Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11680
    • Kouvola

    Originally posted by SkyMan View Post
    Ymmärrän pointin ja tottahan tuossa on moni asia, mutta onko se hyvä auto? Itse en ole Model-S:llä ajanut, mutta kolmonen jäi kyllä kauppaan. Voimalinja pois, niin varsin keskinkertainen tuote.
    Parin kk jälkeen edelleen itsellä todella positiiviset fiilikset Model S:stä. Auto on todella tilava sisä- ja tavaratiloiltaan. Takapenkillekin mahtuu loistavasti vaikk kolme aikuista istumaan, kun istuinpaikat on jaettu tasaisesti ja myös lattia on tasainen. Reisituki jää aikuisella vähän heikoksi, kun istuin on kohtuu lähellä lattiaa. Gen.2 etupenkit on todella miellyttävät istua ja löytyy reisi- ja sivuttaistukea reilusti eikä puudu paikat. Sisustan laatu Model S:ssä on ihan kelvollisella tasolla. Paljon yhdistelty nahkaa ja alcantaraa eikä sellaista halpaa natisevaa muovia ole. Ratin viikset ja ikkunakytkimet on laadukkaat (Lainattu Mersulta). Tykkään kanssa, kun Ässässä on myös kuljettajalle toi perinteinen mittaristonäyttö, niin ei tarvi vilkuilla keskinäytöstä nopeuksia jne. Tuon kuljettajan näytönkin sisällön saa personoitua mieleisekseen. Ajomelu samaa luokkaa mitä jossain bemarin 5-sarjalaisessa (kokemusta ainoastaan 19” talvirenkailla). Tavaratilaa varmaan henkilöautoista markkinoiden eniten? Vajaa 900L yhteensä etu- ja takatavaratila yhdistettynä. Vertailun vuoksi Volvo V90:ssä joka on iso farkku, on tavaratilaa 550L. Ajettavuus on samaa luokkaa mitä saksalaisilla kilpailijoilla. Itselle ensimmäinen auto missä ilma-alusta ja on kyllä miellyttävä! Model 3 ja Y on perus rautajousilla, että varmasti jo siltä osin tulee iso ero Model S:ään. Model S:n voimansiirto, elektroniikka ja alusta toimii kyllä ainakin talviajossa todella hyvin yhteen. Voit kelillä kuin kelillä survoa kaasun pohjaan ja auto pyrkii koko ajan hakemaan sen maksimaalisen pidon nykimättä tai venkoilematta. Varmaan toi auton iso omamassa ja alhainen painopiste edesauttaa myös, että auto kulkee kelissä ku kelissä suuntavakaasti. Suorituskyky ainakin tossa P90D:ssä oli myös itselle yksi ostokriteeri. 3s 0-100km/h tarkoittaa käytännössä sitä, että ihan sama mitä valoissa tulee rinnalle, niin kakkoseksi jää. Varttimaili menee halutessaan sinne 11s eli saman mitä F90 M5 Competition. Samoin 80-100km/h vauhdista ohituskiihtyvyys vetää vielä selän ihan kunnolla penkkiin eikä tarvi jäädä odottelemaan minkään ahtimen heräämistä. Negatiivisia pointteja tulee mieleen pari. MCU1 ajotietokone on nykymittapuulla hidas ja lagaa ajoittain. Tuohon löytyisi ratkaisu päivittää uudempi MCU2 Teslalla, mutta maksaa pyöreästi 2k€, että pärjään kyllä tuolla nykyisellä ja käytän tuon rahan johonkin järkevämpään. Toinen negatiivinen tulee noista ajovaloista, jotka on halvasti tehty ja teholtaan heikot. Päiväajovalot noista pimenee ja kannattaakin tarkistaa, jos on ostamassa, että molemmat valonauhat palaa kokonaan. Uusi umpio maksaa kuulemma 600€/kpl tällä hetkellä. Valoteho ei ole lyhyissä eikä pitkissä kovinkaan kummoinen vaikka ledit onkin. Selkeästi huonommat mitä saksalaisilla kilpailijoilla eli joku nätti ledbar voisi olla hyvä upgrade. Tesla päivitti Model S:ään umpiot uudempiin matrix-tyyppisiin vasta nyt vuodelle 2022. Mutta siinä nyt pähkinän kuoressa mitä ajatuksia herännyt. Plussaa vielä noista jo yllä mainituista Tesla sovelluksesta, käyttöjärjestelmästä ja muunneltavuudesta. Onhan Model S selkeästi kalliimpi auto mitä Model 3 niin uutena kuin käytettynä, että siinä mielessä on syytä odottaakin parempaa. Jälkikäteen hankintaa miettien olisin oman auton hinnalla saanut lähes uuden i4 M50:n, mutta päädyin kuitenkin 6 vuotta vanhaan Model S:ään koska koin sen paketin palvelevan omia tarpeita/toiveita paremmin ja koen, että Teslalla on edelleen sähköauton suunnittelu ja toteutus parhaiten hanskassa. Eli jos paketti kiinnostaa, niin käy koeajolla. Jos ei muuta niin saa ainakin perspektiiviä. Model S:n suositeltava minimi se 90D jolla saa jo 400-450km todellista rangea. Siitä ylöspäin sitten P90D, 100D/Long Range ja P100D
    Last edited by Esko; 06-04-2022, 18:51.

    Comment

    • SkyMan
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 518
      • Sirius

      Kiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.
      Coffee isn´t my cup of tea

      Comment

      • Kusilaitu
        BTCF Member
        • Sep 2010
        • 704
        • Seinäjoki

        Kysytään nyt täältäkin, mutta olisiko kellään Seinäjoen lähellä i3:sta, jota pääsisi koeajamaan ennen ostopäätöstä?
        ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

        Comment

        • Turder
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 461
          • Suomi

          Tuntuisi, että ainakin lyhyellä aikavälillä (n. pari vuotta) sweet spot ostaa sähköauto oli juuri ennen Ukrainan sotaa, mutta vieläkin ehtii. Tai ehkä sähkäreiden hinnat olleet suht samalla tasolla ainakin niissä mitä itse seurasin, mutta polttiksien hyvitykset vähän sukeltaneet. Tesla nostaa Model3 hintojaan tälle vuodelle Saksassa aika rajusti, eiköhän tule muuallakin samoja korotuksia. Polestar samaten huhuiltu korottavan hintoja ja 2023 muutokset ovat käytännössä vain ulkovärejä, vanteita ja sisustan värivaihtoehtoja. Mutta komponenttipulan takia ei välttämättä saa kaikkia varusteita, ainakin matriisivalot on kiven alla. En tiedä mitä ajatuksia on muilla merkeillä tulevista hinnoista, luulisi että ei ainakaan laske koska kysyntä kasvaa ja tarjonta/saatavuus heikkenee.

          Eli nykyiset 21 ja 22-malliset pitänee aika hyvin hintansa kun vähän käytetyt/lähes uudet yksilöt ovat haluttuja ja monelle hyvä vaihtoehto tehdastilauksen sijaan?

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1071
            • Espoo

            Originally posted by SkyMan View Post
            Kiitos Eskolle kattavasta vastauksesta. Itseasiassa tilasin jo I4:n. Model S ei missään vaiheessa ollut edes vaihtoehto, koska tehdasuutta autoa olin hommaamassa ja kynnet ei riittänyt tämän pidemmälle. Vaikka menee nyt vähän offtopicciin, niin olihan tuo I4 joka mittarilla aivan eri tasolla kuin Teslan kolmonen.
            Tästähän oli suht hyvä suomalainen testikeissivideo, jossa vastakkain olivat Tesla 3 Performance ja i4 M50. Bemari ei voittanut kisoista kuin "lumella 0-50 km/h" -skaban mutta silti Teslakuski totesi tällä hetkellä valitsevansa mieluummin Bemarin kuin Teslan ihan auton yleisen fiiliksen vuoksi. Ja Tesla ihan siisti auto mun mielestä mutta ei siinä mielessä, että omaan talliin tulisi ainakaan tällä hetkellä.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11680
              • Kouvola

              Originally posted by PNM2 View Post
              Tästähän oli suht hyvä suomalainen testikeissivideo, jossa vastakkain olivat Tesla 3 Performance ja i4 M50. Bemari ei voittanut kisoista kuin "lumella 0-50 km/h" -skaban mutta silti Teslakuski totesi tällä hetkellä valitsevansa mieluummin Bemarin kuin Teslan ihan auton yleisen fiiliksen vuoksi. Ja Tesla ihan siisti auto mun mielestä mutta ei siinä mielessä, että omaan talliin tulisi ainakaan tällä hetkellä.
              Nyt kun mainitsit, niin piti itsekin kaivaa video youtubesta. Ihan hauska vertailu vaikka vähän kotikutoinen, kun varsinkin lumitesteissä pitäisi olla samanlaiset uudet renkaat molemmissa jne. Varmasti i4 on laadukkaampi ja paremman näköinen sisältä päältä kuin Model 3 poislukien toi naurettava possun nokka i4:ssa. Omasta mielestä toi Model 3 on tehty jo liian pelkistetyksi sisältä/päältä ja kaipaisi kuljettajalle omaa näyttöä tai vaihtoehtoisesti HUD voisi toimia kanssa. Alustan osalta i4:n ilmapussit takana on selkeä plussa mukavuuden ja kuormauksen kannalta.

              i4:n piti olla täysverinen sähköauto, mutta todellisuudessa siitä tuli polttomoottoriautosta muutettu sähköauto. Lopputuloksena on turhaa painoa ja sitä kautta suurempi kulutus ja heikosti hyödynnetut tilaratkaisut. Itse pitänyt isona plussana Model S:ssä ja 3:ssa, että tavaratilaa löytyy niin keulasta konepellin alta ja takana myös lattian alta. Samoin tasainen lattia takapenkillä on todella iso plussa eikä tarvi tapella kenen tarvii istua keskellä. i4:ssa ei ole Model 3:sta reilusti isommasta konepellistä huolimatta saatu mahtumaan litraakaan tavaratilaa, kun sähköjärjestelmiä on ripoteltu sinne ristiin rastiin mihin saatu mahtumaan. Ei se sähkömoottori ole kuitenkaan sen isompi kuin normaali vaihdelaatikko polttomoottoriautossa, niin melkoista tilan ja painon haaskausta, kun ei ole päästy hyödyntämään keulaa millään lailla. Itse takakontti on kohtuullisen kokoinen ja lattian allakin olisi tilaa, mutta sen tilan täyttää iso subwoofer-kotelo käytännössä kokonaan. i4:n iso takaluukun kansi on kyllä reilusti mukavampi lastauksessa kuin Model 3:n perinteinen porrasperäluukku kuten ylläkin todettiin. i4:ssa on vielä täysin tarpeettomasti kardaanitunneli viemässä tilaa takapenkiltä. Björn Nylandin koeajoa i4 M50:stä katselin, kun kävi puntarilla, niin kuljettajan kanssa omamassa 2400kg. Vertailun vuoksi Tesla Model 3 Performance/Long Range samalla mittarilla on ollut kuljettajan kanssa 1940kg eli melkein 500kg vähemmän. Jos i4 olisi varta vasten tehty sähköautoksi eikä polttomoottoriauton koriin, niin tuskin paino olisi lähimainkaan samaa luokkaa. Tuollainen omamassa asettaa myös omat haasteensa eritoten alustan osien kestävyydelle, mutta uskoisin BMW:n huomioineen tuollaiset seikat. Katselin myös R Symonssin kulutusvertailua Model 3 Performance vs. i4 M50, niin BMW kulutti pyöreästi 30% enemmän sähköä mitä Tesla. Osa tuostakin erosta syntynee varmasti jo pelkästään painoerosta ja loput sitten voimansiirron ja ilmanvastuksen eroista, mutta ero on melkoinen! Varsinkin pitkää matkaa ajaessa erot alkaa olla todella merkittäviä, kun muutenkin parjataan sähköautojen huonoja rangeja. Katsellut myös noita kiihdytysvideoita, niin on ollut jännä huomata, että i4 M50 tuntuu lähtevän eritoten eturenkaat sutien liikkeelle joka testissä oli sitten kuiva tai märkä asfaltti mitä taas Model 3 Performance ei tee ja tuo näkyy myös heti sekuntikellossa. Samoin ”kaasuun” vastaamisen viiveestä monet valittaneet i4:ssa, kun se ei ole sähköautomaisen välitön. Noissa varmasti vielä BMW:n insinööreillä hienosäätöä tuleville vuosille mitkä varmaan korjaantuneekin faceliftin yhteydessä viimeistään.

              Tuossa omia ajatuksia mitä i4 on herättänyt. Aion kyllä käydä tuollaisen koeajamassa, kun sellainen mahdollisuus tulee täälläpäin. i4 jäi itsellä harkinnan asteelle, mutta eipä Model 3:nkaan täyttänyt niitä ostokriteerejä, jotka itselle asetin. Ehkä seuraavan sukupolven sähköauto BMW:ltä on vihdoin puhdas sähköauto eikä painoarvo suunnittelupöydällä ole enää polttomoottoriautoissa.
              Last edited by Esko; 07-04-2022, 13:09.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6709
                • PK-seutu

                i4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  Mä ostin nyt i4 viimeisen 3vk odotuksen ajaksi model 3 perfin, lähinnä siksi että saisi tosiaan verrattua näitä kunnolla keskenään. En aio kiinnittää huomiota itselle toisarvoisiin asioihin kuten säilytystilaan.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • isolohko
                    BTCF Member
                    • May 2004
                    • 900
                    • Kymenlaakso

                    Originally posted by pyroz View Post
                    i4:sta en ole päässyt kokemaan ollenkaan niin on mentävä "nettijournalistien" kokemusten mukaan. Mutta Model3 matkustin kyydissä viime viikolla ja jösses mikä METELI! Paljon pahempi kuin täälläkin parjattu F31 tai mikään BMW. Ei se olisi oma valinta muutenkaan, mutta se oli kyllä silmiä (ja korvia!) avaava kokemus. Ei ihmekään että on kevyt kun sisällä kumajaa kuin 200L tynnyrissä. Ja itselle ei myöskään kelpaisi minkään valmistajan tuotos, jossa ei ole kuskin edessä minkäänlaista mittaristoa. Se on ihan mielenkiintoinen idea, että riittäiskö pelkkä HUD, mutta kuitenkin.
                    Mikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.

                    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6709
                      • PK-seutu

                      Originally posted by isolohko View Post
                      Mikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.
                      Täyttä totta ja rehti mielipide. En tiedä renkaiden merkkiä. Orkkisvanteistus ainakin oli eli luulis että orkkis rengaskoko.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4978
                        • Paimio

                        Originally posted by isolohko View Post
                        Mikäli tuo ei ollut sarkastinen provo, niin. Olikohan Tesla Model 3, jonka kyydissä olit, mitä mallia, vuosimallia ja renkaat? Itsellä kokemusta f31 LCi 320i 80tkm kitkoilla ja nastoilla, Teslasta kitkoilla Model 3 Long Range vm 2021, niin sanoisin hieman toisin.
                        Onhan tuota kolmosTeslan meluisuutta käytännössä joka ikisessä koeajossakin moitittu mitä on vastaan tullut.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          Itse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • SkyMan
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2008
                            • 518
                            • Sirius

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Itse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.
                            Näin näitä nähdään eri tavalla. Itseäni ei se näyttö sytyttänyt yhtään. Päinvastoin se ärsytti, kun lasipyyhkijöitäkin piti kytkeä päälle sen kautta.
                            Coffee isn´t my cup of tea

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11680
                              • Kouvola

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Itse kun aikoinaan harkitsin Tesla Model3 ostoa niin ajatus oli pitää autossa aina vastamelukuulokkeet mukana. Kaikista markkinoiden autoista ottaisin kolmosen kabiinin mieluiten, penkit voisi olla toki paremmat pitkäjalkaiselle.
                              Model S ja X:ään tuli nyt Plaid-päivityksen yhteydessä toi vastamelutoiminto eli etupenkeissä on mikrofonit jotka tallentaa melua ja sen pohjalta luodaan vastamelua kaiuttimista. Vielä aika laihasti tullut infoa miten toimii vai onko enempi beta-vaiheessa alkuun. Joskus autossa katsellut elokuvia pädiltä vastamelukuulokkeilla ja silloin vasta huomaa kuinka paljon sitä kohinaa autossa on, kun kuulokkeet ottaa pois.

                              Model 3:een tuli muuten refreshin yhteydessä tuplalasit. Esim. Lasien väleissä on joku akustinen kalvo jne. Ilmeisesti hitusen parantunut tuon myötä toi ajometeli, mutta ei mitenkään selkeä ero ole. Vaikka on hienoa, että auto on käytännössä hartialinjasta ylöspäin pelkkää lasia, niin asettaa kyllä omat haasteensa juuri tuolle sisämetelille, kun kovaa ikkunapintaa on paljon.

                              Comment

                              • TeemuM
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 233
                                • Turku

                                Tässä nyt reilu viikon ajellut model 3:lla, ja mulla ei ole tässä melun suhteen mitään valittamista. Ehkä on kuulossa vikaa, tai kun ei tiedä paremmasta, mut aika samanlainen on kuin edellinen f30:kin. Tykkään kyllä kaikinpuolin autosta, HUD:n kun olisivat vielä laittaneet.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎