Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6735
    • PK-seutu

    #61
    Tähän artikkeliin on helppo yhtyä 100%:



    Ei polttoaineen tankkaamiseen tarvita mitään Diesel-kerhon jäsenkorttia tai avainnipussa roikkuvaa voodoo-nukkea. Rahat kassalle tai kortilla maksu ja matka jatkuu. Miksi on niin vaikeaa maksaa sähköstä?
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      #62
      Originally posted by pyroz View Post
      Ei polttoaineen tankkaamiseen tarvita mitään Diesel-kerhon jäsenkorttia tai avainnipussa roikkuvaa voodoo-nukkea. Rahat kassalle tai kortilla maksu ja matka jatkuu. Miksi on niin vaikeaa maksaa sähköstä?
      Ennemminkin vois kysyä, että miksi kaiken uuden ja kalliin kohdalla luullaan että vanha business malli jossa asiakkaita yritetään lukita jollakin eriskummallisella tai keinotekoisella tavalla (esim. noi lätkät, puhelinliittymät, kuntosalit, loma-osakkeet, jne) yhteen palveluntarjoajaan olis voittaja. Tuohon päälle vielä joku mielipuolinen hinnoittelu niin homma on selvä.

      Logiikka kai menee jotenkin niin että se iso alkuinvestointi pitää maksaa niillä ensimmäisillä asiakkailla jonka takia sitten yritetään ne harvat saada käymään juuri omalla pisteellä. Lopputulos kuitenkin on että ne harvatkaan ei käy koska kaikki 'early adopterit' on auringon tarkkaa porukkaa ja nykyään jo karsastavat kaikkia vedätyksiä. Sitten käy niin että mukaan tulee toimijoita joilla normaalit kuluttajalähtöiset mallit ja pesee noi kaikki vanhat laudalta jotka on jo kymmenennellä rahoituskierroksella tai konkassa. Siinä tilanteessa tase ei enää anna myöden lähteä normaalhintaiseen kilpailuun mukaan.
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15250
        • Ajamisen Iloa

        #63
        Lyökääpäs tää googlen kääntäjään:



        Tojotan johtaja sanoo sen mikä pitäisi olla kaikille itsestäänselvää.
        Sähköautot on paskaa jota tuputetaan vain politiikan takia.
        Ja että voimantuotto infraavarten tulee tuottamaan aivan järkyttävän paljon enemmän päästöjä kuin polttisautoilu ikinä.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          #64
          Pöh, ihan perus lobbausta että saavat lisää aikaa muutokselle (jota eivät saa edes Japanissa).

          Toyota vois hiukan tutkia noita väittämiä myös oman vetyprojektinsa näkövinkkelistä, koska vetyä ei ilman suurta määrää sähköä voi tehdä. Eli ampuu noilla kommenteillaan ihan vaan omaan jalkaan.

          Se on kumma että näissä kommenteissa joissa väitetään, että sähköntuotto on päästöllistä unohdetaan että öljy pumpataan meren pohjasta tai kyseenalaisista maista (miksi tässä kohtaa ei muisteta lapsityövoimaa tai sortoa kuten Kongon koboltin kanssa?) tai tiristetään liuskeesta tehottomasti. Sitten kuljetellaan sitä ympäri maapalloa jalostamoihin joissa jalostetaan tuotteet käyttäen energiaa ja saastuttaen ja josta taas kuljetetaan loppuasiakkaille. Samalla on pari sotaa saatu syttymään tai ainakin jännitteitä jotka vaikuttavat osakemarkkinoihin ja sitä kautta ihan sivullistenkin elintasoon ja laatuun. Eli väittäisin että aika paljon järkevämpää on tuottaa sähköä kuin polttoainetta. On tosin maita joissa sähköä tuotetaan hiilellä ja muilla keskiaikaisilla tavoilla mutta näissä maissa se kansa kärsii tästä energiapolitiikan virheestä jo ilman sähköautojakin. Menkääpä talvella haistelemaan vaikka Puolan tai Italian ei niin raikasta ilmaa.

          Lisätään vielä että minä en aja sähköautolla sen vihreyden takia ettei tule väärinkäsityksiä.
          Last edited by jokes911; 17-12-2020, 19:15.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15250
            • Ajamisen Iloa

            #65
            Originally posted by jokes911 View Post
            Se on kumma että näissä kommenteissa joissa väitetään, että sähköntuotto on päästöllistä unohdetaan että öljy pumpataan meren pohjasta tai kyseenalaisista maista (miksi tässä kohtaa ei muisteta lapsityövoimaa tai sortoa kuten Kongon koboltin kanssa?) tai tiristetään liuskeesta tehottomasti. Sitten kuljetellaan sitä ympäri maapalloa jalostamoihin joissa jalostetaan tuotteet käyttäen energiaa ja saastuttaen ja josta taas kuljetetaan loppuasiakkaille. Samalla on pari sotaa saatu syttymään tai ainakin jännitteitä jotka vaikuttavat osakemarkkinoihin ja sitä kautta ihan sivullistenkin elintasoon ja laatuun. Eli väittäisin että aika paljon järkevämpää on tuottaa sähköä kuin polttoainetta. On tosin maita joissa sähköä tuotetaan hiilellä ja muilla keskiaikaisilla tavoilla mutta näissä maissa se kansa kärsii tästä energiapolitiikan virheestä jo ilman sähköautojakin. Menkääpä talvella haistelemaan vaikka Puolan tai Italian ei niin raikasta ilmaa.
            Se on kumma että näissä kommenteissa joissa väitetään että öljyn tuotto on päästöllistä, unohdetaan että sähköön tarvittava kivihiili, uraani ja maakaasu pumpataan syvältä kaivoksista ja akkujen koboltti tiristetään tehottomasti liuskeesta. (Miksi tässä kohtaa ei muisteta Kongon lapsiorjia jotka louhivat akkuihisi virtaa? Tai Nesteen biodieseliä jonka takia hakattiin puoli amazonia että saatiin piiperöille kelpaavaa diiseliä maailman toiselta puolelta tänne tuotuna?) Samalla on pari sotaa saatu syttymään mm. Sinaloassa jossa huumejengit tappoivat kokonaisen kyläyhteisön amerikkalaisia, koska sattuvat asumaan kobolttiesiintymän päällä. Blaablaa osakemarkkinat ja sivullisten elintaso ja olkipukki selityksenmakua. Eli väittäisin että on aika paljon järkevämpää tuottaa polttoaineita joita kuitenkin tarvitaan, ja jotka saadaan puhtaasti poraamalla mereen ja siitä letkuja pitkin aina loppukäyttäjälle.
            On tosin maita joissa sähköä tuotetaan hiilellä ja muilla keskiaikaisilla tavoilla, kuten esim Saksa, Suomi, Japani. Mutta kuten näet tämä koskee vain keskiajalle jämähtäneitä joissa vihreät päässeet politiikkaan. Menkääpä kesällä haistelemaan vaikka Suomenojan lintualtaille ei niin raikasta ilmaa.

            Lisätään vielä että minä en aja bensa-autolla sen vihreyden takia ettei tule väärinkäsityksiä.
            Last edited by Remotion; 17-12-2020, 19:44. Reason: Se Akio Toyoda tarkoittaa sitä mitä se sanoo, ei sitä mitä sinä haluaisit sen tarkoittavan.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • jj5
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 1340
              • pks

              #66
              Originally posted by Remotion View Post
              Sähköautot on paskaa jota tuputetaan vain politiikan takia.
              Uskoisin etteivät sähköautot oo yksiselitteisesti paskaa, mutta tuosta olen samaa mieltä että nykytilanteessa ( eli sähköautojen äärimmäisessä tuputuksessa) ollaan lähinnä erikoisen politiikan takia. :think

              Lataushybriditkin on monelle fiksun oloinen vaihtoehto jossa parhaimmillaan voi yhdistyä sähköautoilun ja polttomoottoriautoilun hyvät puolet, mutta nyt alkaa näyttää siltä että informaatiosota niitä(kin) vastaan on alkanut koska joku on joskus saanut sellaiseen ison kulutuksen kun ei ole ladannut.
              sigpic

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #67
                Originally posted by jokes911 View Post
                Pöh, ihan perus lobbausta että saavat lisää aikaa muutokselle (jota eivät saa edes Japanissa).

                Toyota vois hiukan tutkia noita väittämiä myös oman vetyprojektinsa näkövinkkelistä, koska vetyä ei ilman suurta määrää sähköä voi tehdä. Eli ampuu noilla kommenteillaan ihan vaan omaan jalkaan.
                Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä.

                Brittiläinen autolehti Cars UK kertoi viime perjantaina, että Toyota esittelee vuonna 2021 ensimmäisessä täyssähköautossaan kiinteäelektrolyyttisen ajoakun.

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #68
                  ^ näitä akkukeksintöjä tulee aika tiheään. Tojolla on jotain tulossa mutta milloin se realisoituu sarjatuotantoon ja millä ominaisuuksilla on arvoitus. 2025 on kait aika optimistinen veikkaus.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #69
                    Mjoo, briteillä on tietenkin oma toyota-tehdas-lehmät ojassa joten uutisointi on jopa yltiöpäisen optimistista:

                    Toyota will reveal Electric Car powered by SOLID STATE batteries in 2021
                    Published: DECEMBER 11, 2020

                    Toyota are set to reveal an electric car powered by solid state batteries in 2021, promising lower cost, greater range and quicker charging for EVs.

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      #70
                      Mielenkiintoinen. Tossa italiankielisessä artikkelissahan herra Toyoda oli huolissaan enimmäkseen autoalan toimijoiden ansaintamallin muuttumisesta ja sen seurauksista. Se lienee autoalan toimijoiden mietittävänä oleva asia, joka vaatii kyllä uudelleenjärjestelyitä. Jos autonvalmistaja ei ole valmis muuttuvaan maailmaan, niin on melko hyödytöntä syyttää siitä vallitsevaa tilannetta.

                      Joo, siellä soi kyllä se sama levy sähköntuotannon päästöistä. En itse edelleenkään pidä sitä niin erikoisena pointtina, kun polttoaineen valmistukseen kuluu ihan yhtä paljon sähköä/tuotettu kWh. Toiset autot vaan hyödyntää sen tuotetun energian vaan paljon paremmin, kuin toiset. Tämä jää vaan harmillisen usein aivopieruisen paatoksen hurmassa käsittämättä.
                      Periaatteessa silläkään ei ole väliä, koska tuotannon päästöt kuuluu päästökaupan piiriin. Molemmissa. Päästökauppa itsessään on kyllä omanlaisensa uskottelumekanismi mutta minkäs teet. Btw, Suomen sähköntuotannossa fossiilisten osuus on pudonnut 900PJ:sta tuonne n.500PJ:een tuolta vuodesta 2007 lähtien. Kyllä Saksa, Puola ja Japani ovat ihan omilla leveleillään tuossa asiassa.

                      Liikennesähköähän esitettiin sisällytettäväksi jakeluvelvoitteeseen CO2-päästöjen alentamiseksi. Jos asiaa pyörittelee mielessään, voisi jopa nähdä sähköautojen kontribuution isossa kuvassa. Jakeluvelvoite itsessään aiheuttaa hinnankorotuspaineita liikennepolttoaineisiin, joten voisiko sähköautot jopa jarruttaa polttoaineiden hinnankorotuspaineita?
                      -22 Lexus ES300h
                      -07 Subaru Outback

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        #71
                        ^kyllähän bensan/diiselin kysynnän lasku näkyy jalostamohinnoissa. EU:n ja nähtävästi koko läntisen maailman ilmastotavoitteet nostanee pumppuhintoja verotuksen keinoin. Sinällään vitsikästä että Suomen valtiolle on yhtä aikaa tärkeää että liikennepolttoaineita myydään paljon verojen takia ja toisaalta niitä myydään vähän ilmaston takia. Analogia viinan myyntiin on ilmeinen.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          #72
                          Tuo ansaintamallin muutos sekä sähköautojen vähäisempi komponenttimäärä autoa kohden on sen verran suuri, että jokainen autotehdas haluaa hidastaa tätä muutosta.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • jokes911
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 875
                            • Espoo

                            #73
                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Sinällään vitsikästä että Suomen valtiolle on yhtä aikaa tärkeää että liikennepolttoaineita myydään paljon verojen takia ja toisaalta niitä myydään vähän ilmaston takia. Analogia viinan myyntiin on ilmeinen.
                            Tämä
                            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                            2022 X3 Charged Edition Msport
                            1999 Honda CBR 900 SC33
                            2009 Husqvarna SMR 510
                            2017 KTM EXCF 350

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15250
                              • Ajamisen Iloa

                              #74
                              Originally posted by GameOver View Post
                              Jakeluvelvoite itsessään aiheuttaa hinnankorotuspaineita liikennepolttoaineisiin, joten voisiko sähköautot jopa jarruttaa polttoaineiden hinnankorotuspaineita?
                              Ei kun motiivit eivät ole järjellä ohjattuja vaan uskonnonomaisen poliittisen aatteen. Tästä esimerkkinä nyt esitelty 0,10€/kilometri ja lisäksi polttoaineveron korotusautomaatti jossa ensimmäinen korotusporras 0,40€/litra. Tämän lisäksi on suunniteltu että autoteitä tahallisesti suljetaan ajolta jotta autoilu vaikeutuisi entisestään. Lisäksi pysäköintialueiden hintojen kaksinkertaistus.
                              Kyllä pitäisi hirvittää sähköautoilijaakin. Minähän ihan tykkään sähköautosta silloin kun sellaista ei pakoteta ostamaan ja se on oman harkinnan varassa. Tarjonta ja kilpailuhan seuloo voittajat on kyse tekniikasta tai mistä vaan.

                              En pitäisi mitenkään mahdottomana että kun ensin saadaan sähköautoja paljon liikenteeseen, niin sitten havaitaan kuinka järjettömän vaikeaksi alati kasvavan sähköinfran toteutus tulee. Ja esim kotilataamista aletaan rajoittaa tai siihen oman pistokkeen hankintaan tarvitaan joku tonnin parin lupa kaupungilta. Ja sen jälkeen trafin vuosittainen vero tms. Suomessahan todellinen motiivi on tappaa liikkumisenvapaus eli autoilu kokonaan niin että siitä jää vain eliitin etuoikeus.
                              Last edited by Remotion; 19-12-2020, 03:57.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                #75
                                ^Norjan tilannetta kun seuraa niin saa käsityksen miten sähköautojen yleistyminen vaikuttaa. Sinälläänhän sähkisten lataaminen ei poikkea lohko&sisälämmittimen aiheuttamasta kuormasta ja koti-infra kaapelointeineen on meillä jo olemassa, toisin kuin muualla maailmassa.

                                Meillä ei ole ehkä persujen lisäksi yhtään puoluetta joka oikeasti haluaisi turvata vapaan liikkumisen omalla autolla kaikille. Tämäkin näkemys voidaan todeta paikkansapitäväksi vasta siinä vaiheessa kun persut on hallituksessa. Kukaan ei tällä hetkellä ole huolissaan tästä:



                                Ja tilannetta ollaan siis viemässä polttisten osalta merkittävästi kalliimpaan suuntaan ja samalla virittelemässä tukihimmeleitä syrjäseuduille a’ la kepu.

                                Nyt siirtymäkaudella, joka näyttää muodostuvan pitkäksi, sähköauton käyttökustannukset ovat vielä edulliset jos pääomaa ei huomioida.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎