Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    Originally posted by duckland View Post
    Kyllä mä muistan kuinka vitutti kun bemari luopui vapaastihengittävästä moottorista. Meinasin luopua bemareista, koska noita turbolagi autoja en osta oli motto.
    Originally posted by zakspeed View Post
    Täytynee odotella suoraan vapaasti hengittävistä polttomoottoreista sähköön jahka käytettyinä markkinoilla järkevästi. Tekohengitetty polttomootori ei ole vaihtoehto.
    Olihan se jonkinlainen järkytys itellekin kun tajusi että vapaastihengittävät moottorit hävis valikoimista. Vaikka bensaturbon kokeileminen aina myös kiinnosti, oli mulla silti pitkään haaveissa N53 ostaa koska "viimeinen suora-6 vapari". Erinäisten koeajoen ja vuosien spekuloinnin jälkeen vaaka kuitenkin kallistui siihen että N54/55 olis vieläkin kiinnostavampi päästä kokeileen ja siksi tämä tekohengitetty moottori tuli hankittua. Ja se turbolagi siinä kyllä on eikä muutenkaan ihan sellainen moottori kuin haluaisin.

    Sähköautoon on paljon kiinnostusta ja Model 3 tykkäsin ajaa vaikka oli vain mopomalli mitä testasin ja talvikelissä, eli ei päässy sitä hehkutettua kiihtyvyyttä oikein ite kokeileen.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15226
      • Ajamisen Iloa

      Pyrozin postille iso peukku. Eipä tuohon ole lisättävää itselläkään.

      Ai bemarilla ei ole enää yhtään vaparia saatavilla vai? Mä en ole seurannut kun jotenkin vaan ahdistaa kun näkee liikenteessä jonkun X2 aktive crossover etuvedolla yms, miettii et miksi maailmassa on pahuutta. En edes tiedä mitä malleja bemarilla nykyään on myynnissä, mutta niitä on vissiin kymmeniä ellei satoja. Kaikki hohto lienee kadonnut mitä ennen oli.

      Sähköautovarmaan ihan jees arkipyöritykseen, ite huomannut että sit taas nostaa arjen juhlaksi ajaa just itselle mieleisellä kipolla missä vähän muutakin ku vaan a:sta b:hen. Tavallaan tuollainen sähköauto ois paras matka-autoksi kun tarvitsee vain niellä kilometreja mutta sitten taas sen heikkoudet tulee siinä just eniten esiin, ei kestä pohjoisen pakkasta eikä pysty leiskauttamaan kunnon matkoja ilman pitkiä pysähdyksiä. Mitä itsellä noita volvoja ollut ja norjaa kiertänyt niin on se aika makee fiilis kun päivässä saattanut vetää 1400km ja rangea on vielä enemmän. Tietysti sitä ei tuolla voi niin tiukille vetää mutta tankkaamiseen menee minuutti kaksi. Toivotaan että joltain valmistajalta tulee sähköauto sitten missä se pädi ei dominoi koko sisustaa, vaan voisi olla hienot nupit ja nappulat eri toiminnoille ja auto ois niin kiva ajaa että ei tarvita mitään ruutuviihdettä siihen sekaan.
      Last edited by Remotion; 02-04-2021, 16:07.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Sepä siinä onkin. Kuka mistäkin syttyy ja miten kenenkin mieli muuttuu uuden äärellä (uteliaisuus ja mahdollisuudet vs muutosvastarinta ja uhat). Niin siinä kävi itsellekin kuutisen vuotta sitten.

        Aika harva sähköauto kuitenkaan urheiluauton kriteereitä täyttää. Onhan niistä puhuttaessa kuultu sanat ”urheiluauton kiihtyvyys” ja se varmaan on lähtenyt laukalle sitten suuren yleisön edessä. Mutta oon siitä samaa mieltä, että urheiluautot/superautot on kyllä ominaisuuksiltaan hyvin toisenlaisia. Omat kokemukset urheilu-/superautoista on kohtuullisen ohuet. Joitakin Porscheja, M3:a, AMG-mesejä, Maserati 4200 spyder ja Nissan GT-R on tullut kokeiltua paria päivää pidempään. Nissan taitaa tuossa kategoriassa olla se painavamman pään pullukka mutta perhana, että sillä pääsee kyllä tunnokkaasti todella kovaa mutkapätkillä. Maserati taas tuntui olevan joka toinen päivä jostain rikki, sekä cambiocorsa-robottilaatikko tuntui niin sysipaskalta, että oikeastaan ainoaksi hienoksi asiaksi siinä autossa jäi äänimaailma. Joka oli kyllä fantastinen. Mutta tämäkin on vain mielipide.

        Jos tässä heittäytyisi oikein sarkastiseksi ja antaisi kieli poskella kirjoitetun ajatelman tältä päivältä. Kävin nimittäin liikuttamassa tuommoista hätävara-autoa tuosta pihalta. Ihan tuommoinen perusmallin 15-vuotta vanha Mazda6 farmari.
        Kyllä siinä tunsi olevansa yhtä auton kanssa, kun vapautti kaikki 150hv/187Nm ärjyvää (paska äänieristys) japanilaista hevosta pykältäen 6-lovisesta manuaalilaatikosta isompaa tupaan aina vähän ennen rajoittajaa.
        Ihan eri meininkiä, kun vaikka Nissan Leafin kanssa, jossa pienemmän akun kanssa 150hv/320Nm liikauttaa auton tylsän eleettömästi ja vaivattomasti liikennevirran mukaan. Vieläpä jättäen samantehoisen, kevyemmän Mazdan aivan telineisiin.

        Se sarkasmista, mutta sehän sähköautoissa on se juttu, mikä sytyttää ainakin itseni. Muikea vääntö yhdistettynä puuttuvaan ääneen on jollain pervolla tavalla todella kiehtovaa. Ehkä juuri siksi, kun jotain tuntuisi olevan pielessä siinä yhtälössä.

        Ipadit kojelaudassa on myös mun mielestä vähän niin ja näin. Mutta kai se vaan on nykyaikaa. Ehkä siihenkin täytyy totutella ja hankkia sitten harrasteeksi se mieleinen, analoginen auto.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • Attekun
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2013
          • 1407
          • Saarijärvi

          Originally posted by GameOver View Post
          Se sarkasmista, mutta sehän sähköautoissa on se juttu, mikä sytyttää ainakin itseni. Muikea vääntö yhdistettynä puuttuvaan ääneen on jollain pervolla tavalla todella kiehtovaa. Ehkä juuri siksi, kun jotain tuntuisi olevan pielessä siinä yhtälössä.
          Tunnistan tästä myös itseni. Leaf ei todellakaan ole tykki eikä Tesla, mutta on hauska kiihdytellä. Ohuesti kuuluu myös ulina sähkömoottorista nopeuden mukaan kun kiihdyttelee. Riittää mulle varsin hyvin
          Toyota Alphard MS
          Peugeot e-2008
          ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            Mustang Mach-e AWD tänään lyhyessä koeajossa. Ilman ovenkahvoja varmasti pärjäisin ainakin siihen asti kunnes tiivisteet jäätyy tavallista pahemmin. Penkkien ja ratin halvan tuntuinen "Sensico" keinonahkaverhoilu ei oikein istunut auton hintaluokkaan. Valintaa tietysti selitetään ekologisuudella ja ties millä, mutta paljon mieluummin ottaisin kunnon kangasverhoilun penkkeihin. Istuin oli lisäksi älyttömän pehmeä ja miedosti muotoiltu, enkä ainakaan itse saanut ajoasentoa kunnolliseksi vaikka niukan puoleiset sähkösäädöt istuimessa olikin. Aina oli joko polvet koukussa tai ratti liian kaukana. Takapenkkikään ei erityisen kutsuvalta näyttänyt, vaikka tilaa olikin varsinkin polville hvyin ja pääntilaakin riittävästi keskimittaiselle. Muilta osin sisustaa en juuri kerennyt tutkailla, mutta ihan kivalta se näytti kojelaudan "hiilikuituista" koristelistaa lukuunottamatta. Ratin takana oleva pikkunäyttö oli erittäin selkeä ja hyvässä paikassa, siitä näki hyvin oleellisimmat asiat silloinkin kun apukuski kahlaa päänäytön valikoiden syövereissä.

            Sähköautoille tuttuun tapaan ajamisen ääretön helppous yhdistettynä viiveettömään "urheiluauton kiihtyvyyteen" (tämä versio 5,1 s 0-100 km/h) tietysti hymyilytti ajossa. Kiihtyvyys oli nelivedon ansiosta täysin eleetöntä ja äänetöntä kun en saanut keinotekoisia moottorinääniä missään vaiheessa kytkettyä päälle. Kitkarenkaat ja tunnoton ohjaus ei taas innostanut kokeilemaan nopeaa kaarreajoa kun ei ollut aikaa totutella auton käytökseen ollenkaan. Mutta ei tätä minusta voi Mustang-brändäyksestä huolimatta eriyisesti ajajan autona pitää, vaikka ilmeisesti toimiikin liukkaalla pinnalla vähemmän holhoavasti kuin monet muut vastaavat (jos äsken katsomaani YouTube-koeajoon on uskominen). Moottoritienopeudessa pieni tuulensuhinan oli lähes kaikki mitä kuului, mutta sekin vain kuin hyvin vaimennettua jos moneen muuhun autoon vertaa.

            Tämmöisen auton jälkeen on vaikea keksiä mitään järkevää perustetta innostua jostain ajettavuudeltaan yhtä tunnottomasta mutta muka-tehokkaasta polttomoottoroidusta SUV:ista. Paitsi tietysti ne pitkät matkat latausverkon ulottumattomissa jotka ei sähköautolla onnistu.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 07-04-2021, 20:58.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              Lähes konkkaan menneen ja sittemmin raketoineen Nio:n BaaS-konsepti oli mennyt täysin silmien ohi.
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4320
                • Turku

                BMW ei aio luopua polttiksista vielä

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 773
                  • Lappeenranta

                  Uusi iso Mersu on esitelty


                  EQS on itseäni kiinnostanut pitkään, mutta ei tuo nyt sellainen ole, että ostohousut alkaisivat välittömästi kahisemaan, mutta ei huono (Mersuksi), pitää käydä tutustumassa, kun joskus livenä pääsee näkemään

                  + erinomainen range
                  + isot sisätilat
                  + oletettavasti viimeistely ja materiaalivalinnat viimeisen päälle
                  + varmasti huippu matka-auto kaikilla mittareilla

                  ? keula varsinkin konseptiin nähden tosi pliisu kuten muissakin EQ-mersuissa
                  ? hyperscreen ei ole kyllä omaan makuun ja hehkutuksen arvoinen, edellisen S:n vastaava oli varsin tyylikäs. Ja S:n uusin tablettiviritys olisi saanut jäädä tekemättä kokonaan. Siihen verrattuna hyperscreen on toki postiivinen askel.
                  ? ulkomuoto teslamainen sämpylä, mutta koska auto on iso, voi tuo olla livenä sopivan värisenä toimivakin. Konseptissa oli kyllä muodoissa ja keulassa tuoreutta&rohkeutta jota olisi kaivannut sarjatuotantomalliinkin. Nyt jäi vähän telineisiin.

                  Mielenkiintoista nähdä mitä Baijerista tulee vastaukseksi tähän luokkaan. Tosin Audilta ei taida olla tulossa sähköistä A8:a lainkaan. Mersu on nyt ominaisuuksissa laittanut lipun pystyyn, johon muita verrataan. Ja sähköauton teknisten ominaisuuksien osalta (range ja suorituskyky) samalla lipulla on jo Tesla, tottakai. Tosin muilta ominaisuuksilta Tesla ei yllä ko. joukkoon mutta eipä taida hintaluokkakaan olla aivan sama.
                  Last edited by tiko4tiko; 17-04-2021, 18:14.
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • Freak
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2539
                    • .

                    Siisti sivikki. :think
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Masander
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2010
                      • 1396
                      • Dingolfing

                      Onhan toi nyt ihan helvetin ruma jopa mersuksi
                      sigpic

                      Comment

                      • vilma
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 712
                        • Kouvola city.

                        Originally posted by Masander View Post
                        Onhan toi nyt ihan helvetin ruma jopa mersuksi

                        Todellakin:punaiset kasvot:

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1680
                          • vihti

                          Miksi ei voisi vain tehdä aivan normaalin näkoisiä akkukäyttöisistäkin, miksi pitää yrittää matkia edelläkävijöiden sähköautomalleja
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            ^EQS ilmanvastuskerroin 0,2, pienin sarjatuotantoautoista tähän mennessä. Saa nähdä mitä malleja tuovat tuolle isojen autojen sähköpohjalevylle lähivuosina.
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 773
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              ^EQS ilmanvastuskerroin 0,2, pienin sarjatuotantoautoista tähän mennessä. Saa nähdä mitä malleja tuovat tuolle isojen autojen sähköpohjalevylle lähivuosina.
                              Mitä noihin naamiokuviin on uskominen, seuraava sämpylä on EQE. Nyt kun EQS on julkaistu, niin tuon EQE:n voi jo hyvin kuvitella naamioiden alta. Hyvin samanlaisia ovat. Voi olla että EQE:hen ei mahdu yhtä isoa akustoa kuin EQS:ään.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • jx166
                                BTCF Member
                                • May 2014
                                • 175
                                • Helsinki

                                Originally posted by Freak View Post
                                Siisti sivikki. :think
                                This. Todella civic. Onko niin, että ilmanvastuskertoimen lisäksi vain grillin logosta erottaa autot...
                                G31 530e xDrive -21, Audi TT -99

                                Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e, G30 530e

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎