mä varmaa syyllistyn samaa ku ajan varmaan alinopeutta 50 tieosuuksilla. ei oo nii kiire ollu et tarvii siellä kaahaa yhtään ylinopeutta. tai ehkä ne teslakuskit karttaa sakkoja, koska tulot on sen verran suuret et ne on iltasanomissa sit ku menee yli rikesakon. Jos ne menee reilusti alinopeutta ni ne saa ohittaa ei kai tuosta ongelmaa kannata tehdä.
Tuo nimenomaan on ongelma. Ei aleta ajaa alinopeutta sen takia että sähkörange ei riitä kotiin tai voi ajaa autopilotilla. Et ala hidastamaan liikennettä tuollaisilla älyttömyyksillä.
Tuo nimenomaan on ongelma. Ei aleta ajaa alinopeutta sen takia että sähkörange ei riitä kotiin tai voi ajaa autopilotilla. Et ala hidastamaan liikennettä tuollaisilla älyttömyyksillä.
mä oon tehny tätä iät ja ajat. ajelen aikalailla mittarin mukaan rajotuksia varsinkin 40 tieosuuksilla(eli monen mielestä liian hiljaa). se on riittävä nopeus ja lapsille jää aikaa nähdä mut paremmin. se rikesakon verran ylinopeutta on liikaa minusta taajamassa. Ehkä oli huonosti sanottu, mutta mittarin mukaan about sitä rajotusta mitä saa ajaa. Sehän ei ole älyttömyys kai. motarilla ja taajaman ulkopuolella voi sitten vähän säätää nopeutta ottaen mittarivirhettä pois. Siellä ei lennä fudispallo tielle tms.
mä oon tehny tätä iät ja ajat. ajelen aikalailla mittarin mukaan rajotuksia varsinkin 40 tieosuuksilla(eli monen mielestä liian hiljaa). se on riittävä nopeus ja lapsille jää aikaa nähdä mut paremmin. se rikesakon verran ylinopeutta on liikaa minusta taajamassa. Ehkä oli huonosti sanottu, mutta mittarin mukaan about sitä rajotusta mitä saa ajaa. Sehän ei ole älyttömyys kai. motarilla ja taajaman ulkopuolella voi sitten vähän säätää nopeutta ottaen mittarivirhettä pois. Siellä ei lennä fudispallo tielle tms.
Älä ihmettele jos jengi roikkuu puskurissa ja yrittää ohi oikealta ja vasemmalta. Mittarin mukaan rajoitus on liian alhainen nopeus ja aivan turhaan yrität nillittää, että lapset näkee paremmin. Tottakai koulujen / päiväkotien yms. kohdalla ajetaan hoksottimet hereillä ja tarpeen vaatiessa hiljempaakin. Mutta jos ajat yleisesti aina rajoituksen verran mittarissa niin olet totaali kusipää liikenteessä
EDIT: mutta pointti oli oikeastaan sähköautokeskusteluun viitaten se, että tuollainen ääliömäinen liikenteen tahalleen tukkiminen "koska range kärsii kun ajaa liikennevirran mukana" on se typerin juttu. Nelikaistaisella motarilla siitä on tietysti vähemmän haittaa, mutta liikennevirran tökkiminen siksi koska itsellä on sähköauto alla on hölmöläisten homma.
Sitä ennen oli rattimiehiä? en itse koe, että ajotaito olisi vähentynyt nykyisen auton myötä kun isommassa määrin noita avustimia on tullut mukaan. sama tyyppi olen kun aiemmillakin autoilla ajaessa ja samat ajokokemukset.
Muistan kun prätkiin tuli abs jarrut ni johan sai siitä turpii ku hommas abs jarrullisen. harlikka kaverit nauro ja kyykkypyöräilijät myös. vie tatsin hommasta ja ihan täyttä paskaa. Silti kukaa ei uskaltanut tulla kokeilee jarrutus testiä kun utelin ja nykyään käytännössä joka pyörässä on absit ja sutimisen estot su muut eikä niitä soraääniä enää kuulu.
Kohta1
Ei kyse ole nykykuskeista vaan tulevista sukupolvista, ajotaidot on huonontuneet vuosikymmen vuosikymmeneltä, mm mopoikäisten joukossa kytkin ja vaihteet on jo ihmetys, autoihin kun siirrytään ajetaan automaattikortti jne. Kasarilla ja ysärillä mopoilla opittiin ajamaan ilman kouluja, autoilla osattiin ajaa jo paljon ennen autokoulua, vähintään perusteet oli hallinnassa. Osaaminen siis tulevaisuudessa huononee entisestään.
Kohta2
Mp:ssä toki avustimet on avustimia, mutta eivät voita fysiikan lakeja eivätkä oikeastaan pelasta kuskia kummoisesta arviointivirheestä. Abs on ehdoton minullekin mp:ssä. Suutimisen ja keulimisen kontrollointi on turhia mutta ne on liitetty mp muista syistä kuin pelastamaan henkiä
Ei sillä ole väliä oikeasti ajaako se teini e30 vai teslalla se räplää sitä somea joka tapauksessa. Toisessa tilanteessa auto vaan ehkä jarruttaa ennen kuskia ja vältetään onnettomuus. Toi o turha vertaa et eriautossa olisi jotenkin erilainen kuljettaja. Avustimet on oikeasti hyvä asia. Ne ei poista kuskin vastuuta, mut ne on tavallaan toiset silmät, koska kukaan meistä ei ole täydellinen. Kaksilla silmillä kuitenkin parempi mahdollisuus onnistua liikenteessä.
Tämä nyt ei todellakaan pidä paikkaansa.
Ei aiheesta tehdyissä tutkimuksissa, eikä omissa empiirisissä havainnoissa.
Ollaan tuolla vaimon Leafilla käyty kesälomareissu lapissa 2019. Minä ajoin. Leafissa on omat ”juttunsa” jotta sitä voi käyttää matka-autoina. Itse valitsin taktiikaksi pitää helteellä akunlämmöt kurissa. Siksi ajoin GPS 88km/h nopeutta sekä 80 että satasen alueet automaattiohjauksella. Eli rekkojen nopeudella mentiin. Jos ei pääse tuosta vaivatta ohi niin oma autovalinta ei liene täysin onnistunut.
Ollaan tuolla vaimon Leafilla käyty kesälomareissu lapissa 2019. Minä ajoin. Leafissa on omat ”juttunsa” jotta sitä voi käyttää matka-autoina. Itse valitsin taktiikaksi pitää helteellä akunlämmöt kurissa. Siksi ajoin GPS 88km/h nopeutta sekä 80 että satasen alueet automaattiohjauksella. Eli rekkojen nopeudella mentiin. Jos ei pääse tuosta vaivatta ohi niin oma autovalinta ei liene täysin onnistunut.
Mikä olisi muuttunut jos olisi ajanut rajoitusten mukaan, eli ns. normisti?
Mikä olisi muuttunut jos olisi ajanut rajoitusten mukaan, eli ns. normisti?
Leafin akku olisi lämmennyt enemmän ja kulutus olisi ollut suurempi. Ensimmäinen vaikuttaa suoraan latausnopeuteen pikalaturilla ja jälkimmäinen lataustarpeeseen. Perillä olisi oltu myöhemmin.
Oma ajokäytös matka-ajossa on tosiaan täysin erilainen polttisbemarilla ja Leafilla. Ekalla mennään koko ajan rajoitus+9km(gps) ja ohitellaan aina kun järkevää. Leafilla viimeistään Siperia opettaa miten pääset nopeitten kotiin.
Noita Leafin ominaisuuksia ei kannata yleistää akun aktiivisella jäähdytyksellä varustettuihin autoihin. Niillä voi ajella huoletta reippaammin rajoitusten mukaan jos vaan akussa on energiaa riittävästi.
Leafin akku olisi lämmennyt enemmän ja kulutus olisi ollut suurempi. Ensimmäinen vaikuttaa suoraan latausnopeuteen pikalaturilla ja jälkimmäinen lataustarpeeseen. Perillä olisi oltu myöhemmin.
Oma ajokäytös matka-ajossa on tosiaan täysin erilainen polttisbemarilla ja Leafilla. Ekalla mennään koko ajan rajoitus+9km(gps) ja ohitellaan aina kun järkevää. Leafilla viimeistään Siperia opettaa miten pääset nopeitten kotiin.
Noita Leafin ominaisuuksia ei kannata yleistää akun aktiivisella jäähdytyksellä varustettuihin autoihin. Niillä voi ajella huoletta reippaammin rajoitusten mukaan jos vaan akussa on energiaa riittävästi.
Tämä tosiaan kääntyy päälaelleen autoilla, joissa on akun jäähdytys. Itsellä ei ole ainakaan tiedossa muita yleisiä sähköautoja kuin Leaf, joista puuttuisi tuo jäähdytys.
Teslabjornin käytännön testi osoittaa, että sähköautolla kannattaa ajaa reipasta vauhtia mikäli matkalla on pikalatureita tarjolla ja haluaa nopeasti määränpäähän.
Tänään lyhyessä koeajossa Mercedes EQC 400 4matic. Kyseessä kai on jo aika vanha malli, mutta en muista tätä aiemmin ajaneeni. Tässäkin sisustassa paljon sinänsä tarpeetonta kikkailua ja koristelua, mutta jos iX3:een vertaa niin kokonaisilme oli ainakin koeajoauton (98k€) varustepaketein paljon enemmän luksusta. Mieleenpainuvinta oli, aika perinteiseen Mersun tapaa, jousitusmukavuus. Ei ole Oulun karkea moottoritie tuntunut yhtä sileältä aikoihin kuin tällä tuntui 21" Michelin Pilot Sport 4 SUV -renkain. Vastatuuleen tuulen suhina oli ainoa häiriöääni 120 mittarinopeudessa, myötätuuleen ei ollut sitäkään. Joissain nopean kaistanvaihdon tyyppisissä tilanteissa asfaltin kallistuksen muuttuminen tuntui korkean istumakorkeuden takia ylimääräisenä auton huojumisena, mutta mitään nopeaa kaarreajoa en testannut. Jousitus oli mukava sport-moodissakin, mutta ohjaus vähän tarpeettoman raskas ja silti hiukan tahmea. Comfort-moodissa ohjaus tuntui herkemmältä. Istuimen leveyssäätöä en löytänyt, muuten ajoasennon sai hyväksi.
Comment