Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri hybridiautokeskustelu osa I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 818
    • Lappeenranta

    Hybridin kulutukseksi saa kyllä ihan mitä vaan. Ja moninkertaisella kulutuksella on hyvä herkutella lehdistössä. Omassa käytössä ladattava hybridi tipputtaa kulutusta selvästi ainakin isossa autossa, jos maltaa ladata.

    Tässä kulutuslukemia vuoden keskiarvoina ja muutamia havaintoja max kulutuksista omista äksistä

    X3 3.0iA ka. 12,2l/100km (22l/100km autobaana)
    X5 3.0d ka 9,7 l/100km (15,5 L/100km 3,5tn traileri, maantie ~80kmh)
    X5 30sd ka 11,5 l/100km (15,5 L/100km 3,5tn trailerimaantie ~80kmh)
    X5 40e ka 6,7 l/100km (17 l/100km, 2,7tn traileri, maantie ~80kmh)
    X5 45e ka 5,2 l/100km (15 l/100km 2,2tn traileri, maantie ~80kmh)

    Näistä kolme viimeisintä on keskenään verrannollisia samanlaisesta vuosikäytöstä (~18tkm/vuosi) samassa asuinpaikassa. Kahdessa ensimmäisessä maantieajon osuus on huomattava (vuosiajomäärä oli noihin aikoihin ~35-40tkm).

    Kulutus on viimeisimmässä 2,5x WLPT, mikä ei ole ainakana itselle yllätys. Mutta kyllähän tuosta joku iltäpäilvälehti saisi revittyä otsikon. 30sd normi on 8,3l/100km, mulla kului 3,2 l/100km se päälle. Absoluuttisena nestemääränä suurin piirtein sama, jonka nykyinen kuluttaa normin päälle. Toki dieselin litrassa on enemmän energiaa Bensa X3 virallinen arvo on 12 l/100km ja pääsin 12,2l/100km
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • BFI18
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1456
      • Turku

      545e

      Tuli käytyä testaamassa uusi 545e. Mukava laite, 6-mukinen B58 kone ja neliveto tekee tuolle hybridille hyvää, verrattuna 530e. Mukavasti potkua (394 hp/600 Nm) ja moottorista lähtee sopivasti ääntäkin, vaikka varmaan osittain toki onkin keinotekoista.
      Koeajoauto oli melko hyvillä varusteilla, 19 kitkoilla meni kyllä melko äänettömästi.
      Hienot on uudet infotainmentit ja H/K hifit tapansa mukaan hyvät.
      Positiivinen kokemus. Ehkä akusto saisi olla suurempi kuin 530e:ssä niin saisi eroa siitäkin.
      Attached Files
      Last edited by BFI18; 08-04-2023, 18:16.
      G26 i4 M50 Black Sapphire

      Comment

      • H3nu
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 252
        • Hämeenlinna

        Originally posted by BFI18 View Post
        Tuli käytyä testaamassa uusi 545e. Mukava laite, 6-mukinen B58 kone ja neliveto tekee tuolle hybridille hyvää, verrattuna 530e. Mukavasti potkua (394 hp/600 Nm) ja moottorista lähtee sopivasti ääntäkin, vaikka varmaan osittain toki onkin keinotekoista.
        Koeajoauto oli melko hyvillä varusteilla, 19 kitkoilla meni kyllä melko äänettömästi.
        Hienot on uudet infotainmentit ja H/K hifit tapansa mukaan hyvät.
        Positiivinen kokemus. Ehkä akusto saisi olla suurempi kuin 530e:ssä niin saisi eroa siitäkin.
        Toi on kyllä odotettu voimalinja vitoseen yhdistettynä LCIn hienompaan ulkonäköön. Varteenotettava vaihtoehto, jos tosta motorsportista tulee siirryttyä ekoiluun joskus

        Edit. Softattuna varmaan melko liukas peli hybridiksi, b58 kuitenkin tunnetusti hyvin potentiaalia
        BMW F82 M4 -16
        BMW F20 116d M-sport -14
        Aprilia Dorsoduro 900 -20
        Sea-Doo RXP300RS -16

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6770
          • PK-seutu

          Originally posted by BFI18 View Post
          Tuli käytyä testaamassa uusi 545e. Mukava laite, 6-mukinen B58 kone ja neliveto tekee tuolle hybridille hyvää, verrattuna 530e. Mukavasti potkua (394 hp/600 Nm) ja moottorista lähtee sopivasti ääntäkin, vaikka varmaan osittain toki onkin keinotekoista.
          Koeajoauto oli melko hyvillä varusteilla, 19 kitkoilla meni kyllä melko äänettömästi.
          Hienot on uudet infotainmentit ja H/K hifit tapansa mukaan hyvät.
          Positiivinen kokemus. Ehkä akusto saisi olla suurempi kuin 530e:ssä niin saisi eroa siitäkin.
          Akun kapasiteettihan on kasvanut kyllä hieman vitos hybridissä. Hienoa toki olisi, että sinne olisi mahtunut X5 45e:n akku. Ehkä vielä joskus
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by pyroz View Post
            Akun kapasiteettihan on kasvanut kyllä hieman vitos hybridissä. Hienoa toki olisi, että sinne olisi mahtunut X5 45e:n akku. Ehkä vielä joskus
            ? Onko tässä siis joku muu kuin 12?
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • Juh4
              Moderator
              • Oct 2004
              • 5452
              • Seinäjoki

              Originally posted by jokes911 View Post
              ? Onko tässä siis joku muu kuin 12?
              Ei, mutta Pyroz varmaan tarkoitti että akunkoko on kasvanut siitä mitä se joskus 530e:ssä oli.
              -Official member of BTCF-Sauna team-

              Comment

              • yason
                Bimmer Rookie
                • Feb 2016
                • 181
                • Helsinki

                Originally posted by VilleP View Post
                Varmaa sitä viestivät että menee koko hybridin idea hukkaan. Näillähän pitäisi saada co2 päästöjä alaspäin. Mutta työsuhdeautoilijoilla suunta on päin vastainen.

                Työsuhdeautoilu etenkin vapaalla autoedulla on lähtökohtaisesti kaikkea päästöjenvähentämistä vastaan.


                Jos haluaa vähentää päästöjä, ei kannata tehdä verotuksellista mekanismia, joka lisää päästöjä. Jos työntekijälle annetaan auto alle käytännössä kuukausimaksulla, käy samoin kuin kiinteähintaisten mobiililiittymien datan määrälle, eli käytön määrää eivät enää rajoita juoksevat kulut, kuten polttoaine.



                Jos oikeasti haluttaisiin, että myös työsuhdeautoilijat miettivät, miten pääsee vähimmällä, noita vähäpäästöisten veroetuuksia annettaisiin vain käyttöetuautoille ja vapaan autoedun verotusarvoja vastaavasti nostettaisiin. Mutta aika monta muutakin asiaa on, joissa päästöjä voitaisiin helposti vero-ohjauksella vähentää, mutta se ei vaan ole poliittisesti kiinnostavaa.


                Siitä voi vaan päätellä, että päästöjen vähentäminen kiinnostaa keskimäärin poliitikkoja tasan yhtä vähän kuin kansalaisiakin, mutta näennäisellä päästöjen hillitsemiskampanjoinnilla saadaan vihertävät puolueet pysymään tyytyväisempinä.

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Akun kapasiteettihan on kasvanut kyllä hieman vitos hybridissä. Hienoa toki olisi, että sinne olisi mahtunut X5 45e:n akku. Ehkä vielä joskus
                  Joo, tämä oli tiedossa toki, tämä akun kapasiteetin nosto tapahtui jo 2019. Akkujen koko voisi edes olla vähän isompi kuin 30e mallissa, sitä tarkoitin. Melko pieni range näissä on talvella, ennnen koeajoa täyteen ladattu akku näytti 32 km. Koeajon aikana ajettiin pelkällä sähköllä max 1 km
                  Last edited by BFI18; 08-01-2021, 12:54.
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • Ale-ksi
                    BTCF Member
                    • Dec 2011
                    • 275
                    • Finland

                    Originally posted by BFI18 View Post
                    Tuli käytyä testaamassa uusi 545e. Mukava laite, 6-mukinen B58 kone ja neliveto tekee tuolle hybridille hyvää, verrattuna 530e. Mukavasti potkua (394 hp/600 Nm) ja moottorista lähtee sopivasti ääntäkin, vaikka varmaan osittain toki onkin keinotekoista.
                    Koeajoauto oli melko hyvillä varusteilla, 19 kitkoilla meni kyllä melko äänettömästi.
                    Hienot on uudet infotainmentit ja H/K hifit tapansa mukaan hyvät.
                    Positiivinen kokemus. Ehkä akusto saisi olla suurempi kuin 530e:ssä niin saisi eroa siitäkin.
                    Kävin tämän samaisen auton ajamassa Raision Autokeskuksella parisen viikkoa sitten. Samat fiilikset kuin teikäläisellä, harmitti hypätä oman pre-fl-530e rattiin tuon jälkeen.
                    Ainoa merkittävä puute on, ettei tätä olla ainakaan tämän hetken tietojen valossa tekemässä lainkaan farmarikoriin.

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6770
                      • PK-seutu

                      Originally posted by BFI18 View Post
                      Joo, tämä oli tiedossa toki, tämä akun kapasiteetin nosto tapahtui jo 2019. Akkujen koko voisi edes olla vähän isompi kuin 30e mallissa, sitä tarkoitin. Melko pieni range näissä on talvella, ennnen koeajoa täyteen ladattu akku näytti 32 km. Koeajon aikana ajettiin pelkällä sähköllä max 1 km
                      Toki. Plugarien voimalinjat ovat erinomaisia noin muuten. sähkörange on se juttu mitä niissä kaipaa. Esim. itselle maistuisi F30 330e milloin tahansa uudelleen tupla akkukapalla ja rangella
                      S65, S85, H1, N63TU, IB1

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Toki. Plugarien voimalinjat ovat erinomaisia noin muuten. sähkörange on se juttu mitä niissä kaipaa. Esim. itselle maistuisi F30 330e milloin tahansa uudelleen tupla akkukapalla ja rangella
                        Tämä on hyvä kommentti joka kertoo paljon plugareista. Kun on tuohon sähköön tottunut niin alkaa sen lyhyt akun range ärsyttää. Ja samalla sähköauto alkaakin tuntua siltä seuraavalta autolta.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6770
                          • PK-seutu

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Tämä on hyvä kommentti joka kertoo paljon plugareista. Kun on tuohon sähköön tottunut niin alkaa sen lyhyt akun range ärsyttää. Ja samalla sähköauto alkaakin tuntua siltä seuraavalta autolta.
                          Tavallaan kyllä. Valitettavasti pelkän akun varaan en halua heittäytyä vaikka olisi mikä range. Niinkuin signaturestakin näkee niin tässä onkin siirrytty täysin sähköiseen voimalinjaan. Valitettavasti i3 on ainut auto, joka tarjoaa REX toiminnallisuuden ja sekin on jätetty pois uusimmasta 120Ah akullisesta mallista. Kun katsotaan tahtia jolla sähköistettyjä autoja rekisteröidään Suomeen, niin ennuste on aika ikävä. Nyt jo latureilla ruuhkaa ja vielä useammin ne eivät toimi, eikä edes aloiteta keskustelua sähkön hinnoittelusta tien päällä... Joutuu siis 94Ah i3:lla ajamaan auringonlaskuun kun ei ole vaihtoehtoja. Muut jonottaa rikkinäisille latureille, jotka toimiessaan laskuttaa sähköstä enemmän kuin maksaa ajaa bensalla. i3 REX -kuski voi hymyillä leveästi ja painaa kaasu pohjassa ohi, tankkaa REX:iin lisää bensaa kun tarve on ja pääsee perille kun muut pelaavat taskubiljardia siellä superhyperlaturin jonossa.
                          S65, S85, H1, N63TU, IB1

                          Comment

                          • Susiraja
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2004
                            • 361
                            • Helsinki

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Tavallaan kyllä. Valitettavasti pelkän akun varaan en halua heittäytyä vaikka olisi mikä range. Niinkuin signaturestakin näkee niin tässä onkin siirrytty täysin sähköiseen voimalinjaan. Valitettavasti i3 on ainut auto, joka tarjoaa REX toiminnallisuuden ja sekin on jätetty pois uusimmasta 120Ah akullisesta mallista. Kun katsotaan tahtia jolla sähköistettyjä autoja rekisteröidään Suomeen, niin ennuste on aika ikävä. Nyt jo latureilla ruuhkaa ja vielä useammin ne eivät toimi, eikä edes aloiteta keskustelua sähkön hinnoittelusta tien päällä... Joutuu siis 94Ah i3:lla ajamaan auringonlaskuun kun ei ole vaihtoehtoja. Muut jonottaa rikkinäisille latureille, jotka toimiessaan laskuttaa sähköstä enemmän kuin maksaa ajaa bensalla. i3 REX -kuski voi hymyillä leveästi ja painaa kaasu pohjassa ohi, tankkaa REX:iin lisää bensaa kun tarve on ja pääsee perille kun muut pelaavat taskubiljardia siellä superhyperlaturin jonossa.
                            Muutaman päivän kun nyt on ajellut plugarilla täyssähkön jälkeen, niin hirveältä tuntuu mitä vauhtia akku katoaa. Toisaalta jos öisin lataa, niin päivän ajelut kyllä akulla pääsee joten sikäli plugari ajaa ihan täysin asiansa. Silleenäs sen autoa vaihatessa laskelmoinkin. Sitä en vaan ymmärrä miten moni latailee plugareita kauppakeskuksissa jne. Hidas lataus yhdistettynä kalliiseen hintaan ei toimi omaan logiikkaan ollenkaan. Jos noita plugareita ei latailtaisi noin paljoa noissa yleisissä pisteissä, niin olisi todella hyvin tilaa täyssähköautoille. Tosin kertaakaan ei täyssähköllä jäänyt siitä kiinni ettei latauspaikkaa olisi ollut vapaana. Logiikka vaan ei itselle auennut, että mitä järkeä maksaa latauksesta kallista minuuttihintaa. Se on sitten eri asia, jos veloitus on kilowattiperusteinen. Sittenhän plugarin voi muiden riemuksi jättää pariksi tuntia tukkimaan latausruudun.
                            www.finnishcodriver.blogspot.fi

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Originally posted by Susiraja View Post
                              Muutaman päivän kun nyt on ajellut plugarilla täyssähkön jälkeen, niin hirveältä tuntuu mitä vauhtia akku katoaa. Toisaalta jos öisin lataa, niin päivän ajelut kyllä akulla pääsee joten sikäli plugari ajaa ihan täysin asiansa. Silleenäs sen autoa vaihatessa laskelmoinkin. Sitä en vaan ymmärrä miten moni latailee plugareita kauppakeskuksissa jne. Hidas lataus yhdistettynä kalliiseen hintaan ei toimi omaan logiikkaan ollenkaan. Jos noita plugareita ei latailtaisi noin paljoa noissa yleisissä pisteissä, niin olisi todella hyvin tilaa täyssähköautoille. Tosin kertaakaan ei täyssähköllä jäänyt siitä kiinni ettei latauspaikkaa olisi ollut vapaana. Logiikka vaan ei itselle auennut, että mitä järkeä maksaa latauksesta kallista minuuttihintaa. Se on sitten eri asia, jos veloitus on kilowattiperusteinen. Sittenhän plugarin voi muiden riemuksi jättää pariksi tuntia tukkimaan latausruudun.
                              Mun mielestä plugareiden hidaslatausta varten ei yhtään laturia tulisi rakentaa. Jos akku on tyhjä niin autohan varaa laturin tunneiksi ja rangea saadaan silti naurettava määrä. Laturit pitäisi olla kaikki ainakin 100kW tasoisia ja vain sähköautoille. Hinnoittelu kWh perusteisesti ja latauksen loputtua huomattava 'parkkimaksu' ettei sinne jäädä turhaa paikkaa viemään. Jatkossa ehkä jopa niin että lataus lopetetaan automaattisesti kun 80% akusta täynnä koska se loppu kestää kauan.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6770
                                • PK-seutu

                                Originally posted by jokes911 View Post
                                Mun mielestä plugareiden hidaslatausta varten ei yhtään laturia tulisi rakentaa. Jos akku on tyhjä niin autohan varaa laturin tunneiksi ja rangea saadaan silti naurettava määrä. Laturit pitäisi olla kaikki ainakin 100kW tasoisia ja vain sähköautoille. Hinnoittelu kWh perusteisesti ja latauksen loputtua huomattava 'parkkimaksu' ettei sinne jäädä turhaa paikkaa viemään. Jatkossa ehkä jopa niin että lataus lopetetaan automaattisesti kun 80% akusta täynnä koska se loppu kestää kauan.
                                Ei nuo ole toisiansa poissulkevia asioita. Plugarille riittävän latauspisteen rakentaa tuhannella eurolla, kun pikalaturit maksavat kymmeniä tuhansia euroja. Molempia olisi hyvä tehdä. Ja Huom. Vaikka BMW:n plugareissa on jostain syystä naurettavat 3,7kw laturit, niin ehkä tulevissa malleissa on jo kunnon latureita. Muilla merkeillä on jo nyt. 22kw Type2 lataus plugarille olisi jo huiman hyvä, eikä sellaisen latausaseman tekeminen maksa kuin pähkinöitä.

                                kWh hinnoittelu ja perään parkkimaksu kun akku täynnä on sinänsä kannatettava ja looginen asia. Mutta tuo 80% ei pidä paikkaansa. Ei kaikkien autojen lataus hyydy tuossa kohtaa. Eiköhän siihen saisi jonkun älykkään toiminnon "kun latausteho laskee alle 50% ko. latauksen aikaisesta maksimista, aloita minuuttihinnoittelu" tms.
                                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎