Originally posted by Maniver
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kun miettii mihin kaikkeen ihmiset antavat ajan kulua, niin paljon porua laturilla ”notkumisesta”. Ei varmaan sovi kaikille, toiset voi vaikka lukea kirjaa tai notkuu btcf:llä latauspaussin ajan. Toiset kieriskelee vkl sängyssä jo vuoden latauspaussien ajat…
Unohtamatta että fossiilisten polttoaineiden aika kun vaan on ohi käyttöautoissa ja johonkin muuhun pitää tarttua. Korjattakoon, että kun yössä ei ilmesty kaikille sopivaa vaihtoehtoa, niin siirtymälle tarvitaan kaikenlaista biopolttoaineista aina hybrideihin.
Toisaalta tekniikkahan voi ihan yllättää. Ehkä joku keksii nesteen joka pamahtaa ilman co2 syntymistä tai vetyä saadaan sähköstä järkevästi.Last edited by ///Jone; 17-03-2022, 08:06.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostKun miettii mihin kaikkeen ihmiset antavat ajan kulua, niin paljon porua laturilla ”notkumisesta”. Ei varmaan sovi kaikille, toiset voi vaikka lukea kirjaa tai notkuu btcf:llä latauspaussin ajan. Toiset kieriskelee vkl sängyssä jo vuoden latauspaussien ajat…
Silti sähköautot eivät vielä missään nimessä sovi kaikkiin ajotarpeisiin ja sähköauto onkin yksi vaihtoehto muiden joukossa, jos kohta vääjäämättä tulevaisuutta. Aika moni tuntuu pitävän tätäkin asiaa jotenkin ehdottomana joko-tai -ratkaisuna.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostKyllähän tosiaan se pitkän matkan ajaminen vaatii suunnittelua mutta jos niitä on alle viisi prosenttia kaikesta autonkäytöstä, niin onko sillä väliä?
Sähköautolla se vapaus on rajattu karsinaan, noin 20% siitä mitä polttomoottorisella. Tuo on vähän sellainen perustavanlaatuinen kysymys. Tarvitseeko ihminen vapauttakaan jos ei sitä aio kovin usein käyttää. Ja viimeset 2v näyttänyt että näköjään useimmille kelpaa että sekin otetaan pois.
Ite haluan että on aina mahis omalle päätökselle. Jos nyt päätän ni olen vielä illalla pohjoisessa käsivarressa eikä kukaan tai mikään pidättele. Sori joo tiedän et tälläinen on raskasta paskaa luettavaksi kun haluaisitte vaan lukea noista imureista ja verrata niitä keskenään. Mut joskus faktatkin pitää heittää.
Näillä on otettu perus penan rangesta 80% veke ja ajamisen ilosta 90% veke. Sähkön säästösyistä kun näitä henkilökohtaisia tarkkailupasseja ajetaan kuin käärmettä piippuun, ni varmaan tulevaisuudessa saa käydä vain x kertaa pumpuilla ja tietyllä etäisyydellä. Ens viikolla taas jotain autonomisten autojen suunnittelupalaveria, ni en voi olla muuta mieltä kuin että kaikkien pitäis vastustaa nykyistä kehitystä aivan täysillä ja yhtenä rintamana. En vaan näe sellaista tapahtumassa. Ei ole kuin yks 10v ni kukaan ei aja minnekään. Istumme helvetin hiljaa alinopeutta köröttelevissä kapseleissa ennalta määrättyä reittiä töihin ja kotiin ihmisten kanssa joiden kanssa emme autoa halua jakaa.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostOnhan sillä väliä. Autolla on vapaus. Tärkein asia mikä ainakin mulla on.
Sähköautolla se vapaus on rajattu karsinaan, noin 20% siitä mitä polttomoottorisella. Tuo on vähän sellainen perustavanlaatuinen kysymys. Tarvitseeko ihminen vapauttakaan jos ei sitä aio kovin usein käyttää. Ja viimeset 2v näyttänyt että näköjään useimmille kelpaa että sekin otetaan pois.
Ite haluan että on aina mahis omalle päätökselle. Jos nyt päätän ni olen vielä illalla pohjoisessa käsivarressa eikä kukaan tai mikään pidättele. Sori joo tiedän et tälläinen on raskasta paskaa luettavaksi kun haluaisitte vaan lukea noista imureista ja verrata niitä keskenään. Mut joskus faktatkin pitää heittää.
Näillä on otettu perus penan rangesta 80% veke ja ajamisen ilosta 90% veke. Sähkön säästösyistä kun näitä henkilökohtaisia tarkkailupasseja ajetaan kuin käärmettä piippuun, ni varmaan tulevaisuudessa saa käydä vain x kertaa pumpuilla ja tietyllä etäisyydellä. Ens viikolla taas jotain autonomisten autojen suunnittelupalaveria, ni en voi olla muuta mieltä kuin että kaikkien pitäis vastustaa nykyistä kehitystä aivan täysillä ja yhtenä rintamana. En vaan näe sellaista tapahtumassa. Ei ole kuin yks 10v ni kukaan ei aja minnekään. Istumme helvetin hiljaa alinopeutta köröttelevissä kapseleissa ennalta määrättyä reittiä töihin ja kotiin ihmisten kanssa joiden kanssa emme autoa halua jakaa.Last edited by PNM2; 17-03-2022, 09:36.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Eilen tuli käytyä koeajamassa Polestar 2 Dual Motor. Tämä oli plus-paketilla jossa oli "jotain" extraa mutta ei kuitenkaan keskusaukiolla esillä ollut performance.
Laatuvaikutelma hyvä. Mielestäni onnistunut sisustaltaan, ilme on moderni mutta ei liian moderni jolloin se myös tuntui kotoisalta. Materiaalit tuntui ja näytti hyvältä eikä sisustassa ollut erään tunnetun kilpailijan ongelmia panel cäpeistä ja nitinästä.
Auto oli jämäkkä ajaa joka on bemareita ajaneelle positiivinen yllätys. Painon toki tuntee. Suorituskyky riittävä ja rangekin ainakin paperilla riittäisi hienosti. Pitäisi tietysti ajaa muutama päivä talvipakkasilla jotta siitä pääsisi varmuuteen.
Joo, varmasti hyvä vaihtoehto jos nyt on sähköautoa ostamassa. Eihän tuo halpa ole eikä bemari. Itsellä ei nyt hetkeen ole auton vaihto edessä mutta muutaman vuoden päästä voisi jopa semivakavissaan harkita.
On se volvo vaan muuttunut muutaman vuoden takaisesta pappamobiilista...
Comment
-
-
Remolla on kyllä paha tapa nähdä lähes kaikista asioista nurjat puolet.
Työkaverilla on patteri-kona, jolla ajelee 99% ajoista. Jos hänellä on 1-2 kertaa vuodessa tarve käydä käsivarressa, niin hän ottaa Europcarista vuokralle siihen sopivan pelin. Vuoden aikana polttoainekuluissa säästyy sen verran roimasti, että akkuauto tulee silti merkittävästi halvemmaksi. Hän oli joskus laskenut että hänen ajomäärillään sinne käsivarteen ja takaisin voisi ajaa vaikka taksilla, ja silti olisi halvempaa.
Nautitaan kukin nyt vielä toistaiseksi omavalintaisella voimalinjalla ennen kuin meidän kaikkien ahterit kapseloidaan ja sirutetaan.
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostRemolla on kyllä paha tapa nähdä lähes kaikista asioista nurjat puolet.
Originally posted by PNM2 View PostEn mä koe, että muutaman kerran vuodessa vähän pidempään kestävä tankkaaminen rajoittaa kovin paljoa vapautta. 20% toki huumoria jo tossa eli pidetään se fakta siinäkin kunnossa. Toki, jos peruspenan yli kymmenen vuotta vanha Toyota tai Octavia tuo jotain isompaa vapaudentunnetta tai ajamisen iloa, niin se hänelle suotakoon. Väitän myös, että olisin nyt lähtiessäni itsekin illalla sähköautolla käsivarressa, se vaan vaatii matkalla muutaman minuutin suuunnittelun. Samalla tavalla mä joudun hieman suunnittelemaan, jos haluan olla illalla Barcelonassa mutta tässä meillä varmaan on erilainen katsantokanta ja mä liikun muillakin välineillä kuin omalla autolla.
Vaikea sanoa kun en ole koskaan kertaakaan ajanut Toyotalla enkä Octavialla. Helikopterilla on tullut lenneltyä toisinaan.Last edited by Remotion; 17-03-2022, 09:58.
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostRemolla on kyllä paha tapa nähdä lähes kaikista asioista nurjat puolet.
Työkaverilla on patteri-kona, jolla ajelee 99% ajoista. Jos hänellä on 1-2 kertaa vuodessa tarve käydä käsivarressa, niin hän ottaa Europcarista vuokralle siihen sopivan pelin. Vuoden aikana polttoainekuluissa säästyy sen verran roimasti, että akkuauto tulee silti merkittävästi halvemmaksi. Hän oli joskus laskenut että hänen ajomäärillään sinne käsivarteen ja takaisin voisi ajaa vaikka taksilla, ja silti olisi halvempaa.
Nautitaan kukin nyt vielä toistaiseksi omavalintaisella voimalinjalla ennen kuin meidän kaikkien ahterit kapseloidaan ja sirutetaan.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostIhan hieno sanallinen egosetti, mutta sähköautolla et mitenkään olisi tänään käsivarressa vaikka suunnittelisit 20 vuotta.
Vaikea sanoa kun en ole koskaan kertaakaan ajanut Toyotalla enkä Octavialla. Helikopterilla on tullut lenneltyä toisinaan.
Edit: kymmeneltä, jos olisi lähtenyt, tarjoaisi yöllä kahdelta Kilpisjärvelle perillepääsyä. Ei siis tänään enää mitenkään.Last edited by PNM2; 17-03-2022, 10:14.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
En tiedä tarvitseeko sähköautokeskustelussa ihan hirveästi käydä keskustelua moraalin piiriin kuuluvista asioista.
Moraalin piiriin kuuluu esimerkiksi se kysymys mitä on "vapaus". Vapauden käsitteen sisällöstä on niin eriävä käsitys kautta maapallon, että siitä keskusteleminen tiivistyy lähinnä pyrkimykseen vaikuttaa muiden mielipiteeseen.
Mielipidevaikuttaminen voi toisaalta olla sähköautokeskustelun sisältöön kuuluvaa, mutta itseä kiinnostaa enemmän tieto sähköajoneuvoista, ei niinkään mielipidevaikuttaminen. Minulla käy sekin, että Remotion spämmää tänne kerran pari viikkoon kuinka sähköauto rajoittaa vapautta ja on pöyristyttävä mikro.
Vapauden käsite on jo itsessään ongelmallinen, koska ihminen ei koskaan voi ajatella omien ajatuksien ulkopuolelta. Vapaus on siis subjektiivinen kokemus (tai objektiivinen jos objektivismia on empirismi, tällöin huomaamme, että vapaus käsitteenä on relativistinen, eli mm. kulttuuri vaikuttaa...emme ole taaskaan puhtaassa objektiivisuudessa). Mihin vapaus kohdistuu? mikä esine saa sitä rajoitta? rajoittaako ihminen itse vapautta jo olemukseltaan?
Toisille vapautta on riippumattomuus fossiilisista polttoaineista, toisille että ajoneuvo ei vaadi pysähtymään 200 - 600km välein noin 15-60 minuuttia. Jotkut ovat rakkonsa vuoksi jo ei-vapaita, kun joutuvat virtsaamaan 1-2h välein.... Aikanaan kun suurin sallittu nopeus oli muutamia kilometrejä tunnissa ja punainen lipunheiluttaja käveli ajoneuvon edessä - ihmiset olivat todella vähän vapaita - en tiedä miten ne elivät edes jos olisivat tienneet Remotionin vapaus-käsitteestä.
Itsekin olen kanahäkissä elävä, kun pysähdyn 150km välein 15-30 minsaksi 1-2 kertaa kuukaudessa. Täysin vapautta rajoittavasti. Tänään olen käyttänyt tähän foorumiin jo 30min, mutta tämähän onkin vapautta!Last edited by ///Jone; 17-03-2022, 13:40.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Näissä asioissa on se haaste, että molemmilta puolilta pöytää heitetyt argumentit osuvat, mutta vain osittain.
Kyllä. Helsingistä Napapiirille matka sähköautolla voi kestää tunnin kaksi kauemmin.
Kyllä. Sähköautollakin se onnistuu silti aivan hienosti.
Pitkillä matkoillahan on kaksi oleellista asiaa. Range sekä lataus. Molemmat paranee jatkuvasti, mutta nyt jo jos otetaan _maltillinen_ taso vaikka 100kW latausnopeus niin nykyään uutena myytävät sähköautot hvyin pitkälti tuohon pystyvät jopa talvioloissa. Ja 100kW antavia latureita on pilvin pimein.
Itse on tullut ajettua vain 50kW lataukseen pystyvillä i3:lla saksassa pitkiä siirtymiä, jotka ovat onnistuneet pääosin hyvin. Yhdellä kertaa ongelmia aiheutti liikenteen seisauttanut kolari, jolloin meinasi tulla kiire satamaan, mutta vaikka se silloin kiukutti niin yhtälailla STAU voi kusaista polttiksella ajettavan matkan.
Jos nyt vaikka vertaa i3 ja Leaf tms. 50kW ja alle lataavia pieniakkuisia ja uudempia isoakkuisia teholatausta ottavia niin ero on huomattavan suuri. Ei kannata sähköautoilua todellakaan dissata siksi, että joku 2014 vuoden Leaf on paskaa. Ei todellakaan.
Mutta toistan taas mantraani: Sähköautoilu on kaikkein helpointa ja mukavinta sille, joka pystyy kunnolla kotona lataamaan. Eli 3-vaihe sähköä saatavilla ja 11kW kotilataus Mikäli taas asuu "Tsadissa" ja autopaikka on kadun varressa ja ainut lataus tapahtuu julkisilla latureilla koska taloyhtiön hallituksen mummot eivät hyväksy laturien asentamista niin silloin ymmärrän hyvin että vituttaa ja sähköautoilu ei ole herkullista.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Niin, jos ajankäytöstä muutenkin puhutaan, voidaan ottaa käsittelyyn sitten myös arkiset latailut ja arkiset tankkailut.
Itse latailen kotipihalla tolpasta, hyvin harvoin julkisilla. Oikeastaan julkisesti latailen vain lidlissä, sniiduilumielessä. Muuten on auto tolpassa kiinni ja sillä sähköllä ajetaan näin ollen 95% ajasta. Loput 5% tulevat pidemmistä matkoista, joita teen harvemmin niin, etten pääse tyhjentynyttä akkua latailemaan kotona. Oman auton range on 400km, minulle enemmän kuin riittävä.
Bensa-autoa taas olisi pitänyt tankata monesti näillä samoilla ajoilla, ehkä arvioidusti 5-10min/500km (ilman jonottelua, jonottelulla, puhtaan kaupunkiajon kulutuksella). Tuostakin jo tulee minuutteja melkoisesti, kun samaan aikaan sähköautolla en ole poikkenut reittisuunnitelmasta kertaakaan mihinkään.
Comment
-
-
Toisaalta jos joka päivä kytket ja irrotat pistokkeen, johon kuluu yhteensä esim. 15s+15s=30s, niin parin viikon välein tapahtuvaan tankkailuun ja päivittäiseen latailuun kuluva aika on pitkässä juoksussa sama. Paitsi tietenkin jos joka päivä joka tapauksessa kytket bensaan/dieseliin myös sen defan tai calixin pistokkeen.
Tämä onkin mielenkiintoinen takaisinmaksulaskelma. Ennen laskettiin bensan ja dieselin kannattavuutta. Jos jompi kumpi tuli vuositasolla 10eur halvemmaksi, niin jo oli hyvä syy vaihtaa autoa ja käyttövoimaa. Jatkossa pitää huomioida myös lataukseen ja/tai tankkaukseen kuluva aika. Kaasuautojen osakkeet kyllä romahtavat tässä yhtälössä.
Comment
-
Comment