Announcement

Collapse
No announcement yet.

SCR-, EGR-, DPF-off modatut autot tarkempaan syyniin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tämä on samaa potaskaa kuin prätkien katsastus.
    Laajuus on vähän eri, prätkät on marginaaliharrastus kuitenkin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • E39Fin
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2013
      • 1761
      • HKI/Orimattila

      #17
      Itsellä myös ymmärrys viime vuosina näitä egr ja dpf off -virittelyjä kohtaan muuttunut heikommaksi. Avo-autoilu iltapäiväruuhkassa muistutti minkälaiset kaasut vanhoista dieseleistä tulee, en ymmärrä miksi kukaan haluaisi pilata tuoreen autonsa sillä että savuttaa kuin vanha väljäkoneinen zetori. Itsellä aiankin tuntuu, että pitkäaikaisempi diesel-pakokaasuille altistuminen aiheuttaa huimausta ja päänsärkyä. Landella toki nyt ei yksittäisistä mannelaveteista iske mitään ongelmaa. Itse en asiaa niin ympäristön näkökulmasta mieti vaan enemmän kyse saastelaitteissa on nimenomaan dieselin maineen parantajana (kun eivät enää ole yksinomaan savuavia itä-euroopan mannelavetteja) sekä kaupunkien hengitysilman parantajana.

      Omat kokemukset omista egr tai dpf-off autoista on ollut sen verran kyseenalaiset, ettei moisia enää kaipaa. E61 dpf off kuuli kyllä selvästi metallisemmasta pakoäänestä. Näissä toki dpf:t menee usein tukkoon jatkuvien termarivikojen takia ja tässä oli ilmeisesti suht järjellinen softa kun polkaisemallakaan ei ilmaantunut huomattavaa savua. Diesel-volvossa taas oli egr tulpattu ja dpf poistettu niin lopputulos oli se, että auton lämpeäminen oli todella onnetonta 0-kelien pinnassa ja polkaistaessa jätettiin harmaa huntu takanatuleville. Yhden saastelaitteellisen M57Tu2 ja kahden saastelaitteellisen N57 imusarjan avanneena en oikein edes näe egr:n poistossa ideaa kun ei ole karstoittumisongelmasta ollut havaintoakaan, pientä millin parin nokikerrosta en laske sellaiseksi. Jumiavat egr:tkin saa bmw:n piikkiin takaisinkutsuna. Nämä autoyksilöt ajettu 210tkm ja 600tkm väliltä.
      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
      E39 523iA Oxfordgreen

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #18
        Perustelisiko vastustaja miksi olette DPF-EGR-poiston syynäämistä vastaan, mutta bensa-autojen katalysaattori on ihan OK?
        Vai pitäisikö olla jokamiehen oikeus dumpata käytetyt moottoriöljyt lähimpään katuojaan?
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2561
          • .

          #19
          Originally posted by Cell View Post
          Laajuus on vähän eri, prätkät on marginaaliharrastus kuitenkin.
          hmmm...:think Suomessa on kuitenkin rekisterissä jotain lähemmäs 300 000 moottoripyörää. Dieselmoottorisia henkiläautoja vajaa 800 000. Väitän, että näistä ei kuitenkaan kaikista ole deletoitu sitä dpf/egr/scr-järjestelmää pois. Ettei se nyt sentään mikään marginaaliharrastus mootoripyöräily dieselautojen virittelyyn verrattuna ole.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #20
            Originally posted by Cell View Post
            Laajuus on vähän eri, prätkät on marginaaliharrastus kuitenkin.
            Moottoripyöriä on suomessa yli 350 000 kpl. Ei ihan marginaali kuitenkaan.
            Väittäisin että enemmän on mp kuin dbf poistettuja dieseleitä :think

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #21
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Moottoripyöriä on suomessa yli 350 000 kpl. Ei ihan marginaali kuitenkaan.
              Väittäisin että enemmän on mp kuin dbf poistettuja dieseleitä :think
              Entä per ajettu kilometri per rekisteröity MP?
              Puolet rekisterissä ja vuotuinen ajo ~20% D-auton ajomäräästä, karkea veikkaukseni.
              Tästä päästään siihen, että MP:t kuluttavat arviolta 4% siitä polttoainemäärästä mitä D-autot kuluttavat.

              Last edited by alspe; 04-12-2020, 11:46.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                #22
                Huhti-kesäkuussa 2020 oli 189 910 moottoripyörää liikennenkäytössä. Ajomäärät mahtaa kuitenkin olla aika marginaalisia verrattuna dieselautoilla ajettuihin ajoihin.
                Last edited by OVi; 04-12-2020, 12:07.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • Krampus
                  BTCF Member
                  • Nov 2017
                  • 383
                  • Keski-Suomi

                  #23
                  Originally posted by alspe View Post
                  Perustelisiko vastustaja miksi olette DPF-EGR-poiston syynäämistä vastaan, mutta bensa-autojen katalysaattori on ihan OK?
                  Vai pitäisikö olla jokamiehen oikeus dumpata käytetyt moottoriöljyt lähimpään katuojaan?



                  Tuttavan f11 n57 530d imusarja 250tkm ajettuna. Kuvissa olisi minun perustelut EGR:n poistoon.
                  DPF saa minun mielestä olla paikallaan.
                  E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                  F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                  Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #24
                    Originally posted by OVi View Post
                    Huhti-kesäkuussa 2020 oli 189 910 moottoripyörää liikennenkäytössä. Ajomäärät mahtaa kuitenkin olla aika marginaalisia verrattuna dieselautoilla ajettuihin ajoihin.
                    Ajomäärällä ei ole mitään yhteyttä, se että moottoripyöristä ehkä 5% on ns laittomia tai huonokuntoisia ei edellytä kaikkien vuosittaista katsastusta. Eikä 800 000 dieselautoista ehkä 0,5% dbf deletoiduista pitäisi kantaa valtiontasolla huolta, enemmän on liikenteessä vanhoja ”lankkuja” joissa ei ole mitään saastelaitteita.

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2236
                      • Vantaa

                      #25
                      Originally posted by Krampus View Post



                      Tuttavan f11 n57 530d imusarja 250tkm ajettuna. Kuvissa olisi minun perustelut EGR:n poistoon.
                      DPF saa minun mielestä olla paikallaan.
                      Nyt kun puhdistettu niin eikös sillä taas ajele 250tkm ennen seuraavaa kertaa?
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 510
                        • Kouvola

                        #26
                        Originally posted by OVi View Post
                        Huhti-kesäkuussa 2020 oli 189 910 moottoripyörää liikennenkäytössä. Ajomäärät mahtaa kuitenkin olla aika marginaalisia verrattuna dieselautoilla ajettuihin ajoihin.
                        Varmasti vuositasolla ajetut MP kilometrit ovat todella vähäisiä diesel kilsoihin nähden. Itekkin ajan autolla n. 20tkm vuodessa ja kahdella prätkällä n. 2000km. Toki toiset ajaa prätkällä paljon enemmänkin..
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • Krampus
                          BTCF Member
                          • Nov 2017
                          • 383
                          • Keski-Suomi

                          #27
                          Originally posted by VilleP View Post
                          Nyt kun puhdistettu niin eikös sillä taas ajele 250tkm ennen seuraavaa kertaa?
                          Toiset ajaa ja toiset ei. Suurimmalla osalla auton käyttäjistä ei ole mitään tietämystä ja osaamista, että mitä moottorissa tapahtuu. Toimii varmaan hyvin ja taloudellisesti ne toiset 250tkm putsaamattomilla vehkeillä.
                          E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                          F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                          Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #28
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Ajomäärällä ei ole mitään yhteyttä, se että moottoripyöristä ehkä 5% on ns laittomia tai huonokuntoisia ei edellytä kaikkien vuosittaista katsastusta. Eikä 800 000 dieselautoista ehkä 0,5% dbf deletoiduista pitäisi kantaa valtiontasolla huolta, enemmän on liikenteessä vanhoja ”lankkuja” joissa ei ole mitään saastelaitteita.
                            Kyllä se DPF on poistettu paljon suuremmasta osasta kun 0.5%. Tämä ihan sen perusteella mitä noita autoja on tulee vastaan diagnostiikan/koodailujen jne. merkeissä.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • E39Fin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2013
                              • 1761
                              • HKI/Orimattila

                              #29
                              Jos omat ajomatkat on niin lyhyitä, ettei auto ehdi edes täysiin lämpöihin matkalla niin egr:llä varustettua autoa ei ehkä kannata hankkia. Matka-ajossa taas ei ehjä dieselauto karstoitu imusarjasta egr:stä huolimatta juurikaan. Ero näiden ajoprofiilien välillä karstoittumisessa on järkyttävä.
                              Toisaalta egr:n tukkiminen myöskin hidastaa auton lämpenemistä. Egr:kin on niin vanha keksintö jo, että sen poistamisella palataan vastaavalle teknologian tasolle vanhan w124 300D kanssa.

                              Mielenkiintoistahan tämän valvonnan lisääntymisessä olisi se, että kuka lopulta maksaa näiden saastelaitteiden takaisinasentelut. Tälläkin hetkellä varmaan ainakin 1/5 nettiautossa myytävistä 30d moottorisista sekä vag-konsernin isommista tdi:stä aikavälillä 2000-2010 on manipuloitu jonkun saastelaitteen osalta ja näistä poistoista ei tunnu olevan oleellista ilmoittaa autoa myytäessä. Parhaimmillaan voi autoliikkeet päästä lypsylehmäksi, jos ei ala hiljalleen ilmoittamaan asiakkaalle että hei tästä on muuten saastelaitteet poistettu, että tämä ei ole tieliikennekelpoinen.
                              Last edited by E39Fin; 04-12-2020, 13:25.
                              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                              E39 523iA Oxfordgreen

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                #30
                                Originally posted by E39Fin View Post

                                Mielenkiintoistahan tämän valvonnan lisääntymisessä olisi se, että kuka lopulta maksaa näiden saastelaitteiden takaisinasentelut. Tälläkin hetkellä varmaan ainakin 1/5 nettiautossa myytävistä 30d moottorisista sekä vag-konsernin isommista tdi:stä aikavälillä 2000-2010 on manipuloitu jonkun saastelaitteen osalta ja näistä poistoista ei tunnu olevan oleellista ilmoittaa autoa myytäessä. Parhaimmillaan voi autoliikkeet päästä lypsylehmäksi, jos ei ala hiljalleen ilmoittamaan asiakkaalle että hei tästä on muuten saastelaitteet poistettu, että tämä ei ole tieliikennekelpoinen.
                                Eikö DPF olisi ihan mittaustekninen asia? Valmistenumeron perusteella nähdään pitääkö olla DPF ja sitten päästömittaukseen sellainen laite joka mittaa hiukkasetkin.
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎