Originally posted by Dj Niksperi
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Onneksi kaikki eivät ajattele samoin, näyttävät nimittäin menevän ihan hyvää vauhtia kaupaksi enemmänkin ajetut. Toki hintalapussa näkyy kilsat, mutta samoin muissakin laitteissa. Eikä tarvitse ilmaiseksi antaa. Itsekin halusin akkutakuun, mutta kysehän on vain henkilökohtaisista painotuksista. Todella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköautoOriginally posted by Dj Niksperi View PostTäyssähköauto jossa ei ole akkutakuuta jäljellä on omissa silmissä täysin arvoton ongelmajäte, ainakin siihen asti kunnes akkujen korjaaminen yleistyy ja yleinen hintataso kennoille tippuisi.
Kun alkaa olemaan laajemmalti paljon ajettuja autoja, aftermarket-puoli kasvaa. i3 tehdään jo nyt akunvaihtoja ns. second hand osilla, näyttäisi olevan varsin yksinkertaista lyödä isomman mallin akku paikalleen koska äly on akussa eikä autossa. Myös Nissan Leafille tuota tehdään, ja yritystoimintaa on ihan suomessakin sen ympärillä.
Itse olen muodostanut sellaisen mielikuvan, että 60Ah kestää n. 150tkm ennen kuin kapasiteettia on jäljellä sen 70%. Sehän ei kuitenkaan tarkoita että auto olisi ajokelvoton, range vaan on pienempi. 94Ah ovat vielä sen verran uusia, parempia ja tuottavat vähemmän syklejä isomman kapasiteetin vuoksi, ettei vielä ole mitään käsitystä miten paljon pidempään nuo kestävät. 120Ah taas reilusti enemmän.
Ei varmaan ole huono arvaus että 70% raja 94Ah kanssa tulee jossain 200-300tkm vastaan. 120Ah voisi kestää jo 300-500tkm perustuen siihen, että syklimäärä ja latausteho suhteessa akun kokoon putoavat puoleen 60Ah nähden. Aika iso haarukka, mutta ei tuo ihan mahdottomalta vaihtoväliltä kuulosta. Yksittäiset kennoviat saa kuitenkin korjattua halvemmalla.
Akun kestoarviot ovat omia mielikuvia, saa esittää myös poikkeavia
Last edited by Cell; 01-03-2021, 13:48.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Juuri näin. Ja ilmeisesti 60Ah vs. 94Ah i3 akuissa on jonkin verran eroa tuossa ikääntymisessä. Toki toiset ovat vanhempiakin, mutta silti. 4-5 vuotta vanhat 94Ah akut näyttävät edelleen täyttä kapasiteettia kuskille. Tuota on voitu toki hoitaa myös isommalla bufferilla alunperinkin, mutta yhtäkaikki se sataa auton omistajan pussiinOriginally posted by Cell View PostOnneksi kaikki eivät ajattele samoin, näyttävät nimittäin menevän ihan hyvää vauhtia kaupaksi enemmänkin ajetut. Toki hintalapussa näkyy kilsat, mutta samoin muissakin laitteissa. Eikä tarvitse ilmaiseksi antaa. Itsekin halusin akkutakuun, mutta kysehän on vain henkilökohtaisista painotuksista. Todella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköauto
Kun alkaa olemaan laajemmalti paljon ajettuja autoja, aftermarket-puoli kasvaa. i3 tehdään jo nyt akunvaihtoja ns. second hand osilla, näyttäisi olevan varsin yksinkertaista lyödä isomman mallin akku paikalleen koska äly on akussa eikä autossa. Myös Nissan Leafille tuota tehdään, ja yritystoimintaa on ihan suomessakin sen ympärillä.
Itse olen muodostanut sellaisen mielikuvan, että 60Ah kestää n. 150tkm ennen kuin kapasiteettia on jäljellä sen 70%. Sehän ei kuitenkaan tarkoita että auto olisi ajokelvoton, range vaan on pienempi. 94Ah ovat vielä sen verran uusia, parempia ja tuottavat vähemmän syklejä isomman kapasiteetin vuoksi, ettei vielä ole mitään käsitystä miten paljon pidempään nuo kestävät. 120Ah taas reilusti enemmän.
Ei varmaan ole huono arvaus että 70% raja 94Ah kanssa tulee jossain 200-300tkm vastaan. 120Ah voisi kestää jo 300-500tkm perustuen siihen, että syklimäärä ja latausteho suhteessa akun kokoon putoavat puoleen 60Ah nähden. Aika iso haarukka, mutta ei tuo ihan mahdottomalta vaihtoväliltä kuulosta. Yksittäiset kennoviat saa kuitenkin korjattua halvemmalla.
Akun kestoarviot ovat omia mielikuvia, saa esittää myös poikkeavia

Eikä BMW varmasti syyttä nostanut akkutakuuta 100tkm --> 160tkm. Oli hyvä tuo N-koneisten referenssi niin jatketaan siitä. Mihin moottoriin tai voimansiirtoon BMW antaa 8v / 160tkm takuun?
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Juurikin tämä. Lisäksi akkujen valmistukseen käytettävät resurssit ovat melko kaukana "ekologisuudesta".Originally posted by isolohko View PostTarkoittikohan tämä akkujen lataushaasteisiin vs. vedyn tankkauksen nopeuteen (jos vaan olisi mistä tankata)?
Itse toivon että akut ovat vain välivaihe ja "ratkaisu" löytyy polttokennotekniikasta. Toki tämä on mielipideasia ja näkemyseroja on näistäkin juuri niin monta kuin on keskustelijaakin
BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017
BMW E3 3.0s 1973
BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School"
// BMW E36 325i Sedan DIY M-sport
Jupiter Swing Sport 1966 
Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto"
Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986
BMW E36 318ti Compact
BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel 
-Team Pussihousu-
Salo///Works
sigpic
Comment
-
Niin tämä johtuu ainoastaan siitä että moottoreihin on ympätty päälle pakollisia saastelaitteita ja pakokaasunkierrätyksiä. Jos nuo saisi tulla tehtaalta puhtaina ottomoottoreina niin jokaisella ajettaisiin minimissään puolimiljoonaa kilometria.Originally posted by Cell View PostTodella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköauto
Ja riippumatta siitä ajetaanko nyt vai vielä 50v päästä.
Comment
-
Itse taas uskon vahvasti, että jatkossa tulee vain useampia vaihtoehtoja tarjolle. Näkemysero tämäkin toki.Originally posted by Dj Niksperi View PostJuurikin tämä. Lisäksi akkujen valmistukseen käytettävät resurssit ovat melko kaukana "ekologisuudesta".
Itse toivon että akut ovat vain välivaihe ja "ratkaisu" löytyy polttokennotekniikasta. Toki tämä on mielipideasia ja näkemyseroja on näistäkin juuri niin monta kuin on keskustelijaakin
Polttokennotekniikkaan liittyy muutamia ratkaistavia juttuja vielä. Esimerkiksi se, että tarvitaan sähköä valmistaakseen vetyä, jotta siitä saadaan tehtyä polttokennossa sähköä. Se tuntuu erikoiselta. Toki sen lisäksi, että vety on ”hieman” korkeaksi paineistettu niihin auton säiliöihin. Esimerkiksi Toyota Mirain säiliöihin mahtuu 122 litraa noin 700 bariin paineistettua vetyä. Hiljattain esiteltiin tahnamaisessa muodossa oleva kokeilu, joka voisi olla ihan asiallinen ajatus.
Btw, akkuvalmistuksen ekologisuus kehittyy jatkuvasti. Sähköautojen Nikkeli(koboltti) -akkujen osuus pienenee rauta-akkujen osuuden kasvaessa. Joten jatkossa Kongon lapset louhii sitä kobolttia enää vain polttoaineollisuutta ja älylaitteita varten. Litiumiahan niissä on itseasiassa hyvin vähän, vaikka nimitys onkin litium-ioniakku.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Kovaa on lobbaus tässä ketjussa.
Comment
-
Minusta nuo sähköautojen akut ovat aika hyvin pitäneet tasonsa, tai isotkaan kilsat ei akkua tuhoa mitä katsellut paria 150-250tkm ajettua Teslaa esimerkiksi. Jokunen vuosi sitten vielä ainakin mulla oli pelko, että akut kuluu ja tyyliin pakko vaihtaa heti takuuajan jälkeen tms. En ole ammattilainen, mutta eikös akullekin ole parasta että sitä käytetään, eli ajetaan ja ladataan versus että auto seisoo käyttämättömänä jollain varaustasolla?
Alkanut täälläkin yhä enemmän lämmitellä sähköauton hankinta seuraavaksi. Harmi kun nuo kiinnostavat mallit on niin uusia vielä että on hintaa hieman liikaa. Mutta nyt kun on Audin e-troneja saatavilla, iX:ää, Volkkarin ID:t jne niin eiköhän parin vuoden päästä ole käytetyissäkin jonkin verran markkinaa. Teslakin kiinnostaa, kun ois vaan napsun verran laadullisempi sisältä (materiaalit, äänet jne.) Teslan tekniikka, käytettävyys, innovaatiot ja ideat, mutta jollain mersun sisustalla olisi 5/5. Oma käyttöprofiili ois aika optimi sähkölle kun ajan arkisin tallista talliin, joten ei ole suurta tarvetta esilämmityksille, kotona mahdollisuus ladata halvalla yösähköllä. Toki pari kertaa vuoteen pitäisi ajaa 400km putkeen mutta siitäkin selviäsin lyhyellä lataustauolla. Miettinyt muutenkin näitä systeemejä, että olisi aika kätevä jos kotiin laittaisi paljon aurinkopaneeleita, Teslan laturi/power wall setti ja sitten autoakin pitäisi akkuna kodin käyttösähkölle, eli voisi varata autoon sähköä auringosta mitä sitten luovuttaisi illalla/yöllä kodin käyttöön. No ei ihan taloudellisesti ainakaan vielä mahdollinen systeemi mutta pääsisi hifistelemään...
Lataushybridi ei oikein kiinnosta kun on normaalin polttisauton huollot ja harmit sekä pienen tehon sähkörange. Verotus on nyt toimivaa juu mutta jotenkin koen, että ei oikein istu omaan fiilikseen. Mielummin joko perinteinen bensa/diesel, tai sitten täyssähkö. Ymmärrän että toisille taas hybridi on just sopiva eikä siinä ole sen enempää tunnetta puoleen tai toiseen.
Comment
-
No ei ehkä pelkästään mutta toki suurelta osin. Kuitenkin on globaalisti ihan jees että on vähemmän vaikka keuhkosyöpää ja astmaa, kuin kestävämpi N47.Originally posted by Remotion View PostNiin tämä johtuu ainoastaan siitä että moottoreihin on ympätty päälle pakollisia saastelaitteita ja pakokaasunkierrätyksiä. Jos nuo saisi tulla tehtaalta puhtaina ottomoottoreina niin jokaisella ajettaisiin minimissään puolimiljoonaa kilometria.
Ja riippumatta siitä ajetaanko nyt vai vielä 50v päästä.
Ei diesel ja sähkö kuitenkaan ole nykyisellään toistensa suoria kilpailijoita, jos niitä käytetään siihen tarkoitukseen mihin ne sopivat. Jos dieselillä ajetaan kerran vuodessa yli 200km pätkä, ei se ole parhaimmillaan. Jos sähköllä ajetaan joka viikko yli 200km pätkä, ei se ole välttämättä parhaimmillaan (toki joitain vaihtoehtoja on siinäkin).325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Niin se tuntuu olevan.Originally posted by Remotion View PostKovaa on lobbaus tässä ketjussa.
Ja jottei tule väärinkäsityksiä, niin kyllä itsekin pidän niistä asioista, joita polttomoottorikäyttöiset urheiluautot ja superautot edustaa. Äänimaailma erityisesti. ”The Porsche howl” on yksi omista suosikeista samoin kuin vaikka Italialaisen V8:n tai V12:n äänimaailma.
Sähköautoista löysin omat hienoutensa, niitä nyt on käsitelty jo vaikka kuinka.
Vastareaktioita se on aiheuttanut ja paljon. Varmaankin samalla lailla, kuin mikä tahansa muu uusi asia, joka ei mahdu omaan käsitykseen. Siitä aiheesta on tehty ihan teoriakin joskus back in the days (kognitiivinen dissonanssi)Last edited by GameOver; 02-03-2021, 11:31.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Tuossa oli 60Ah i3:n kestotesti ja 100tkm kohdalla kapasiteetista on ollut jäljellä 86%.Originally posted by Cell View PostOnneksi kaikki eivät ajattele samoin, näyttävät nimittäin menevän ihan hyvää vauhtia kaupaksi enemmänkin ajetut. Toki hintalapussa näkyy kilsat, mutta samoin muissakin laitteissa. Eikä tarvitse ilmaiseksi antaa. Itsekin halusin akkutakuun, mutta kysehän on vain henkilökohtaisista painotuksista. Todella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköauto
Kun alkaa olemaan laajemmalti paljon ajettuja autoja, aftermarket-puoli kasvaa. i3 tehdään jo nyt akunvaihtoja ns. second hand osilla, näyttäisi olevan varsin yksinkertaista lyödä isomman mallin akku paikalleen koska äly on akussa eikä autossa. Myös Nissan Leafille tuota tehdään, ja yritystoimintaa on ihan suomessakin sen ympärillä.
Itse olen muodostanut sellaisen mielikuvan, että 60Ah kestää n. 150tkm ennen kuin kapasiteettia on jäljellä sen 70%. Sehän ei kuitenkaan tarkoita että auto olisi ajokelvoton, range vaan on pienempi. 94Ah ovat vielä sen verran uusia, parempia ja tuottavat vähemmän syklejä isomman kapasiteetin vuoksi, ettei vielä ole mitään käsitystä miten paljon pidempään nuo kestävät. 120Ah taas reilusti enemmän.
Ei varmaan ole huono arvaus että 70% raja 94Ah kanssa tulee jossain 200-300tkm vastaan. 120Ah voisi kestää jo 300-500tkm perustuen siihen, että syklimäärä ja latausteho suhteessa akun kokoon putoavat puoleen 60Ah nähden. Aika iso haarukka, mutta ei tuo ihan mahdottomalta vaihtoväliltä kuulosta. Yksittäiset kennoviat saa kuitenkin korjattua halvemmalla.
Akun kestoarviot ovat omia mielikuvia, saa esittää myös poikkeavia
Itse olen ollut lukevinani myös että nuo 94Ah ovat olleet vielä luotettavampia kuin nuo 60Ah versiot.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Koska ja missä akkutakuu on noussut 100tkm -> 160tkm?Originally posted by pyroz View PostJuuri näin. Ja ilmeisesti 60Ah vs. 94Ah i3 akuissa on jonkin verran eroa tuossa ikääntymisessä. Toki toiset ovat vanhempiakin, mutta silti. 4-5 vuotta vanhat 94Ah akut näyttävät edelleen täyttä kapasiteettia kuskille. Tuota on voitu toki hoitaa myös isommalla bufferilla alunperinkin, mutta yhtäkaikki se sataa auton omistajan pussiin
Eikä BMW varmasti syyttä nostanut akkutakuuta 100tkm --> 160tkm. Oli hyvä tuo N-koneisten referenssi niin jatketaan siitä. Mihin moottoriin tai voimansiirtoon BMW antaa 8v / 160tkm takuun?
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Eikös nykypolttokennovetyvehkeissä ole nimenomaan akut? Vai olenkohan nyt ihan metsässä.Originally posted by Dj Niksperi View PostJuurikin tämä. Lisäksi akkujen valmistukseen käytettävät resurssit ovat melko kaukana "ekologisuudesta".
Itse toivon että akut ovat vain välivaihe ja "ratkaisu" löytyy polttokennotekniikasta. Toki tämä on mielipideasia ja näkemyseroja on näistäkin juuri niin monta kuin on keskustelijaakin
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
Muuten olen täysin samaa mieltä, mutta Ferrarin V8 ovat alkaneet kuulostamaan tietyillä kierroksilla/kuormituksella samalta kuin joku tappiviri v-tec civic, koska kone on käytännössä kaksi rivinelosta v-muodossa. 458 Italia taisi olla ensimmäinen, jossa on tätä saman tyylistä rivi-4 ääntä. Pitäisi vaihtaa Maranellossa sytytysjärjestystä hieman.Originally posted by GameOver View Post”The Porsche howl” on yksi omista suosikeista samoin kuin vaikka Italialaisen V8:n tai V12:n äänimaailma.
Comment
Comment