Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuolemaan johtanut onnettomuus mailin vedossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15255
    • Ajamisen Iloa

    #46
    Originally posted by Zeta View Post
    Tuollaisessa onnettomuudessa kypäräkään ei olisi pelastanut. 250km/h pitäisi rajoittaa vanhoilla autoilla vauhdit niin pysyy tekniikka kasassa.
    Ei turvallisuutta voida saavuttaa rajoittamalla ihmisten oikeuksia. Se vaan on niin.

    Originally posted by jaki View Post
    Onhan markkinoilla autoja, jotka kulkevat ihan virittämättä reippaasti yli 300 km/h ja niissä mitään jarruvarjoja ole. Minusta Autobahn on ihan yhtä vaarallinen/turvallinen kuin tuollainen lentokenttä.
    Sama suomeksi: auto pitää kokonaisuudessaan olla sellainen, että sillä voi turvallisesti ajaa nopeutta mihin se on kykeneväinen. Aerodynamiikkakin sellainen, että esim sivutuuli ei sitä heti heitä lepikkoon. Tuulitunnelissa tulee ehkä erilainen lopputulos kuin netistä selaamalla/röökiaskin kanteen.
    Tämä!!!
    Last edited by Remotion; 18-08-2019, 22:51.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #47
      Ne jotka huutaa RR-kisojen ja tällaisten kieltämistä, unohtaa sen että tota harrastetaan joka tapauksessa. Liikenteen seassa jos muuta mahista ei ole. Sitä ei estä kukaan eikä mikään. Suljetulla alueella touhu vaatii vähemmän uhreja.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2236
        • Vantaa

        #48
        Maratoonareitakin kuolee vuosittain, mutta siellä ne vaan juoksee edelleen. Tuskin näitä kielätmään tullaan.

        Mitä tuohon autoon tulee niin 15" vanteen sisään ei hirveen isoja jarruja mahdu, ainakaan sellaisia mitkä turvallisesti pysäyttäisivät 300kmh vauhdista. Jos ollut vakio coupen jarrut, niin aika teräs hermot on saanut olla. Se kiitorata loppuu aika lyhyeen jo hitaammastakin vauhdista.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • Topi08
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 4463
          • .

          #49
          Originally posted by Balle View Post
          Mutta toki vapaaehtoistahan tuo on. Tapahtumien kieltäminen ei omasta mielestä ole ratkaisu, jokainen kuitenkin osallistuu omalla riskillään ja vaarantaa vain oman henkensä.
          Järjestäjät voivat tietenkin kampanjoida turvavarusteiden puolesta, niin kuin on varmasti tehtykin.
          Parempi tuolla kentällä kuin yleisessä liikenteessä ja niin kuin joku mainitsikin niin Saksassahan tuota voi harrastaa ihan yleisillä teillä, riskit varmasti jopa kovemmat.
          ihan vitusti tämä. otat tietoisen riskin jos lähdet ajamaan "täysillä", ja olettaisin että itse tietäsit esim sen, minkä nopeusluokan renkaat alla on, varsinkin kun puhutaan autoharrastajista/rakentajista

          Comment

          • radiaani
            Bimmer Rookie
            • Jul 2016
            • 130
            • Etelä-Suomi

            #50
            Originally posted by Remotion View Post
            Jenkeissähän tämä menee niin että jos alitat tietyn ajan tai ylität tietyn nopeuden kerran jollain autolla ni sen jälkeen pitää olla kaaret tai ei pääse ajamaan.
            Ois ihan hyvä systeemi, tietysti on myös paljon hemmetin nopeita moderneja autoja jotka on ilman kaaria yhtäkestäviä.
            Sääntöhän voisi olla vaikka niin, että korimallin suurimmat tehtaan huiput saisi ylittää 10% (15%? 20%?) ilman kaaria, ja jos arvelee auton olevan tätä nopeampi, niin sitten pitäisi olla jonkintasoiset kaaret ympäriajoa vastaan. Istuin- ja vyövaatimuksia voisi tulla vastaavasti lisää.

            Tästä seuraisi se, että jotain 911 Porschea riittäisi rakennella vähemmän kuin F10 baijerilaista ja nopea kasarikorolla vaatisi rankempaa modifiointia.

            Olisi ehkä syytä vaatia myös jonkinlaisia perusteita sille, miksi kuski arvelee renkaiden ja jarrujen olevan riittävän hyvät tavoiteltavalle huippunopeudelle. Maltillinen nopeusluokan ylitys voisi olla hyväksyttävää, koska nopeusluokka on mitoitettu jatkuvalle ajolle.
            Ajossa: F10 520d SE (2012)

            Comment

            • jabajee
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 83

              #51
              Audiclubilla kielsivät asiallisenkin keskustelun koko aiheesta

              Comment

              • _Bäri_
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2014
                • 933
                • Turku

                #52
                Originally posted by jabajee View Post
                Audiclubilla kielsivät asiallisenkin keskustelun koko aiheesta
                Vähän hölmö asenne kun kumminki kyse ei ole yleisellä tiellä hurjastelusta. Rakentavalla keskustelulla pystyttäisiin ehkä herättelemään niitä jotka menevät hevosvoimat edellä näissä hommissa. En tiedä paljonko vauhtia on ollu, mut oon kyllä nähnyt mihin kuntoon auto menee 100 vauhdista katon kautta kierien. Ei se tapahtumien kieltäminen mitään ratkaise, vaan tuo nuo ongelmat kadulle. Olisi muutenki hyvä jos kaupungeista löytyisi burnis/stuntti alueita mitkä olisi eristetty betoni kaiteilla yleisöstä. Cruisingeissa kun kattoo mitä sankarit touhuaa cittarin parkkipaikalla isossa väkijoukossa, on pieni ihme ettei mitään vakavaa ole sattunut vielä. Ja nämä '' laittomat'' tapahtumat ovat suurempi riski kun yksittäiset vedot lentokentällä. Ei taida Suomessa koskaan ennen olla käynyt näin? Toivottavasti tällä menetyksellä saadaan jatkossa edes parit vahingot säästyttyä. Vaikkei se omaisia lohduta.
                G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                Ex:
                E61 535dA -05
                E91 320dA -06
                E53 X5 3.0dA - 03
                E39 535iA -01
                E39 520i -97
                E39 530dA - 00

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15255
                  • Ajamisen Iloa

                  #53
                  Ja parasta mitä voi tehdä niin ottaa jostain opiksi ja sitten jatkaa elämää. Yksi oppi vois olla että jos auto kulkee 325kmh ja siinä on tuhat heppaa ni ei ajeta millään pilipalirenkailla. Toinen on se että se renkaitten nopeusluokka on siellä syystä. Myöskin se että tuommoisella vanhalla pommilla ei missään tapauksessa ajeta ilman kaaria ja kypärää yms kaikkia muita turvavarusteita. Noi on surmanloukkuja jo satasen vauhdissakin. Eikä noita pilipalirenkaita voi suositella kenellekään muullekaan. Lisäksi jos auto kulkee 325 maililla ni alusta ja jarrut äärimmäisen tärkeässä roolissa...
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 999
                    • 29100/310053

                    #54
                    Originally posted by Remotion View Post
                    ottaa jostain opiksi
                    Toivottavasti OTKES ottaa tapauksen kuitenkin työn alle ja kertoo sitten aikanaan mitkä kaikki tekijät myötävaikuttivat sinänsä ikävään lopputulokseen.
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • Krister
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2003
                      • 227
                      • PK-seutu

                      #55
                      Originally posted by arben View Post
                      E, arvelin kun muutama viikko sit oli h nopeusluokan linglongit alla kalajoella, sen tiedän ettei ne oo suunniteltu edes vartille 250kmh nopeuksiin.
                      Linglongit olivat 15". Nyt oli alla 17" alumiinivanteet joten ei kannata välittää väärää tietoa faktana
                      Supra MKIV 6spd lhd
                      W212 E350CDI

                      Ex: E39 530d

                      Comment

                      • grab_
                        BTCF Member
                        • Aug 2009
                        • 2839
                        • Uusimaa

                        #56
                        Kuskihan itse tiedosti ongelman jo pariviikkoa aikasemmin kalajoella ajaessaan, eli kovasta vauhdista jarrutuksessa etulippa ottaa maahan.. Eli alusta ei ole ihan mukana kovemmissa nopeuksissa.. Joku sitä sanoikin, että tämä onnettomuus sattui juuri sen takia, kun lopussa alkoi jarruttamaan, niin etupää kiinni asfalttiin ja siten takapyöriltä katosi pito ja loppu tiedetäänkin..
                        Ei mitään kerrottavaa

                        Comment

                        • Krister
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2003
                          • 227
                          • PK-seutu

                          #57
                          Originally posted by jabajee View Post
                          Audiclubilla kielsivät asiallisenkin keskustelun koko aiheesta
                          Erikoinen asenne tosiaan ja en löytänyt enää projektitopicciakaan.
                          Supra MKIV 6spd lhd
                          W212 E350CDI

                          Ex: E39 530d

                          Comment

                          • pikkuvermo
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2008
                            • 134
                            • PKS

                            #58
                            Valitettava tapahtuma, omaisille voimia.

                            Jos auto on ollut normaalisti tieliikennekäytössä oleva katsatettu auto, lapun allekirjoittaneella voi olla mielenkiintoiset keskustelut edessä Trafin kanssa.

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1842
                              • Karjaa

                              #59
                              Originally posted by pikkuvermo View Post
                              Jos auto on ollut normaalisti tieliikennekäytössä oleva katsatettu auto, lapun allekirjoittaneella voi olla mielenkiintoiset keskustelut edessä Trafin kanssa.
                              Jaa miksi olisi? Normaalissa tieliikennekäytössä olevalla autolla harvemmin tarvitsee Suomessa turvallisesti pystyä ajamaan edes 200 km/h vauhdeilla, saati sitten päälle 300 km/h. Rata-ajot ja muut sitten erikseen.
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              • Paabo
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 4324
                                • Lapinlahti City

                                #60
                                Originally posted by Krister View Post
                                Erikoinen asenne tosiaan ja en löytänyt enää projektitopicciakaan.
                                No ei ole eka kerta,kun kielletään asioista puhuminen. Muistuu hyvin mieleen muutaman vuoden takainen Nürburgringin kolarointi keissi.
                                E39 M5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎