Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3607
    • Raisio

    Autoliiton eli moottorilehden nettisivuilla taas tuoretta tarinaa sähköautoilusta ja sen kuluista kun pidempää päivämatkaa tehdään. Laskuista oli jätetty pidemmän matka-ajan/lisäpysähdysten aiheuttamat ruokakulut.

    Asiallista kirjoittelua ilman kiihkoilua.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2561
      • .

      Originally posted by pyroz View Post
      Halvat käyttökulut ja usein halvempi hankintahinta vs. vastaava polttis.

      Otetaan nyt vaikka BMW leiristä esimerkki:

      X5 40i lähtöhinta 108k€
      X5 40d lähtöhinta 107k€
      X5 45e lähtöhinta 86k€

      X5 45e mallilla pääsee sähköllä 80km. Vaikka ajaisi pidempääkin pätkää niin kulutus jää todella maltilliseksi. Kysymys siis kuuluukin näin päin, että kuka ostaa noista bensan tai dieselin?

      Autoveron minimointi on myös yksi seikka joka ajaa sähköisiin (ainakin vielä kun eivät ole ehtineet sähköisiä malleja verottaa kunnolla).
      Näin äkkiseltään voisi ajatella, että jos on varaa ostaa sadan tonnin auto, niin ei tartte ihan joka pennistä välittää mihin niitä hukkuu. Mutta mistäs minä mitään tiedän. Mä annan toisten talletella suuret setelit...
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 817
        • Lappeenranta

        Originally posted by pyroz View Post
        Halvat käyttökulut ja usein halvempi hankintahinta vs. vastaava polttis.

        Otetaan nyt vaikka BMW leiristä esimerkki:

        X5 40i lähtöhinta 108k€
        X5 40d lähtöhinta 107k€
        X5 45e lähtöhinta 86k€

        X5 45e mallilla pääsee sähköllä 80km. Vaikka ajaisi pidempääkin pätkää niin kulutus jää todella maltilliseksi. Kysymys siis kuuluukin näin päin, että kuka ostaa noista bensan tai dieselin?

        Autoveron minimointi on myös yksi seikka joka ajaa sähköisiin (ainakin vielä kun eivät ole ehtineet sähköisiä malleja verottaa kunnolla).
        Vastaus ei kukaan Suomessa, jos uusien rekisteröintitilastoja uskoo ja miksi ei uskoisi. Eipä siinä mitään järkeä olisikaan, tuohon kun laitetaan varusteet vielä päälle ero on vielä isompi.

        Mutta miten valinta täyssähkön iX ja X5 45e välillä menee? Hinnat samoin varusteltuna hyvin lähellä toisiaan. IX:ln käyttö on halvempaa, toki hintaluokka huomioiden ei mitään merkitystä, vastaavasti 45e käyttö on varsinkin pidemillä matkoilla /syrjemmällä helpompaa, millä voi olla merkitystä. Toisaalta iX on tulevaisuutta ja 45e menneisyyttä. Onpa hyvä ettei itse tarvii valita juuri nyt. Olis vaikea paikka, :think
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          Originally posted by kalevik View Post
          Et siis näe mitään eroa sanoissa "asiakkaalle" ja "asiakkaaksi"?


          "Jos menet asiakkalle muutamaksi tunniksi niin saat helposti 30-40kwh energiaa jopa ilmaiseksi."
          Niin, ihan hyvä pointti. Onhan noissa eroa mutta sitä en tiedä että jos pihassa on type2-pönttö niin onko käyttöä määritelty missään kuka saa ladata ja kuka ei. Esim. Vantaan Fazerilla joutuu infosta noutamaan latauspoletin mutta en tiedä kyseleekö kukaan millä asialla liikut. Yleisellä tasolla on hyvä että latausmahdollisuuksia on laajasti tarjolla, hinta lienee useimmille sivuseikka, vaikka ilmaiset ämpärit onkin niitä kaikista suosituimpia.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • *makke*
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 884
            • Klaukkala

            Originally posted by pyroz View Post
            Halvat käyttökulut ja usein halvempi hankintahinta vs. vastaava polttis.

            Otetaan nyt vaikka BMW leiristä esimerkki:

            X5 40i lähtöhinta 108k€
            X5 40d lähtöhinta 107k€
            X5 45e lähtöhinta 86k€

            X5 45e mallilla pääsee sähköllä 80km. Vaikka ajaisi pidempääkin pätkää niin kulutus jää todella maltilliseksi. Kysymys siis kuuluukin näin päin, että kuka ostaa noista bensan tai dieselin?

            Autoveron minimointi on myös yksi seikka joka ajaa sähköisiin (ainakin vielä kun eivät ole ehtineet sähköisiä malleja verottaa kunnolla).
            Saksalaiselle kaikkien kolmen hinta alkaa seiskalla, ja polttoainekin on halvempaa, jaksaisiko sitä välttämättä etsiä töpseliä

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3027
              • Sjundeå

              Originally posted by Freak View Post
              Näin äkkiseltään voisi ajatella, että jos on varaa ostaa sadan tonnin auto, niin ei tartte ihan joka pennistä välittää mihin niitä hukkuu. Mutta mistäs minä mitään tiedän. Mä annan toisten talletella suuret setelit...
              On muuten sadan tonnin autonostajista yllättävän suuri osa aika sniidua porukkaa lopulta. Tai ehkei varsinaisesti sniidua, mutta yllättävän taitavia laskemaan, kun oma etu on kyseessä.

              Kyllä nekin 20K€:lle käyttöä löytää. Itsekin löytäisin aivan helposti.
              -25 Toyota Proace City Verso
              -23 Nissan Leaf

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Originally posted by GameOver View Post
                On muuten sadan tonnin autonostajista yllättävän suuri osa aika sniidua porukkaa lopulta. Tai ehkei varsinaisesti sniidua, mutta yllättävän taitavia laskemaan, kun oma etu on kyseessä.

                Kyllä nekin 20K€:lle käyttöä löytää. Itsekin löytäisin aivan helposti.
                Tämähän saattaa olla monestikin juuri se syy, että pystyy ostamaan sadan tonnin autoja ylipäätään.

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5172
                  • Kuopio

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Halvat käyttökulut ja usein halvempi hankintahinta vs. vastaava polttis.

                  Otetaan nyt vaikka BMW leiristä esimerkki:

                  X5 40i lähtöhinta 108k€
                  X5 40d lähtöhinta 107k€
                  X5 45e lähtöhinta 86k€

                  X5 45e mallilla pääsee sähköllä 80km. Vaikka ajaisi pidempääkin pätkää niin kulutus jää todella maltilliseksi. Kysymys siis kuuluukin näin päin, että kuka ostaa noista bensan tai dieselin?

                  Autoveron minimointi on myös yksi seikka joka ajaa sähköisiin (ainakin vielä kun eivät ole ehtineet sähköisiä malleja verottaa kunnolla).
                  Ja jos kyseessä on työsuhdeauto niin tällöin kyllä on tosi vaikea talousjohtajalle myydä ajatusta että liisataan bensa tai diesel.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • jori
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1011
                    • Vantaa

                    Originally posted by GameOver View Post
                    On muuten sadan tonnin autonostajista yllättävän suuri osa aika sniidua porukkaa lopulta. Tai ehkei varsinaisesti sniidua, mutta yllättävän taitavia laskemaan, kun oma etu on kyseessä.

                    Kyllä nekin 20K€:lle käyttöä löytää. Itsekin löytäisin aivan helposti.
                    Jos mahdollisuus on ostaa n.100K€:n auto se ei tarkoita että on huoleton rahan törsääjä ja sitä ylimääräistä rahaa on tuhlattavaksi suuret määrät. Kun tulot kasvavat, alat yleensä hommaamaan kalliimpaa asuntoa, kulutustavaroita ja juuri esim.autoa. Veroja maksat myös enemmän. Itse vaihdoin F15 M50d:n pois kun siitä vielä sai jotain rahaa alle 120tkm ajettuna. G05 e45 ostin tilalle koska käyttökulut putosivat sen myötä aika reilusti. Kulutus ollut 5.4l/100km vs vanha 9.5l/100km. Veroissa reilu 700€ vuodessa eroa hybridin hyväksi. Huoltosopimus ja alle 30tkm ajettu auto niin tuskin mitään hajoaa tai itse tarvitsee maksaa hetkeen.
                    Esimerkkinä vuonna 2018 ostin eräästä jyväskyläisestä liikkeestä tuonti bemun F11 535d vm.2011. Kilsoja oli 127tkm. Omistin auton n.vuoden ja 20tkm. Keskimäärin huoltoihin ja korjauksiin meni n.300€/kk sekä mieliharmia päälle.
                    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3027
                      • Sjundeå

                      Originally posted by nokonzok View Post
                      Tämähän saattaa olla monestikin juuri se syy, että pystyy ostamaan sadan tonnin autoja ylipäätään.
                      Originally posted by jori View Post
                      Jos mahdollisuus on ostaa n.100K€:n auto se ei tarkoita että on huoleton rahan törsääjä ja sitä ylimääräistä rahaa on tuhlattavaksi suuret määrät. Kun tulot kasvavat, alat yleensä hommaamaan kalliimpaa asuntoa, kulutustavaroita ja juuri esim.autoa. Veroja maksat myös enemmän. Itse vaihdoin F15 M50d:n pois kun siitä vielä sai jotain rahaa alle 120tkm ajettuna. G05 e45 ostin tilalle koska käyttökulut putosivat sen myötä aika reilusti. Kulutus ollut 5.4l/100km vs vanha 9.5l/100km. Veroissa reilu 700€ vuodessa eroa hybridin hyväksi. Huoltosopimus ja alle 30tkm ajettu auto niin tuskin mitään hajoaa tai itse tarvitsee maksaa hetkeen.
                      Esimerkkinä vuonna 2018 ostin eräästä jyväskyläisestä liikkeestä tuonti bemun F11 535d vm.2011. Kilsoja oli 127tkm. Omistin auton n.vuoden ja 20tkm. Keskimäärin huoltoihin ja korjauksiin meni n.300€/kk sekä mieliharmia päälle.
                      Nimenomaan juuri näin

                      Toinen juttu on esimerkiksi osarin/yksityisleasingin käyttö. Eräskin hahmo hankki Teslan X:n OP kulku -palvelun kautta. Sanoi, että laittaa mieluummin sen könttäsumman poikimaan ja hoitaa sitten tuotoilla sen kuukausierän.
                      -25 Toyota Proace City Verso
                      -23 Nissan Leaf

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by jori View Post
                        Kun tulot kasvavat, alat yleensä hommaamaan kalliimpaa …. juuri esim.autoa.
                        Itse kyllä tykästyisin pankkitilin numeroihin niin paljon että tieto mahdollisuudesta ostaa mikä hyvänsä auto ilman tarvetta ja halua riittäisi, ajelisin mielellään micrallani auringonlaskuun.

                        Mutta tämä mielikuvituksesta.

                        Comment

                        • jori
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1011
                          • Vantaa

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Itse kyllä tykästyisin pankkitilin numeroihin niin paljon että tieto mahdollisuudesta ostaa mikä hyvänsä auto ilman tarvetta ja halua riittäisi, ajelisin mielellään micrallani auringonlaskuun.

                          Mutta tämä mielikuvituksesta.
                          Itse en voi Micralla ajaa työn vuoksi. Vaihtoehtoja on täysi autoetu tai saada autorahaa. Ja autorahan valittua auton täytyy täyttää tietyt kriteerit. Voisin toki ajaa jollain uudella Fordilla tms.50K€:n kikkareella mutta olen pienestä pitäen tykännyt autoista joissa on enemmän kuin neljä sylinteriä yms. Ja kun lähden ajamaan esim.Tampereelle täältä Helsingistä sitä oikein odottaa pääsevänsä kunnon auton rattiin ja nauttimaan matkasta yksin, mieleistä musiikkia kuunnellen kunnon äänentoistosta.
                          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            ^Meillä kaikki sigun autot liikenteessä (vakuutuksessa) tänä kesänä. Leafilla käytiin just pohjois-suomessa ja bemarit kerää pölyä. Matka-autonahan nuo 5-sarjalaiset on ajettavuudeltaan paljon parempia mutta Leafin ajoavustimet (sitä ei tarvitse juurikaan ajaa perinteisessä mielessä) tekee siitä leppoisan loma-auton kun ei ole kiirus ja vaimon kanssa pysähdellään yhtenään. Suurin nega on että auto määrää pikkuakkuisessa syönti&kusipaikat.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4993
                              • Forssa

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Itse kyllä tykästyisin pankkitilin numeroihin niin paljon että tieto mahdollisuudesta ostaa mikä hyvänsä auto ilman tarvetta ja halua riittäisi, ajelisin mielellään micrallani auringonlaskuun.

                              Mutta tämä mielikuvituksesta.
                              Mää olen huomannut, että mitä enemmän sitä vaurastuu, sitä enemmän sitä alkaa saada nautintoa juurikin ylläkuvatun tyyppisestä kuviosta. Tähän täytyy lisätä vielä liikkuminen jatkuvasti rönsyisissä työvaatteissa.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17533
                                • Turku

                                Originally posted by GameOver View Post
                                On muuten sadan tonnin autonostajista yllättävän suuri osa aika sniidua porukkaa lopulta. Tai ehkei varsinaisesti sniidua, mutta yllättävän taitavia laskemaan, kun oma etu on kyseessä.

                                Kyllä nekin 20K€:lle käyttöä löytää. Itsekin löytäisin aivan helposti.
                                Juuri näin. Ehkä juuri siksi ovat varakkaita?

                                Originally posted by jori View Post
                                Jos mahdollisuus on ostaa n.100K€:n auto se ei tarkoita että on huoleton rahan törsääjä ja sitä ylimääräistä rahaa on tuhlattavaksi suuret määrät. Kun tulot kasvavat, alat yleensä hommaamaan kalliimpaa asuntoa, kulutustavaroita ja juuri esim.autoa. Veroja maksat myös enemmän. Itse vaihdoin F15 M50d:n pois kun siitä vielä sai jotain rahaa alle 120tkm ajettuna. G05 e45 ostin tilalle koska käyttökulut putosivat sen myötä aika reilusti. Kulutus ollut 5.4l/100km vs vanha 9.5l/100km. Veroissa reilu 700€ vuodessa eroa hybridin hyväksi. Huoltosopimus ja alle 30tkm ajettu auto niin tuskin mitään hajoaa tai itse tarvitsee maksaa hetkeen.
                                Esimerkkinä vuonna 2018 ostin eräästä jyväskyläisestä liikkeestä tuonti bemun F11 535d vm.2011. Kilsoja oli 127tkm. Omistin auton n.vuoden ja 20tkm. Keskimäärin huoltoihin ja korjauksiin meni n.300€/kk sekä mieliharmia päälle.
                                Juuri näin taas. Voisin ostaa 100 000 euron auton, mutten halua käyttää ko. rahaa siihen. Oma F11 on taas ollut todella vähävikainen auto.


                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Itse kyllä tykästyisin pankkitilin numeroihin niin paljon että tieto mahdollisuudesta ostaa mikä hyvänsä auto ilman tarvetta ja halua riittäisi, ajelisin mielellään micrallani auringonlaskuun.
                                Sama täällä. Micralla en silti sentään aja .

                                Originally posted by mikae34 View Post
                                Mää olen huomannut, että mitä enemmän sitä vaurastuu, sitä enemmän sitä alkaa saada nautintoa juurikin ylläkuvatun tyyppisestä kuviosta. Tähän täytyy lisätä vielä liikkuminen jatkuvasti rönsyisissä työvaatteissa.
                                ja
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎