Announcement

Collapse
No announcement yet.

SCR-, EGR-, DPF-off modatut autot tarkempaan syyniin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    SCR-, EGR-, DPF-off modatut autot tarkempaan syyniin?

    Tuollaisia toimia suunnitteilla, saas nähdä... Eihän tuon toteamiseksi mikään ruudinkeksijä tarvi olla. Jos kaikki on kunnossa niin pakoputki kiiltää sisältä eikä pöntössä ole ylimääräisiä hitsaussaumoja. Eikä auton perä ole nokinen.

    Päästömanipuloitujen ajoneuvojen valvontaa aiotaan tehostaa. Vireillä on nyt hanke, joka saattaa nostaa katsastuskustannuksia ja mahdollistaa ääritilanteessa jopa ajoneuvon purkamisen katsastuksen tai tienvarsitarkastuksen yhteydessä.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • Calypsocoupe
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 2932
    • EFNU

    #2
    Toivottavasti koskee myös ulkomaille rekisteröityä kalustoa.
    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

    Comment

    • jj5
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1345
      • pks

      #3
      Mitenhän meinaavat moottorinohjaimia tutkia. vai meinaavatko.
      Ja millä tavalla purkaa autoja tien päällä tai katsastuksessa. :think

      Kaikki vanhat diisselit ajokieltoon.
      Last edited by jj5; 03-12-2020, 11:15.
      sigpic

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3602
        • Raisio

        #4
        kyl ne varmaan ruotsista ja muualta länsiseuroopasta tulevat tutkii, idästä tulevissa on niin vanhaa dieseltekniikkaa varsinkin rekoissa niin ei ole edes tarvetta tutkia
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Danukos
          Alueaktiivi
          • Feb 2011
          • 1125
          • pks

          #5
          Kyllä nosti taas verenpaineita aamulla kun luin tuon artikkelin. Kaikennäköisillä keinoilla nyt yritetään aivopestä kansaa sähkö/hybridiautojen pariin ja samalla mustamaalataan diisseleitä.

          Noh, onneksi taitaa jäädä suunnittelu asteelle tämä vihreiden puolikova märkä uni! Vaikea uskoa, että painavat tuollaisen uudistuksen läpi vielä ainakaan lähitulevaisuudessa.

          Se on sitten morjens varmaan kolmasosalle liikenteessä oleville diisseleille aina perus virtasen penan 1.6tdi skodasta sinne santander omisteisiin 335d/535d bemareihin...
          E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
          Ex - E34
          ///M5 -90 Alpin Weiss II

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4647
            • Tuusula

            #6
            Asiaahan voi miettiä moneltakin kantilta ja sotkea mukaan muitakin harrasteautoille suht tyypillisiä "harmaan alueen virityksiä", mutta ihan syystä ne saastelaitteet on sinne tehtaalla ruuvattu...

            Henkilökohtaisesti pidän sitä jopa suotavana että auton vuosittaisessa katsastuksessa tarkistettaisiin kaikki asiaankuuluvat laitteet ja niiden toiminta - puutteista reilusti sakottaen - joskin samaan hengenvetoon tiettyjä liennytyksiä olisi hyvä saada esim. moottorinvaihtojen ja alustarakenteiden muokkauksen suhteen.
            ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • Calypsocoupe
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 2932
              • EFNU

              #7
              Originally posted by jj5 View Post
              Mitenhän meinaavat moottorinohjaimia tutkia. vai meinaavatko.
              Ja millä tavalla purkaa autoja tien päällä tai katsastuksessa. :think
              Tuo ei liene olennaista, maksaja kun on jo tiedossa. Vähän kuin katsastuksen iskaritesti, joka näyttää mitä sattuu. Laitat sopivat renkaat alle niin mene ihan millä tahansa iskareilla läpi, ja sitten joku jäykempi alusta näyttää ihan mitä sattuu.

              Jos neljän vuoden ammattikorkeakoulu johtaa siihen että ajellaan työparin kanssa pakettiautolla haalarit päällä ja katsellaan tutkasta kuka ajaa liian kovaa, niin en lähtisi ihan kauheasti paukkuja lyömään tälle poliisi-kortille. Tulee mieleen mopoajat, jostain urheilullisesta ajosuorituksesta pysäyttivät, halusivat katsoa välitykset ajopelistä, mutta eihän se osaaminen siihen riittänyt. Sinänsä sama, kun pesässä oli pyydetyn suurimman vaihdeen sijaan se toiseksi suurin, jolla olisi tullut vakion kokonaisvälitys.

              Vakio N57 puhalsi pari vuotta sitten katsastuksessa luokkaa 0.5 kun 1 oli maksimi, tämä siis pakoputkella jonka sisäpinnalta olisi voinut syödä. Ilmeisesti sitten talvella körötellessä kertynyttä tuhkaa jota optinen mittausjärjestelmä ei osannut erotella savutuksesta. Näitä sitten tien päällä jollain random-osaamisella...

              Originally posted by jj5 View Post
              Kaikki vanhat diisselit ajokieltoon.
              Kannattaa muistaa että koskee uusia bensa-autoja siinä kuin dieseleitäkin. Hiukkaspöntöt niistäkin alkaa löytyä, ei välttämättä vaan tukkeudu ihan yhtä hätäiseen.
              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                DPF puukotuksen huomaa uudemmissa autoissa jo kun pyyhkäisee putken päätä sormella. DPF poistaminen tarkoittaa vähintään pöntön avaamista. Peruspenan hitsausjäljen kyllä erottaa pöntöstä vaikka peilin kanssa monissa autoissa. Toki kaikista helpoin on katsastukseen vaan päivittää sinne nykyaikaiset mittauslaitteet, joilla huomaa sitten kyllä onko se DPF siellä vai ei. Tienpäällä sitten toki vähän hankalampi todeta, mutta reilusti savuavat suoraan vaan uusinta katsastukseen. Kyllähän olisi aika dieselin pääästömittaus päivittää tälle vuosituhannelle.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • hietase
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 560
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Kyllähän olisi aika dieselin pääästömittaus päivittää tälle vuosituhannelle.
                  Täysin samaa mieltä tästä.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Calypsocoupe View Post
                    Vakio N57 puhalsi pari vuotta sitten katsastuksessa luokkaa 0.5 kun 1 oli maksimi, tämä siis pakoputkella jonka sisäpinnalta olisi voinut syödä. Ilmeisesti sitten talvella körötellessä kertynyttä tuhkaa jota optinen mittausjärjestelmä ei osannut erotella savutuksesta. Näitä sitten tien päällä jollain random-osaamisella...
                    Eikös maailmalla ja ehkä myös suomessa ole moisia raskaalle kalustolle? Toki raskaskalusto kiinnostanee enemmän ja varmaan seurauksetkin ovat siellä toista luokkaa. Kuulemma ulkomaille ei ole asiaa rekalla missä päästölaitteita ei pidelty valvonnan takia. Saattaa ajot muuten loppua siihen paikkaan.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      DPF puukotuksen huomaa uudemmissa autoissa jo kun pyyhkäisee putken päätä sormella. DPF poistaminen tarkoittaa vähintään pöntön avaamista. Peruspenan hitsausjäljen kyllä erottaa pöntöstä vaikka peilin kanssa monissa autoissa. Toki kaikista helpoin on katsastukseen vaan päivittää sinne nykyaikaiset mittauslaitteet, joilla huomaa sitten kyllä onko se DPF siellä vai ei. Tienpäällä sitten toki vähän hankalampi todeta, mutta reilusti savuavat suoraan vaan uusinta katsastukseen. Kyllähän olisi aika dieselin pääästömittaus päivittää tälle vuosituhannelle.
                      Omassa tuttavapiirissä suunta on vaihtunut toiseen suuntaan. Pönttöjä ruuvataan takas. En tiedä johtuuko se iästä vai mukavuuden halusta vai mistä mutta kaveri laittoi pöntön omaansa takaisin jatkuvan käryämisen takia. Kai se lähinnä tyhjäkäynnillä häiritsi.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2236
                        • Vantaa

                        #12
                        Alkaa ne voimasavut olla yhtä nolot kun dumpit joskus muinoin. Ja sitä käryä viitsi haistella. Fiilis on kun vanhalla manne mesellä. Itsekkin ekasta DPF vehkeestä sen tyhjäsin. Sen paremmin en perehtynyt aiheeseen, kaikkalla vaan huudettiin että tukkoon menee ja maksaa maltaita. 200tkm ajettuna auton ostin ja pelko persessä tyhjäsin. Puhdas kenno oli siinäkin, kun maantieajoa pääosin oli ajettu.
                        Last edited by VilleP; 03-12-2020, 23:51.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Omassa tuttavapiirissä suunta on vaihtunut toiseen suuntaan. Pönttöjä ruuvataan takas. En tiedä johtuuko se iästä vai mukavuuden halusta vai mistä mutta kaveri laittoi pöntön omaansa takaisin jatkuvan käryämisen takia. Kai se lähinnä tyhjäkäynnillä häiritsi.
                          Toivottavasti suunta kääntyisi tuohon suuntaan. Itselle mitä tulee vastaan, niin aina tuntuu asenne olevan että pitäisi tyhjätä..

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Alkaa ne voimasavut olla yhtä nolot kun dumpit joskus muinoin. Ja sitä käryä viitsi haistella. Fiilis on kun vanhalla manne mesellä. Itsekkin ekasta DPF vehkeestä sen tyhjäsin. Sen paremmin en perehtynyt aiheeseen, kaikkalla vaan huudettiin että tukkoon menee ja maksaa maltaita. 200tkm ajettuna auton ostin ja pelko persessä tyhjäsin. Puhdas kenno oli siinäkin, kun maantieajoa pääosin oli ajettu.
                          Se savu on vain palamatonta polttoainetta, ei mitään muuta. Itsekkään en kyllä tykkää yhtään siitä kärystä mikä yleensä lähtee noista DPF poistetuista softatuista autoista. Osassa käry ei ole ihan niin paha, joten softalla ilmeisesti pystytään hieman vaikuttamaan miten paha käry sieltä tulee. Joo nuo manne lavetit niistä käryävistä tulee mieleen.. Jos termarit on kunnossa, niin kyllä sillä DPF pääsee melko pitkälle ilmaan mitään toimenpiteitä. Sitten kun alkaa menemään tukkoon, niin pesettää sen suodattimen ja taas mennään.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Sitten kun ensimmäinen suutinvikainen savukone on purettu muttereiksi ja pulteiksi lahdentien levähdyspaikalle saadaan ensimmäinen ennakkopäätös kasauskulujen maksajaksi.

                            Tämä on samaa potaskaa kuin prätkien katsastus.

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5429
                              • S:t Karins

                              #15
                              Jotta nyt ei mene puurot ja vellit enempää sekaisin tuon käryämisasian kanssa diisseleissä niin selvennetään DPF:n toimintaa.
                              DPF:n päätarkoituksena on vähentää moottorissa syntyvien nokihiukkasten pääsyä ilmaan (savu). Hiukkassuodatin tarvitsee kuitenkin usein rinnalleen perinteisen katalysaattorin, sillä rakenteensa takia ne eivät suodata kaasumaisia päästöjä.
                              Eli catti se käryt poistaa :think
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎