Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Nyt puhuttiin diisselin muuntamisesta viinalle. Ei bensan. Kun nykysäännöksillä käyttövoiman muutos ei onnistu ilman erikoislupaa (paitsi muutos etanolille, mutta onnistuuko se diisselille?)
    Kyllä. Lausuntopyynnössä voisi asiaan ottaa kantaan, sitä lähinnä hain.

    Comment

    • -juzzi-
      BTCF Member
      • May 2004
      • 527
      • Klaukkala

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Niinkuin kirjoitin, niin nyt on siirtymäaika vielä tämän vuoden jolloin tuo onnistuu pikku kikkailulla. Toki jos onnistuu tuosta vaan ilman kikkailua muuttaa diisseli etanolille ja siitä ei mee diisseli veroja sen jälkeen, niin hyvä juttu Helpottaa omaakin prokkista, kun ei tarvi miettiä erikoislupa hommia tms.



      Niin siis uusia ja vanhoja sääntöjä ei ymmärtääkseni pysty "sekoittamaan" vaan tehdään siirtymä vaiheessa joko uusilla tai vanhoilla säännöillä.


      Ja siis tämä minun muutos on kokonaisuudessaan tehty uusilla säännöillä jotka on erittäin tulkinnan varaiset eli se on ihan konttorista kiinni miten onnistuu. (trafin neuvontapalvelusta sanottiin että ei onnistu bensalle mutta kun kyselin etanoliksi niin ei oikein osannut sanoa mitään)



      Mutta lähtökohtaisesti jos joku haluaa tuoreempaa auto muutella niin suosittelen tekemään monestakin syystä bensa autosta vaikka se maksaisi aihiona hieman enemmän.
      (yleensä vähemmän ajettuja, oikeanlainen mittaristo, oikeanlainen bensatankki ym.)
      530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
      https://www.instagram.com/juzzi1984/

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 618
        • Uusimaa

        Mikä homma tuo diesel-etanoli muutos? En ole ikinä kuullutkaan. Heittäkää linkkejä.

        Comment

        • [Snowboarder]
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 2189
          • Karstula

          Originally posted by Rattiukko View Post
          Mikä homma tuo diesel-etanoli muutos? En ole ikinä kuullutkaan. Heittäkää linkkejä.
          Eiköhän se oo et dieselin tilalle tulee bensa moottori mikä käy etanolilla..diesel moottorin käynti etanolilla ei taida olla mahdollista,ainakaan että se toimisi hyvin
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11134
            • Oulu

            Originally posted by [Snowboarder] View Post
            Eiköhän se oo et dieselin tilalle tulee bensa moottori mikä käy etanolilla..diesel moottorin käynti etanolilla ei taida olla mahdollista,ainakaan että se toimisi hyvin
            Jep

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 618
              • Uusimaa

              No niin... ihmettelin miten mahdollista.

              Comment

              • ippeex
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 99
                • Suomi

                Eli mites tää nyt suomeksi menee.
                Jos teoriassa olisi auto 1.3.1998 valmistettu e36 328
                Ahdettu jne, eli onko se nyt vaan läpihuutojuttu penkkilapun kanssa päästöistä läpi ja roinat paperille vai tarviiko nyt jotain muuta vielä alkaa ihmettelemään?
                Edit:
                Ymmärsin asian siis niin että 5kg/kw raja koska 328 on mallisarjan tehokkain, eli selviäisi pelkästään sillä penkkilapulla ja päästömittauksella ja paperille max tehoa reilu 350hp tms.
                Last edited by ippeex; 17-07-2023, 21:41.

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1762
                  • vihti

                  Joo ei kannata sellaseen paikkaan mennä enää toista kertaa ketkä alkaa pyytelee jotain varaosalistoja että mitä jarrua tai vakaajaa on käytetty missäkin mallissa jne. Aivan turhaa touhua. Ensin kannattaa löytää sellainen konttori minkä kanssa homma on selkee ja sitten tehonmittauspöytäkirjan kanssa katsastamaan, päästöt kannattaa säätää kohilleen ennen kuin menee sinne muutoskatsastukseen ettei tule hukkareissua..

                  Edit: niin ja vakuutusten hinta sitten pomppaa aika tuntuvasti jos laitat jotain yli 350hv paperille
                  Last edited by naikou; 17-07-2023, 22:52.
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    Mulla ei oo vaikuttanu vakuutuksen hintaan millään lailla papereissa 252kw e34
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Oksanen
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 703
                      • Nokia

                      Originally posted by ippeex View Post
                      Eli mites tää nyt suomeksi menee.
                      Jos teoriassa olisi auto 1.3.1998 valmistettu e36 328
                      Ahdettu jne, eli onko se nyt vaan läpihuutojuttu penkkilapun kanssa päästöistä läpi ja roinat paperille vai tarviiko nyt jotain muuta vielä alkaa ihmettelemään?
                      Edit:
                      Ymmärsin asian siis niin että 5kg/kw raja koska 328 on mallisarjan tehokkain, eli selviäisi pelkästään sillä penkkilapulla ja päästömittauksella ja paperille max tehoa reilu 350hp tms.
                      Kyllä se juuri noin menee. Itse jouduin vertaamaan juurikin 328 että sain 323:n tuonne 5kg/kw rajalle. Olisi saanut vähän päälle 400hp, mutta kun ei ollut tietoa tarkasta painosta niin jätettiin 378hp tms lappuihin että varmasti piisas.

                      Jos vaihtelet jotain vaihteistoa yms niin niissä pitää olla lappu mistä vehkeestä peräisin, me täyteltiin katsurin kanssa ne. Ja jos se perusmoottori on ny jostain toisesta vehkeestä peräisin niin toki siitäki vertailulappu. Mutta tosiaan jos ahdat paperilla sen auton oman mosan niin siitäkään ei tartte mitää lappuja täytellä. Coolerin koko ja ahtimen merkki ja malli ja moottorinohjauksen merkki ja malli tuli itsellä lappuihin. Itseasiassa penkityspaikassa merkittiin jo teholappuun ahdin ja coolerin koko ja tietenkin samalla lapulla pitää näkyä ahtopaine.

                      Ei vaikuttanut havaittavasti omiin vakuutusmaksuihin vaikka 323:n leimas 3litraiseks karvan vajaa 400hp:lla.
                      E28 535 1985 (S38B36+K31)

                      E36 323 1996

                      E46 Compact 2001

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1762
                        • vihti

                        Okei eli itseni täytyy varmaan vaihtaa vakuutusyhtiötä 😃 mulle tuli silloin muutoskatsastuksen jälkeen ilmoitus op:lta että maksaa 1,5x siitä mitä aikaisemmin ja itsellä vain 222kW otteessa
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • Krampus
                          BTCF Member
                          • Nov 2017
                          • 383
                          • Keski-Suomi

                          Liittyy väärän merkkisiin autoihin, mutta saako millään tapaa laillisesti vaihtaa moottorin asennon poikittaisesta pitkittäin? Vetotavan muutoksessa ei sinäänsä olisi ongelmaa asetuksien suhteen, mutta moottorin asennossa kyllä.
                          Asetuksessa lukee seuraavasti:
                          "Moottorin sijainnin muuttaminen
                          Muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa voidaan hyväksyä ajoneuvon moottorin sijainnin vähäinen, kiinnikkeillä tehtävä pituus- ja pystysuuntainen muuttaminen, jos asennussuuntaa ei muuteta."

                          Saako millään poikkeusluvalla/kikkailulla moottorin suunnan muutettua? Kaikki osat vetotavan muutokseen olisi saman merkin tehdasvalmisteista osaa apurungosta lähtien(Ford).
                          En ole sekaantunut Fordeihin. Kaverille kyselen asiaa.
                          E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                          F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                          Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎