Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15221
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by 205/65-15H View Post
    No eihän se nurkka-ajo euroissa polttiksellakaan paljoa euroissa maksa, toki energiatehokkuus on sähkiksessä parasta just kaupunkimaisessa ajossa. Parin kilsan kauppareissulle polttiksen käynnistys on vähemmän motivoivaa erityisesti jos on pakkasta enemmän, sähkövatkain lämpiää ja sulattaa ikkunat 5-10 minuutissa kun webasto alkaa vasta puhaltaa lämmintä.
    Mulla on ollut 19viimevuoden aikana noin 10 diesel talviautoja joissa on webasto ja niissä kaikissa on ollut ajastus mahdollinen ensimmäisestä lähtien ja kaukokäynnistys jo yli 10v ajan myös. Argumentti ei pidä.
    Bensa-autoissa taas webastolle ei ole koskaan ollut tarvetta, M3 lähti -30c° pakkasesta kuin palmun alta ja lämpeni erittäin nopeasti.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5857
      • Joccis City

      Originally posted by gnz View Post
      Vittu että me ollaan vielä kusessa näiden identiteetti-tyyppien kanssa; "mun vaatteet on mun aatteet" on saamassa kovan kilpailijan automaailmasta
      Me ollaan kusessa sen takia että jotkut uskoo mahdottomaan. Ja luulevat että hokemalla samaa jatkuvalla syötällä se käy toteen.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5857
        • Joccis City

        Originally posted by nokonzok View Post
        Mitä sitten? Auto on iso hankinta, en halua sijoittaa vähäisiä rahojani valmiiksi vanhentuneeseen tekniikkaan. Sähköllä on lisäksi niin älyttömän paljon mukavampi ajaa, että ei senkään takia houkuta perinneautoihin palata.

        Kuka pakottaa tekemään autosta ison hankinnan?
        Mä investoin mun vähät rahat muualle kuin käyttöautoon. Mieluummin panostan mun talon energian kulutukseen kun auton arvonalenemaan.
        Last edited by jannmann; 26-01-2020, 23:16.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • gnz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 428
          • -

          Originally posted by jannmann View Post
          Me ollaan kusessa sen takia että jotkut uskoo mahdottomaan. Ja luulevat että hokemalla samaa jatkuvalla syötällä se käy toteen.
          Mahdottomaan? Vähän menee kryptiseksi nyt, kun en itse kovin tarkalla silmällä ympäristöpolitiikkaa seuraa.

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3509
            • Raisio

            Originally posted by nokonzok View Post
            Mitä sitten? Auto on iso hankinta, en halua sijoittaa vähäisiä rahojani valmiiksi vanhentuneeseen tekniikkaan. Sähköllä on lisäksi niin älyttömän paljon mukavampi ajaa, että ei senkään takia houkuta perinneautoihin palata.
            Noh, ehkäpä sähkö vääntää kuin pikkukasi, mutta puuttu ne kasikoneisen rähinät ja fiilis ja 98E5 saa lähes joka pumpusta ja nopsaan, eli ei jatkoon
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Taski
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2009
              • 380
              • Tampere

              Originally posted by nokonzok View Post
              Mitä sitten? Auto on iso hankinta, en halua sijoittaa vähäisiä rahojani valmiiksi vanhentuneeseen tekniikkaan. Sähköllä on lisäksi niin älyttömän paljon mukavampi ajaa, että ei senkään takia houkuta perinneautoihin palata.

              Teikäläisen tapauksessa saattanee vaikuttaa sekin että aikalailla kaikki (polttomottorivehkeet) sähköä lukuunottamatta on jo kokeiltu moneen kertaan eikä sen takia jaksa enää kiihottaa?
              Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Originally posted by jannmann View Post
                Kuka pakottaa tekemään autosta ison hankinnan?
                Toki voi tekohengittää vanhoja miinojakin, mutta kun tekohengittäminen ei kuulu omaan taito- eikä mahdollisuusrepertuaariin, se saattaa olla yllättävän kallis ratkaisu. Ja epämukava. Lisäksi näin perheellisenä myös tuoreemmilla turvallisuusratkaisuilla on oma merkityksensä. Olen pyrkinyt yksityisleasingratkaisuilla kiertämään tämän ison hankinnan dilemman, siten vähän köyhempikin pääsee käsiksi tuoreeseen tekniikkaan ilman suuria kertapanostuksia ja riskejä. Menin kylläkin tilaamaan ihan omaksi Suomen halvimman uuden sähköauton, kun halvalla sai.

                Mutta kuten sanottu, ei kiinnosta perinnetekniikka oikein mihinkään hintaan.

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Originally posted by Taski View Post
                  Teikäläisen tapauksessa saattanee vaikuttaa sekin että aikalailla kaikki (polttomottorivehkeet) sähköä lukuunottamatta on jo kokeiltu moneen kertaan eikä sen takia jaksa enää kiihottaa?
                  No en nyt sentään ihan kaikista tiedä, mutta kaikenlaisia kuitenkin. Mutta se on kyllä ihan tosi, että sähköinen voimalinja tarjoaa pitkästä aikaa jotain oikeasti ihan erilaista ja se jaksaa siksi kiinnostaa.

                  Originally posted by ritariässä
                  Noh, ehkäpä sähkö vääntää kuin pikkukasi, mutta puuttu ne kasikoneisen rähinät ja fiilis ja 98E5 saa lähes joka pumpusta ja nopsaan, eli ei jatkoon
                  On minullakin ihan hauska kovaa ääntä pitävä ja pahalta haiseva harrasteauto. Taitaa tosin olla n. 1,5 vuotta kun viimeksi olen edes nähnyt koko autoa. Että jos jotain kiinnostaa ostaa Wankeloitu Volvo 242, niin voidaan keskustella hinnasta. Ei ole kattia ja polttaa ysikasia

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5857
                    • Joccis City

                    Originally posted by gnz View Post
                    Mahdottomaan? Vähän menee kryptiseksi nyt, kun en itse kovin tarkalla silmällä ympäristöpolitiikkaa seuraa.
                    Uskotko ite siihen tavoitteelliseen sähköautojen määrään mitä kovasti hoetaan?
                    Tai suomen autokannan päästöt on merkittävä seikka ilmaston globaalille lämpenemiselle?
                    Jne. Jne.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      kehitys kehittyy

                      Bensa- ja diesellenkkareille käy niinkuin hevosille; ketään ei kiinnosta katsoa ja haistella pakoputkesta tursuavaa paskaa.

                      Comment

                      • Susiraja
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 361
                        • Helsinki

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Bensa- ja diesellenkkareille käy niinkuin hevosille; ketään ei kiinnosta katsoa ja haistella pakoputkesta tursuavaa paskaa.
                        Ilman mitään hirveitä angsteja suuntaan tai toiseen. Mietittiin velipojan kanssa tätä sama asiaa. Aikoinaan baareissakin poltettiin röökiä sisällä ja ilmaa pystyi veitsellä leikkaamaan. Nykyisin ei varmasti jaksaisi röökinsavuiseen baariin mennä enää. Sähköautoissa kun alkaa olla rangea ja ruutia tarjolla, niin helposti alkaa jossain välissä kiinnittämään enemmän huomiota pakokaasuihin jos nuo sähköautot yleistyy.
                        www.finnishcodriver.blogspot.fi

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Näinhän siinä ajan saatossa käy ja se on ihan hyvä niin. Kun tuohon sähköllä ajamiseen liittyy vielä semmosta lajin harrastamista, se ei vaan kaikille passaa. Se tilanne varmaan kyllä muuttuu 10v aikana ja samalla muuttuu autokantakin. Sitten kun ollaan saatu autopuoli sähköistettyä, voidaan yhdessä todeta, että on siina paljon hyvää, mutta ilmaston lämpenemisen sillä ei oo olut mitään vaikutusta, niin kuin ei alunperinkään pitänyt olla. Tää on mun veikkaus, ei mitään faktaa.

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Mulla on ollut 19viimevuoden aikana noin 10 diesel talviautoja joissa on webasto ja niissä kaikissa on ollut ajastus mahdollinen ensimmäisestä lähtien ja kaukokäynnistys jo yli 10v ajan myös. Argumentti ei pidä.
                            Bensa-autoissa taas webastolle ei ole koskaan ollut tarvetta, M3 lähti -30c° pakkasesta kuin palmun alta ja lämpeni erittäin nopeasti.
                            Siis kyse oli lämpiämisnopeudesta ja se argumentti pitää ja ominaisuus on vakiovaruste kaikissa sähköautoissa. Sähkövastus alkaa tuottaa lämpöä heti ja sekä esilämmitetty että esilämmittämätön auto on nopeammin lämmin ja sula. Asiaa on testannut esim. TM kahdella Hyundai Konalla. Otit muuten esiin myös toisen pointin, sähköautolla ei tarvitse jännittää yhtään lähteekö auto pihasta -30°C.
                            Last edited by 205/65-15H; 27-01-2020, 08:15.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1964
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Siis kyse oli lämpiämisnopeudesta ja se argumentti pitää ja ominaisuus on vakiovaruste kaikissa sähköautoissa. Sähkövastus alkaa tuottaa lämpöä heti ja sekä esilämmitetty että esilämmittämätön auto on nopeammin lämmin ja sula. Asiaa on testannut esim. TM kahdella Hyundai Konalla. Otit muuten esiin myös toisen pointin, sähköautolla ei tarvitse jännittää yhtään lähteekö auto pihasta -30°C.

                              Sisätilan lämmittäminen on rangesta pois. Muutenkaan kun se ei akun suorituskykyä lisää jos on 30 pakkasta j sillä ajonaikana vielä pitää hyttikin lämmittää. Samanlailla se sähköauto voi vikaantua eli ei siihen voi niinkuin vuoreen luottaa. Eipä ole vielä koskaan auto jättänyt lähtemättä pihasta aamulla eli eipä tuo nyt polttiksien kanssa mikään kovin iso pulma ole. Toki jos akku on huono, hehkut pimeenä ja 5 vuotta vanha naftasuodatin niin kyllä se jännittää. Tänäkin aamuna oli vanha diesel V70 käskystä lämmin ja 6 litran kulutuksella siirti minut työmaalle. Pääomakuluja ei juuri ole, ei arvonalenemaa, kerran vuodessa kun muistaa pysähtyä sinisellä tiskillä niin liikkumisturva on voimassa ja hakevat auton veloituksetta lähimmälle Volvolle ja ihmiset kohteeseen. Toki ei ole vielä koskaan tarvittu ja toivottavasti ei tarvitakkaan. En oikein näe tällähetkellä että kenelle sähköauto maaseudulla olisi hyvä. Range on lyhyt ja pikalataus asemat harvassa, hankintahinta iso. Kannattaako käydä töissä vain siksi että saa kehonsiirtovälineen maksettua vaikkapa 3-5 vuoden välein uuteen kun tismalleen saman asian saa hoidettua murto-osalla sähköauton hankintakulusta. Empä oikein jaksa uskoa että tälläisenään sähköautolla on mitään läpilyöntiä tulossa ja vieläpä kun nuo yleistyy alkaa ne kiinnostamaan verottajaa sekä nyt jo taloyhtiössä nuo aiheuttaa närää ihan aiheesta kun osa lataa autonsa taloyhtiön piikkiin
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6707
                                • PK-seutu

                                Keskustelu on ymmärrettävästi isolta osin ääripäästä toiseen huutelua. Molemmat on oikeassa. Sähkö ON hyvä energiamuoto auton liikuttamiseen. Yhtälailla sähköautoiluun siirtymisessä ON paljon kompastuskiviä, opettelua, JA myös asenne/periaatekysymyksiä.

                                Oleellista on tälle foorumille se, miten yhteiskunta ilmastoahdistuksessaan sähkön pariin patistaa.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎