin yhden panostamaan enemmän turvallisuuteen.. sääliksi käy, hienon lajin harrastaja poistui, eniten kuitenkin surettaa että nuori, jonkun puoliso ja 2 pienen lapsen isä on poissa...
                            z3 coupe
                            Pari tojotaa
                            ex.e36 wompatti alpinweissIII
                            ex.e46 titansilber x2
                            ex."//HARTGE E46"

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #89
                              ^ että maksaako vaivaa laittaa häkkiä, kunnon vöitä ja penkkejä ja kypärää, kun kumminkin mennään vaarallisen kovaa.
                              Minusta kyllä.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Balle
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3413
                                • UKI, Suomen New York

                                #90
                                Originally posted by hartge e46 View Post
                                Kuinka moni vanha pommi tai uus luxusauto on enää turvallinen, kun 300km/h lähtee käsistä..? Se olisko häkki, kypärä, vyöt ja niskatuet pelastanu, en osaa sanoa.. mutta varmasti tämä valitettava tapaus laittaa ainakin yhden panostamaan enemmän turvallisuuteen.. sääliksi käy, hienon lajin harrastaja poistui, eniten kuitenkin surettaa että nuori, jonkun puoliso ja 2 pienen lapsen isä on poissa...
                                Ehkä olellinen juttu tässä on se ymmärsikö kuski minkälaisia riskejä hän ottaa ajaessaan linglongeilla tuollaisella pahvista tehdyllä rupuvehkeellä 325km/h vai ei?

                                Jos hän ymmärsi riskit niin ei siitä sitten enempää. Tietoinen riski ja nyt se sitten valitettavasti realisoitui pahimmalla mahdollisella tavalla..

                                Jos hän taas ei ymmärtänyt millaisia riskejä oli ottamassa, olisiko kanssaharrastajien ja tilaisuuden järjestäjän edustajien ollut mahdollista vaikuttaa asiaan neuvomalla ja opastamalla?

                                Kyllä näiden tietojen valossa ihan venäläiseltä ruletilta vaikuttaa tuo harrastus.
                                Possuja ja Bemareita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎