Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri hybridiautokeskustelu osa I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by Hezman View Post
    Hybridillä on hyvin oleellista, että akuston kapasiteetti riittää perus työmatka-ajon, jos ajatellaan hybridin kokonaisvaltaista hyötyä. Jos kapasiteetti jää pahimmoilleen vajaaksi niin polttoaineen suhteellinen kulutus on melko korkea kilometreihin nähden. Eikä tee kovin hyvää polttiksellekkaan ajella aina kylmänä pikku pätkä. Saati todelliset päästöt, jos joku niitä oikeasti miettii
    Tää on hyvä pointti. Ne parit kilsat ensinnäkin ottaa päähän ja sitten kulutus on kovaa kun kylmällä koneella painaa ne pari kilsaa. Ei tee hyvää koneellekaan kun siitä sitten sammuttaa parkkiin.

    Varsinkin näiden ensimmäisten hybridien kanssa akku on aika pieni ja tuo llä oleva konkretisoituu helposti. Mutta kuten sanottu se oma päivittäinen ajoprofiili määrittää paljon mikä on järkevä auto itselle. Minulle riittäis 20km pidempi tuon nykyisen 20-35km päälle niin kone ei kävis kuin pari kertaa kuussa.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      Originally posted by jokes911 View Post
      Tää on hyvä pointti. Ne parit kilsat ensinnäkin ottaa päähän ja sitten kulutus on kovaa kun kylmällä koneella painaa ne pari kilsaa. Ei tee hyvää koneellekaan kun siitä sitten sammuttaa parkkiin.

      Varsinkin näiden ensimmäisten hybridien kanssa akku on aika pieni ja tuo llä oleva konkretisoituu helposti. Mutta kuten sanottu se oma päivittäinen ajoprofiili määrittää paljon mikä on järkevä auto itselle. Minulle riittäis 20km pidempi tuon nykyisen 20-35km päälle niin kone ei kävis kuin pari kertaa kuussa.
      Joo tää prkl talvi vei 1/4 ainakin rangesta. vituttaa. Töihin ja kotii pääsee yhellä latauksella, mut ei riitä range enää jos poikkeaa kauppaan edes. tänään vikalla kilsalla hörähti bensakonetulille. mutta en mä usko että se moottorille tee yhtää pahempaa ku normaali käynnistys. jos ei olisi sähköä joka päivä se kone joutuisi itsensä lämmittämään. se että sammuttaa sen sitten heti niin tuntuu vaa pahalta, mutta tuskin se sammutus moottoria kuluttaa. Kokonaisuudessa kylmäkäynnistysten määrä on itellä tippunut 1/3 osaan mitä bensakoneisella kun ajoin.

      Tällä nykyisellä ajotyylillä mä oon miettinyt jopa enemmän että mitenköhän kun kilsat jakaantuu 80% sähkömoottorille niin eniten se on kovilla. teoreettinen ajatus 100tkm kun olisi mittarissa niin 80tkm sähkömoottorilla ja 20tkm bensakoneella. bensakone sisäänajettu, mutta millanenhan elinkaari tolla sähkömoottorilla on? Sit se on aika pieni ja mennään joka risteyksestä kaikki mitä se antaa mallilla eli kai sekin vähän vaikuttaa.

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Originally posted by duckland View Post

        Tällä nykyisellä ajotyylillä mä oon miettinyt jopa enemmän että mitenköhän kun kilsat jakaantuu 80% sähkömoottorille niin eniten se on kovilla. teoreettinen ajatus 100tkm kun olisi mittarissa niin 80tkm sähkömoottorilla ja 20tkm bensakoneella. bensakone sisäänajettu, mutta millanenhan elinkaari tolla sähkömoottorilla on? Sit se on aika pieni ja mennään joka risteyksestä kaikki mitä se antaa mallilla eli kai sekin vähän vaikuttaa.
        Siellä ei ole kuluvaa kuin laakerit joten ei tarvi olla huolissaan.
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3450
          • Janakkala

          Originally posted by duckland View Post
          Joo tää prkl talvi vei 1/4 ainakin rangesta. vituttaa. Töihin ja kotii pääsee yhellä latauksella, mut ei riitä range enää jos poikkeaa kauppaan edes. tänään vikalla kilsalla hörähti bensakonetulille. mutta en mä usko että se moottorille tee yhtää pahempaa ku normaali käynnistys. jos ei olisi sähköä joka päivä se kone joutuisi itsensä lämmittämään. se että sammuttaa sen sitten heti niin tuntuu vaa pahalta, mutta tuskin se sammutus moottoria kuluttaa. Kokonaisuudessa kylmäkäynnistysten määrä on itellä tippunut 1/3 osaan mitä bensakoneisella kun ajoin.

          Tällä nykyisellä ajotyylillä mä oon miettinyt jopa enemmän että mitenköhän kun kilsat jakaantuu 80% sähkömoottorille niin eniten se on kovilla. teoreettinen ajatus 100tkm kun olisi mittarissa niin 80tkm sähkömoottorilla ja 20tkm bensakoneella. bensakone sisäänajettu, mutta millanenhan elinkaari tolla sähkömoottorilla on? Sit se on aika pieni ja mennään joka risteyksestä kaikki mitä se antaa mallilla eli kai sekin vähän vaikuttaa.
          Syytä on enempi olla huolissaan polttomoottorin yläkerran kestosta. Oletan, että tulevaisuudessa nämä tulevat olemaan todellisia aikapommeja polttomoottoreiden osalta. Porukka uskoo tosissaan, että samoilla öljyillä voi huoletta ajaa +-30tkm / 2 vuotta kun valmistaja on näin suunnitellut. Pitää muistaa, että valmistaja ei olekkaan suunnitellut, että näillä pitäisi ajaa kymmeniä vuosia ja monia satoja tuhansia.
          Pitkien öljynvaihtovälien lisäksi ihmismieli on sellainen, että sähköllä ajamista pyritään maksimoimaan. Sähköajon toimintasäde on kuitenkin melko alhainen ja polttomoottori pörähtelee useasti käyntiin muutamaksi kilometriksi. Kaikki eivät välttämättä koskaan aja pidempiä matkoja polttomoottorilla jotta se lämpenisi kunnolla käyntilämpötilaan ja haihduttaisi kosteuden moottorin sisältä ulos. Tätä kosteutta kun muhii riittävän pitkään sylinterikannessa öljynseassa niin se jää metallipinnoille syövyttäen ja ruostuttaen venttiilikoneistoa. Tästä sitten seuraa erialisia käyntihäiriöitä ja useiden tuhansien arvoisia remontteja.
          Eli vaihtakaa öljyjä useammin ja ajakaa säännöllisesti bensiinimoottorilla riittävästi niin kyseistä ongelmaa pystyy hyvin välttelemään.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 2000
            • Tampere/kainuu

            Ruostuneita nokka-akseleita nähdään jo nyt PHEV polttomoottoreissa.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • Banned
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2014
              • 519
              • Sisä-Savo

              Originally posted by Spetke View Post
              Porukka uskoo tosissaan, että samoilla öljyillä voi huoletta ajaa +-30tkm / 2 vuotta kun valmistaja on näin suunnitellut ....
              Eli vaihtakaa öljyjä useammin ja ajakaa säännöllisesti bensiinimoottorilla riittävästi niin kyseistä ongelmaa pystyy hyvin välttelemään.
              Volkkarilla on 15 tkm/vuosi öljynvaihtoväli. Ihan normaali öljyillä, eikä ole mitään longlife liruja.
              KTM 990 Adventure
              Passat GTE

              Comment

              • Zeni
                BTCF Member
                • Jul 2020
                • 332
                • Savo

                Originally posted by zakspeed View Post
                Ruostuneita nokka-akseleita nähdään jo nyt PHEV polttomoottoreissa.

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5175
                  • Kuopio

                  ei mitään...
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 818
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by Banned View Post
                    Volkkarilla on 15 tkm/vuosi öljynvaihtoväli. Ihan normaali öljyillä, eikä ole mitään longlife liruja.
                    Nyt alkaa olla 45e:llä lähes vuosi takana, 16tkm rullattu, kompuutteri kertoo huoltoon olevan vielä 16tkm. Matkasta on kuljettu sähöllä vajaat 9tkm. Ajattelin vaihtaa öljyt, vaikka öljyillä ajettu vain 7tkm, vai onko turhaa hätäilyä :think Olisi tarkoitus tällä ajella kuitenkin pidempi aika (>5 vuotta).

                    Vähintään kerran kuussa tulee 200-500km päivämatkoja, joten polttis saa kyllä käydä hyvin lämpimäksi. Käytännössä tuo 7tkm on siis pidempää matkaa. Nurkka-ajossa on vaan hyvä ettei mosa käynnisty, ei kuitenkaan ehtisi lämmetä täysin
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Toyota are set to reveal an electric car powered by solid state batteries in 2021, promising lower cost, greater range and quicker charging for EVs.

                      Toyota are set to reveal an electric car powered by solid state batteries in 2021, promising lower cost, greater range and quicker charging for EVs.


                      BMW is partnering with US EV battery maker Solid Power to develop the next generation of solid state batteries for electric cars.

                      BMW is partnering with US EV battery maker Solid Power to develop the next generation of solid state batteries for electric cars.

                      Solid State batteries have been touted as the major breakthrough needed in battery technology to make electric cars mainstream, and they look to be close to being commercially viable.

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15276
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by duckland View Post
                        Joo tää prkl talvi vei 1/4 ainakin rangesta. vituttaa. Töihin ja kotii pääsee yhellä latauksella, mut ei riitä range enää jos poikkeaa kauppaan edes. tänään vikalla kilsalla hörähti bensakonetulille. mutta en mä usko että se moottorille tee yhtää pahempaa ku normaali käynnistys. jos ei olisi sähköä joka päivä se kone joutuisi itsensä lämmittämään. se että sammuttaa sen sitten heti niin tuntuu vaa pahalta, mutta tuskin se sammutus moottoria kuluttaa. Kokonaisuudessa kylmäkäynnistysten määrä on itellä tippunut 1/3 osaan mitä bensakoneisella kun ajoin.

                        Tällä nykyisellä ajotyylillä mä oon miettinyt jopa enemmän että mitenköhän kun kilsat jakaantuu 80% sähkömoottorille niin eniten se on kovilla. teoreettinen ajatus 100tkm kun olisi mittarissa niin 80tkm sähkömoottorilla ja 20tkm bensakoneella. bensakone sisäänajettu, mutta millanenhan elinkaari tolla sähkömoottorilla on? Sit se on aika pieni ja mennään joka risteyksestä kaikki mitä se antaa mallilla eli kai sekin vähän vaikuttaa.
                        Tuo itselle uskottelun määrä tässä postissa on kyllä aika valtava. Mitäs jos vaan ottais faktat faktoina. Onko se todella niin kamalaa ajella sillä polttiksella vaikka kerran viikkoon semmonen 50km pätkä?
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • Eemeli
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 1605
                          • pk-seutu

                          Originally posted by tiko4tiko View Post
                          Nyt alkaa olla 45e:llä lähes vuosi takana, 16tkm rullattu, kompuutteri kertoo huoltoon olevan vielä 16tkm. Matkasta on kuljettu sähöllä vajaat 9tkm. Ajattelin vaihtaa öljyt, vaikka öljyillä ajettu vain 7tkm, vai onko turhaa hätäilyä :think Olisi tarkoitus tällä ajella kuitenkin pidempi aika (>5 vuotta).

                          Vähintään kerran kuussa tulee 200-500km päivämatkoja, joten polttis saa kyllä käydä hyvin lämpimäksi. Käytännössä tuo 7tkm on siis pidempää matkaa. Nurkka-ajossa on vaan hyvä ettei mosa käynnisty, ei kuitenkaan ehtisi lämmetä täysin
                          Oma saapuu vasta keväällä, mitäs sanoo kompuutteri kokonaiskulutukseksi? Aika samat vuosikilsat meillä, mutta lyhyttä ajoa lähes kaikki. Jotenkin se vaimo saa rullattua oman kunnan sisällä helposti 100 km päivän aikana, joten hidas lataus on 45e ainoa tiedostettu miinus, muuten sopii paperilla näihin ajoihin varsin hyvin.

                          Comment

                          • Newbie
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 497
                            • Pargas

                            Meillä perheen molemmat käyttikset ovat hybridejä, suurin motiivi hankinnalle oli rehellinen verosäästö. Se oli kuitenkin varustellussa autossa kymmeniä tuhansia.

                            Omani (MB) on kohta vuoden ikäinen ja sinä aikana kilometrejä on tullut, aplikaatiosta katsottuna, 28 491 km, joista yksinomaan sähköllä ajettu 11461 km. Olen ihan tyytyväinen. Vaimon auton(Volvo) aplikaatio ei tuollasia kerro, mutta näppituntumalla sanoisin, että sillä ajetuista 30 tkm noin 10 tkm olisi menty sähköllä. Se lähtee yleensä minusta aina alkuun liikkeelle bensalla ja lisälämmityskin hoidetaan jollain bensalämppärillä, joten se kuluttaa hieman enemmän bensaa jo lähtökohtaisesti ja akkukin taitaa olla pienempi. Tämä on pieni pettymys


                            Seuraavat käyttikset saattavat olla niin, että toinen on hybridi ja toinen täyssähkö. Verokohtelullahan näitä valintoja ohjataan.
                            "When the facts change, I change my mind."

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 818
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by Eemeli View Post
                              Oma saapuu vasta keväällä, mitäs sanoo kompuutteri kokonaiskulutukseksi? Aika samat vuosikilsat meillä, mutta lyhyttä ajoa lähes kaikki. Jotenkin se vaimo saa rullattua oman kunnan sisällä helposti 100 km päivän aikana, joten hidas lataus on 45e ainoa tiedostettu miinus, muuten sopii paperilla näihin ajoihin varsin hyvin.
                              Bensaa on kulunut 5,1 l/100km alusta alkaen mittattuna (exWorks). Kulutuksen osalta huomioitava, että maantieajo on reipasvauhtista. Moottorien osuus (nopeus ~140kmh) on merkittävä (>30%) tuosta maantieajosta, ja lisäksi kärriä (2,5tn) on vedetty ~800km. Eli kun bensakonetta on tarvittu, sille on hommaa ollut muutakin kuin tyhjäkäynti

                              Latauksen hitaus ei ole minua häirinnyt lainkaan. Lataan vain kotona&mökillä matkalaturilla 9A virralla eli hitaammin, mitä auto pystyisi . Akku on sen verran iso, että joka päivä ei ole tarvinnut näihin nurkka-ajoihin edes latailla. Ja akku hetii kyllä latautua yön yli hyvin. Edelliseen (40e) verrattuna johtosulkeiset työpaikalla ja muuallakin ovat jääneet pois. Vaikka latautuisi nopeammin, tuskin johtojen kanssa jaksi heilua sen enempää, kun tarvetta siihen ei ole.

                              Tämän hetken profiililla aito sähköauto olisi (vähän) hankala. Joko pitäisi pysähdellä ylimääräistä kesken maatietaipaleiden lataamaan, etsiä lautauspaikkaa perillä ollessa ja/tai ajella hipi hipi hissukkseen tuolla maantiellä rangea maksimoiden. Nurkissa pyöriessä ajan kaikki ajot sähköllä, joten eroa aitoon sähköpeliin ei ole kuin suorituskyvyssä. Mutta hyvin ehtii muiden mukaan pelkällä sähkölläkin.
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6770
                                • PK-seutu

                                X5 45e akkukoolla olisi kyllä fiksua olla tarjolla vähän nopeampaa latausta. Aika käsittämätön suunnittelun kukkanen tuo max. 3,7kw latausteho tuossa
                                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎