Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2084
    • Naantali

    Originally posted by BFI18 View Post
    Mulla aikalailla samat mietteet.
    330e, takaveto ja tosiaan 65k vähintään hintaa, joka on munkin mielestä liikaa.
    Tesla Model 3P kiinnostaisi varauksella, mutta enempi Model S facelift ehdottomasti (menisi prefacekin hyvillä varusteilla ja värillä). Kaverilla on 90D autopilotilla, kyllä se on hieno peli. Ja samalla lailla käytetty P85D käynyt mielessä.
    Jonkun verran kanssa ajellut kaverin 85D ja olin jopa syksyllä Teslojen ratapäivillä Alastarolla. Mulla ei pahaa sanottavaa kyllä ole Model S, meni yllättävän kivasti radallakin.
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3509
      • Raisio

      Tässä kun yrittää aihetta opiskella molemmista päistä, niin kuinkahan kalliiksi nämä sähköautot tulee yhteiskunnalle ja veronmaksajille... ei riitä että kaupunkeihin pitää uusi sähköintra rakentaa jotta sitä virtaa ja latauspaikkoja riittää 250000 hesalaiselle että pääsevät aamulla töihin ja takaisin plus muu maa päälle.

      Aika vähän puhuttu miten valmistaudutaan raketin lailla lisääntyvien sähköautojen sammutuskalustovalmiuden rakentamiseen, uusia kuormureita joka pitäjään jossa sammutuskontit ja maksaa 300t€ zipale plus sammutusvedet ja itse kärähtänyt käämikasa omalle linjalle jätekäsittelyyn ja vedet talteen.

      Halpaa kuin saippua... ja kuka tämän maksaa...
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Originally posted by jannmann View Post
        Uskotko ite siihen tavoitteelliseen sähköautojen määrään mitä kovasti hoetaan?
        Tai suomen autokannan päästöt on merkittävä seikka ilmaston globaalille lämpenemiselle?
        Jne. Jne.
        Mulla ei ole mitään tarvetta uskoa kenenkään ennustuksiin automyynnistä. Menee kaupaksi jos on mennäkseen.

        Liikenteen päästöt ovat noin viidennes CO2-kokonaispäästöistä globaalisti. Siitä voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä asian merkittävyyden suhteen. Lämmön ja energiantuotanto on toki vielä merkittävämpi ~40% osuudellaan.

        Comment

        • gnz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 428
          • -

          Originally posted by ritariässä View Post
          Tässä kun yrittää aihetta opiskella molemmista päistä, niin kuinkahan kalliiksi nämä sähköautot tulee yhteiskunnalle ja veronmaksajille... ei riitä että kaupunkeihin pitää uusi sähköintra rakentaa jotta sitä virtaa ja latauspaikkoja riittää 250000 hesalaiselle että pääsevät aamulla töihin ja takaisin plus muu maa päälle.

          Aika vähän puhuttu miten valmistaudutaan raketin lailla lisääntyvien sähköautojen sammutuskalustovalmiuden rakentamiseen, uusia kuormureita joka pitäjään jossa sammutuskontit ja maksaa 300t€ zipale plus sammutusvedet ja itse kärähtänyt käämikasa omalle linjalle jätekäsittelyyn ja vedet talteen.

          Halpaa kuin saippua... ja kuka tämän maksaa...
          Halpaa tai ei, näkisin että aika vääjäämätön tulevaisuuden kehityskulku.

          Mutta myös suhteellisen hidas sellainen. Kestää ehkä 20-30 vuotta, ennen kuin sähköautot ohittavat polttikset rekisteröityjen autojen kokonaismäärässä. Vuodessa myytyjen autojen määrässä varmasti jo aikaisemmin.

          Comment

          • IKa
            BTCF Member
            • Apr 2007
            • 877
            • Klaukkala

            Originally posted by miyli View Post
            Jonkun verran kanssa ajellut kaverin 85D ja olin jopa syksyllä Teslojen ratapäivillä Alastarolla. Mulla ei pahaa sanottavaa kyllä ole Model S, meni yllättävän kivasti radallakin.
            Haluatko kertoa miten Model S:n kierrosajat vertautuvat sinun Z4:sen aikoihin? Tietysti vertailu ei ole kovinkaan mielekästä, jos kuskit tai renkaat eivät olleet lähellekään saman tasoisia. Tai vaikka olisikin ollut sama kuski, niin siitäkin tulee valtava ero (ainakin itsellä), jos vertailu yritetään tehdä omalla autolla ajetun kierroksen ja jonkun toisen omistamalla laina-autolla ajetun kierroksen välillä.
            G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by nullzwei View Post
              Suomi on vastaanhangoittelleiden virkamiesten totaalisekoilun vuoksi liikenteen verotuksen osalta aikamoisessa umpisolmussa. Nykyhallitus, joka aikaisemmin oli lähes täysin laittoman autoveron takana on jo kääntänyt autoverotakkinsa, ottanut robin hoodin roolin täysillä haltuun ja pian alkaa kiihtyvällä tahdilla ropista paskaa autoilijan niskaan.
              Joo, tätä odotellessa. Tosin jos eivät saa tällä vaalikaudella maaliin niin voi olla että seuraava persuhallitus lyö jäihin.

              Sitä mistä en ole nähnyt mitään lukua on se aina välillä kuultava uhkaus että jos päästöjä ei saada alennettua niin siitä seuraa kuluja. Ymmärtääkseni jokin EU tavoite ja sen sanktiot. Vai meneekö vain normaalin päästökaupan maksujen mukaan?

              Onko jollakulla faktaa mitä nykyinen autoilu tulee valtiolle maksamaan jos päästöt ei laske ja koska? Nythän autoilu vaan tuottaa valtiolle.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • miyli
                BTCF Member
                • Dec 2008
                • 2084
                • Naantali

                Originally posted by IKa View Post
                Haluatko kertoa miten Model S:n kierrosajat vertautuvat sinun Z4:sen aikoihin? Tietysti vertailu ei ole kovinkaan mielekästä, jos kuskit tai renkaat eivät olleet lähellekään saman tasoisia. Tai vaikka olisikin ollut sama kuski, niin siitäkin tulee valtava ero (ainakin itsellä), jos vertailu yritetään tehdä omalla autolla ajetun kierroksen ja jonkun toisen omistamalla laina-autolla ajetun kierroksen välillä.
                Tesla oli 428hv versio 4 vedolla. Aikaa ei tullut otettua, mutta auto painaa kuitenkin sen 2200kg ja olin todella yllättynyt sen johdonmukaisesta ajokäyttäytymisestä. Ainoastaan tuon ison massan huomasi kunnolla jarrutuksissa kun jarrut eivät tahtoneet riittää kunnolla tälle massalla.
                En nyt ihan kaikkea kehdannut ottaa irti kun omistaja istui vieressä
                Mutta kaiken kaikkiaan todella positiivinen kokemus.
                Performance 3 tesla vois olla jo ihan kova luu radalla kun painaa 1850kg ja siinä parempi akkujen jäähdytys, eli täydet tehot pysyy kauemmin kuin noissa S model malleissa. Kovaa siellä vedettiin noilla 3:lla, mutta en huomannut aikoja kysellä.
                Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                0-200km/h 11.40s
                100-200km/h 6,00s
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Kannatitko itse sitä bernerin gps perseeseen juttua? Sehän sen kompastuskivi oli. (Vetää rahat kaverien kanssa välistä). Miksi ei kelvannut esim. Ruotsin kameramalli/tietulli/ruuhkamaksu systeemi. Ja vanhat autot nykyisillä maksuilla ja verottomat uusilla maksuilla. Siten olis tullut luonnollinen siirtymäaika. Silloin vaan autokauppiaat parkui että konkka tulee, eikä ollut vielä huolta ilomastosta
                  Nyt koossa pahin mahdollinen viherpipertäjien halitus jotka ite asuu siellä kehän sisäpuolella. Ja mukana takin kääntänyt keskusta jonka yhtenä teemana joskus ollut pitää Suomi asuttuna.

                  Täällä maassa on kymmeniä tuhansia matalapalkkaisia perheitä joilla autokanta on peräisin 90 luvulta, asutaan vuokralla ja kuussa menojen jälkeen jää käteen se huntti tai kaksi. Jos tonne isketään raipalla niin ei tarvitse hirveästi miettiä miten käy.
                  Bernerin isoin idea oli se 'financial engineering' jolloin pystyttiin erottamaan tiestö verotuksesta ja korvaamaan se palvelumaksuilla. Luottamuspula johti asian torppaamiseen kovalla kädellä ja valtiovarainministeriön ohitus oli jo hiukan naivia Berneriltä.

                  Nuo GPS:t tulee jo EU:n direktiivillä ja siihen ei Berneriä tarvita. Oliko jo ensi vuonna kun ne on pakolliset uusissa autoissa (laajennetaan vain automaattisen onnettomuus ilmoituksen käyttöä) ja autot alkaa tuottamaan dataa jota sitten heti tai myöhemmin voi valtiot käyttää hyväkseen. Jotain yhteistä on kai luvassa kun keskieuroopassa on paikka paikoin paljonkin monen maan puolella tapahtuvaa liikennettä.

                  Tietulleistä ymmärtääkseni laskettiin tulevan liikaa kustannuksia (rakentaminen, ylläpito, henkilöstö). Kannattaa muistaa että monessa maassa jossa tietullit on, niin niiden läpi ajavilla on jonkilainen GPS systeemi ettei tarvi koko ajan olla tunkemassa korttia koneeseen. Ollilan paperissa oli hahmotelmia miten luoda koko järjestelmä ja laitteistot, Bernerin paperin aikana GPS oli jo valtavirta teknologiaa ja nyt EU pakottaa ne autoihin eli tekniikan kehitys ja hinnan lasku on selkeästi nähtävissä.

                  Siirtymäajoista tai uusista veromalleista ei juuri kannata turista. Ei niistä tulla mitään kansanäänestystä järjestämään eikä valtion taholta juuri ole nähty mitään siirtymäaikoja eikä varsinkaan kompensaatioita. Valtiovarainministeriö laskee sellaisen mallin jolla taataan veronkanto nousevalla käyrällä. Sitten hallituspuolueet kehittävät jonkinlaisen virityksen jolla rauhoittaa katoavia äänestäjiä ensi vaaleissa. Siinä tuskin onnistuen jos verokanta nousee joka tuntuu olevan vihreille pääasia.

                  Matalapalkkaisilta tuskin saa enää pennejä lisää nyhdettyä. Pakon edessä löytävät jonkin ratkaisun, siis köyhät. Valtion puolelta on tuskin halukkuutta lisätä tulonsiirtoja tai rakentaa monimutkaisia tukihimmeleitä jotka vain tulevat vääristämään kokonaiskuvaa.
                  Last edited by jokes911; 27-01-2020, 21:57.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • MPV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1192
                    • Muhos

                    Originally posted by jokes911 View Post
                    Kannattaa muistaa että monessa maassa jossa tietullit on, niin niiden läpi ajavilla on jonkilainen GPS systeemi ettei tarvi koko ajan olla tunkemassa korttia koneeseen. Ollilan paperissa oli hahmotelmia miten luoda koko järjestelmä ja laitteistot, Bernerin paperin aikana GPS oli jo valtavirta teknologiaa ja nyt EU pakottaa ne autoihin eli tekniikan kehitys ja hinnan lasku on selkeästi nähtävissä.
                    En ole tietullien asiantuntija, mutta käsittääkseni esim Yhdysvalloissa käytetty E-ZPass, toimii RFID-tägillä, eli autossa on tägi ja tietullin portilla lukija. Portin läpi voi ajaa pysähtymättä, hieman toki pitää hiljentää. GPS:ää tuossa ei taideta tarvia mihinkään.

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2310
                      • Uusimaa

                      Mielenkiintoinen keskustelu. Voin pyytämättä kertoa omat kokemukseni kahdesta sähköautosta, jotka olen nyt omistanut. Ensimmäinen oli VW e-Golf-täyssähköauto. Seuraava oli Audi A3 eTron. Teslalla on myös ajeltu ihan muuten vain. Kaksi teki vaikutuksen, yksi ei.

                      Päädyin 2 vuotta sitten koeajamaan ja totaali-ihastumaan VW e-Golfiin. Tämän koeajon seurauksena elämäni suurin laadullinen pettymys, F30-mallinen 320iA x-drive vaihtui asiallisella kaupalla tähän 20tkm ajettuun sähköiseen volkkariin. Auto ihastutti ajollaan ja ominaisuuksillaan alkumetreistä karvaaseen loppuun saakka. Siitä huolimatta että kyseessä oli 1.gen 115hp 24kwh-versio. Tehostaan huolimatta autolla pysyi loistavasti liikenteen mukana. Kaasun välitön vaste sai auton tuntumaan arkiajossa huomattavasti rotevammalta. Mainitsin useaan otteeseen monellekin, että tämä on paras auto mitä minulla on koskaan ollut ja tavallaan olen edelleenkin samaa mieltä. Jokainen autoa ajanut yhtyi myös kehuihin. Ja ym. oli minulta paljon sanottu, jos joku tietää mikä määrä erilaisia bemuja minulla on ollut. En ikävöinyt F30:iä kertaakaan. Enkä mitään muutakaan fossiiliautoa. Sitten tulee se pettymyksen osuus: Olin varautunut jo siihen että todellinen range ei ole sitä mitä on luvattu (n.190km). Plussapainotteisilla keleillä 130-160km range oli työmatka-ajoon ihan riittävä kun auton sain kotipihassa yöksi 16A-latausasemaan kiinni. Käytännössä olin siihen ihan tyytyväinen. Parhaimmillaan pihistelin 170km yhdellä latauksella, jonka ei pitänyt olla enää edes käytännössä mahdollista. Nykysähkäreihin verrattuna nämä on tietysti vaatimattomia lukemia, joka kertoo vain siitä että kehitys on nyt nopeaa. Mutta takaisin asiaan... Työmatkani on 37km suuntaansa. Eli 74km edestakaisin. Eräänä aamuna -15 asteen pakkasessa jouduin lähtemään töihin ilman esilämmitystä. Lahden motaria pitkin Järvenpäästä Pasilaan. Kotiin palatessa range näytti 5km jäljellä olevaa matkaa. Eli yhdellä latauksella olisin päässyt 79km (vrt.luvattu 190km). Seuraavalla viikolla auto palautui samaan liikkeeseen mistä sen ostin, 10tkm enemmän ajettuna. Onneksi jotakuinkin samalla hinnalla millä sen ostin. Kiitos juuri vauhtiin lähteneen e-buumin. Tilalle tuli hetkellisesti saman konsernin nelivetoinen farkkudiesel. Täyssähköinen e-kokemus oli hieno. Ja opetus oli se, että sähköautot on ominaisuuksiltaan monessa suhteessa ylivertaisia jos unohdetaan akkujen tahmiva kehitys. Tulevaisuudesta ei ole mielestäni epäselvyyttä. Siitä huolimatta annan pienen vinkin, jotta ette huijaisi itseänne: Kun teette päätöstä sähköauton ostamisesta, jakakaa tehtaan lupaama range kahdella. Se on se todellinen toimintamatka, kun kelit menevät kunnolla pakkaselle ja varsinkin kun ajo on maantievoittoista. Sähköauto kuluttaa maantiellä enemmän kuin kaupungissa. Tämä jakokaava toimii jopa uudenkin standardin rangella. Pelkäksi perheen kakkosautoksi kaupunkiajoon e-Golf on lyömättömän kova ja ylläpitokuluiltaan edullinen peli! Myös yleislaadullisesti tasokas. Ei häviä laadussa ainakaan F30:lle. Pisteet 9,5/10 kun unohdetaan range-puutteet. 60-70kwh akustolla ajaisin tällä autolla edelleenkin suu messingillä.

                      Seuraavat 10tkm ajeltiin sitten A3 eTronilla. Perusautona ajoltaan ja ominaisuuksiltaan oli niin Audimaisen hyvä auto että kääntyi pahasti tylsyyden puolelle. Tämä auto ei tehnyt laisinkaan sellaista vaikutusta kuin e-Golf, vaikka viimeistelyn osalta Audi oli kyllä virheetön suoritus. Rangen suhteen mentiin samalla e-Golfin laskukaavalla: 50km luvattu olikin plussakelien 32km ja pakkaskelien 22km. Jostain syystä en myöskään koskaan vaikuttunut auton +200hp yhteistehosta. Mielestäni auto oli arkiajossa melko laiska ja tehontuotoltaan viipyilevä, koska hybridimoodin täystehot kytkeytyivät käyttöön ainoastaan täyskaasulla. Ja vähänkään pidemmällä matkalla sähköstä ei ollut käytännössä mitään hyötyä. Kulutus oli helposti pidemmällä matkalla 5,5-6,5 litraa/100km. Auto tuntui lopulta käytännössä ylilastatulta 1,4TFSI:ltä, jota se siis käytännössä pitkälti olikin. Lopulta 10tkm kokonaiskeskikulutukseksi päätyi tauluun 4,8l/100km, vaikka auto oli piuhassa joka ikinen hetki kun vain seisoi kotipihassa paikallaan. Samaan lukemaan pystyn pääsemään nykyisellä F10 520d x-drivella ilman ainoatakaan sähkömoottoria. Mielipide: A3 eTron on lopulta pelkkä ylipainoinen Audi A3 1,4TFSi, jota täytyy ruokkia jatkuvalla syötöllä kuin ihmistainta. Soveltuu ihmiselle, jonka työmatka on 10km ja satunnainen tarve piipahtaa pidemmällä reissulla. Sama koskee mielestäni kaikkia nykyhybridejä. Älkää vaan vetäkö herneitä nenään, jos olette sellaisen juuri ostaneet. Tämä on vain minun mielipiteeni omien kokemusteni perusteella.

                      Näiden kahden kokemuksen myötä päätin että e-maailma, varsinkaan hybridi-sellainen ei ole vielä valmis minulle, eikä minua varten. Kokemukset valaisivat kyllä paljon. Tämän perusteella pidän nykyhybridejä hieman typeränä ja kalliina välivaiheena, joiden hankinnalle ei oikein muuta järkevää perustetta löydy kuin uteliaisuus uutta teknologiaa kohtaan. Järjellä niitä on vaikea perustella. Paitsi tietysti työnantajan painostus, joka lienee monella se tyypillisin tie hybrideihin. Joskus tuntuu, että nämä hybridi-tekeleet on suorastaan kehitetty pelkästään firmojen työsuhdeautoiksi puhdistamaan heidän omaatuntoaan. Yksityishenkilönä tukahduttaisin nyt mahdollisen orastavan autokuumeen ja siirtyisin suosiolla katsomon puolelle muutamaksi vuodeksi naureskelemaan poliitikkojen ja autotehtaiden tempoilulle. Mikäli vain alla on toimiva vanhanliiton menopeli. Ei tarvitse montaa vuotta odottaa kun nykyiset "range 40-60km" -lataushybridit on puhdasta ongelmajätettä. Toisinsanoen jo uutena ostettaessa valmiiksi vanhentunutta kömpelöä tekniikkaa, yhdistettynä naurettavaan e-hyötyyn, yhdistettynä jatkuvaan vatkaamiseen kaapelien kanssa. Alkuhuuman jälkeen se päättymätön kaapeliorgiakin alkaa nimittäin myös ketuttamaan, uskokaa tai älkää. Vertaisin hybridiauton latausvaivaa samaan, jos tavallista autoa pitäisi käydä arkiajossa tankkaamassa joka toinen päivä. Kehitys lähtee monella saralla juuri nyt ottamaan laukka-askelia. Monesti nykyään naureskelenkin huvittuneena kun intoa puhkuvat nohevat työsuhdehybridistit selvittelevät kaapeliseittejänsä kauppojen parkkihalleissa saadakseen 4km lisää rangea siihen möhkövolvoonsa tai passattiinsa. Siinä on aina jotain koomista ja suloista samaan aikaan.

                      Pari sanaa Teslasta: Vaikka sen yleislaadusta sanotaan mitä tahansa, oli P85D sellainen kokemus että siitä ei kyllä ole ollut mielen tasolla paluuta entiseen. Sen jälkeen kaikki BMW:t, Audit ja muut on tuntuneet 1800-luvun autoilta. Ihan sama millä tahansa pörinämoottorilla varustettu. Paljon voimaa suoralla välittömällä responsella on jotain niin puhuttelevaa että isokin nykydiesel kömpelöllä viivyttelevällä automaatilla tuntuu museoautolta. Hyvinkin kattavalla koeajolla en löytänyt juurikaan muuta moitittavaa kuin penkit, jotka ilmeisesti gen2.mallissa on jo melko asialliset. Mutta ne samat ym. range-säännöt niihinkin pätee. Siitä huolimatta olen valmis lausumaan, että Tesla toi automaailmaan ensimmäistä kertaa jotain sellaista, mikä muuttaa tätä maailmaa ja tarjoaa kouriintuntuvaa muutosta. Kritisoijia on, mutta kritiikki vaimenee nopeasti kun ensimmäinen Tesla-koeajo on tehty.

                      Oma mielenkiintoni kohdistuu tällä hetkellä tulevaan Peugeotin e-208:iin. Siinä saattaa hyvinkin olla pankinräjäyttäjäainesta.
                      Last edited by JKK; 28-01-2020, 00:47.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Jii_Koo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2013
                        • 785
                        • Jkl

                        Originally posted by isolohko View Post
                        Kävin koeajamassa Hyundai Kona Electric 62kWh:n. Auto oli umpijäässä autoliikkeen pihalla, lisälämmittimet päällä muutamassa minuutissa sula, lisälämmittimet pois ja range mittariston mukaan piteni n. 20km.
                        Joko suostui lämmittämään sisätilatkin, ilman että piuha on seinässä? Vuosi sitten ei suostunut.
                        Toinen huomioitava seikka on se, että ei tuntunut laskevan rangeen mukaan ympäröiviä olosuhteita talvella. Vantaa-Jyväskylä väli piti mennä heittämällä "tankillisella", ja vaikka miten ekologisesti, jopa turvallisuudestakin tinkien ajoi, joutui latailemaan Jari-Pekalla Hartolassa kun 170km:ssa oli Rangesta hävinnyt 250.
                        Ja tosiaan ei yhtään ohitusta, max. nopeus mittarin mukaan 105km/h, ja taajamasta lähdön jälkeen ainoa kiihdytys oli moottoritielle.
                        Oli muuten yksi elämäni tylsimmistä ajomatkoista...

                        Edit.
                        Originally posted by jokes911 View Post
                        Nuo GPS:t tulee jo EU:n direktiivillä ja siihen ei Berneriä tarvita. Oliko jo ensi vuonna kun ne on pakolliset uusissa autoissa (laajennetaan vain automaattisen onnettomuus ilmoituksen käyttöä) ja autot alkaa tuottamaan dataa jota sitten heti tai myöhemmin voi valtiot käyttää hyväkseen. Jotain yhteistä on kai luvassa kun keskieuroopassa on paikka paikoin paljonkin monen maan puolella tapahtuvaa liikennettä.
                        No sehän sattuikin sopivasti...
                        Last edited by Jii_Koo; 28-01-2020, 08:00.
                        '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                        Comment

                        • j-a
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 1522
                          • PohojosPohojammaa

                          Itsellekin ainakin kakkosautoksi kelpaisi plugari tai sähköauto, sellainen varmaan päivittäiset tarpeet rouvalla ainakin täyttäisi.

                          Tähän asti ainoa ajamani täyssähkö on i3, ja se oli kyllä ihan hauska. Tesla Model S:ssä olen muutamia kertoja ollut kyydissä, mutta en ole ajanut. Ei aiheuttanut omaan viisariin värinää. Väkisin tulee näistä "tehon ja välittömän kaasuvasteen koukuttavuudesta" mieleen kun 10v sitten siirryttiin niihin "modernihkoihin" turbodiiseleihin joissa vääntöä ja tehontuntua oli suunnilleen 1500rpm-2500rpm välimaastossa, niin kuinka niitä hehkutettiin että voimaa on...

                          Liekkö monikaan 400-500hp Teslan hehkuttajista koskaan verrannut niitä 400-500hp Saksalaiseen premiumiin, eikä vain johonkin 2.0d:hen ja muihin merkonomimersuihin?
                          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                          Ylimääräisenä tarjolla:

                          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Kiitos JKK:lle pitkästä kirjoituksesta. Olen vähän samaa mieltä lataushybrideistä mutta 330e oli aika namu kun sillä joskus 2016 ekaa kertaa ajoin ja jos pitää tulla yhdellä kohtuuhintaisella autolla toimeen koko suomen pituusakselin suunnassa niin plugarille on siinä sijansa imo. Monilla on toteutunut kukutus 1,5litraa/100km 5000km seurantajaksolla.

                            ^^Konassa ja Ioniqissa on tosiaan tuo tyhmä latausrajoitus että piuhan pitää olla kiinni ja kännyappi lienee vasta tulossa.

                            ^aika moni Teslan omistaja on tullut arvokkaiden tehoversio possujen/audien/mersujen/bemareiden (M5) kautta. Radallahan Teslat ei ole parhaimmillaan mutta arkiliikenteessä voimalinja lienee ylittämätön, kantsii käydä kokeilemassa, toki omalla vastuulla.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • BFI18
                              BTCF Member
                              • Aug 2012
                              • 1456
                              • Turku

                              @JKK
                              Kiinnostavaa luettavaa.
                              G26 i4 M50 Black Sapphire

                              Comment

                              • Pred
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 442
                                • E-Pohjanmaa

                                Ei nyt suoraan liity sähköautoihin, mutta täälläkin montakertaa noussut esiin itkuvirret miten autoilijaa kuritetaan, vihervassari vetää autoilijaa kuivana kakkoseen ja kukaan muu ei tee mitään . Kaks ensimmäistä voi pitää(kin) paikkaansa, mutta kun kuivaa kyyneleet ja katselee ympärilleen, niin ehkä joku muukin tekee jotain co2 päästöjensä eteen? Ainakin artikkeleiden perusteella...



                                Tesla Model 3 Performance
                                EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                                EX: VW Touran 2.0 TDI
                                EX: VW R6 Polo GTI
                                EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                                EX: BMW E91 325dA M-sport
                                EX: BMW E46 320d touring M-sport
                                EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                                EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                                EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                                EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎