Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1112
    • Espoo

    Originally posted by protoni View Post
    Toisaalta jos joka päivä kytket ja irrotat pistokkeen, johon kuluu yhteensä esim. 15s+15s=30s, niin parin viikon välein tapahtuvaan tankkailuun ja päivittäiseen latailuun kuluva aika on pitkässä juoksussa sama. Paitsi tietenkin jos joka päivä joka tapauksessa kytket bensaan/dieseliin myös sen defan tai calixin pistokkeen.

    Tämä onkin mielenkiintoinen takaisinmaksulaskelma. Ennen laskettiin bensan ja dieselin kannattavuutta. Jos jompi kumpi tuli vuositasolla 10eur halvemmaksi, niin jo oli hyvä syy vaihtaa autoa ja käyttövoimaa. Jatkossa pitää huomioida myös lataukseen ja/tai tankkaukseen kuluva aika. Kaasuautojen osakkeet kyllä romahtavat tässä yhtälössä.
    Mä luulen, että aikalailla hybrideillä nämä joka päivä lataamiset. Itse ajan 95% nurkka-ajoa ja tähän riittää keskimäärin kerran viikossa kotitolpasta lataus. Talvella ehkä hieman harvemmin ja kesällä hieman useammin. Hybridi sen sijaan seisoo pihassa about koko ajan piuha kiinni.
    Last edited by PNM2; 17-03-2022, 14:27.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6749
      • PK-seutu

      Menee kyllä jo aikamoiseksi venkoiluksi sekuntien laskeminen Itse kun saavun jostain i3:lla kotiin niin talliin peruutettua laittaa sen Type2 töpselin autoon ja poistuu paikalta. Sen mukavammaksi ei enää auton "tankkaus" voi mennä
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1281
        • HKI

        Kevättä ilmassa. Kokeilin hieman miten alhaisilla kulutuksilla i3s menee, kun lämmitystä ei juuri tarvita. Comfort ja pyynti +16 (matalin). 10,5kwh/100km keskinopeudella 25km/h meni 8 km tuollainen maalaiskaupunkimatka, eli ei juuri valoissa olemista. Kesää odotellessa...noilla kulutuksilla kaupunkiajo taitaa maksaa tällöin 1-1,5€/100km . +18 pyynnin nosto nosti kulutusta melkein heti 13kwh ja sinne 13-14 tienoille jäikin.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • protoni
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2008
          • 1365
          • Tampere

          Originally posted by PNM2 View Post
          Mä luulen, että aikalailla hybrideillä nämä joka päivä lataamiset. Itse ajan 95% nurkka-ajoa ja tähän riittää keskimäärin kerran viikossa kotitolpasta lataus. Talvella ehkä hieman harvemmin ja kesällä hieman useammin. Hybridi sen sijaan seisoo pihassa about koko ajan piuha kiinni.
          Näin tuo varmaan on. Tai sitten pikkupatteriset täyssähköt liiffi, up, mii, golf jne.

          Comment

          • M_Power
            Moderator
            • Jul 2003
            • 2766
            • Espoo, HML

            Aika vaikea olisi perustella talouden toiseksi käyttöautoksi jotain muuta kuin pienempää täyssähköautoa.
            Ykkösautona joku isompi hybridi on vielä perusteltavissa pidempien matkojen sujuvuuden ja tilojen takia.
            Jos niitä pitkiä ajoja on vain pari kertaa vuodessa, niin tosiaan sama sitten vuokrata haluamansa polttomoottori alle.
            Vaikka päivittäin tökkisi yöksi autoa Wallbox-kotilaturiin, niin siinä on vähemmän vaivaa kuin tankkauksissa.
            Harrasteautoa sitten tarvittaessa ajofiilistä hakemaan.

            Jos ei halua pääomia sijoittaa tai ottaa akkuriskiä itselle, niin yksityisleasing diilejä saa ajoittain ihan hyvillä hinnoilla.
            Ainakin kotilatausmahdollisuudella säästää ison osan leasing maksuista käyttökuluissa. Esim. i4 on saanut alkaen 499 EUR / kk.
            BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
            BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

            Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
            Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
            Team vier Zylinder!

            Comment

            • protoni
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2008
              • 1365
              • Tampere

              Meillä talouden kakkosauto ainakin painii sellaisessa hintaluokassa, että sillä ei sähköautoa saa. Niin kyllä painii ykkösautokin. Ajoakin molemmilla on suht vähän. Jos metrejä ei kartu, niin eipä sähköautoa seisottaessa säästöjäkään synny. Kenties joku kaunis päivä jos/kun hinnat putoavat lompakkoystävälliselle tasolle. Jos uutta autoa olisin nyt ostamassa, niin akkuauto olisi selviö.

              Comment

              • -TPI-
                Bimmer Rookie
                • May 2013
                • 195
                • JNS

                Vihdoin omaan makuun sopiva sähköauto https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-pysahtymatta/

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by protoni View Post
                  sitten pikkupatteriset täyssähköt liiffi, up, mii, golf jne.
                  No ei ole kyllä noin.
                  Tuo 'pikkupatterinen' auto on aika pieni ja kevyt ja näillä keleillä range on 200 km tienoilla (reilu 36 kWh akku) ja latausta tarvitaan sen mukaan muutaman tunnin per vko (7,2 kWh vauhdilla), riippuu tietenkin millaisia päiväsuoritteita ajetaan.
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Sähköautojen määrä laskee Nettiautossa.

                    12.3. 2081kpl (illalla)
                    18.3. 1795kpl (aamusta)

                    Samaan aikaan dieseleiden määrä kasvanut 32095kpl -> 33402kpl.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17528
                      • Turku

                      Originally posted by -TPI- View Post
                      Vihdoin omaan makuun sopiva sähköauto https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-pysahtymatta/
                      Tämähän näyttää hyvältä !
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • protoni
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2008
                        • 1365
                        • Tampere

                        Originally posted by BFI18 View Post
                        No ei ole kyllä noin.
                        Tuo 'pikkupatterinen' auto on aika pieni ja kevyt ja näillä keleillä range on 200 km tienoilla (reilu 36 kWh akku) ja latausta tarvitaan sen mukaan muutaman tunnin per vko (7,2 kWh vauhdilla), riippuu tietenkin millaisia päiväsuoritteita ajetaan.
                        Kaveri sai juuri 1gen liiffin tilalle 2gen. Hänen mukaansa ihan yhtä surkea range molemmissa. Korostuu tietenkin talviaikaan. Voihan sitä tietenkin tehdä elämästä jännittävää ja ajella aina akun kuivaksi. Ja sitten on tekosyykin valmiina vaimolle miksi ei voi kotimatkalla poiketa Prismaan hakemaan paahtoleipää. Akussa ei yksinkertaisesti ole puhtia ylimääräisiin lenkkeihin.

                        Comment

                        • miyli
                          BTCF Member
                          • Dec 2008
                          • 2089
                          • Naantali

                          Originally posted by ///Jone View Post
                          Sähköautojen määrä laskee Nettiautossa.

                          12.3. 2081kpl (illalla)
                          18.3. 1795kpl (aamusta)

                          Samaan aikaan dieseleiden määrä kasvanut 32095kpl -> 33402kpl.
                          BMW i3 enää 26kpl myynnissä kun pari viikkoa sitten oli vielä yli 40, hyvin käy kyllä kauppa sähkäreissä.
                          Tesla model 3 sit taas tulee päivittäin useita uusia myyntiin. Taidetaan tuoda kaikki maailmalla myynnissä olevat Teslat Suomeen tällä hetkellä :think
                          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                          0-200km/h 11.40s
                          100-200km/h 6,00s
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11698
                            • Kouvola

                            Originally posted by protoni View Post
                            Kaveri sai juuri 1gen liiffin tilalle 2gen. Hänen mukaansa ihan yhtä surkea range molemmissa. Korostuu tietenkin talviaikaan. Voihan sitä tietenkin tehdä elämästä jännittävää ja ajella aina akun kuivaksi. Ja sitten on tekosyykin valmiina vaimolle miksi ei voi kotimatkalla poiketa Prismaan hakemaan paahtoleipää. Akussa ei yksinkertaisesti ole puhtia ylimääräisiin lenkkeihin.
                            Sitä saa mitä tilaa?

                            Comment

                            • protoni
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2008
                              • 1365
                              • Tampere

                              Saasaa. Ja heidän tarpeisiin spot on. Ymmärtääkseni heidän käytössään tuota kuitenkin saa/kannattaa/pitää latailla lähes päivittäin. Tuollainen sähkäri tarjoaa varmasti parasta vastinetta rahalle. Suotta siitä isommasta akusta maksaa maltaita jos sille ei ole tarvetta.

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                ^Meillä kans vaihtui aikoinaan Leaf 30kwh Gen1->40kwh Gen2. Kapaa tuli noin 10kwh lisää eli kelistä riippuen 50-100km lisää rangea. Vaimo lataa talvella täyteen joka toinen päivä ja kesällä 3-4. päivä. Ihan turha pihistellä lataamisen kanssa jos se kotipihassa onnistuu.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎