Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuolemaan johtanut onnettomuus mailin vedossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hartge e46
    BTCF Member
    • Aug 2006
    • 777
    • e-pohjanmaa

    #91
    Originally posted by petrolhead View Post
    ^ että maksaako vaivaa laittaa häkkiä, kunnon vöitä ja penkkejä ja kypärää, kun kumminkin mennään vaarallisen kovaa.
    Minusta kyllä.
    No en nyt todellakaan tarkottanut sitä noin... vaan sitä että vauhti on niin kova että paljonko niistä olisi apua ollut.. todellakin pitäis aina mennä turvallisuus edellä.
    z3 coupe
    Pari tojotaa
    ex.e36 wompatti alpinweissIII
    ex.e46 titansilber x2
    ex."//HARTGE E46"

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3413
      • UKI, Suomen New York

      #92
      Originally posted by hartge e46 View Post
      No en nyt todellakaan tarkottanut sitä noin... vaan sitä että vauhti on niin kova että paljonko niistä olisi apua ollut.. todellakin pitäis aina mennä turvallisuus edellä.
      Kyllä ihan pulttikaaristakin (saatika sitten ihan oikeasta kilpurin korista) on yllättävän paljon suojaa. Tässä Megane heittää volttia n. 240km/h kyydistä (kuski käppäili ihan omin avuin ulos autosta):

      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • Kemppainen.P
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 37
        • Nummela

        #93
        Pitää muistaa että autojen korit on jotain muuta kun joku 1989 auton kori ilman kaaria.

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15262
          • Ajamisen Iloa

          #94
          Sit yks puoli on sekin että osa hyväksyy isompia riskejä kuin toiset. Ja kokonaan riskitön elämä ei ole elämisen arvoista ollenkaan.
          Jos Alex Honnoldilta estää kiipeilyn niin hänen elämästään häviää koko merkitys, vaikka touhu näyttäis muille täysin sairaalta.
          Mä olen aika varma että tuon auton kuljettaja oli kohtuu selvillä siitä mitä voi seurata ja nyt se sit seuras.
          Ei sitä kukaan halua mutta mutta... Elämä myöskin jatkuu ja on jatkuttava vaikeiden asioiden yli.

          Kyllähän tämä nyt ihan varmasti laittaa monet jos ei kaikkia niin ajattelemaan sitä että viritykset tehtäisiin balanssissa ja järkevässä järjestyksessä.
          Täytyy sanoa että itse allekirjoitan sen Paul Walkerin lausahduksen. Moni on kuollut kotiinkin.
          Mutta myös onnellinen että tuo oma pulkka vaikkapa ei yhtään kovempaa enää kuljekaan kun sit pitäis olla enemmän malttia ratissa mitä ei näytä olevan.
          Riski on silti tiedostettava että mikä tahansa tilanne tollasella menneen vuosituhannen laitteella kun sen kääntää voipuoli alaspäin - on tuhoisa. Ja nyt oli kyl itellekin hyvä muistutus.
          Last edited by Remotion; 19-08-2019, 17:09.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Vauhtivaunu
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 2714
            • P-Karjala

            #95
            Kysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :think
            sigpic


            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16493
              • Asikkala

              #96
              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
              Kysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :think
              Tai paremminkin kuinka monella ajetaan kolmeasataa ?

              Comment

              • j-a
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 1522
                • PohojosPohojammaa

                #97
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Kysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :think
                Tehtaalta on oman kaluston nopeimmassa se viitisen sataa, niin jarrut ja alusta varmasti vastaa sitä tehoa. Kaaria siinä ei ole eikä tule. Huippujakaan ei tosin keski-ikäisen tarvi kokeilla.
                Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                Ylimääräisenä tarjolla:

                E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                Comment

                • Balle
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3413
                  • UKI, Suomen New York

                  #98
                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Kysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :think
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Tai paremminkin kuinka monella ajetaan kolmeasataa ?
                  Omalta osaltani voin sanoa että tieto lisää tuskaa... Paljon tulee ajeltua Saksassa nopeillakin laitteilla mutta ei oikeastaan enää yhtään kiinnosta ajella yli 180km/h autobahnilla vaikka kuinka se olisi laillista ja mahdollista (ennen kyllä vedettiin aina sukka syylarissa). Eikä kyllä enää tule ratapäivilläkään ajettua, ainakaan tuolla Nurburgringillä. Se muutaman vuoden takainen R8 onnettomuus siellä viimeistään herätti. Jotenkin ihan absurdia että vedetään siellä (ja bahnilla) 250km/h täysin ilman turvavarusteita ja kaikenlaisilla kotteroilla ja mikä pahinta, apu on useimmiten aivan helvetin kaukana jos jotain sattuu.

                  Kisoissa taas aivan eri juttu, ajetaan kilpureilla joissa turvavarusteet sammutusjärjestelmineen viimeisen päälle, palosuojavaatteet päällä kalsareita myöden, auton alusta ja jarrut todellakin vastaa tehoja ja mikä oleellisinta, apu on erittäin lähellä jos jotain sattuu.
                  VLN:ssä muuten meidän cupperolla takasuoralla (Döttinger höhe) nopeus nousee sinne 300km/h huiteisiin ja mm. Schweden kreutzin nypyltä ottaa kevyesti ilmaa 270km/h vauhdissa. ja tämä joka kierroksella koko 4h kisan ajan (joskus jopa 24h)!
                  Ei ole ongelma koska renkaat, alusta ja muukin auto rakennettu kaikin puolin noihin nopeuksiin ja tilanteisiin.
                  Väitän että juuri siksi 1000x turvallisempaa kuin kiihdytysajo tämän topiikin autolla.

                  Mua ei sais millään ilveellä ajamaan samaa kyytiä jollain 80 luvun ritsalla missä ainoa asia johon on satsattu on moottori...

                  Onko sitten vanhuuden tuomaan varovaisuutta vai ihan vain maalaisjärkeä?

                  Loppupelissä on kuitenkin kyse vain riskien hallinnasta ja siitä kuinka paljon riskiä on valmis ottamaan.
                  Perheelliset (kuten itsekin) voi sitten yrittää pohtia niitä asoita myös perheen kannalta eikä vain itsekkäästi omalta osaltaan.
                  Last edited by Balle; 19-08-2019, 19:46.
                  Possuja ja Bemareita

                  Comment

                  • jabajee
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 83

                    #99
                    180mph, eli noin 290km/h vauhdista 15,5 kertaa ympäri. Kuskiin kohdistui 14-15G voimat, mutta turvavarusteiden (ja varmasti hyvän tuurinkin) ansiosta selvisi onnettomuudesta.


                    325km/h nopeudella auto muuten etenee noin 90metriä sekunnissa Noilla nopeuksilla ei ole minkäänlaisiin virheisiin varaa.

                    Muokkaus: Videon kuski spekuloi myös onnettomuuteen johtaneita syitä. Huono aerodynamiikka, jousituksen pettäminen, jne.
                    Last edited by jabajee; 19-08-2019, 19:44.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by jabajee View Post
                      180mph, eli noin 290km/h vauhdista 15,5 kertaa ympäri. Kuskiin kohdistui 14-15G voimat, mutta turvavarusteiden (ja varmasti hyvän tuurinkin) ansiosta selvisi onnettomuudesta.

                      G-voimat on siitä ikäviä että väärään suuntaan riittävästi niitä tapaa nopeaan. Jos auto menee pituusakselinsa ympäri 300 km/h vauhdista niin häkki, 6-pistevyöt ja kypärä vain varmistaa että ruumis löytyy auton sisältä.:think



                      Gravitational forces are at work whenever we accelerate or decelerate, but what effect can they have on our body at extreme levels?
                      Last edited by Vauhtivaunu; 19-08-2019, 20:02.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Masander
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2010
                        • 1398
                        • Dingolfing

                        https://performancedrive.com.au/2012...t-300kmh-2121/

                        Tiedä sit paljonko oikeesti ollut vauhtia
                        sigpic

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          Tukes tutkii...
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Vauhtivaunu
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 2714
                            • P-Karjala

                            USA:n ilmavoimat on tutkineet että 200 rpm pyöritys ihmisen navan ympäri (=hieman yli 3 kierrosta sekunnissa) riittää hengenlähtöön jos tämä jatkuu riittävän kauan. Sopivilla turvalaitteilla ihminen kestää järkyttäviä kiihtyvyyksiä eteenpäin mennessä ja siitä suoraan jarruttaessa, mutta tämä ns. flat spin on tappava.


                            sigpic


                            Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                            Comment

                            • pikkuvermo
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 134
                              • PKS

                              Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                              Kysyn ihan suoraan: monessako tämän foorumin autossa, jossa on 500hv tai yli, on kaaret? Ja jarrut vastaa tehoja? :think
                              Taisi olla vuoden 17 tai 18 e30-miitti. Sieltä eräs osallistuja lähti kiihdyttämään mailille, ja ajoikin komean tuloksen - jos oikein muistan niin ehkä 317? Kovaa kuitenkin. Autossa oli vakio jarrut (325) ja jokusen vuoden vanhat Kumhot, turvavarusteet taisi kuitenkin olla kunnossa.

                              Itseä pelkkä ajatuskin hirvitti..

                              Comment

                              • Bullitt
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 2786
                                • Turku

                                Jos tällaisessa tapahtumassa vastuu auton kunnosta ja varusteista olisi ollut tapahtuman järjestäjällä, eikä kuljettajalla, niin varmaan 80% osallistujista olisi kehotettu siirtymään katsomon puolelle seuraamaan sen lopun 20% ajamista. Eli jos vastuu auton kunnosta ja varusteista siirtyy kuljettajalta tapahtuman järjestäjälle, niin tällaisen tapahtuman luonne muuttuu täysin erilaiseksi.


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎