Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri hybridiautokeskustelu osa I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eemeli
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1605
    • pk-seutu

    Asiallista pohdintaa. Ei kai piuhat maksa paljoa, yksi laturi per 5 paikkaa ja lataa tulojärjestyksessä, kun edellinen täynnä, lykkää seuraavaan täydellä teholla jne.

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      Originally posted by pyroz View Post
      kWh hinnoittelu ja perään parkkimaksu kun akku täynnä on sinänsä kannatettava ja looginen asia. Mutta tuo 80% ei pidä paikkaansa. Ei kaikkien autojen lataus hyydy tuossa kohtaa. Eiköhän siihen saisi jonkun älykkään toiminnon "kun latausteho laskee alle 50% ko. latauksen aikaisesta maksimista, aloita minuuttihinnoittelu" tms.
      Tuo 80% oli vähän suuntaa antava numero mutta ymmärsit mitä hain takaa. Ei se plugarin laturi maksa maltaita kun paikalle tuodaan jo ranteen paksuudelta sähköä mutta autojen vaatima tila alkaa nopeasti muodostua ongelmaksi.

      Varsinkin pks seudulla kun maan hinta on kuntien kaavoitusmonopolin ja ryöstölunastuksen kautta nostettu pilviin. Jos miettii kuinka pieniä ne bensikset yleensä on jos siinä ei ole mitään ABC-keskusta ja autot tankkaa parissa minuutissa niin homma on aika eri jos siinä ollaankin kymmeniä minuutteja tai tunteja.

      Onko jollakulla tietoa kuinka paljon noissa lataus-standardeissa oikein on älyä? Tuntuu että ei juuri muuta tunnista kuin että kaapeli on kiinni....ja silti saadaan tehtyä latureita joidenka kanssa on vaikka mitä ongelmia....
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Originally posted by Eemeli View Post
        Asiallista pohdintaa. Ei kai piuhat maksa paljoa, yksi laturi per 5 paikkaa ja lataa tulojärjestyksessä, kun edellinen täynnä, lykkää seuraavaan täydellä teholla jne.
        Niin, ja jos sinä olet se viides ja jokainen aikaisemmin tullut ottaa sen 30min tai enemmän Veikkaan että alkaa jo ajatus ahdistaa. :think
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6770
          • PK-seutu

          Originally posted by jokes911 View Post
          Ei se plugarin laturi maksa maltaita kun paikalle tuodaan jo ranteen paksuudelta sähköä mutta autojen vaatima tila alkaa nopeasti muodostua ongelmaksi.

          Varsinkin pks seudulla kun maan hinta on kuntien kaavoitusmonopolin ja ryöstölunastuksen kautta nostettu pilviin. Jos miettii kuinka pieniä ne bensikset yleensä on jos siinä ei ole mitään ABC-keskusta ja autot tankkaa parissa minuutissa niin homma on aika eri jos siinä ollaankin kymmeniä minuutteja tai tunteja.
          Ei niitä PK-seudun kehäteiden varsilla tarvitakaan joka paikassa. Stadilainen plugarikuski kun lähtee tien päälle pöndelle niin kyllä niillä muutamalla stopilla se akku on hyvä ladata. Eiköhän teiden varsien isoissa keskittymissä ole tilaa yllin kyllin.
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • Eemeli
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 1605
            • pk-seutu

            Originally posted by jokes911 View Post
            Niin, ja jos sinä olet se viides ja jokainen aikaisemmin tullut ottaa sen 30min tai enemmän Veikkaan että alkaa jo ajatus ahdistaa. :think
            Aina voi toki löytää ratkaisuihin ongelmia, tai toisin päin. Konseptiahan on helppo muokata monella tavalla (max pysäköinti, max lataus/auto), ja jokainen sitten pysäköi sinne jos pitää sitä hyvänä ratkaisuna, samoin kuin jokainen ostaa plugarin tai sähkärin, jos kokee sen itselleen sopivaksi.

            Pointtina lienee se, että toistaiseksi aika basic ratkaisuja, joita pyöriteltiin jo 10 vuotta sitten. Joskus tarjonta luo kysyntää, kun tuetaan ja pakotetaan, useimmiten toisin päin kun siihen löytyy taloudelliset insentiivit.

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by Eemeli View Post
              Aina voi toki löytää ratkaisuihin ongelmia, tai toisin päin. Konseptiahan on helppo muokata monella tavalla (max pysäköinti, max lataus/auto), ja jokainen sitten pysäköi sinne jos pitää sitä hyvänä ratkaisuna, samoin kuin jokainen ostaa plugarin tai sähkärin, jos kokee sen itselleen sopivaksi.

              Pointtina lienee se, että toistaiseksi aika basic ratkaisuja, joita pyöriteltiin jo 10 vuotta sitten. Joskus tarjonta luo kysyntää, kun tuetaan ja pakotetaan, useimmiten toisin päin kun siihen löytyy taloudelliset insentiivit.
              Tämä on enemmän autonvalmistajien kuin latausinfran kehittäjien varassa koska se laturi on autossa. Mun veikkaus on, ettei plugareihin tule nopeita latureita ja sitä kautta saatu hyöty vs. aika ei ole plugareita suosiva.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6770
                • PK-seutu

                Originally posted by jokes911 View Post
                Tämä on enemmän autonvalmistajien kuin latausinfran kehittäjien varassa koska se laturi on autossa. Mun veikkaus on, ettei plugareihin tule nopeita latureita ja sitä kautta saatu hyöty vs. aika ei ole plugareita suosiva.
                Esim. Mersun plugareihin saa jo käsittääkseni 50kW latureita nyt. Mihin perustuu veikkaus, ettei muihin tulisi parempia latureita?

                Vaikka sähköautobuumi on kovaa ja markkinaosuudet kasvaa, niin välillä voi katsoa maailmaa vähän eri kulmasta. Ollaan vielä aika kaukana siitä, että edes kaikki myytävät autot liikkuvat sähköllä, saati sitten Suomen teillä liikkuvat (12v vanhoja keskimäärin). Harvase päivä näkee tätä sinullakin havaittua "Kaikki muu paitsi suurteholatausta käyttävät täyssähköt on paskaa!" sähköautosyndroomaa. Sieltä omasta kuplasta kannattaa katsoa uloskin välillä. Oletettavasti plugareita on jatkossa tien päällä paljon nykyistä enemmän, joten niiden sivuuttaminen on kuin housuihin kusemista.
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Esim. Mersun plugareihin saa jo käsittääkseni 50kW latureita nyt. Mihin perustuu veikkaus, ettei muihin tulisi parempia latureita?
                  On niissä töpseli, mutta ei se juuri ota vastaan. Noissahan on rajoitteena lataustehon suhde akun kokoon, joka on aikalailla vakio. Tuplasti isompaa akkua voi siis ladata tuplasti nopeammin, rajat taitaa olla siellä 2-3C välissä latausteholle mitä järkevästi voi tuupata rikkomatta akkua. Nämäkin vain sopivan lämpöisellä ja sopivan tyhjällä akulla. Jos ei ole aktiivista jäähdytystä ja lämmitystä, nuo jäävät hyvin usein toteutumatta.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6770
                    • PK-seutu

                    Originally posted by Cell View Post
                    On niissä töpseli, mutta ei se juuri ota vastaan. Noissahan on rajoitteena lataustehon suhde akun kokoon, joka on aikalailla vakio. Tuplasti isompaa akkua voi siis ladata tuplasti nopeammin, rajat taitaa olla siellä 2-3C välissä latausteholle mitä järkevästi voi tuupata rikkomatta akkua. Nämäkin vain sopivan lämpöisellä ja sopivan tyhjällä akulla. Jos ei ole aktiivista jäähdytystä ja lämmitystä, nuo jäävät hyvin usein toteutumatta.
                    Ok. Hyvää tietoa. Mutta lienee kuitenkin jotain muuta kuin 3,7kW tehot mitä monissa edelleen?
                    S65, S85, H1, N63TU, IB1

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Esim. Mersun plugareihin saa jo käsittääkseni 50kW latureita nyt. Mihin perustuu veikkaus, ettei muihin tulisi parempia latureita?
                      .
                      Tämä on puhdas veikkaus. Perustuu siihen että sitten voi tarvita jäähdytyksen akulle ja muitakin muutoksia ja tulee kalliiksi. Audin 7.2kWh laturi ei vielä ratkaise tuota aika-ongelmaa kun se pitäs saada jonnekin alle 10min. Nopea lataus vielä syö akkua ja plugareiden pienillä akuilla tulee lataussyklejä monta joten riski takuukustannuksille kasvaa.

                      Mutta kaikki tämä siis arvausta joka on täällä nyt nähtävillä eikä ruskeassa kirjekuoressa. Toivon olevani väärässä ja hyvä että Mersu on muutenkin lähtenyt omille urilleen plugareiden akun koon kanssa eikä vaan kikkailemaan se auto alle 50g CO rajan.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Harvase päivä näkee tätä sinullakin havaittua "Kaikki muu paitsi suurteholatausta käyttävät täyssähköt on paskaa!" sähköautosyndroomaa. Sieltä omasta kuplasta kannattaa katsoa uloskin välillä. Oletettavasti plugareita on jatkossa tien päällä paljon nykyistä enemmän, joten niiden sivuuttaminen on kuin housuihin kusemista.
                        Ei mulla ole syndroomaa. Just mietin et pitäskö olla niin hullu et ostais vanhan M3:n. Ja mun mielestä sähköauto tai plugari ei ole toimiva ratkaisu jos ei voi kotona ladata.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15274
                          • Ajamisen Iloa

                          Originally posted by jokes911 View Post
                          Niin, ja jos sinä olet se viides ja jokainen aikaisemmin tullut ottaa sen 30min tai enemmän Veikkaan että alkaa jo ajatus ahdistaa. :think
                          Tässä taas nähdään tämä kun koko sähköauto idea todettiin jo 1800-1900-luvun taitteessa kelvottomaksi, ja sitten keinotekoisella viherpesulla nostetaan polttomoottoria huomattavasti huonompia ratkaisuja väkisin käyttöön.

                          Kahdessa ja puolessa tunnissa yhdellä tankilla tankkaa helposti 200-250 autoilijaa jokainen autoihinsa 400-1500km rangea lisää. Tässä tämä energiasisällön tuhatkertainen ero tulee jo näkyviin mikä on palamisreaktion ja akun välillä.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎