Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by JKK View Post
    Mielipide: A3 eTron on lopulta pelkkä ylipainoinen Audi A3 1,4TFSi, jota täytyy ruokkia jatkuvalla syötöllä kuin ihmistainta. Soveltuu ihmiselle, jonka työmatka on 10km ja satunnainen tarve piipahtaa pidemmällä reissulla. Sama koskee mielestäni kaikkia nykyhybridejä. Älkää vaan vetäkö herneitä nenään, jos olette sellaisen juuri ostaneet. Tämä on vain minun mielipiteeni omien kokemusteni perusteella.
    Hybridien osalta koskee vähän sama kuin dieselilläkin, että se normaali päivittäinen ajosuorite pitää mahtua siihen ikkunaan jossa ajo on optimaalista kulutuksen (kulujen) suhteen.

    Minulla se onnistuu tuolla 530e:llä aika hyvin, mutta 530d hörppää sen 10l/100km joten se ei oikein istu.

    Minulla tuo eTron ja Passat GTE on harkinnassa. Passat sen takia että tuo lisäksi ainoa farkku plugari käytettyjen markkinoilla on Kia Optima mutta niitä ei juuri ole kaupan. Mersun 350e on myös mutta siinä nyt on ihan naurettavan pieni akku.
    Last edited by jokes911; 28-01-2020, 17:52.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1016
      • Pikis

      Ihme juttu muuten miten joissain uusissa isommissa täyssähköissä ei ole 3-vaihe AC latausta eli kotona latailet sitten yleensä 3.7 kW tahtia (1 x 16A). Luulin että Jaguar i-pace olisi ainoa jossa tämmöinen "moka" on tehty mutta kun luin MB EQC mainostekstejä niin siinä näytti olevan sama juttu. Luulisi nyt tuon hintaluokan autoon tuommoinen ominaisuus mahtuvan kun joissain halvemmissakin on.
      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Originally posted by kooma View Post
        Ihme juttu muuten miten joissain uusissa isommissa täyssähköissä ei ole 3-vaihe AC latausta eli kotona latailet sitten yleensä 3.7 kW tahtia (1 x 16A). Luulin että Jaguar i-pace olisi ainoa jossa tämmöinen "moka" on tehty mutta kun luin MB EQC mainostekstejä niin siinä näytti olevan sama juttu. Luulisi nyt tuon hintaluokan autoon tuommoinen ominaisuus mahtuvan kun joissain halvemmissakin on.
        Nissanin kohdalla tuo 1-vaihelataus johtui puhtaasti siitä, että kaikissa Leafia valmistavissa maissa (Japani, UK, USA) oli vain 1-vaiheista sähköä tarjolla. Toki siitä sai 6,6kW tehoon asti ladattua.

        Vaan eipä taida 3-vaihesähkö olla vieläkään mitenkään valtavirtaa. Ja yksi Suomi nyt sinänsä on autovalmistajille vaan kuriositeetti.

        Ei siinä, 3-vaihelataus olisi kyllä kova juttu kaikkiin. Mutta ei nyt mikään aivan ehdoton välttämättömyys.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • Mattix
          Bimmer Rookie
          • Dec 2011
          • 83
          • Tampereen seutu

          Originally posted by JKK View Post
          Mielenkiintoinen keskustelu. Voin pyytämättä kertoa omat kokemukseni kahdesta sähköautosta, jotka olen nyt omistanut...
          Haluan erikseen lausua kiitokset vilpittömästä ja avoimin mielin kirjoitetusta erinomaisesta tekstistä. Good work! Et yhtään helpota omaa autokuumettani, nimittäin e-golf kiinnostaa perheen kakkosautoksi (max. 60 km/päivä).
          ex: 530xda F11 2012 Msport
          ex: 530xda E61 2008 Msport

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11074
            • Oulu

            Eikö tuo homma oo niin että kolmella vaiheella isolla virralla onnistuu ladata, kun kotona oma pikalatausasema joka muuntaa sen tasavirraksi :think Vai enkö nyt ymmärrä jotain :think

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              Originally posted by GameOver View Post
              Nissanin kohdalla tuo 1-vaihelataus johtui puhtaasti siitä, että kaikissa Leafia valmistavissa maissa (Japani, UK, USA) oli vain 1-vaiheista sähköä tarjolla. Toki siitä sai 6,6kW tehoon asti ladattua.

              Vaan eipä taida 3-vaihesähkö olla vieläkään mitenkään valtavirtaa. Ja yksi Suomi nyt sinänsä on autovalmistajille vaan kuriositeetti.

              Ei siinä, 3-vaihelataus olisi kyllä kova juttu kaikkiin. Mutta ei nyt mikään aivan ehdoton välttämättömyys.

              Eu voisi tehdä määräyksen jolla yhdenmukaistettaisiin eu alueella myytävät sähköautot/laturit. Vain yksi pistoke joka sopii kaikkiin autoihin. Auto neuvottelee laturin kanssa että mitä haluaa/mitä on tarjolla.

              Lisäksi voisi olla järkevää harkita systeemiä jolla voisi ladata toisesta autosta erikoistilanteissa.

              Mutta unta tämä taitaa olla..
              Last edited by kalevik; 28-01-2020, 19:38. Reason: turhia rivinvaihtoja
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Originally posted by kalevik View Post
                Eu voisi tehdä määräyksen jolla yhdenmukaistettaisiin eu alueella myytävät sähköautot/laturit. Vain yksi pistoke joka sopii kaikkiin autoihin. Auto neuvottelee laturin kanssa että mitä haluaa/mitä on tarjolla.

                Lisäksi voisi olla järkevää harkita systeemiä jolla voisi ladata toisesta autosta erikoistilanteissa.

                Mutta unta tämä taitaa olla..
                Type 2 nimenomaan on juurikin sellainen. Sen johdannaisena tuli myös CCS-pikalatausstandardi. Sinänsä hassua koska oli entuudestaan jo olemassa globaali standardi pikalataukselle (CHAdeMO)
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • Pred
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 442
                  • E-Pohjanmaa

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Eikö tuo homma oo niin että kolmella vaiheella isolla virralla onnistuu ladata, kun kotona oma pikalatausasema joka muuntaa sen tasavirraksi :think Vai enkö nyt ymmärrä jotain :think
                  Kotilatausasema ei ole pikalataus. Se syöttää kolmivaihevirtaa autolle ja auton laturi lataa akun. Liitin on tyypillisesti Type 2. Se voi olla asemassa kiinteä tai erillinen johto.

                  Pikalataus on tasavirtalaturi joka ohittaa auton laturin. Liittimina CHAdeMO tai CCS ja johto on aina kiinteä. Niiden teho on tyypillisesti 50kW, Ionity 350kW ja Teslan supercharger taisi olla 120kW
                  Tesla Model 3 Performance
                  EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                  EX: VW Touran 2.0 TDI
                  EX: VW R6 Polo GTI
                  EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                  EX: BMW E91 325dA M-sport
                  EX: BMW E46 320d touring M-sport
                  EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                  EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                  EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                  EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                  Comment

                  • Juuzmo
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2007
                    • 339

                    Originally posted by Pred View Post
                    Kotilatausasema ei ole pikalataus. Se syöttää kolmivaihevirtaa autolle ja auton laturi lataa akun. Liitin on tyypillisesti Type 2. Se voi olla asemassa kiinteä tai erillinen johto.

                    Pikalataus on tasavirtalaturi joka ohittaa auton laturin. Liittimina CHAdeMO tai CCS ja johto on aina kiinteä. Niiden teho on tyypillisesti 50kW, Ionity 350kW ja Teslan supercharger taisi olla 120kW
                    Vaihtovirralla niitä pikalatausasemiakin syötetään, asema muuttaa sen tasavirraksi. Mutta tehot on pieni ongelma vaikka latailisi omakotitalossa, pääsulakkeet on yleensä 3x25A tai isommissa taloissa 3x35A niin niistä ei saa tarpeeksi paukkua 50-100kW tehoihin. Jäädään sinne 20kW tienoille, olettaen että ei ole hirveästi muuta kuormaa. Tai sitten valot ja lämmitykset pois kun pirssi on latauksessa

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      Originally posted by GameOver View Post
                      Type 2 nimenomaan on juurikin sellainen. Sen johdannaisena tuli myös CCS-pikalatausstandardi. Sinänsä hassua koska oli entuudestaan jo olemassa globaali standardi pikalataukselle (CHAdeMO)

                      Ok.


                      Katselin yksi ilta tammisillan ABC:llä (paimiossa) noita latauspisteitä. Oli useampi Tesla (6?) ja kaksi muuta. Noista kaikista voi siis ladata mitä autoa vaan?
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • Pred
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 442
                        • E-Pohjanmaa

                        Originally posted by kalevik View Post
                        Ok.


                        Katselin yksi ilta tammisillan ABC:llä (paimiossa) noita latauspisteitä. Oli useampi Tesla (6?) ja kaksi muuta. Noista kaikista voi siis ladata mitä autoa vaan?
                        Tesla Supercharger on vain Tesloille. Muuten kyllä voi ladata missä vain kunhan on autoon sopivat liittimet, eli CCS & CHAdeMO.
                        Tesla Model 3 Performance
                        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                        EX: VW Touran 2.0 TDI
                        EX: VW R6 Polo GTI
                        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                        EX: BMW E91 325dA M-sport
                        EX: BMW E46 320d touring M-sport
                        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by kalevik View Post
                          Ok.


                          Katselin yksi ilta tammisillan ABC:llä (paimiossa) noita latauspisteitä. Oli useampi Tesla (6?) ja kaksi muuta. Noista kaikista voi siis ladata mitä autoa vaan?
                          Juu. Tammisillassa on aika hyvä setti. Teslan superchargereita ja pari muuta pömpeli, joista kummastakin taitaa löytyä sekä CHAdeMO että CCS.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Juu. Tammisillassa on aika hyvä setti. Teslan superchargereita ja pari muuta pömpeli, joista kummastakin taitaa löytyä sekä CHAdeMO että CCS.

                            Oli kyllä hyvännäköinen se teslan latureitten rivi.



                            Enivei, ei koskaan sähköautoa minulle 100 % -> 90 %
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2310
                              • Uusimaa

                              Originally posted by Mattix View Post
                              Haluan erikseen lausua kiitokset vilpittömästä ja avoimin mielin kirjoitetusta erinomaisesta tekstistä. Good work! Et yhtään helpota omaa autokuumettani, nimittäin e-golf kiinnostaa perheen kakkosautoksi (max. 60 km/päivä).
                              Vilpittömin mielin voin kyllä suositella varsinkin kakkosautoksi, ja etenkin gen2-mallia, jossa isompi akku, ja vakiovarusteena lämpöpumppu. Gen1-malleissa lämpöpumppu on lisävaruste ja varsin monesta tuontiautosta se puuttuu. Muistaakseni "gen1-suomi-golffeissa" se on vakiona? En ole nyt noiden hintoja katsellut, mutta tuntuisi että 15-20k€ välimaastossa gen2-eGolf alkaa tarjota kovan vasteen rahalle. Taajama-autoilijan tapauksessa, korostettakoon.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1016
                                • Pikis

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Eikö tuo homma oo niin että kolmella vaiheella isolla virralla onnistuu ladata, kun kotona oma pikalatausasema joka muuntaa sen tasavirraksi :think Vai enkö nyt ymmärrä jotain :think
                                Kuten joku jo sanoi niin nämä purkit mitä koteihin asennetaan niin ne ei syötä tasavirtaa kuten jossain julkisella paikalla olevat oikeat pikalaturit. Kotona oleva purkki on yksinkertaistettuna rele joka on kytketty yhteen tai kolmeen vaiheeseen. Kun töpseli laitetaan kiinni niin auto ja purkki keskustelee hetken keskenään, rele lyödään kiinni ja auto muuntaa vaihtovirran tasavirraksi auton sisällä. Tuossa type 2 töpselissä on ihan samat 5 pinniä kuin voimavirtatöpselissä plus kaksi pinniä joiden kautta hoidetaan se keskustelu auton kanssa.

                                Se mikä on hölmöä nyt sitten esim i-pacen kanssa on että kotona sulla voi olla purkki joka kyllä syöttäisi esim 3 x 16A mutta kun auto ei osaa käyttää kuin yhtä karvaa noista kolmesta niin päädyt lataamaan vain kolmasosalla siitä tehosta mitä purkki voisi syöttää. Jollain pikkuautolla kuten vaikka meidän i3 ei ole juuri merkitystä mutta vaikka nyt tuo i-pacen 90kwh akku kestää tuolla 1 x 16A tahdilla vetää tyhjästä täyteen yli vuorokausi kun kolmella vaiheella menisi yön aikana. Harvemmin nyt tietty akku kokonaan tyhjä on mutta kuitenkin.
                                Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎