+ Ajettavuus. Niin hyvä että ollaan jo premium leirissä
+ Helppous. Autoa ei tarvitse edes käynnistää. Menovivusta Drive päälle ja eikun niittiä
+ Kaasuunvastaavuuden sähäkkyys ja ajamisen helppous tekee autosta suorastaan hauskan ajaa
- Nää ei oo mitään Tesloja. Lakki pysyy päässä kiihdyttäessä. Kiihtyvyys riittää hauskaan pyörittelyyn nurkissa, mutta kun rampista pistää niitin lattiaan huomaa että voimavarat ovat varsin rajalliset
- Diginäyttö (nopeusmittari) poislukien sisusta on kyl aika kaamea. Jopa Golf tuntuu selvästi laadukkaammalta autolta. Kaikki materiaali on ohutta ja halpaa. Vähän ku istuis Ikeassa viettämässä iltaa
-Ulkopuolella halpuus ei näy yhtä vahvasti, mutta omaan makuun rumpujarrut takana oli kyllä aika kälyisen näköiset
- Digitaaliset poppi/ilmastointi/jne. ohjaukset oli aika sekavia eikä niitä kiinnostanu paljon painella alkuyrityksen jälkeen
- Hinnat alkaen akulilla ei kauas ajeta
Itse en ole ID3:sta kokeillut, kun en ole minkään uuden auton kohderyhmää oikeastaan. Mutta nämä raportit sivusta seuraavalta kollegalta pistävät kyllä hymyilyttämään
"Naapurin ID3 sekosi (taas) ja huutaa itsekseen katoksessa. Hyvä peli 😆"
+ Ajettavuus. Niin hyvä että ollaan jo premium leirissä
+ Helppous. Autoa ei tarvitse edes käynnistää. Menovivusta Drive päälle ja eikun niittiä
+ Kaasuunvastaavuuden sähäkkyys ja ajamisen helppous tekee autosta suorastaan hauskan ajaa
- Nää ei oo mitään Tesloja. Lakki pysyy päässä kiihdyttäessä. Kiihtyvyys riittää hauskaan pyörittelyyn nurkissa, mutta kun rampista pistää niitin lattiaan huomaa että voimavarat ovat varsin rajalliset
- Diginäyttö (nopeusmittari) poislukien sisusta on kyl aika kaamea. Jopa Golf tuntuu selvästi laadukkaammalta autolta. Kaikki materiaali on ohutta ja halpaa. Vähän ku istuis Ikeassa viettämässä iltaa
-Ulkopuolella halpuus ei näy yhtä vahvasti, mutta omaan makuun rumpujarrut takana oli kyllä aika kälyisen näköiset
- Digitaaliset poppi/ilmastointi/jne. ohjaukset oli aika sekavia eikä niitä kiinnostanu paljon painella alkuyrityksen jälkeen
- Hinnat alkaen akulilla ei kauas ajeta
Suomessa verotus auttaa sähköautoja kalliimmassa hintaluokassa, mutta kun puhutaan autoista, joissa ei polttomootoriversiossakaan ole paljoa veroa tilanne muuttuu hankalaksi. Sähköauto on vielä kalliimpi, muutamia vuosia tarvitaan vielä, jotta akun hinta putoaa riittävästi.
Range siis maksaa. Sähköautoon suorituskyvyn loihtiminen ei ole moottorin puolesta vaikeaa/kallista. Haasteeksi tulee kuinka moottorille saadaan riittävästi evästä. Mitä isompi akku sen helpompi sieltä on elektroneja imeä ilman että akusto ylikuumenee.
Minä en halua autooni mitään appeja ja spotifaita. Eipä mulla ole spotifaita edes kotona. Vähään tyytyväisenä haluaisin ihan perus bensamoottorisen takavetoisen auton ilman mitään pillejä ja viheltimiä kuten e36, mutta ilman ruostetta.
Tämä juurikin. Kun kuuntelen musiikkia, teen sen kotona studio ja hifivehkeillä, mutta onnistuu vaikka korpimökillä koska omistan ne kappaleet. Kun käytän ohjelmia, teen sen näppäimistöllä ja hiirellä ja iMacin 5k retina näytöllä. Kun ajan autolla, nautin ajamisen ilosta raa'alla vehkeellä joka vaatii ja samalla antaa kaiken huomion kaikille aisteille, enkä halua mitään pellemaailman hössötyksiä siihen. Ymmärrän että jos ajaa leipäkoneen ja roomban risteytyksellä niin maailmassa ei ole niin montaa netflixiä joilla yrittää harhauttaa huomiotaan siitä ajamisesta etteikö se ois tympeetä hommaa siitä huolimatta.
Olisi aika makia pistää teslan tai taycanin tekniikka johonkin todella vanhempaan -80 90 luvun auton koriin. Ehdottomasti 5v manuaalina.
Sama kun ottaisi oman mummonsa hengen, kaivaisi sisuskalut ulos ja korvaisi sen aidon mummon sielun ja persoonan jollain intelin suorittimella ja sähkömoottorilla. jee mummo juoksee 0-100m sprintin nyt kahdessa sekunnissa, kun ennen ei juossut ollenkaan.
Polttomoottori syrjäytti sähköautot lopullisesti 1890-luvulla koska se oli parempi, eikä sähköauto olisi koskaan tehnyt paluuta ellei EU:n hipit pakottaisi siihen. Joihinkin asioihin sähkömoottori sopii hyvin, harrasteauto ei ole listalla.
Polttomoottori syrjäytti sähköautot lopullisesti 1890-luvulla koska se oli parempi, eikä sähköauto olisi koskaan tehnyt paluuta ellei EU:n hipit pakottaisi siihen.
Kun ajan autolla, nautin ajamisen ilosta raa'alla vehkeellä joka vaatii ja samalla antaa kaiken huomion kaikille aisteille, enkä halua mitään pellemaailman hössötyksiä siihen.
Olen samaa koulukuntaa, tähän hyvän mahdollisuuden antaa lyhyt työmatka. Viimeiset 2 vuotta olen saanut nauttia 2 kilsan työmatkasta, sen teen 99,9% polkupyörällä. Eli en kaipaa autoon isompia mukavuuksia.
Ajonautinto lienee todella liki kun autossa olisi hydraulinen ohjaustehostus, kunnon kone, manuaalilaatikko ja hyvät vanhan kansan poppivehkeet. En montaa puhuttelevaa autoa ole ajanut, yksi semmoinen muistiin jäänyt on Audi A4 B7 RS4 manuaalina, oli kiva käskettävä
Yksi monista silloisista vaikutteista oli tuo hinta. Joku meni keksimään sähköstartin, lataussähköä ei ollut kuin harvoissa paikoissa "tarjolla", latauksen hitaus, teksasista löytyi öljyä, Henry teki halpoja foordeja liukuhihnalla jne.
Mää väitän että omakin muutosvastarintani on yhtä surullista kuin hevosista kulkuvälineinä luopumisen aikoihin. Tai kun saksalainen kehitti höyrykoneen ja purjeiden voimaan luottaneet löivät ukon ja koneen säpäleiksi ja upottivat jokeen. Ja "kehruu-jenny" hakattiin säpäleiksi. Pahimpana vastustajana valtiovallan ahneet virkamiehet, jotka ovat huomanneet että nuo perkeleen sähköautoilijat saa auringosta "ilmaiseksi energiaa eikä ne maksa siitä valtiolle mitään" Toki täytyy muistaa hra Anttonen: sähkö ei ole Anttosen ydinbisnestä, toisin kuin konventionaaliset. Sekä tietenkin arabit joilla on oma lehmä vankasti ojassa...
Ajankuvaahan se tämäkin lanka taitaa edustaa, kun ollaan biimeri tuning - foorumilla kuitenkin. Harva EV:stä kiinnostunut ja/tai intoileva tällä palstalla vierastaa fossiilisilla kulkevia, pikemminkin päinvastoin, arvelen.
Onko porukoilla miten runsaasti 2 tai useampi auto ajossa, voisiko EV elää jatkossa rinnan omaan käyttöönsä sopivana, fossiilisilla sitten pöristelyt, pitkät matkat ja tavarat tms. kunnes EV latausverkostot ja nopeudet kehittyy. Jää sitten se pörinätarpeiden tyydyttäminen jäljelle mahdollisesti harvenevalle joukolle.
Ajankuvaahan se tämäkin lanka taitaa edustaa, kun ollaan biimeri tuning - foorumilla kuitenkin. Harva EV:stä kiinnostunut ja/tai intoileva tällä palstalla vierastaa fossiilisilla kulkevia, pikemminkin päinvastoin, arvelen.
Onko porukoilla miten runsaasti 2 tai useampi auto ajossa, voisiko EV elää jatkossa rinnan omaan käyttöönsä sopivana, fossiilisilla sitten pöristelyt, pitkät matkat ja tavarat tms. kunnes EV latausverkostot ja nopeudet kehittyy. Jää sitten se pörinätarpeiden tyydyttäminen jäljelle mahdollisesti harvenevalle joukolle.
Polestar 2, siinäpä ratkaisu medium premium EV:ksi, jos SUV korimallin jättää mieluiten väliin, Tesla 3:sen ulkomuoto arveluttaa, hoppa on hevonen, aasialaiset on muovisia, Taycan on liian arvokas ja i4 on ruma. 59k€, 4wd, laadukkaan näköinen sisusta, jos carwow youtube pätkään on uskominen. Olin ihan missannut ajoissa intoilla tästä, no - kohta kait saa ostaakin oikeasti kun nettikaupasta niitä pitäisi alkaa pikkuhiljaa saamaan.
Kyllä voisin käyttikseksi hankkia EV:n mielellään, en vain tykkäisi sijottaa kaikkia rahoja autoon ja liisarin kanssakin kävisi niin että liikaa rahaa menee siihen autoon. Nykyinen käyttis yks piste äkäsellä koneella on aika surkuhupaisa nurkkapyörityksessä kun yhdellä vaihteella tulee ehkä kymppi lisää nopeutta jos ajaa silleen normaalisti, sit sitä joutuu viel käydä tankkaamassa, ei jaksaisi enää kun helpompiakin laitteita olisi.
Kohta on 8000km täynnä joulukuussa hankitulla Leafilla. Kotona latauksen hinnaksi tulee noin 2-3e/100km riippuen kulutuksesta. Kotiin hommasin ABB terra latausaseman ja tulevaisuutta ajatellen on kolmivaiheinen vaikkakin Leaf tykkää vain yhdestä vaiheesta. Kotona ladatessa akku menee tyhjästä täyteen 10 tunnissa, joka riittänyt meille varsin mainiosti. Ei tule ladattua edes päivittäin.
Tavoitteena meillä oli, että leafilla pääsee talvella kovalla pakkasella 160km, joka on pitkälti se reissu mitä rouva joutuu työmatkaa pisimmillään ajamaan. -30 asteessa tämä teki vähän tiukkaa, mutta onnistui kuitenkin. Lisäksi kun auton saa vielä tolppaan määräpaikassa, ei tuokaan tuota enää range-ahdistusta. Kaikilla muilla keleillä ei tarvitse miettiä lataustarvetta määräpaikassa. Talviautona tämä on ollut yksi parhaista. Aina lämmin ja ikkunat sulat kun lähtee liikkeelle ja pysyykin lämpöisenä ajon aikana.
Tilaa on enemmän kuin edellisessä farkku-cliossa ja ollaan pari koko perheen reissua tällä heitetty Alphardin sijaan. Ajovirkeyden kannalta parin tunnin välein tapahtuva latauspysähdys on ollut kyllä hyvä enkä varsinaisesti kaipaa nopeampaa latausta edes. Toki tulee todella harvakseltaan ajettua niin pitkiä matkoja että pikalatauksia tarvitsisi. 8000km matkalla olen käyttänyt pikalaturia ehkä 15 kertaa. Eihän tämäkään meidän ainoaksi autoksi soveltuisi, mutta kun kaksi autoa tarvitaan joka tapauksessa niin toinen menee sähkönä aivan mainiosti. Asutaan pikkukaupungissa ja lähimmälle pikalaturille on matkaa 30km. Ollaan oltu kyllä todella tyytyväisiä
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Kohta on 8000km täynnä joulukuussa hankitulla Leafilla. Kotona latauksen hinnaksi tulee noin 2-3e/100km riippuen kulutuksesta. Kotiin hommasin ABB terra latausaseman ja tulevaisuutta ajatellen on kolmivaiheinen vaikkakin Leaf tykkää vain yhdestä vaiheesta. Kotona ladatessa akku menee tyhjästä täyteen 10 tunnissa, joka riittänyt meille varsin mainiosti. Ei tule ladattua edes päivittäin.
Tavoitteena meillä oli, että leafilla pääsee talvella kovalla pakkasella 160km, joka on pitkälti se reissu mitä rouva joutuu työmatkaa pisimmillään ajamaan. -30 asteessa tämä teki vähän tiukkaa, mutta onnistui kuitenkin. Lisäksi kun auton saa vielä tolppaan määräpaikassa, ei tuokaan tuota enää range-ahdistusta. Kaikilla muilla keleillä ei tarvitse miettiä lataustarvetta määräpaikassa. Talviautona tämä on ollut yksi parhaista. Aina lämmin ja ikkunat sulat kun lähtee liikkeelle ja pysyykin lämpöisenä ajon aikana.
Tilaa on enemmän kuin edellisessä farkku-cliossa ja ollaan pari koko perheen reissua tällä heitetty Alphardin sijaan. Ajovirkeyden kannalta parin tunnin välein tapahtuva latauspysähdys on ollut kyllä hyvä enkä varsinaisesti kaipaa nopeampaa latausta edes. Toki tulee todella harvakseltaan ajettua niin pitkiä matkoja että pikalatauksia tarvitsisi. 8000km matkalla olen käyttänyt pikalaturia ehkä 15 kertaa. Eihän tämäkään meidän ainoaksi autoksi soveltuisi, mutta kun kaksi autoa tarvitaan joka tapauksessa niin toinen menee sähkönä aivan mainiosti. Asutaan pikkukaupungissa ja lähimmälle pikalaturille on matkaa 30km. Ollaan oltu kyllä todella tyytyväisiä
Vuoden 2021 sähköauto ja osaa ottaa AC latausta tosiaan vain yhdestä vaiheesta?
Comment