Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 900
    • Kymenlaakso

    Originally posted by Dj Niksperi View Post

    Toivon että polttokennoautot ovat ratkaisu tuohon akkuongelmaan.
    Tarkoittikohan tämä akkujen lataushaasteisiin vs. vedyn tankkauksen nopeuteen (jos vaan olisi mistä tankata)?

    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by Dj Niksperi View Post
      Täyssähköauto jossa ei ole akkutakuuta jäljellä on omissa silmissä täysin arvoton ongelmajäte, ainakin siihen asti kunnes akkujen korjaaminen yleistyy ja yleinen hintataso kennoille tippuisi.
      Onneksi kaikki eivät ajattele samoin, näyttävät nimittäin menevän ihan hyvää vauhtia kaupaksi enemmänkin ajetut. Toki hintalapussa näkyy kilsat, mutta samoin muissakin laitteissa. Eikä tarvitse ilmaiseksi antaa. Itsekin halusin akkutakuun, mutta kysehän on vain henkilökohtaisista painotuksista. Todella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköauto

      Kun alkaa olemaan laajemmalti paljon ajettuja autoja, aftermarket-puoli kasvaa. i3 tehdään jo nyt akunvaihtoja ns. second hand osilla, näyttäisi olevan varsin yksinkertaista lyödä isomman mallin akku paikalleen koska äly on akussa eikä autossa. Myös Nissan Leafille tuota tehdään, ja yritystoimintaa on ihan suomessakin sen ympärillä.

      Itse olen muodostanut sellaisen mielikuvan, että 60Ah kestää n. 150tkm ennen kuin kapasiteettia on jäljellä sen 70%. Sehän ei kuitenkaan tarkoita että auto olisi ajokelvoton, range vaan on pienempi. 94Ah ovat vielä sen verran uusia, parempia ja tuottavat vähemmän syklejä isomman kapasiteetin vuoksi, ettei vielä ole mitään käsitystä miten paljon pidempään nuo kestävät. 120Ah taas reilusti enemmän.

      Ei varmaan ole huono arvaus että 70% raja 94Ah kanssa tulee jossain 200-300tkm vastaan. 120Ah voisi kestää jo 300-500tkm perustuen siihen, että syklimäärä ja latausteho suhteessa akun kokoon putoavat puoleen 60Ah nähden. Aika iso haarukka, mutta ei tuo ihan mahdottomalta vaihtoväliltä kuulosta. Yksittäiset kennoviat saa kuitenkin korjattua halvemmalla.

      Akun kestoarviot ovat omia mielikuvia, saa esittää myös poikkeavia
      Last edited by Cell; 01-03-2021, 13:48.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        Originally posted by Cell View Post
        Onneksi kaikki eivät ajattele samoin, näyttävät nimittäin menevän ihan hyvää vauhtia kaupaksi enemmänkin ajetut. Toki hintalapussa näkyy kilsat, mutta samoin muissakin laitteissa. Eikä tarvitse ilmaiseksi antaa. Itsekin halusin akkutakuun, mutta kysehän on vain henkilökohtaisista painotuksista. Todella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköauto

        Kun alkaa olemaan laajemmalti paljon ajettuja autoja, aftermarket-puoli kasvaa. i3 tehdään jo nyt akunvaihtoja ns. second hand osilla, näyttäisi olevan varsin yksinkertaista lyödä isomman mallin akku paikalleen koska äly on akussa eikä autossa. Myös Nissan Leafille tuota tehdään, ja yritystoimintaa on ihan suomessakin sen ympärillä.

        Itse olen muodostanut sellaisen mielikuvan, että 60Ah kestää n. 150tkm ennen kuin kapasiteettia on jäljellä sen 70%. Sehän ei kuitenkaan tarkoita että auto olisi ajokelvoton, range vaan on pienempi. 94Ah ovat vielä sen verran uusia, parempia ja tuottavat vähemmän syklejä isomman kapasiteetin vuoksi, ettei vielä ole mitään käsitystä miten paljon pidempään nuo kestävät. 120Ah taas reilusti enemmän.

        Ei varmaan ole huono arvaus että 70% raja 94Ah kanssa tulee jossain 200-300tkm vastaan. 120Ah voisi kestää jo 300-500tkm perustuen siihen, että syklimäärä ja latausteho suhteessa akun kokoon putoavat puoleen 60Ah nähden. Aika iso haarukka, mutta ei tuo ihan mahdottomalta vaihtoväliltä kuulosta. Yksittäiset kennoviat saa kuitenkin korjattua halvemmalla.

        Akun kestoarviot ovat omia mielikuvia, saa esittää myös poikkeavia
        Juuri näin. Ja ilmeisesti 60Ah vs. 94Ah i3 akuissa on jonkin verran eroa tuossa ikääntymisessä. Toki toiset ovat vanhempiakin, mutta silti. 4-5 vuotta vanhat 94Ah akut näyttävät edelleen täyttä kapasiteettia kuskille. Tuota on voitu toki hoitaa myös isommalla bufferilla alunperinkin, mutta yhtäkaikki se sataa auton omistajan pussiin

        Eikä BMW varmasti syyttä nostanut akkutakuuta 100tkm --> 160tkm. Oli hyvä tuo N-koneisten referenssi niin jatketaan siitä. Mihin moottoriin tai voimansiirtoon BMW antaa 8v / 160tkm takuun?
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Dj Niksperi
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 2437
          • Salo, Finland

          Originally posted by isolohko View Post
          Tarkoittikohan tämä akkujen lataushaasteisiin vs. vedyn tankkauksen nopeuteen (jos vaan olisi mistä tankata)?
          Juurikin tämä. Lisäksi akkujen valmistukseen käytettävät resurssit ovat melko kaukana "ekologisuudesta".

          Itse toivon että akut ovat vain välivaihe ja "ratkaisu" löytyy polttokennotekniikasta. Toki tämä on mielipideasia ja näkemyseroja on näistäkin juuri niin monta kuin on keskustelijaakin
          BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
          Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

          -Team Pussihousu-
          Salo///Works
          sigpic

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15229
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by Cell View Post
            Todella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköauto
            Niin tämä johtuu ainoastaan siitä että moottoreihin on ympätty päälle pakollisia saastelaitteita ja pakokaasunkierrätyksiä. Jos nuo saisi tulla tehtaalta puhtaina ottomoottoreina niin jokaisella ajettaisiin minimissään puolimiljoonaa kilometria.
            Ja riippumatta siitä ajetaanko nyt vai vielä 50v päästä.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by Dj Niksperi View Post
              Juurikin tämä. Lisäksi akkujen valmistukseen käytettävät resurssit ovat melko kaukana "ekologisuudesta".

              Itse toivon että akut ovat vain välivaihe ja "ratkaisu" löytyy polttokennotekniikasta. Toki tämä on mielipideasia ja näkemyseroja on näistäkin juuri niin monta kuin on keskustelijaakin
              Itse taas uskon vahvasti, että jatkossa tulee vain useampia vaihtoehtoja tarjolle. Näkemysero tämäkin toki.

              Polttokennotekniikkaan liittyy muutamia ratkaistavia juttuja vielä. Esimerkiksi se, että tarvitaan sähköä valmistaakseen vetyä, jotta siitä saadaan tehtyä polttokennossa sähköä. Se tuntuu erikoiselta. Toki sen lisäksi, että vety on ”hieman” korkeaksi paineistettu niihin auton säiliöihin. Esimerkiksi Toyota Mirain säiliöihin mahtuu 122 litraa noin 700 bariin paineistettua vetyä. Hiljattain esiteltiin tahnamaisessa muodossa oleva kokeilu, joka voisi olla ihan asiallinen ajatus.

              Btw, akkuvalmistuksen ekologisuus kehittyy jatkuvasti. Sähköautojen Nikkeli(koboltti) -akkujen osuus pienenee rauta-akkujen osuuden kasvaessa. Joten jatkossa Kongon lapset louhii sitä kobolttia enää vain polttoaineollisuutta ja älylaitteita varten. Litiumiahan niissä on itseasiassa hyvin vähän, vaikka nimitys onkin litium-ioniakku.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15229
                • Ajamisen Iloa

                Kovaa on lobbaus tässä ketjussa.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Turder
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 461
                  • Suomi

                  Minusta nuo sähköautojen akut ovat aika hyvin pitäneet tasonsa, tai isotkaan kilsat ei akkua tuhoa mitä katsellut paria 150-250tkm ajettua Teslaa esimerkiksi. Jokunen vuosi sitten vielä ainakin mulla oli pelko, että akut kuluu ja tyyliin pakko vaihtaa heti takuuajan jälkeen tms. En ole ammattilainen, mutta eikös akullekin ole parasta että sitä käytetään, eli ajetaan ja ladataan versus että auto seisoo käyttämättömänä jollain varaustasolla?

                  Alkanut täälläkin yhä enemmän lämmitellä sähköauton hankinta seuraavaksi. Harmi kun nuo kiinnostavat mallit on niin uusia vielä että on hintaa hieman liikaa. Mutta nyt kun on Audin e-troneja saatavilla, iX:ää, Volkkarin ID:t jne niin eiköhän parin vuoden päästä ole käytetyissäkin jonkin verran markkinaa. Teslakin kiinnostaa, kun ois vaan napsun verran laadullisempi sisältä (materiaalit, äänet jne.) Teslan tekniikka, käytettävyys, innovaatiot ja ideat, mutta jollain mersun sisustalla olisi 5/5. Oma käyttöprofiili ois aika optimi sähkölle kun ajan arkisin tallista talliin, joten ei ole suurta tarvetta esilämmityksille, kotona mahdollisuus ladata halvalla yösähköllä. Toki pari kertaa vuoteen pitäisi ajaa 400km putkeen mutta siitäkin selviäsin lyhyellä lataustauolla. Miettinyt muutenkin näitä systeemejä, että olisi aika kätevä jos kotiin laittaisi paljon aurinkopaneeleita, Teslan laturi/power wall setti ja sitten autoakin pitäisi akkuna kodin käyttösähkölle, eli voisi varata autoon sähköä auringosta mitä sitten luovuttaisi illalla/yöllä kodin käyttöön. No ei ihan taloudellisesti ainakaan vielä mahdollinen systeemi mutta pääsisi hifistelemään...

                  Lataushybridi ei oikein kiinnosta kun on normaalin polttisauton huollot ja harmit sekä pienen tehon sähkörange. Verotus on nyt toimivaa juu mutta jotenkin koen, että ei oikein istu omaan fiilikseen. Mielummin joko perinteinen bensa/diesel, tai sitten täyssähkö. Ymmärrän että toisille taas hybridi on just sopiva eikä siinä ole sen enempää tunnetta puoleen tai toiseen.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by Remotion View Post
                    Niin tämä johtuu ainoastaan siitä että moottoreihin on ympätty päälle pakollisia saastelaitteita ja pakokaasunkierrätyksiä. Jos nuo saisi tulla tehtaalta puhtaina ottomoottoreina niin jokaisella ajettaisiin minimissään puolimiljoonaa kilometria.
                    Ja riippumatta siitä ajetaanko nyt vai vielä 50v päästä.
                    No ei ehkä pelkästään mutta toki suurelta osin. Kuitenkin on globaalisti ihan jees että on vähemmän vaikka keuhkosyöpää ja astmaa, kuin kestävämpi N47.

                    Ei diesel ja sähkö kuitenkaan ole nykyisellään toistensa suoria kilpailijoita, jos niitä käytetään siihen tarkoitukseen mihin ne sopivat. Jos dieselillä ajetaan kerran vuodessa yli 200km pätkä, ei se ole parhaimmillaan. Jos sähköllä ajetaan joka viikko yli 200km pätkä, ei se ole välttämättä parhaimmillaan (toki joitain vaihtoehtoja on siinäkin).
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Kovaa on lobbaus tässä ketjussa.
                      Niin se tuntuu olevan.


                      Ja jottei tule väärinkäsityksiä, niin kyllä itsekin pidän niistä asioista, joita polttomoottorikäyttöiset urheiluautot ja superautot edustaa. Äänimaailma erityisesti. ”The Porsche howl” on yksi omista suosikeista samoin kuin vaikka Italialaisen V8:n tai V12:n äänimaailma.

                      Sähköautoista löysin omat hienoutensa, niitä nyt on käsitelty jo vaikka kuinka.
                      Vastareaktioita se on aiheuttanut ja paljon. Varmaankin samalla lailla, kuin mikä tahansa muu uusi asia, joka ei mahdu omaan käsitykseen. Siitä aiheesta on tehty ihan teoriakin joskus back in the days (kognitiivinen dissonanssi)
                      Last edited by GameOver; 02-03-2021, 11:31.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        Originally posted by Cell View Post
                        Onneksi kaikki eivät ajattele samoin, näyttävät nimittäin menevän ihan hyvää vauhtia kaupaksi enemmänkin ajetut. Toki hintalapussa näkyy kilsat, mutta samoin muissakin laitteissa. Eikä tarvitse ilmaiseksi antaa. Itsekin halusin akkutakuun, mutta kysehän on vain henkilökohtaisista painotuksista. Todella vähän noita akkuja tuntuu vaan menevän, isompi rahallinen riski tuntuu olevan vaikkapa N-sarjan moottori kuin sähköauto

                        Kun alkaa olemaan laajemmalti paljon ajettuja autoja, aftermarket-puoli kasvaa. i3 tehdään jo nyt akunvaihtoja ns. second hand osilla, näyttäisi olevan varsin yksinkertaista lyödä isomman mallin akku paikalleen koska äly on akussa eikä autossa. Myös Nissan Leafille tuota tehdään, ja yritystoimintaa on ihan suomessakin sen ympärillä.

                        Itse olen muodostanut sellaisen mielikuvan, että 60Ah kestää n. 150tkm ennen kuin kapasiteettia on jäljellä sen 70%. Sehän ei kuitenkaan tarkoita että auto olisi ajokelvoton, range vaan on pienempi. 94Ah ovat vielä sen verran uusia, parempia ja tuottavat vähemmän syklejä isomman kapasiteetin vuoksi, ettei vielä ole mitään käsitystä miten paljon pidempään nuo kestävät. 120Ah taas reilusti enemmän.

                        Ei varmaan ole huono arvaus että 70% raja 94Ah kanssa tulee jossain 200-300tkm vastaan. 120Ah voisi kestää jo 300-500tkm perustuen siihen, että syklimäärä ja latausteho suhteessa akun kokoon putoavat puoleen 60Ah nähden. Aika iso haarukka, mutta ei tuo ihan mahdottomalta vaihtoväliltä kuulosta. Yksittäiset kennoviat saa kuitenkin korjattua halvemmalla.

                        Akun kestoarviot ovat omia mielikuvia, saa esittää myös poikkeavia
                        Tuossa oli 60Ah i3:n kestotesti ja 100tkm kohdalla kapasiteetista on ollut jäljellä 86%.


                        Itse olen ollut lukevinani myös että nuo 94Ah ovat olleet vielä luotettavampia kuin nuo 60Ah versiot.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Juuri näin. Ja ilmeisesti 60Ah vs. 94Ah i3 akuissa on jonkin verran eroa tuossa ikääntymisessä. Toki toiset ovat vanhempiakin, mutta silti. 4-5 vuotta vanhat 94Ah akut näyttävät edelleen täyttä kapasiteettia kuskille. Tuota on voitu toki hoitaa myös isommalla bufferilla alunperinkin, mutta yhtäkaikki se sataa auton omistajan pussiin

                          Eikä BMW varmasti syyttä nostanut akkutakuuta 100tkm --> 160tkm. Oli hyvä tuo N-koneisten referenssi niin jatketaan siitä. Mihin moottoriin tai voimansiirtoon BMW antaa 8v / 160tkm takuun?
                          Koska ja missä akkutakuu on noussut 100tkm -> 160tkm?
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Koska ja missä akkutakuu on noussut 100tkm -> 160tkm?
                            Vuoden 2020 alusta uusiin i3 autoihin. Ei tule takautuvasti vanhempiin.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 900
                              • Kymenlaakso

                              Originally posted by Dj Niksperi View Post
                              Juurikin tämä. Lisäksi akkujen valmistukseen käytettävät resurssit ovat melko kaukana "ekologisuudesta".

                              Itse toivon että akut ovat vain välivaihe ja "ratkaisu" löytyy polttokennotekniikasta. Toki tämä on mielipideasia ja näkemyseroja on näistäkin juuri niin monta kuin on keskustelijaakin
                              Eikös nykypolttokennovetyvehkeissä ole nimenomaan akut? Vai olenkohan nyt ihan metsässä.

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • Turder
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 461
                                • Suomi

                                Originally posted by GameOver View Post
                                ”The Porsche howl” on yksi omista suosikeista samoin kuin vaikka Italialaisen V8:n tai V12:n äänimaailma.
                                Muuten olen täysin samaa mieltä, mutta Ferrarin V8 ovat alkaneet kuulostamaan tietyillä kierroksilla/kuormituksella samalta kuin joku tappiviri v-tec civic, koska kone on käytännössä kaksi rivinelosta v-muodossa. 458 Italia taisi olla ensimmäinen, jossa on tätä saman tyylistä rivi-4 ääntä. Pitäisi vaihtaa Maranellossa sytytysjärjestystä hieman.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎