Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by pyroz View PostEi polttoaineen tankkaamiseen tarvita mitään Diesel-kerhon jäsenkorttia tai avainnipussa roikkuvaa voodoo-nukkea. Rahat kassalle tai kortilla maksu ja matka jatkuu. Miksi on niin vaikeaa maksaa sähköstä?
Logiikka kai menee jotenkin niin että se iso alkuinvestointi pitää maksaa niillä ensimmäisillä asiakkailla jonka takia sitten yritetään ne harvat saada käymään juuri omalla pisteellä. Lopputulos kuitenkin on että ne harvatkaan ei käy koska kaikki 'early adopterit' on auringon tarkkaa porukkaa ja nykyään jo karsastavat kaikkia vedätyksiä. Sitten käy niin että mukaan tulee toimijoita joilla normaalit kuluttajalähtöiset mallit ja pesee noi kaikki vanhat laudalta jotka on jo kymmenennellä rahoituskierroksella tai konkassa. Siinä tilanteessa tase ei enää anna myöden lähteä normaalhintaiseen kilpailuun mukaan.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Pöh, ihan perus lobbausta että saavat lisää aikaa muutokselle (jota eivät saa edes Japanissa).
Toyota vois hiukan tutkia noita väittämiä myös oman vetyprojektinsa näkövinkkelistä, koska vetyä ei ilman suurta määrää sähköä voi tehdä. Eli ampuu noilla kommenteillaan ihan vaan omaan jalkaan.
Se on kumma että näissä kommenteissa joissa väitetään, että sähköntuotto on päästöllistä unohdetaan että öljy pumpataan meren pohjasta tai kyseenalaisista maista (miksi tässä kohtaa ei muisteta lapsityövoimaa tai sortoa kuten Kongon koboltin kanssa?) tai tiristetään liuskeesta tehottomasti. Sitten kuljetellaan sitä ympäri maapalloa jalostamoihin joissa jalostetaan tuotteet käyttäen energiaa ja saastuttaen ja josta taas kuljetetaan loppuasiakkaille. Samalla on pari sotaa saatu syttymään tai ainakin jännitteitä jotka vaikuttavat osakemarkkinoihin ja sitä kautta ihan sivullistenkin elintasoon ja laatuun. Eli väittäisin että aika paljon järkevämpää on tuottaa sähköä kuin polttoainetta. On tosin maita joissa sähköä tuotetaan hiilellä ja muilla keskiaikaisilla tavoilla mutta näissä maissa se kansa kärsii tästä energiapolitiikan virheestä jo ilman sähköautojakin. Menkääpä talvella haistelemaan vaikka Puolan tai Italian ei niin raikasta ilmaa.
Lisätään vielä että minä en aja sähköautolla sen vihreyden takia ettei tule väärinkäsityksiä.Last edited by jokes911; 17-12-2020, 19:15.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostSe on kumma että näissä kommenteissa joissa väitetään, että sähköntuotto on päästöllistä unohdetaan että öljy pumpataan meren pohjasta tai kyseenalaisista maista (miksi tässä kohtaa ei muisteta lapsityövoimaa tai sortoa kuten Kongon koboltin kanssa?) tai tiristetään liuskeesta tehottomasti. Sitten kuljetellaan sitä ympäri maapalloa jalostamoihin joissa jalostetaan tuotteet käyttäen energiaa ja saastuttaen ja josta taas kuljetetaan loppuasiakkaille. Samalla on pari sotaa saatu syttymään tai ainakin jännitteitä jotka vaikuttavat osakemarkkinoihin ja sitä kautta ihan sivullistenkin elintasoon ja laatuun. Eli väittäisin että aika paljon järkevämpää on tuottaa sähköä kuin polttoainetta. On tosin maita joissa sähköä tuotetaan hiilellä ja muilla keskiaikaisilla tavoilla mutta näissä maissa se kansa kärsii tästä energiapolitiikan virheestä jo ilman sähköautojakin. Menkääpä talvella haistelemaan vaikka Puolan tai Italian ei niin raikasta ilmaa.
On tosin maita joissa sähköä tuotetaan hiilellä ja muilla keskiaikaisilla tavoilla, kuten esim Saksa, Suomi, Japani. Mutta kuten näet tämä koskee vain keskiajalle jämähtäneitä joissa vihreät päässeet politiikkaan. Menkääpä kesällä haistelemaan vaikka Suomenojan lintualtaille ei niin raikasta ilmaa.
Lisätään vielä että minä en aja bensa-autolla sen vihreyden takia ettei tule väärinkäsityksiä.Last edited by Remotion; 17-12-2020, 19:44. Reason: Se Akio Toyoda tarkoittaa sitä mitä se sanoo, ei sitä mitä sinä haluaisit sen tarkoittavan.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostSähköautot on paskaa jota tuputetaan vain politiikan takia.
Lataushybriditkin on monelle fiksun oloinen vaihtoehto jossa parhaimmillaan voi yhdistyä sähköautoilun ja polttomoottoriautoilun hyvät puolet, mutta nyt alkaa näyttää siltä että informaatiosota niitä(kin) vastaan on alkanut koska joku on joskus saanut sellaiseen ison kulutuksen kun ei ole ladannut.
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostPöh, ihan perus lobbausta että saavat lisää aikaa muutokselle (jota eivät saa edes Japanissa).
Toyota vois hiukan tutkia noita väittämiä myös oman vetyprojektinsa näkövinkkelistä, koska vetyä ei ilman suurta määrää sähköä voi tehdä. Eli ampuu noilla kommenteillaan ihan vaan omaan jalkaan.
Brittiläinen autolehti Cars UK kertoi viime perjantaina, että Toyota esittelee vuonna 2021 ensimmäisessä täyssähköautossaan kiinteäelektrolyyttisen ajoakun.
Comment
-
-
^ näitä akkukeksintöjä tulee aika tiheään. Tojolla on jotain tulossa mutta milloin se realisoituu sarjatuotantoon ja millä ominaisuuksilla on arvoitus. 2025 on kait aika optimistinen veikkaus.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Mjoo, briteillä on tietenkin oma toyota-tehdas-lehmät ojassa joten uutisointi on jopa yltiöpäisen optimistista:
Toyota will reveal Electric Car powered by SOLID STATE batteries in 2021
Published: DECEMBER 11, 2020
Comment
-
-
Mielenkiintoinen. Tossa italiankielisessä artikkelissahan herra Toyoda oli huolissaan enimmäkseen autoalan toimijoiden ansaintamallin muuttumisesta ja sen seurauksista. Se lienee autoalan toimijoiden mietittävänä oleva asia, joka vaatii kyllä uudelleenjärjestelyitä. Jos autonvalmistaja ei ole valmis muuttuvaan maailmaan, niin on melko hyödytöntä syyttää siitä vallitsevaa tilannetta.
Joo, siellä soi kyllä se sama levy sähköntuotannon päästöistä. En itse edelleenkään pidä sitä niin erikoisena pointtina, kun polttoaineen valmistukseen kuluu ihan yhtä paljon sähköä/tuotettu kWh. Toiset autot vaan hyödyntää sen tuotetun energian vaan paljon paremmin, kuin toiset. Tämä jää vaan harmillisen usein aivopieruisen paatoksen hurmassa käsittämättä.
Periaatteessa silläkään ei ole väliä, koska tuotannon päästöt kuuluu päästökaupan piiriin. Molemmissa. Päästökauppa itsessään on kyllä omanlaisensa uskottelumekanismi mutta minkäs teet. Btw, Suomen sähköntuotannossa fossiilisten osuus on pudonnut 900PJ:sta tuonne n.500PJ:een tuolta vuodesta 2007 lähtien. Kyllä Saksa, Puola ja Japani ovat ihan omilla leveleillään tuossa asiassa.
Liikennesähköähän esitettiin sisällytettäväksi jakeluvelvoitteeseen CO2-päästöjen alentamiseksi. Jos asiaa pyörittelee mielessään, voisi jopa nähdä sähköautojen kontribuution isossa kuvassa. Jakeluvelvoite itsessään aiheuttaa hinnankorotuspaineita liikennepolttoaineisiin, joten voisiko sähköautot jopa jarruttaa polttoaineiden hinnankorotuspaineita?-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
^kyllähän bensan/diiselin kysynnän lasku näkyy jalostamohinnoissa. EU:n ja nähtävästi koko läntisen maailman ilmastotavoitteet nostanee pumppuhintoja verotuksen keinoin. Sinällään vitsikästä että Suomen valtiolle on yhtä aikaa tärkeää että liikennepolttoaineita myydään paljon verojen takia ja toisaalta niitä myydään vähän ilmaston takia. Analogia viinan myyntiin on ilmeinen.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Tuo ansaintamallin muutos sekä sähköautojen vähäisempi komponenttimäärä autoa kohden on sen verran suuri, että jokainen autotehdas haluaa hidastaa tätä muutosta.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostSinällään vitsikästä että Suomen valtiolle on yhtä aikaa tärkeää että liikennepolttoaineita myydään paljon verojen takia ja toisaalta niitä myydään vähän ilmaston takia. Analogia viinan myyntiin on ilmeinen.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostJakeluvelvoite itsessään aiheuttaa hinnankorotuspaineita liikennepolttoaineisiin, joten voisiko sähköautot jopa jarruttaa polttoaineiden hinnankorotuspaineita?
Kyllä pitäisi hirvittää sähköautoilijaakin. Minähän ihan tykkään sähköautosta silloin kun sellaista ei pakoteta ostamaan ja se on oman harkinnan varassa. Tarjonta ja kilpailuhan seuloo voittajat on kyse tekniikasta tai mistä vaan.
En pitäisi mitenkään mahdottomana että kun ensin saadaan sähköautoja paljon liikenteeseen, niin sitten havaitaan kuinka järjettömän vaikeaksi alati kasvavan sähköinfran toteutus tulee. Ja esim kotilataamista aletaan rajoittaa tai siihen oman pistokkeen hankintaan tarvitaan joku tonnin parin lupa kaupungilta. Ja sen jälkeen trafin vuosittainen vero tms. Suomessahan todellinen motiivi on tappaa liikkumisenvapaus eli autoilu kokonaan niin että siitä jää vain eliitin etuoikeus.Last edited by Remotion; 19-12-2020, 03:57.
Comment
-
-
^Norjan tilannetta kun seuraa niin saa käsityksen miten sähköautojen yleistyminen vaikuttaa. Sinälläänhän sähkisten lataaminen ei poikkea lohko&sisälämmittimen aiheuttamasta kuormasta ja koti-infra kaapelointeineen on meillä jo olemassa, toisin kuin muualla maailmassa.
Meillä ei ole ehkä persujen lisäksi yhtään puoluetta joka oikeasti haluaisi turvata vapaan liikkumisen omalla autolla kaikille. Tämäkin näkemys voidaan todeta paikkansapitäväksi vasta siinä vaiheessa kun persut on hallituksessa. Kukaan ei tällä hetkellä ole huolissaan tästä:
Ja tilannetta ollaan siis viemässä polttisten osalta merkittävästi kalliimpaan suuntaan ja samalla virittelemässä tukihimmeleitä syrjäseuduille a’ la kepu.
Nyt siirtymäkaudella, joka näyttää muodostuvan pitkäksi, sähköauton käyttökustannukset ovat vielä edulliset jos pääomaa ei huomioida.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
Comment