Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by jani View Post
    Oletko katsonut mitä noin sekalaisessa ajossa kulutus on pelkällä bensalla?
    Totta puhuen en ole. Kyllä tollanen bensa haukkaa ihan kiitettävästi ja toisin kuin diesel niin tuntuu että vain taivas on rajana jos alkaa polkea.

    Kai tuo johonkin kympin pintaan menee jos ei ole paljon pitkää ajoa. Pitkällä matkalla mennään sinne 6-alkuisiin lukuihin (tätä olen testannut Hki-Salo välillä ja 130 vakkarissa) mutta kaupunkipyörittelyt on bensoille myrkkyä.

    Siis kulutuksen suhteen, muuten tuolla on kyllä ihan kiva pyöritellä. Ei jää kiihtyvyydessä mitenkään vajaaksi mutta kyllä se kutosen tai kasin murina on jotain tuohon sirkkeliin verrattuna. Mut se kai maksaa sit sen 4500 extraa?
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • Taski
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2009
      • 380
      • Tampere

      Originally posted by jani View Post
      Tällä hetkellä Teslojen kohdalla takuukorjaukset ovat ihan hanurista jos asut kehä3sen ulkopuolella.

      On se ihanan hauskaa kun esim. Kuopiosta viedään hinurilla Helsinkiin autoja valohoitoon. Vanhankansan automerkeille vielä löytyy näiltäkin korkeuksilta merkkihuoltoa/korjaamoa.
      Erään pikku ongelman kanssa tapelleena voin todeta että minkään auton takuuhuoltaminen ei ole näin hankalaa kuin Teslan. Varsinkin kun käytännössä puhelimella tai sähköpostilla asiointi on lähestulkoon mahdotonta ja vaatii joko käyntiä paikan päällä tai sitä perkeleen Apilla puljaamista. Koitapa nyt järjestää jonkun toisen puolesta huoltoa kun sinulla ei ole sitä appia eikä auto ole omissa nimissäsi.
      Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5148
        • Kuopio

        Originally posted by BeamR View Post
        Aika kiva tollanen 530e on kans, mitä nyt vähän päässyt kokeilemaan.
        Kyllä varmasti on, itse ainakin olen tykästynyt hybridiautoihin mitä olen päässyt testaamaan.

        Originally posted by jokes911 View Post
        Totta puhuen en ole. Kyllä tollanen bensa haukkaa ihan kiitettävästi ja toisin kuin diesel niin tuntuu että vain taivas on rajana jos alkaa polkea.
        Ainakin VAG hybrideille tuntuu maistuvan bensa mikäli akuissa ei ole virtaa... ja kyllä nämä BMW:n x3xd myös dieseliä lipittävät varsinkin kaupunkiajossa.
        Last edited by jani; 24-01-2020, 09:06.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5148
          • Kuopio

          Jännä nähdä millaisia ovat kalakukkolandian paikallisliikenteeseen tulevat sähköbussit.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • mikkod
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 5199
            • Stadi

            Originally posted by BeamR View Post
            Aika kiva tollanen 530e on kans, mitä nyt vähän päässyt kokeilemaan.
            On tää, oikeasti kiva.
            Helkama S3000
            Myydään kutosen alustaosia
            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17474
              • Turku

              Originally posted by jokes911 View Post
              Totta puhuen en ole. Kyllä tollanen bensa haukkaa ihan kiitettävästi ja toisin kuin diesel niin tuntuu että vain taivas on rajana jos alkaa polkea.

              kaupunkipyörittelyt on bensoille myrkkyä.
              Kyllä se dieselkin vie. Sigun F11 vei toissapäivänä välillä Käpylä-Unioninkatu-Pitäjänmäki seuraavilla faktoilla:

              - Kellonaika 14:02 - 15:29
              - Ajoaika 52min
              - Ajomatka 16km
              - OBC kulutus 9,4l /100km
              - Keskinopeus 20,3km/h
              Last edited by Laku; 24-01-2020, 10:27. Reason: Muokattu lainausta
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • duckland
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 418

                Originally posted by mikkod View Post
                On tää, oikeasti kiva.
                Jos ei ole ikinään ajanut vaikea tajuu millanen toi on, mut erona polttisvehkeisiin on se että sieltä tulee 100 heppaa _heti_ tehoa. Tuo tekee kiihdytyksistä aika viiveetöntä. Siinä rupeaa ymmärtämään miten paska tekniikka polttomoottori on. siinä kun kierroksia herätellään on sähkömoottori jo täydessä työssä.

                Normaalikaupunki ajossa sähköllä se rosoinen hytkyminen mitä auto tekee polttomoottorilla puuttuu täysin. tuohon kun tottuu rupeaa jopa hiukan ärsyttämään kun polttomoottori herää. Taas 1-0 sähkölle.

                Oikeastaan se pelkkä bensakulutus on turha tieto, koska vaikka autoa ei lataisi se lataa itse n. 100 kilsan matkalla aina akun täyteen eli jos kulutus olisi teoriassa 10 litraa siitä mennään sähköllä 25 kilsaa eli maks 8 litraa. Vaikka mitä tekisin väärin niin kulutus pysyy alhaisempana kun aiemman auton 328:n.

                Comment

                • Pred
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 442
                  • E-Pohjanmaa

                  Originally posted by duckland View Post
                  Jos ei ole ikinään ajanut vaikea tajuu millanen toi on, mut erona polttisvehkeisiin on se että sieltä tulee 100 heppaa _heti_ tehoa. Tuo tekee kiihdytyksistä aika viiveetöntä. Siinä rupeaa ymmärtämään miten paska tekniikka polttomoottori on. siinä kun kierroksia herätellään on sähkömoottori jo täydessä työssä.

                  Normaalikaupunki ajossa sähköllä se rosoinen hytkyminen mitä auto tekee polttomoottorilla puuttuu täysin. tuohon kun tottuu rupeaa jopa hiukan ärsyttämään kun polttomoottori herää. Taas 1-0 sähkölle.

                  Oikeastaan se pelkkä bensakulutus on turha tieto, koska vaikka autoa ei lataisi se lataa itse n. 100 kilsan matkalla aina akun täyteen eli jos kulutus olisi teoriassa 10 litraa siitä mennään sähköllä 25 kilsaa eli maks 8 litraa. Vaikka mitä tekisin väärin niin kulutus pysyy alhaisempana kun aiemman auton 328:n.
                  Sitten kun niitä sähköhevosia on 500 niin ei kyllä kiinnosta vittujakaan raahata polttomoottoria mukana
                  Tesla Model 3 Performance
                  EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                  EX: VW Touran 2.0 TDI
                  EX: VW R6 Polo GTI
                  EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                  EX: BMW E91 325dA M-sport
                  EX: BMW E46 320d touring M-sport
                  EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                  EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                  EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                  EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                  Comment

                  • A^A
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 2168
                    • Seinäjoki

                    Veljellä ollut nyt reilu puoli vuotta Model s, mikälie malli mutta reilu 400hv tehoilla. Ajettu n.120tkm nyt.
                    Eipä hirveästi ole moitetta ollut, koti latauksen kanssa oli nyt joku ongelma mikä korjaantui uudella johdolla.
                    Ajaa tuolla Seinäjoki - Helsinki väliä useita kertoja viikossa ja hyvin on pärjännyt. Matkanvarrelle kun osuu supercharge asema niin saa äkkiä mehua lisää.

                    Mitä itse tuolla ajellut niin onhan se hieno ja futuristinen laite ja kiihtyvyys on aivan mieletön mutta henkilökohtaisesti minä en tuosta saa mitään isompia fiiliksiä / kiksejä, ei se vaan tunnu autolta. Aika nopeasti kyllästyy siihen äänettömään kiihdyttelyyn..
                    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Originally posted by Pred View Post
                      Reilu kuukausi ja 4400km sähköautoilua takana. Neljä +500km päivä reissua ja muuten lähipyörittelyä. Alkuun oli rangeahdistusta, mutta kun alkanut näppituntuma muodostumaan niin huoletonta ajelua ollut. Pidemmät matkat pitää suunnitella kun on lataustarve, mutta sillä alueella missä tulee liikuttua on aika hyvä pikalaturi verkosto saatavilla.
                      Haluatko vähän kertoa plussia/miinuksia Model3 LR? vrt. BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3026
                        • Sjundeå

                        Mika Anttonen, energia ja ilmastonmuutos[/QUOTE]

                        Poimin tämän nyt tuolta muuta keskustelua -osastolta tänne. Tuohon videoon oli nyt ilmestynyt blogimuotoinen "vastine", provosoivalla otsikolla toki, mutta varsin fiksun ja analyyttisen hahmon toimesta. Olkoonkin niin, että ei ole yhtä tunnettu.



                        Jos viedo oli kiintoisaa, niin suosittelen lukemaan myös tuon kirjoituksen. On nimittäin datapohjaisia, laskelmilla havainnollistettuja seikkoja. Ja jos kokee, tai esittää olevansa objektiivinen, niin siinä kohtaa ehkä myös olisi enemmän syytä lukaista tuo läpi. Objektiivisuushan nimenomaan edellyttäisi asian näkemistä kaikista näkökulmista.

                        Nyt "pöydällä" on ainakin kaksi näkökulmaa. Toinen edustaa sähköauton kuljettajaa / aiheesta kiinnostunutta ja toinen edustaa petrokemian teollisuutta. Siinä on ainakin tarjolla nyt enemmän, kuin yksipuolinen näkemys sen oman objektiivisen mielipiteen muodostamiselle.
                        -22 Lexus ES300h
                        -08 Subaru Impreza

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • j-a
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 1522
                          • PohojosPohojammaa

                          Originally posted by Pred View Post
                          Sitten kun niitä sähköhevosia on 500 niin ei kyllä kiinnosta vittujakaan raahata polttomoottoria mukana
                          Itestäki on tuntunu ku v8-hevosia on 500 nii ei kiinnosta pölynimuria raahata mukana, saa vaimo huudattaa kotona sitä.
                          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                          Ylimääräisenä tarjolla:

                          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                          Comment

                          • TJK
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 260
                            • Kotka

                            Originally posted by jokes911 View Post
                            Pikanen tilinpäätös nyt kun on 367 päivää ja 14050km 530e:llä takana.

                            Bensaa mennyt 362,4L tuolla matkalla eli rapeat 2,58L/100km. Auton mukaan 2.8L olis keskiarvo mutta kerrankin näin päin!

                            Sähköä on auton mukaan mennyt 27KwH/100km. Jos laskee kuluja niin sellasen 5% lataushävikkiä kun laskee päälle niin on hehtaarilla. Jos laskee tuolla keskikulutuksella niin vuodessa olis mennyt sen 3983KwH.

                            Viime vuonna sähkö maksoi minulle 11p Kwh (sähkö ja siirto). Sähkö maksaa siis 438eur ja jos laskee vaikka 1,5eur/L hinnalla niin tuon voi konvertoida bensaksi eli 2.1L/100km pitää laskea tuohon ylempään lukemaan päälle.

                            Ei paha!

                            Nykyään vaimo käyttää autoa duuniajoihin ja silloin ei duunissa voi ladata ja muutenkin päivämatkat vähän pidempiä kuin minulla. En ole myöskään aamuisin jaksanut esilämmittää kun olen itse ajanut E61:llä.

                            Ai niin, vuotuista veroa ei enää mene tänä vuonna kun sen about 50eur.
                            Tossa auton ilmoittamassa sähkön keskikulutuksessahan on mukana myös ajon aikana regeneroitu energia. Eli sen osuus pitäisi vielä vähentää tuosta kokonaiskulutuksesta jos haluaa säästettyjä euroja laskea, koska sitä sähköähän sinä et ole sinne ladannut 11p/kwh hintaan.
                            BMW G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 6988
                              • Forssa

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Mika Anttonen, energia ja ilmastonmuutos

                              Poimin tämän nyt tuolta muuta keskustelua -osastolta tänne. Tuohon videoon oli nyt ilmestynyt blogimuotoinen "vastine", provosoivalla otsikolla toki, mutta varsin fiksun ja analyyttisen hahmon toimesta. Olkoonkin niin, että ei ole yhtä tunnettu.



                              Jos viedo oli kiintoisaa, niin suosittelen lukemaan myös tuon kirjoituksen. On nimittäin datapohjaisia, laskelmilla havainnollistettuja seikkoja. Ja jos kokee, tai esittää olevansa objektiivinen, niin siinä kohtaa ehkä myös olisi enemmän syytä lukaista tuo läpi. Objektiivisuushan nimenomaan edellyttäisi asian näkemistä kaikista näkökulmista.

                              Nyt "pöydällä" on ainakin kaksi näkökulmaa. Toinen edustaa sähköauton kuljettajaa / aiheesta kiinnostunutta ja toinen edustaa petrokemian teollisuutta. Siinä on ainakin tarjolla nyt enemmän, kuin yksipuolinen näkemys sen oman objektiivisen mielipiteen muodostamiselle.
                              Ihan hyvin on haastettu. Kuitenkin läpi paistaa se "sähköauto on ainut oikea" asenne ja aivan sama mitä muuta vaihtoehtoa tarjotaan, se on ammuttava alas.
                              Lisäksi jotkin yksittäiset lauseet ovat käännetty päälaelleen tarkoituksenmukaisesti.
                              Päästöjä tässä ollaan kaikki vähentämässä, jopa Anttonen.

                              Näkemykseni on ettei päästötavoitteisiin tulla pääsemään. Ei edes kaikki maailman autot vaihtamalla sähköversioihin, eikä niitä akkuja tule riittämään kaikkiin maailman autoihin. Toki uudet innovaatiot akkujen saralla parantavat tilannetta mutta eivät tänään. Uudet tekniikat otetaan käyttöön yleensä 5-10v aikajänteellä, sillon 2°c juna meni jo.

                              Lisäksi jos ja kun on puhuttu että suomen päästöistä n.20% on liikenteestä. Miksi pelkästään autoiluun käännetään syyllistävää katsetta. Moni muukin asia pitää tapahtua että saadaan edes puolitettua päästöt. Ainakaan suuresti ei ole puhuttu miten tuo n.80%iin päästöistä aiotaan tarttua. Spekulaatiota mutta ehkäpä autojen ympärillä liikkuu niin helposti veroin nyhdettävää rahaa että sitä olisi tyhmää olla keräämättä talteen. Vasta kun autoilu laskee merkittävästi ja sitä myöten verokertymät siitä, ryhdytään muihin toimenpiteisiin. Miten olisi ihmiset? Uloshengityksessä hyvät määrät verotettavaa hiilidioksidia. No vitsit sikseen. Rajuja päästövähennyksiä teollisuuteen ei olla säätämässä koska se laupias kiina ottaa aina uusia yrityksiä vastaan. Siinäpä sitten ollaan housut kintuissa, ei ole näillä keinoilla kohta enää päästöjä, ei verotuloja, ei mitään.

                              Muita on aina hyvä syyttää. Ollaan tehty suomessa jo todella paljon asioita menneinä vuosikymmeninä ja varmasti tullaan tekemään. Kuitenkin karu tosiasia on että se mitä täällä vähennetään, joku muu kehittyvä maa päästää tuplasti tilalle. Kaikki me saman kupolin alla ollaan. Lähipäästöt ovat pienentyneet mutta isossa kaavassa sillä ei ole kokonaisuuden kannalta ei ole ollut merkittävästi hyötyä.

                              Menee jo saman toistamiseen, taas. Lopetan tähän...

                              Sen vaan sanon että helppo on syyllistää, kerätä sen varjolla järjettömiä summia rahaa ja olla tekemättä asialle oikeasti mitään.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • Tiik
                                BTCF Member
                                • Apr 2012
                                • 497
                                • Vantaa

                                Mä kyllä komppaan edellistä ajatusmaailmaa, vaikka huomenna omaan talouteen ensimmäinen hybridi onkin tulossa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎