Originally posted by BMW525Xda
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by gnz View PostEuro 7 on viimeinen EU:n päästöstandardi, jonka voimassaoloaikana polttomoottorihenkilöautoja myydään uutena EU:n alueella. Se astuu voimaan noin 2025, ja on voimassa jokusen vuoden.
Kyse on henkilöautoihin soveltuvan polttiksen hyötysuhteesta; sitä ei saa taloudellisesti kannattavasti parannettua enää kovin paljoa. Se mitä saadaan, ulosmitataan Euro 7-standardin astuessa voimaan.
Ihan muistutukseksi; aika moni autovalmistaja on sanonut lopettavansa polttiksien tuotannon 2025-2035 välisenä aikana. Myyvät niitä korkeintaan joillekin EU:n ulkopuolisille rajatuille markkinoille.
https://www.racv.com.au/royalauto/mo...-electric.html
"Ford of Europe has announced that its entire passenger vehicle range, as well as two-thirds of its popular light-commercial vehicle range, will be fully electric by 2030. However, at this stage there are no plans to adopt an electric-only strategy in Ford’s home US market."
Voi olettaa että esimerkiksi kiinalaiset valmistajat myyvät minkä tahansa normin mukaisia autoja kenelle tahansa. Nousevat taloudet esimerkiksi etelä-amerikassa ja afrikassa ostavat varmasti kaikki EK päästönormin normin täyttävät kulkineet. (EK = ei kiinnosta).E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Niin, euro 7 alkamispäivää ei ole vielä mihinkään viralliseen pöytäkirjaan lain muodossa kopautettu.
Sitä odotellessa ja mitä se lopulta on, emme tiedä ja mittauslaitteiden mittatarkkuudet ei oo vielä myöskään kunnossa.
Ei tässä mitään ottelupalloa kannata liputtaa vielä.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View Post
Voi olettaa että esimerkiksi kiinalaiset valmistajat myyvät minkä tahansa normin mukaisia autoja kenelle tahansa.
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostNiin, euro 7 alkamispäivää ei ole vielä mihinkään viralliseen pöytäkirjaan lain muodossa kopautettu.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostTotta kai myyvät, ja saksalaiset myös. Mikä tässä nyt oli pointti? Alueet määrittelevät standardit, ja valmistajat myyvät sinne näiden standardin mukaisia autoja.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostPointti oli varmaankin se ettei polttomoottoriauto kuole vielä mihinkään vaikka eeuun herrat pakottaisivat pariisilaiset liikkumaan pelkästään Citroen Ameilla.
edit: Ei ole kuolemassa _vielä_ mihinkään. Kukaan ei ole tätä väittänytkään. Polttiksilla saa leikkiä aivan varmasti vielä 2100 -luvulla jos on intoa asiaan.Last edited by gnz; 25-07-2021, 17:33.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostKai sinä ymmärrät että maailmassa on 5.5Mrd autoa, niiden vaihtuminen tällä syksillä vie noin 2500 vuotta, vuonna 4700 alkaa olla autot sähköllä kulkevia, tai lentäviä.
edit: Tarkoitus ei liene vaihtaa kaikkia polttiksia, vaan ne, jota ovat päivittäiskäytössä, eli jolla ajetaan ne arkiajot = suurin osa kilometreistä.
Comment
-
-
Muutos tulee olemaan nopeampi mitä jurakaudella syntyneet ymmärtää. Turhapa faktoja on piilotella. 10 vuoden sisään käytännössä kaikki valmistaa vaan sähköautoja ja kun autojen keskiikä pyörii 7 vuodessa niin muutos vie 17 vuotta tästä päivästä. Ehkä vähemmän jopa. Eikä jää ikävä näitä paskoja.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMuutos tulee olemaan nopeampi mitä jurakaudella syntyneet ymmärtää. Turhapa faktoja on piilotella. 10 vuoden sisään käytännössä kaikki valmistaa vaan sähköautoja ja kun autojen keskiikä pyörii 7 vuodessa niin muutos vie 17 vuotta tästä päivästä. Ehkä vähemmän jopa. Eikä jää ikävä näitä paskoja.
Palataan nauramaan 10 ja 17 jälkeen.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMuutos tulee olemaan nopeampi mitä jurakaudella syntyneet ymmärtää. Turhapa faktoja on piilotella. 10 vuoden sisään käytännössä kaikki valmistaa vaan sähköautoja ja kun autojen keskiikä pyörii 7 vuodessa niin muutos vie 17 vuotta tästä päivästä. Ehkä vähemmän jopa. Eikä jää ikävä näitä paskoja.
"Suomen henkilöautokannan keski-ikä on kohosi jälleen vuonna 2019: keskimääräisellä suomalaisautolla on nyt takanaan 12,2 auringonkiertoa"
Ja 2018 vuoden lähteen mukaan suomalainen ajossa oleva auto on keskimäärin 3600 euron arvoinen, sillä ei kyllä taida saada edes 200tkm lykättyä liisari-Leaffia vähään aikaan.
Kyllä muutosta on varmasti tiedossa, mutta älä aliarvioi suomalaisen pihiyttä.E39 540i -96 Ajamisen iloa
E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin
Comment
-
-
Originally posted by ekkoo1 View PostKyllä muutosta on varmasti tiedossa, mutta älä aliarvioi suomalaisen pihiyttä.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostEikä jää ikävä näitä paskoja.
Omallani aion vetää kutoskoneella seuraavat 40-50v vielä nykyisten päälle. Tietysti jos hyvin käy niin kutonen vaihtuu V8, V10 tai V12 koneeseen. Talviautoissa säilyy turbovehkeet niin kauan kun löpöä ja bensaa saa.
Comment
-
Comment