Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jobo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 143
    • Espoo

    Tuleva BMW i4 2021 vaikuttaisi kyllä erittäin houkuttelevalta mikäli ilmoitetut ennakkospeksit pitävät paikkansa: 530hv ja 600km.
    Puolessa tunnissa 80% lataus ja kuudessa minuutissa saisi 100km.

    Jos hinta olisi about samaa tasoa model 3 kanssa niin tuossa voisi kyllä olla seuraava auto.
    BMW i4 M50 -23

    BMW 330e M-sport -17
    BMW 120d M-sport -14
    MINI JCW -09

    Comment

    • Jarppa63
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 758
      • Kerava

      Originally posted by jobo View Post
      Tuleva BMW i4 2021 vaikuttaisi kyllä erittäin houkuttelevalta mikäli ilmoitetut ennakkospeksit pitävät paikkansa: 530hv ja 600km.
      Puolessa tunnissa 80% lataus ja kuudessa minuutissa saisi 100km.

      Jos hinta olisi about samaa tasoa model 3 kanssa niin tuossa voisi kyllä olla seuraava auto.
      +1
      Geneven autonäyttelyssä n. kuukauden päästä tuosta i4 huhujen mukaan pitäisi olla esillä jonkinlainen (konsepti) versio.
      Joitain kuvia on jo julkaistukin ko. autosta

      Jarppa
      BMW i4M50 individual -23
      exiä: BMW 545e -21
      BMW F33 435xd -15
      M550xd-12
      e93 330da -08
      Dodge Stealth RT/TT -91
      Ford Thunderbird SC -91
      Olds Supreme avo -71
      Chevy Chevelle 2d HT -72

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Originally posted by jobo View Post
        Tuleva BMW i4 2021 vaikuttaisi kyllä erittäin houkuttelevalta mikäli ilmoitetut ennakkospeksit pitävät paikkansa: 530hv ja 600km.
        Puolessa tunnissa 80% lataus ja kuudessa minuutissa saisi 100km.

        Jos hinta olisi about samaa tasoa model 3 kanssa niin tuossa voisi kyllä olla seuraava auto.
        En kyllä pidättäisi hengitystä tuon hinnan osalta. Varsinkaan kun vastaavat varusteet on mukana. Toivoisin olevani väärässä mutta kertoimet tälle eivät ole kovat.
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6707
          • PK-seutu

          Muutama viesti sitten joku sanoi, että kyllähän Teslan kehnon viimeistelyn ja laadun ymmärtää kun katsoo hintaa. Anteeksi mitä? Teslat halpoja autoja? Ja tuo i4. 530hp? Missä on tavallinen sedan, jossa alle 200hp ja tarpeeksi rangea massoille käyttöautoksi?

          Ei voisi sitten vähempää kiinnostaa Teslan Nyrren kierrosaika. Käyttöautoiksi on tarjolla ainoastaan Sikakallista Teslaa tai aivan jäätävän kauheita avaruussukkulan näköisiä pikkukoppeja. Sähkö on täällä jo. Ei tarvitse kohauttaa, vaan voisi tarjota ihan oikeita vaihtoehtoja.

          Miksei G20 3er ole tehty myös täyssähköversiota? Oli siinä sitten 170, 250 tai 350hp ihan sama.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            ^itse luulisin että perinnevalmistajilla on hankalaa tehdä ja hinnoitella sähköautoja kun niiden pitäisi olla riittävän hyviä ja halpoja vrt. Tesla ja toisaalta riittävän huonoja ja kalliita etteivät häiritse liikaa omien polttomoottoriautojen myyntiä jossa katteet ja jälkimarkkinan tuotot on vielä kohdallaan.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Mattix
              Bimmer Rookie
              • Dec 2011
              • 83
              • Tampereen seutu

              Tupla...
              Last edited by Mattix; 03-02-2020, 21:16.
              ex: 530xda F11 2012 Msport
              ex: 530xda E61 2008 Msport

              Comment

              • Mattix
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 83
                • Tampereen seutu

                Originally posted by pyroz View Post
                ...Missä on tavallinen sedan, jossa alle 200hp ja tarpeeksi rangea massoille käyttöautoksi?...
                ... Sähkö on täällä jo. Ei tarvitse kohauttaa, vaan voisi tarjota ihan oikeita vaihtoehtoja.
                Tämä. Eikö nyt joku valmistaja saisi aikaan 400km rangella olevan perhevankkurin alle 50k€ hintaan ja jossa ei tarvitse etupenkillä istuksella polvet suussa, kun muksut ovat takapenkillä turvaistuimissa? Ihan sama onko sedan vai farkku, kunhan konttitilaa olisi siedettävästi. Eikä tarvitse kelata 0-100 km/h 6 sekuntiin.
                ex: 530xda F11 2012 Msport
                ex: 530xda E61 2008 Msport

                Comment

                • jobo
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 143
                  • Espoo

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Muutama viesti sitten joku sanoi, että kyllähän Teslan kehnon viimeistelyn ja laadun ymmärtää kun katsoo hintaa. Anteeksi mitä? Teslat halpoja autoja?

                  Siis onhan teslat suorituskykyyn nähden varsin halpoja. Mikä vaan muun merkkinen vastaavalla suorituskyvyllä oleva maksaa ainakin tuplat.
                  Jaa en tiedä siitä sikakalleudestakaan, tuo sun 330e on uutena ollut ihan yhtä kallis ku model 3, omaan eka omistaja ruksannut varusteita uutena siihen malliin että halvemmalla olisi saanut model 3 performance.
                  Last edited by jobo; 03-02-2020, 21:40.
                  BMW i4 M50 -23

                  BMW 330e M-sport -17
                  BMW 120d M-sport -14
                  MINI JCW -09

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Muutama viesti sitten joku sanoi, että kyllähän Teslan kehnon viimeistelyn ja laadun ymmärtää kun katsoo hintaa. Anteeksi mitä? Teslat halpoja autoja? Ja tuo i4. 530hp? Missä on tavallinen sedan, jossa alle 200hp ja tarpeeksi rangea massoille käyttöautoksi?

                    Ei voisi sitten vähempää kiinnostaa Teslan Nyrren kierrosaika. Käyttöautoiksi on tarjolla ainoastaan Sikakallista Teslaa tai aivan jäätävän kauheita avaruussukkulan näköisiä pikkukoppeja. Sähkö on täällä jo. Ei tarvitse kohauttaa, vaan voisi tarjota ihan oikeita vaihtoehtoja.

                    Miksei G20 3er ole tehty myös täyssähköversiota? Oli siinä sitten 170, 250 tai 350hp ihan sama.
                    Uusissa Tesloissa laatuvaikutelma on jo erittäin hyvä. Halvin Tesla alle 50k ja hankintatuen kanssa 48k, kallis, muttei ehkä sikakallis? Tehot tulee sähköautossa monesti ns. positiivisena sivutuotteena eli tehon kasvattaminen ei nosta hintaa merkittävästi tai kun akkukapasitteettia kasvatetaan, kasvaa range ja huipputehon mahdollisuus.

                    Ehkä se kohta tulee, Bemari on vaan vähän takamatkalla tällä hetkellä sähköistymisessä: https://www.google.fi/amp/s/insideev...-electric/amp/

                    Ja se tavallinen massoille sopiva auto on jo lähellä. Ioniq Electric 2020, 39k€ ja 311km WLTP range.

                    E: Lisäyksenä vielä, avaruussukkulamaisuuteen meidän on ehkä tottuminen ainakin jos haluamme halpaa lisärangea. Joko sitä kasvatetaan aerodynaamisuudella tai akkukapasiteetilla.
                    Last edited by Carbonfiber; 03-02-2020, 23:33.
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by Carbonfiber View Post
                      Ja se tavallinen massoille sopiva auto on jo lähellä. Ioniq Electric 2020, 39k€ ja 311km WLTP range.
                      Taitaa tuossakin olla massalle parikymppiä liikaa? Tosin (laina)raha vaikuttaa niin edulliselta että helposti menee halpaan ja sulattaa pääomat neljän pyörän päällä. Jos 20 kilolla saisi n. 400 km rangen i3:n niin saattaisin raottaa kukkaron nyörejä.
                      Tarkka laskutoimitus osoittaa jo nyt että... ...mutta ajelen -06-d:lla vielä ensi vuoden loppuun, mieluummin käytän rahulit harrasteisiin.

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Paperilla VW ID.3 on mielenkiintoinen. Toki autoa ei saa ajoon tänä vuonna kuin ennakkovaranneet ja tarkat hinnatkaan ei ole vielä selvillä.

                        Verrattuna Model3, laatuvaikutelma kabiinissä on ainakin esituotantosarjan autossa huonompi mutta nähtävästi piilossa olevan rakentamisen ja kokoonpanon laatu parempi.



                        Vetokoukun saa 0kg vetomassalla, mikä osaltaan estää monien ostoaikeet.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • duckland
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 418

                          nii jos katsotaan esim. tesla p100d speksejä niin jos lompakko kestää 10 vuotta vanhan bemarin oston on tuo ehkä kallis, mutta jos vertaa suorituskykyä vaikka bugattiin niin toinen maksaa 2,5 miljoonaa ja toinen 160k. ja pyyhkii suoritusarvoissa tuon miljoonia maksavan auton. Kukaan normaali ihminen ei pääse kokeilemaan edes tuota kiihtyvyyttä muulla kun teslalla. Tuo on tämmösen palkkatyöläisen ostettavissa, mutta bugatti ei ole.

                          Ylempi vertailu absurdi, mutta antaa kuvan teslan suorituskyvystä. Tuosta gen2 model S niin autohan voisi olla ihan menevä. kuitenkin p100 oli eka tesla joka tehtiin suurella yleisölle. Auto joka hakkasi 7 vuotta sitten jo porsche taycanin speksit. kertoo karua kieltä miten pitkä etumatka teslalla on.

                          Mitä luulette julkaiseeko bmw edes uutta m3/m4 mallistoa vai joudutaanko se lykkäämään ja tekemään tekniikka uusiksi vähintään hybridimaailmaan. pelkällä bensalla nuo jää seuraavan 7 vuoden aikana täysin marginaalituotteiksi. ei ketään kiinnosta maksaa 150-200k autosta joka ei kiihdy eikä tee oikein mitään muutakaan. naapuri papan sähkö kia kiihtyy nopeammin ni voihan se vähän vituttaa. turha siin on selittää mutku ne ajoominaisuudet on nii hyvät.

                          Comment

                          • SkyMan
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 518
                            • Sirius

                            i4:sta täälläkin odotetaan ja toivotaan, mutta pahoin pelkään, että hinta karkaa johonkin aivan käsittämättömiin sfääreihin, vaikkapa juuri model 3:een verrattuna. Ja toivottavasti tarjolle tulee myös kesympi malli hyvällä rangella. Ei massoja todellakaan kiinnosta yli 500 hv tehot. Tai kiinnostaa, mutta kun ei palkeet riitä. Kia e-Niro on hyvä esimerkki, miten n. 200hv sähköinen voimalinja on vähintäänkin täysin riittävä arkiautoiluun.
                            Coffee isn´t my cup of tea

                            Comment

                            • Carbonfiber
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 5226
                              • Hki 43

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Taitaa tuossakin olla massalle parikymppiä liikaa? Tosin (laina)raha vaikuttaa niin edulliselta että helposti menee halpaan ja sulattaa pääomat neljän pyörän päällä. Jos 20 kilolla saisi n. 400 km rangen i3:n niin saattaisin raottaa kukkaron nyörejä.
                              Tarkka laskutoimitus osoittaa jo nyt että... ...mutta ajelen -06-d:lla vielä ensi vuoden loppuun, mieluummin käytän rahulit harrasteisiin.
                              Voi se toki niin olla. VW Up tai Seat Mii sähkö ei sinulle kelpaisi, ei ne i3:sta rumempia ole?

                              Pääomaa sulaa, mutta toisaalta jos sähkö maksaa 12 senttiä siirtoinen veroineen niin kilometri maksaa Ioniqilla 14kwh kulutuksella (itse mitattua ja valmistajan ilmoitus) 1,68 euroa. Huoltokustannukset alle 150 euroa vuosi ja 7 vuotta takuuta. Arvo toki laskee, ajosuoritteesta riippuu kattaako käytön säästö pääoman menetyksen.
                              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                              Z3 Roadster 2.8 '98
                              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by SkyMan View Post
                                i4:sta täälläkin odotetaan ja toivotaan, mutta pahoin pelkään, että hinta karkaa johonkin aivan käsittämättömiin sfääreihin, vaikkapa juuri model 3:een verrattuna. Ja toivottavasti tarjolle tulee myös kesympi malli hyvällä rangella. Ei massoja todellakaan kiinnosta yli 500 hv tehot. Tai kiinnostaa, mutta kun ei palkeet riitä. Kia e-Niro on hyvä esimerkki, miten n. 200hv sähköinen voimalinja on vähintäänkin täysin riittävä arkiautoiluun.
                                Sähköautoissa on usein paljon tehoa, koska se tulee melkein ilmaiseksi ison akun kylkiäisenä. Toisaalta tehottomamman moottorin käyttäminen ei vaikuta rangeen oikein mitenkään. Kiat sun muut rajaavat tehot tuonne parinsadan hevosen nurkille pääasiassa sen takia, että niin päästään jarruissa ja alustaratkaisuissa halvemmalla. Ja on siinä varmaan voimalinjankin osalta jonkinlainen pieni säästö. Mutta tehon puolittaminen ei tuplaa rangea, eikä tehon tuplaaminen puolita rangea. Siksi se on Bemarin kaltaisella valmistajalle hyvä myyntivaltti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎