Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    Vaikea selittää miten hyvä autopilot on. Sen huomaa kun ajaa motaria ja laittaa adaptiivisen vakkarin ja autopilotin päälle. Pidän ratista kiinni ja jalkaa kaasulla, mutta auto hoitaa ajamisen. Vähän kun vakionopeuden säädin toi autopilot. Ei sitä pois vaihtasi eikä kukaa varmaa vakkaristakaan luopuisi helpolla. Kumpaakaan ei tarvii. Eihän noissa tarpeesta oo kyse vaa siitä et ne helpottaa ajamista. On virkeempänä perillä ku ei tarvii puristaa rattia. Tosiaan motarilla suomessa toimii hyvin, mutta muutenha meillä kaistamaalit on kovin kuluneita ja autopilot ei tykkää jos ei näe kaistaviivoja.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by duckland View Post
      Vaikea selittää miten hyvä autopilot on. Sen huomaa kun ajaa motaria ja laittaa adaptiivisen vakkarin ja autopilotin päälle. Pidän ratista kiinni ja jalkaa kaasulla, mutta auto hoitaa ajamisen. Vähän kun vakionopeuden säädin toi autopilot. Ei sitä pois vaihtasi eikä kukaa varmaa vakkaristakaan luopuisi helpolla. Kumpaakaan ei tarvii. Eihän noissa tarpeesta oo kyse vaa siitä et ne helpottaa ajamista. On virkeempänä perillä ku ei tarvii puristaa rattia. Tosiaan motarilla suomessa toimii hyvin, mutta muutenha meillä kaistamaalit on kovin kuluneita ja autopilot ei tykkää jos ei näe kaistaviivoja.
      Oman elämäni helpoin asia on ollut ajaminen, mikä siinä on niin vaikeaa että tarttee apuja, eihän ajaminen ole kuin istumisen vaiva ?

      Lisäksi ajaminen on kivaa, juuri tultiin ilta ajelulta 350km, ei mitään vaivaa eikä väsymistä.

      Comment

      • MikeDry
        BTCF Member
        • May 2006
        • 6169
        • Helsinki

        Kun puhutaan "autopiloteista", niin sitten on näitä urpoja
        Introducing The Worst Guy In The World with Tesla
        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 773
          • Lappeenranta

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Oman elämäni helpoin asia on ollut ajaminen, mikä siinä on niin vaikeaa että tarttee apuja, eihän ajaminen ole kuin istumisen vaiva ?

          Lisäksi ajaminen on kivaa, juuri tultiin ilta ajelulta 350km, ei mitään vaivaa eikä väsymistä.

          Autopilottien ja apusysteeminen suurin heikkous on edelleen, että silloin kun tarvitsisi apua, olot on sellaiset, että auto tiputtelee apusysteemejä yksi kerrallaan pois ja sitten olet omillasi. Hyvissä oloissa nuo systeemit toimii mutta eipä selaisissa oloissa nyt suuri vaatimus ole ajaminenkaan, hyvä kun on jotian tekemistä ja ihan mukavaakin sellaista.

          Lisäksi itseäni ärsyttää sinänsä ihan toimivassa systeemissä se, että auto kulkee automaatilla keskellä kaistaa, eli aina pahimmassa urassa. Vaikka möhkäle on hiljainen, niin kyllä melutaso tipahtaa selvästi ajamalla lähellä reunaviivaa. Erityisesti pääkaupuseudun ympärilla ~100km etäisyydelle 'maailman navasta' tiet on keväällä jyrsitty paskaan kuntoon. Kun kelit lämpenee, liikenne 'tampaa' ja tasoittaa kyllä pahimman karheuden suht nopeesti, mutta eihän tuosta hyvää toki tule. Ja sateella pitää ajaa joka tapauksessa muualla kuin urassa, eli ilman avustinta.
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            ä auto tiputtelee apusysteemejä yksi kerrallaan pois ja sitten olet omillasi. .
            Juurin näin. Esim. vanhassa äffässä aktiivivakkari ja törmäystunnistin kytkeytyvät kurakelissä pois, juuri kun niitä eniten tarvitsisi!
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Niin ne kytkeytyy pois about jokaisessa, kun tutkat menee umpeen tai kamerat ei enää näe. Sille tuskin mitään voi tehdä. Sinänsä mielummin näinpäin. Se saattaisi hirvittää enemmän, jos auton äly koittaisi tehdä toimenpiteitä ns. Vajavaisin tiedoin.

              Siihen iltalehdessä olleeseen Audi-keissiinhän liittyi myös avustinten toimimattomuus huonoissa olosuhteissa. Sinänsä merkittävää, koska vaikka ajoavustimet ei suoranaisesti olleetkaan käsittelyssä, otettiin niihin ihan oikeusasteita myöten kantaa. Ja sen en usko johtavan siihen, että avustimet alkaisivat toimimaan paremmin. Tämä johtaa pikemminkin sellaiseen markkinointimateriaalin disclaimer-helvettiin ja luovutustilanteessa allekirjoitettaviin ylimääräisiin papereihin, joissa auton ostaja vakuuttaa ymmärtävänsä jälleen hyvin monta järjellä perusteltavaa asiaa ja kuinka valmistaja, maahantuoja ja jälleenmyyjä vapautuu keliolosuhteisiin liittyvistä vastuista.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • duckland
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 418

                Jokaiselle jotain. Onneksi lisävaruste ja sen saa sieltä tilaa jos kokee haluavansa. Itselle uusia teitä on kiva ajaa, mutta kun oot 100 kertaa samaa motaria ajanut ei siellä oo mitää kivaa avustimet päälle ja menee tutut tylsät tiet kivasti. Mutta olin skeptinen toiminna suhteen ja positiivinen yllätys että toimii oikeasti. Kannattaa silti epäilevien kokeilla. Tuosta oikeista napeista olin pitkään sitä mieltä, että kosketusnäyttö ei sovi autoon. Aina joutuu katsomaan mitä tekee kun katseen pitäisi olla liikenteessä. Toisaalta auto on nykyään niin automaattinen, että en muista koska olisin koskenut edes ilmastoinnin nappeihin. Tuollaiset voi mun puolesta piilottaa kosketusnäytön taakse. Käytännössä itse en koske kun ratin nappeihin.

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  Ajoin Nissan Leaf ProPilotilla säkkipimeällä märällä tiellä Mikkelistä Kouvolaan. Tuntematon tie ja vastaantulevien autojen valot vei parhaan herkkyyden silmistä. Toimiva ohjausavustus teki ajamisesta rennompaa, auto ohjasi ja kuski valvoi.

                  Tesloissa ja monissa muissa autoissa ongelmana on että perinteinen vakkari ei toimi jos tutkat tippuu pois pelistä. Jostain syystä tätä ei kehutuilla OTA-päivityksilläkään haluta korjata.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • korp
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2011
                    • 60
                    • Tampere

                    Originally posted by tiko4tiko View Post
                    Autopilottien ja apusysteeminen suurin heikkous on edelleen, että silloin kun tarvitsisi apua, olot on sellaiset, että auto tiputtelee apusysteemejä yksi kerrallaan pois ja sitten olet omillasi. Hyvissä oloissa nuo systeemit toimii mutta eipä selaisissa oloissa nyt suuri vaatimus ole ajaminenkaan, hyvä kun on jotian tekemistä ja ihan mukavaakin sellaista.

                    Lisäksi itseäni ärsyttää sinänsä ihan toimivassa systeemissä se, että auto kulkee automaatilla keskellä kaistaa, eli aina pahimmassa urassa. Vaikka möhkäle on hiljainen, niin kyllä melutaso tipahtaa selvästi ajamalla lähellä reunaviivaa. Erityisesti pääkaupuseudun ympärilla ~100km etäisyydelle 'maailman navasta' tiet on keväällä jyrsitty paskaan kuntoon. Kun kelit lämpenee, liikenne 'tampaa' ja tasoittaa kyllä pahimman karheuden suht nopeesti, mutta eihän tuosta hyvää toki tule. Ja sateella pitää ajaa joka tapauksessa muualla kuin urassa, eli ilman avustinta.
                    Volkkarin Travel Assistantin saa lukemani mukaan opetettua ajamaan haluttua kohtaa kaistasta. Käytännön kokemusta ei vielä ole, mutta muut kotimaiset omistajat tuota ovat kovasti kehuneet.

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 773
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by korp View Post
                      Volkkarin Travel Assistantin saa lukemani mukaan opetettua ajamaan haluttua kohtaa kaistasta. Käytännön kokemusta ei vielä ole, mutta muut kotimaiset omistajat tuota ovat kovasti kehuneet.
                      tuo on varmasti hyvä säätöominaisuus. Miten reunaan antaa robottii sitten mennä käytännössä? Bemarin kastavahti väristää rattia kun renkaat 5~10cm valkoisesta viivasta, mikä on ok. Mutta ajoavustin kyllä asettaa auton keskelle kaistaa.
                      Last edited by tiko4tiko; 23-05-2021, 15:00.
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4986
                        • Forssa

                        Ikkunat kuuluu vääntää veivistä auki ja toimintoja varten on oltava nappi tai vielä parempi vipu ja vaijeri. Piste. Toimii kuin junan vessa.
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          Originally posted by mikae34 View Post
                          Ikkunat kuuluu vääntää veivistä auki ja toimintoja varten on oltava nappi tai vielä parempi vipu ja vaijeri. Piste. Toimii kuin junan vessa.
                          Ihme kermaperseitä tännekin peseytynyt, pitää olla ikkunoihinkin veivit ja kaikkea. Kyllä se itäautoissa osattiin tämäkin asia ratkaista oikein; ikkunankulmaan sarana, ja siitä kun sormella tökkäilöö, niin menee raolleen. Tämä kaikki jo seittekytäluvulla ja siitä eteenpäin 4ever.

                          Siinä sitä nostalgiaa low-techiä halajaville, kun teitä tuntuu tänne kertyneen.

                          Vaan kyllä niillä hevosilla pääsi sentää aina perille, vauhti oli tasaista, ekologista ja samalla pääsi nauttimaan kunnolla ulkoilmasta ilman, että olisi veivattavien (pthyi!) lasien ympäröimänä.

                          Vai olisko sittenkin niin, että mentäis Teslan viitoittamalla tiellä, raksitaan siitä lisävarustelistasta ne extreme high-tech-romppeet joita kokee tarvittevansa, ja ajellaan tyytyväisenä kohti auringonlaskua?

                          Valintoja.

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Kaikki avustimet loiventaa tyhmyyskulmakerrointa, siksi näitä keksitään. Jossain vaiheessa mussukan sähkökihveli on niin osaava että ajokorttia ei enää tarvita ollenkaan.

                            Sitä odotellessa pitää kaikkiin sähköautoihin minusta asentaa liikennemerkkeihin perustuva nopeudenrajoitin, jota ei voi ohittaa millään konstilla, joka ajattaa aina 5kmh aluekohtaista nopeutta alempaa nopeutta, lisäksi ohitusestolaite joka estää sähköautolla ohittamisen kaikissa tilanteissa, tällä aloitetaan oikeasti pelastamaan henkiä. Ihan turhaa sekunnin kiihtyvyydet ja 300kmh nopeudet, sähköautoilusta tulee aloittaa liikennevahinkojen ja kuolemien poistaminen.

                            Kuka laittaa eduskunnalle aloitteen.

                            Comment

                            • gnz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 428
                              • -

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Jossain vaiheessa mussukan sähkökihveli on niin osaava että ajokorttia ei enää tarvita ollenkaan.
                              Ja sekös se harmittaa niin vietävästi. Kyllähän se on luonnonlaki-fakta-dogma, että ihmisen on ajettava ihan ite siihen asti että aurinko sammuu. (Ja joka muuta sanoo, NIII!)

                              Mikä siinä itseajavan auton tekniikassa niin pelottaa? Oikeasti. Siis jos joku (lue: kirkkaasit suurin osa suomalaista), joita autoilu tai autolla ajaminen ei kiinnosta, vaan paikasta A paikkaan B siirtyminen, raksii biiliinsä tällaisen kikottimen, niin miten se on sulta pois?

                              Itse näen, että se on pitkässä juoksussa liikenneturvallisuusnäkökulmasta parempi asia, että ne nopeaa reagointia vaativat toimenpiteet jätetään koneella, ja ihminen hyppää ruoriin sitten kun parhaimmaksi näkee eli kun tajuaa, että nyt on jotain ikävää tapahtumassa ja "tarttis varmaan tehdä jotain".

                              Tämä silläkin olettamalla, että sensorit ovat huonosta kelistä johtuen joskus poissa pelissä. Mutta ei hätää, sen ajanhan autoa voi ohjata tämä yliluonnollissa kyvyillä siunattu älykäs kaksijalkainen. Problem solved.

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 773
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by gnz View Post

                                Itse näen, että se on pitkässä juoksussa liikenneturvallisuusnäkökulmasta parempi asia, että ne nopeaa reagointia vaativat toimenpiteet jätetään koneella, ja ihminen hyppää ruoriin sitten kun parhaimmaksi näkee eli kun tajuaa, että nyt on jotain ikävää tapahtumassa ja "tarttis varmaan tehdä jotain".
                                Niin ja kun ei ole tullut rutiinia helpoista tilanteista robotin hoitaessa valtaosan ajamisesta, niin tajuaako sitten mihinkään puutua, saatika osaako, kun 'tarttis tehdä jotain'.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎