Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3029
    • Sjundeå

    Originally posted by Juppe View Post
    Sen e-golfinkin ratissa huomas, että se paikaltaan lähtö on nopea, mutta 80-100 jälkeen ei sitten tapahdukaan enää oikein mitään. No ei n.130hv:lla pitäisikään, mutta tuon sähköisen voimalinjan takia se vedon loppuminen tuntuu vieläkin selvemmin varsin hyvän alkukiihdytyksen jälkeen.
    Ton saman huomasi 24kWh Leafinkin kanssa. 110hv ja 265Nm oli ihan muikeeta sinne 60km/h asti mutta sen jälkeen se muuttui sitä 110hv peruskippoa vastaavaksi.

    40kWh:n 150hv ja 320Nm oli jo selkeesti reippaampi sinne sataseen asti. Lähtihän 0-100 ajastakin muutama sekunti pois.

    62kWh on jo yli 200hv:n tehoilla etuvetoiseksi ihan riittävän puhdikas menemään. Eikä pelkästään 0-100 km/h valoista valoihin vaan ihan rampeista liittymiseen, ohittamiseen ynnä muuhun ”dynaamiseen” liikennekäyttäytymiseen...
    -25 Toyota Proace City Verso
    -23 Nissan Leaf

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • Tiik
      BTCF Member
      • Apr 2012
      • 497
      • Vantaa

      Originally posted by jobo View Post
      No en tiedä, model 3 performance mikä pieksee about kaikki kilpailijat (myös M3/M4) suorituskyvyltään maksaa reilu 60k . perusmalli, mikä 340i tasoa suorituskyvyltään lähtee vajaa 50k uutena kaupasta.
      Itse en pysty perustelemaan uuden auton ostoa omalla ajosuoritteellani mitenkään, vaan rinnastan sen lähinnä taloudelliseen itsemurhaan. Sama kuin polttaisi rahaa takassa. :think

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 2000
        • Tampere/kainuu

        Toinen hyvä vaihtoehto on ostaa sellainen auto joka tulee nostamaan tai vähintäänkin pitämään arvonsa verrattuna ostohintaan.

        Näillä opein on tullut mentyä, ei harmita.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • BFI18
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1456
          • Turku

          Originally posted by jobo View Post
          No en tiedä, model 3 performance mikä pieksee about kaikki kilpailijat (myös M3/M4) suorituskyvyltään maksaa reilu 60k . perusmalli, mikä 340i tasoa suorituskyvyltään lähtee vajaa 50k uutena kaupasta.
          .
          Perus takaveto model 3 on sen 50k ja se ei vastaa 340i:tä suorituskyvyltään, jos uutta G20 M340i:tä tarkoitit?
          Ehkä Halvempi (n.60ke) neliveto long range versio on lähinnä sitä suorituskyvyltään.
          Model 3 Performance versio onkin sitten oma lukunsa.
          G26 i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by ThemeJ View Post
            Model 3 pieksee 0-100kmh matkalla muut, mutta eipä taida missään muualla. Jos haluaa ajaa vain varttimailia liikenteen seassa kovaa niin ehkä se Tesla sitten on suorituskyvyltään hintaluokansa paras.
            Varttimaililla saa jo sen verran vauhtia että tässä peltipoliisien ja sakkotaivaan valitussa maassa alkaa olla jo siinä ja siinä missä enempää tarvii. Aika harva meistä käy radalla ja sielläkin alkaa noiden sporttimallienkun jarrut sulaa parin kolmen kierroksen jälkeen. Huippunopeudella ei suomessa tee mitään, mutta sitä 0-100kmh kiihtyvyyttä voi käyttää päivittäin vaikka missä.

            Mp-messuilta kun juuri tulin niin mietin sitä vanhaa kilogixxeriäni jolla sai kortin kuivumaan kun vaihtoi kakkoselle. Vaikka pyörä onkin taas suunnitelmissa niin muistan miksi siitä viimeksi luovuin. Just se että sillä ei oikein missään voinut ajaa kunnolla ilman että oltiin nopeuksien osalta rosiksen luokassa.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by Taski View Post
              Joku iPacekin on niin painavan tuntuinen että varsinkin näillä loskakeleillä kaikki pelleily ja hauskanpito loppuu siihen että kun pito häviää, auto lähtee tangentin suuntaan ja tuntuu lähinnä rekan ohjastamiselta.
              Ajoin Audin koe-ajokiertueella eTronin ja sama havainto. Kiihdytyksessä ja muutenkin ajaessa ei paino tunnu mutta annas olla kun olet hiukan räpännyt ja pitää hidastaa nopeasti. Sitten huomaan kuinka palnava panssarivaunu se on. Mietin sen koe-ajon jälkeen että millasta sillä on ajaa kun on liukasta ja 2.5t + liike-energia vie voiton.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Vaikka vähän kaukaa liippaakin niin koskas noiden diesel-hybridien ajoneuvovero on laskenut vai muistanko täysin väärin?

                Eli kun Trafin laskurista valkkaa kumman diesel hybridin tahansa niin johan laskee verot! Tämä oli mennyt itseltäni aivan ohi ja pidin Mesun e300 ja Volvon D60 autoja veromielessä huonoina vaihtoehtoina. Muistin että niistä piti taannoin maksaa normaali dieselvero.
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Originally posted by jokes911 View Post
                  Vaikka vähän kaukaa liippaakin niin koskas noiden diesel-hybridien ajoneuvovero on laskenut vai muistanko täysin väärin?

                  Eli kun Trafin laskurista valkkaa kumman diesel hybridin tahansa niin johan laskee verot! Tämä oli mennyt itseltäni aivan ohi ja pidin Mesun e300 ja Volvon D60 autoja veromielessä huonoina vaihtoehtoina. Muistin että niistä piti taannoin maksaa normaali dieselvero.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17547
                    • Turku

                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Toinen hyvä vaihtoehto on ostaa sellainen auto joka tulee nostamaan tai vähintäänkin pitämään arvonsa verrattuna ostohintaan.

                    Näillä opein on tullut mentyä, ei harmita.
                    Harrasteautot ovat erikseen.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • cojama
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1421
                      • www.e30m3.fi

                      Originally posted by Laku View Post
                      Harrasteautot ovat erikseen.
                      Kyllä se käyttöautoissakin on mahdollista, kunhan tietää markkinat.

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 2000
                        • Tampere/kainuu

                        Originally posted by Laku View Post
                        Harrasteautot ovat erikseen.
                        Paitsi jos ne toimii myös käyttöautoina👍 ot:ksi meni juttuni alun alkaen.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • ThemeJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 997
                          • Turku/Raahe

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Varttimaililla saa jo sen verran vauhtia että tässä peltipoliisien ja sakkotaivaan valitussa maassa alkaa olla jo siinä ja siinä missä enempää tarvii. Aika harva meistä käy radalla ja sielläkin alkaa noiden sporttimallienkun jarrut sulaa parin kolmen kierroksen jälkeen. Huippunopeudella ei suomessa tee mitään, mutta sitä 0-100kmh kiihtyvyyttä voi käyttää päivittäin vaikka missä.

                          Mp-messuilta kun juuri tulin niin mietin sitä vanhaa kilogixxeriäni jolla sai kortin kuivumaan kun vaihtoi kakkoselle. Vaikka pyörä onkin taas suunnitelmissa niin muistan miksi siitä viimeksi luovuin. Just se että sillä ei oikein missään voinut ajaa kunnolla ilman että oltiin nopeuksien osalta rosiksen luokassa.
                          Ajattelin vain kun puhutaan suorituskyvystä niin tarkoitetaan suorituskykyä sellaisenaan. Se mihin jokainen sitä käyttää niin on eri asia. Suomessahan pärjää teillä jo pelkästään traktorilla ja sakon saa poljettua kameraan fillarilla.
                          Bmw E30
                          Bmw 2000Touring Scrap
                          Ex. Bmw E30 316
                          Ex. Bmw E36

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17547
                            • Turku

                            Originally posted by cojama View Post
                            Kyllä se käyttöautoissakin on mahdollista, kunhan tietää markkinat.
                            Jos käyttöauto on todellisuudessa harrasteauto, niin kyllä....
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • duckland
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 418

                              Originally posted by ThemeJ View Post
                              Model 3 pieksee 0-100kmh matkalla muut, mutta eipä taida missään muualla. Jos haluaa ajaa vain varttimailia liikenteen seassa kovaa niin ehkä se Tesla sitten on suorituskyvyltään hintaluokansa paras.
                              Itsekin perustelin omalle pääkopalle tätä kun teslat tuli ja toi elon muskikin ärsytti persoonana. Objektiivisesti katsottuna guuglaa ringiaikoja tesloille niin ei se ihan sillee mene että missään muualla kun suoralla nuo ei pärjää. Itseasiassa jopa ällistyttävän nopeita mutka ajossa.

                              Teslan huonoksi puoleksi lasken jenkkityylisen surkean viimeistelyn ja laatuvaikutelma ei pääse mersu bemari tasolle. No hintalapussa sen näkee ettei ihan kaikkea voi mitenkään saada.

                              Tuo laatuvaikutelma ollut iso kynnys miksi teslaa ei ole pihassa. audi e-tron gt on mielenkiintoisia sähkiksiä. Sama auto taitaa olla kun taycan ilman porsche merkistä maksettavaa extraa.

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                Originally posted by duckland View Post
                                Itsekin perustelin omalle pääkopalle tätä kun teslat tuli ja toi elon muskikin ärsytti persoonana. Objektiivisesti katsottuna guuglaa ringiaikoja tesloille niin ei se ihan sillee mene että missään muualla kun suoralla nuo ei pärjää. Itseasiassa jopa ällistyttävän nopeita mutka ajossa.

                                Teslan huonoksi puoleksi lasken jenkkityylisen surkean viimeistelyn ja laatuvaikutelma ei pääse mersu bemari tasolle. No hintalapussa sen näkee ettei ihan kaikkea voi mitenkään saada.

                                Tuo laatuvaikutelma ollut iso kynnys miksi teslaa ei ole pihassa. audi e-tron gt on mielenkiintoisia sähkiksiä. Sama auto taitaa olla kun taycan ilman porsche merkistä maksettavaa extraa.
                                Mitä enemmän mutkia niin sitä hitaampi se on. Vähän riippuu tietysti radasta, mutta 3performance menee jotakuinkin m2 ja m4 kans samoihin aikoihi helpoilla radoilla. Joka kierroksella taitaa aika jopa huonontua. Mutta eipä se mikään rata-auto olekkaan.
                                Meillä tämän hetkinen verotus suosii tietty sähköä ja hintaeroa syntyy, mutta muualla maailmalla hinnat performance 3 ja vaikkapa m4 kans on aika samoissa. Jos olis 70ke löysää laittaa uuteen autoon niin, kaippa Suomessa tommosella kolmosella ihan hyvin voi ajella paremman puutteessa.
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎