Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6759
    • PK-seutu

    Originally posted by duckland View Post
    mä varmaa syyllistyn samaa ku ajan varmaan alinopeutta 50 tieosuuksilla. ei oo nii kiire ollu et tarvii siellä kaahaa yhtään ylinopeutta. tai ehkä ne teslakuskit karttaa sakkoja, koska tulot on sen verran suuret et ne on iltasanomissa sit ku menee yli rikesakon. Jos ne menee reilusti alinopeutta ni ne saa ohittaa ei kai tuosta ongelmaa kannata tehdä.
    Tuo nimenomaan on ongelma. Ei aleta ajaa alinopeutta sen takia että sähkörange ei riitä kotiin tai voi ajaa autopilotilla. Et ala hidastamaan liikennettä tuollaisilla älyttömyyksillä.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      Originally posted by pyroz View Post
      Tuo nimenomaan on ongelma. Ei aleta ajaa alinopeutta sen takia että sähkörange ei riitä kotiin tai voi ajaa autopilotilla. Et ala hidastamaan liikennettä tuollaisilla älyttömyyksillä.
      mä oon tehny tätä iät ja ajat. ajelen aikalailla mittarin mukaan rajotuksia varsinkin 40 tieosuuksilla(eli monen mielestä liian hiljaa). se on riittävä nopeus ja lapsille jää aikaa nähdä mut paremmin. se rikesakon verran ylinopeutta on liikaa minusta taajamassa. Ehkä oli huonosti sanottu, mutta mittarin mukaan about sitä rajotusta mitä saa ajaa. Sehän ei ole älyttömyys kai. motarilla ja taajaman ulkopuolella voi sitten vähän säätää nopeutta ottaen mittarivirhettä pois. Siellä ei lennä fudispallo tielle tms.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6759
        • PK-seutu

        Originally posted by duckland View Post
        mä oon tehny tätä iät ja ajat. ajelen aikalailla mittarin mukaan rajotuksia varsinkin 40 tieosuuksilla(eli monen mielestä liian hiljaa). se on riittävä nopeus ja lapsille jää aikaa nähdä mut paremmin. se rikesakon verran ylinopeutta on liikaa minusta taajamassa. Ehkä oli huonosti sanottu, mutta mittarin mukaan about sitä rajotusta mitä saa ajaa. Sehän ei ole älyttömyys kai. motarilla ja taajaman ulkopuolella voi sitten vähän säätää nopeutta ottaen mittarivirhettä pois. Siellä ei lennä fudispallo tielle tms.
        Älä ihmettele jos jengi roikkuu puskurissa ja yrittää ohi oikealta ja vasemmalta. Mittarin mukaan rajoitus on liian alhainen nopeus ja aivan turhaan yrität nillittää, että lapset näkee paremmin. Tottakai koulujen / päiväkotien yms. kohdalla ajetaan hoksottimet hereillä ja tarpeen vaatiessa hiljempaakin. Mutta jos ajat yleisesti aina rajoituksen verran mittarissa niin olet totaali kusipää liikenteessä

        EDIT: mutta pointti oli oikeastaan sähköautokeskusteluun viitaten se, että tuollainen ääliömäinen liikenteen tahalleen tukkiminen "koska range kärsii kun ajaa liikennevirran mukana" on se typerin juttu. Nelikaistaisella motarilla siitä on tietysti vähemmän haittaa, mutta liikennevirran tökkiminen siksi koska itsellä on sähköauto alla on hölmöläisten homma.
        Last edited by pyroz; 24-05-2021, 13:45.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by duckland View Post
          Sitä ennen oli rattimiehiä? en itse koe, että ajotaito olisi vähentynyt nykyisen auton myötä kun isommassa määrin noita avustimia on tullut mukaan. sama tyyppi olen kun aiemmillakin autoilla ajaessa ja samat ajokokemukset.

          Muistan kun prätkiin tuli abs jarrut ni johan sai siitä turpii ku hommas abs jarrullisen. harlikka kaverit nauro ja kyykkypyöräilijät myös. vie tatsin hommasta ja ihan täyttä paskaa. Silti kukaa ei uskaltanut tulla kokeilee jarrutus testiä kun utelin ja nykyään käytännössä joka pyörässä on absit ja sutimisen estot su muut eikä niitä soraääniä enää kuulu.

          Kohta1
          Ei kyse ole nykykuskeista vaan tulevista sukupolvista, ajotaidot on huonontuneet vuosikymmen vuosikymmeneltä, mm mopoikäisten joukossa kytkin ja vaihteet on jo ihmetys, autoihin kun siirrytään ajetaan automaattikortti jne. Kasarilla ja ysärillä mopoilla opittiin ajamaan ilman kouluja, autoilla osattiin ajaa jo paljon ennen autokoulua, vähintään perusteet oli hallinnassa. Osaaminen siis tulevaisuudessa huononee entisestään.

          Kohta2
          Mp:ssä toki avustimet on avustimia, mutta eivät voita fysiikan lakeja eivätkä oikeastaan pelasta kuskia kummoisesta arviointivirheestä. Abs on ehdoton minullekin mp:ssä. Suutimisen ja keulimisen kontrollointi on turhia mutta ne on liitetty mp muista syistä kuin pelastamaan henkiä


          Remo, dieselillä ne sähköautot kulkee
          Last edited by BMW525Xda; 30-05-2021, 20:50.

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4993
            • Forssa

            Voi kun saisi takaisin ajan, jolloin vaihteen sai silmään ainoastaan sopivalla välikaasulla...
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • OVi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2016
              • 514
              • Oulu

              Välikaasua tulee käytettyä pelkästään fiilistelyn vuoksi, vaikka ei sille mitään tarvetta olisikaan.
              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by mikae34 View Post
                Voi kun saisi takaisin ajan, jolloin vaihteen sai silmään ainoastaan sopivalla välikaasulla...
                Tai tupla kytkimellä

                Comment

                • Jii_Koo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2013
                  • 785
                  • Jkl

                  Originally posted by duckland View Post
                  Ei sillä ole väliä oikeasti ajaako se teini e30 vai teslalla se räplää sitä somea joka tapauksessa. Toisessa tilanteessa auto vaan ehkä jarruttaa ennen kuskia ja vältetään onnettomuus. Toi o turha vertaa et eriautossa olisi jotenkin erilainen kuljettaja. Avustimet on oikeasti hyvä asia. Ne ei poista kuskin vastuuta, mut ne on tavallaan toiset silmät, koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Kaksilla silmillä kuitenkin parempi mahdollisuus onnistua liikenteessä.
                  Tämä nyt ei todellakaan pidä paikkaansa.
                  Ei aiheesta tehdyissä tutkimuksissa, eikä omissa empiirisissä havainnoissa.
                  '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15258
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Voi kun saisi takaisin ajan, jolloin vaihteen sai silmään ainoastaan sopivalla välikaasulla...
                    Mulla on kaksi tuohon sopivaa ZF:n vaihdelaatikkoa sulle.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Ollaan tuolla vaimon Leafilla käyty kesälomareissu lapissa 2019. Minä ajoin. Leafissa on omat ”juttunsa” jotta sitä voi käyttää matka-autoina. Itse valitsin taktiikaksi pitää helteellä akunlämmöt kurissa. Siksi ajoin GPS 88km/h nopeutta sekä 80 että satasen alueet automaattiohjauksella. Eli rekkojen nopeudella mentiin. Jos ei pääse tuosta vaivatta ohi niin oma autovalinta ei liene täysin onnistunut.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • Timelord
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 504
                        • Loimaa

                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Ollaan tuolla vaimon Leafilla käyty kesälomareissu lapissa 2019. Minä ajoin. Leafissa on omat ”juttunsa” jotta sitä voi käyttää matka-autoina. Itse valitsin taktiikaksi pitää helteellä akunlämmöt kurissa. Siksi ajoin GPS 88km/h nopeutta sekä 80 että satasen alueet automaattiohjauksella. Eli rekkojen nopeudella mentiin. Jos ei pääse tuosta vaivatta ohi niin oma autovalinta ei liene täysin onnistunut.
                        Mikä olisi muuttunut jos olisi ajanut rajoitusten mukaan, eli ns. normisti?
                        W201 2,5D
                        W123 280ce
                        E21 316
                        ex-E60 530ia
                        ex-E53 4,4i
                        ex-E39 523i
                        ex-E34 520ia
                        ex-E21 318i

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          Originally posted by Timelord View Post
                          Mikä olisi muuttunut jos olisi ajanut rajoitusten mukaan, eli ns. normisti?
                          Leafin akku olisi lämmennyt enemmän ja kulutus olisi ollut suurempi. Ensimmäinen vaikuttaa suoraan latausnopeuteen pikalaturilla ja jälkimmäinen lataustarpeeseen. Perillä olisi oltu myöhemmin.

                          Oma ajokäytös matka-ajossa on tosiaan täysin erilainen polttisbemarilla ja Leafilla. Ekalla mennään koko ajan rajoitus+9km(gps) ja ohitellaan aina kun järkevää. Leafilla viimeistään Siperia opettaa miten pääset nopeitten kotiin.

                          Noita Leafin ominaisuuksia ei kannata yleistää akun aktiivisella jäähdytyksellä varustettuihin autoihin. Niillä voi ajella huoletta reippaammin rajoitusten mukaan jos vaan akussa on energiaa riittävästi.
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • korp
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2011
                            • 60
                            • Tampere

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Leafin akku olisi lämmennyt enemmän ja kulutus olisi ollut suurempi. Ensimmäinen vaikuttaa suoraan latausnopeuteen pikalaturilla ja jälkimmäinen lataustarpeeseen. Perillä olisi oltu myöhemmin.

                            Oma ajokäytös matka-ajossa on tosiaan täysin erilainen polttisbemarilla ja Leafilla. Ekalla mennään koko ajan rajoitus+9km(gps) ja ohitellaan aina kun järkevää. Leafilla viimeistään Siperia opettaa miten pääset nopeitten kotiin.

                            Noita Leafin ominaisuuksia ei kannata yleistää akun aktiivisella jäähdytyksellä varustettuihin autoihin. Niillä voi ajella huoletta reippaammin rajoitusten mukaan jos vaan akussa on energiaa riittävästi.
                            Tämä tosiaan kääntyy päälaelleen autoilla, joissa on akun jäähdytys. Itsellä ei ole ainakaan tiedossa muita yleisiä sähköautoja kuin Leaf, joista puuttuisi tuo jäähdytys.

                            Teslabjornin käytännön testi osoittaa, että sähköautolla kannattaa ajaa reipasta vauhtia mikäli matkalla on pikalatureita tarjolla ja haluaa nopeasti määränpäähän.

                            https://youtu.be/shJMGwsOaew

                            Hätäisille taulukoidut lopputulokset kohdassa 13:06

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7437
                              • Oulu

                              Tänään lyhyessä koeajossa Mercedes EQC 400 4matic. Kyseessä kai on jo aika vanha malli, mutta en muista tätä aiemmin ajaneeni. Tässäkin sisustassa paljon sinänsä tarpeetonta kikkailua ja koristelua, mutta jos iX3:een vertaa niin kokonaisilme oli ainakin koeajoauton (98k€) varustepaketein paljon enemmän luksusta. Mieleenpainuvinta oli, aika perinteiseen Mersun tapaa, jousitusmukavuus. Ei ole Oulun karkea moottoritie tuntunut yhtä sileältä aikoihin kuin tällä tuntui 21" Michelin Pilot Sport 4 SUV -renkain. Vastatuuleen tuulen suhina oli ainoa häiriöääni 120 mittarinopeudessa, myötätuuleen ei ollut sitäkään. Joissain nopean kaistanvaihdon tyyppisissä tilanteissa asfaltin kallistuksen muuttuminen tuntui korkean istumakorkeuden takia ylimääräisenä auton huojumisena, mutta mitään nopeaa kaarreajoa en testannut. Jousitus oli mukava sport-moodissakin, mutta ohjaus vähän tarpeettoman raskas ja silti hiukan tahmea. Comfort-moodissa ohjaus tuntui herkemmältä. Istuimen leveyssäätöä en löytänyt, muuten ajoasennon sai hyväksi.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • intfreak
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2003
                                • 2966
                                • Uusikaupunni

                                Toisille e39 on nykyaikainen auto, toisille 2 vuotta sitten myyntiin tullut auto on "jo aika vanha malli"
                                N62 Money Spender Club

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎