Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3511
    • Raisio

    Lataushybridit kuluttavat kilowattitunteja enemmän kuin täyssähköautot

    Voimalinja hiukan erilailla optimoitu täyssähköautoissa, kun monissa lataushybrideissä sähkövoima kiertää vaihteita vaihtavan vaihteiston läpi jne. Nelivetoisessa ( niissä malleissa/merkeissä joissa takasähkömoottori hoitaa nelivetolisän ) lataushybrideissä hiukan parempi kun työntää suoraan takapyörille voiman takasähkömoottorilta.
    Last edited by ritariässä; 16-04-2022, 11:45.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • 0200227
      BTCF Member
      • Feb 2004
      • 285
      • Lappeenranta

      530e, bensa 2,7l/ 100km + sähkö 20,7kWh/ 100km. Keskikulutus.
      G30 530e

      Ex tötteröt:
      F11 523iA
      E61 525iA
      E46 325ciA
      E39 523i
      E36 320i
      E38 740iA
      E34 535i
      E34 518i

      Comment

      • TheRipper
        Bimmer Enthusiast
        • May 2012
        • 4974
        • Paimio

        Originally posted by PNM2 View Post
        Aja 100km pelkällä bensalla, bensaa 6l/100km, sähköä 0kWh/100km
        En kyllä ihan heti allekirjoita että 530e menisi millään 6l/100km kulutuksella ellei ihan 100% maantieajoa pintakaasulla ajelisi.
        F10 523iA 2010

        Ex: E39 528iA 1997
        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
        Ex: E65 745iA 2003
        Ex: E46 318i 1998
        Ex: E34 525iA 1989

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6709
          • PK-seutu

          Originally posted by TheRipper View Post
          En kyllä ihan heti allekirjoita että 530e menisi millään 6l/100km kulutuksella ellei ihan 100% maantieajoa pintakaasulla ajelisi.
          Ei sinun tarvitse allekirjoittaa. Ainakin oma menee. Lähdin ajamaan Helsinki - Turku moottoritietä Turkuun päin pelkällä bensalla. 100km ajettua mittaristossa oli 5,8L/100km. about nollakeli, 100km/h rajoitus ja cruisessa 112km/h.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1069
            • Espoo

            Originally posted by TheRipper View Post
            En kyllä ihan heti allekirjoita että 530e menisi millään 6l/100km kulutuksella ellei ihan 100% maantieajoa pintakaasulla ajelisi.
            Ei tarvita allekirjoitusta. Kyllä se suurinpiirtein siihen reissussa mulla menee. Muuten ajankin about 100% sähköllä, viimeinen tankkaus helmikuun alussa ja pienessä 45 litran tankissa melkein puolet jäljellä. Myöskään sähköä ei mene 25kWh/100km tasaisesti vaan luvut ovat ns rautalankaa esittämään hybridin kokonaiskulutuksen muodostumista.

            Jos ajaa 4l/100km ja 27kWh/100km -kulutuksella ja oletetaan auton kuluttavan pelkällä bensalla 6l/100km, kuluttaisi sähköajo vastaavasti pelkällä sähköllä ajettuna 81kWh/100km, mikä on aivan posketon lukema.

            200km bensalla 6l/100km
            100km sähköllä 81kWh/100km
            Kokonaiskulutus bensaa 4l/100km ja sähköä 27kWh/100km.

            Tässä kulutuksessa on hyvä ymmärtää, että kolmosella alkava bensankulutus tarkoittaa väistämättä sähköajoa. Näissä olisi hyvä laittaa ajetut kilometrit tiedoksi plus auton softapäivitys nollaa sähköllä ajetun historian jostain syystä, jos näin on tehty. Mulla esim on.

            Originally posted by ritariässä View Post
            Lataushybridit kuluttavat kilowattitunteja enemmän kuin täyssähköautot

            Voimalinja hiukan erilailla optimoitu täyssähköautoissa, kun monissa lataushybrideissä sähkövoima kiertää vaihteita vaihtavan vaihteiston läpi jne. Nelivetoisessa lataushybrideissä hiukan parempi kun työntää suoraan takapyörille voiman takasähkömoottorilta.
            Tässä puhutaan nyt kulutuksista, jotka ovat todella isoja ja akun kokoon nähden järjettömiä eli esim täydellä akulla ajaisi jatkuvasti alle 20km. Toki ehkä mahdollista, jos aina tuuppaa heti motarille tms mutta silloin olisi jo kuskissa vikaa, jos ei osaa käyttää auton ominaisuuksia.
            Last edited by PNM2; 16-04-2022, 07:47.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7397
              • Oulu

              Originally posted by PNM2 View Post
              Jos ajaa 4l/100km ja 27kWh/100km -kulutuksella ja oletetaan auton kuluttavan pelkällä bensalla 6l/100km, kuluttaisi sähköajo vastaavasti pelkällä sähköllä ajettuna 81kWh/100km, mikä on aivan posketon lukema.

              200km bensalla 6l/100km
              100km sähköllä 81kWh/100km
              Ei kai tuo pelkällä bensalla 6l/100km toteudu pätkäajossa taajamassa vaikka siihen maantiellä hyvissä olosuhteissa pääsiskin? Ja on kai näissä hybrideissäkin merkitystä kulutuksen suhteen sillä yrittääkö ajaa taloudellisesti vai ajaako niin että yrittää nauttia jostain muusta asiasta ajamisessa?

              Jotenkin vaikea ymmärtää tätä keskustelua, yksi kertoo että hänellä kulutti reilusti enemmän sama auto kuin jollain toisella ja useampi sitten vastaa että ei ole mahdollista. Eiköhän siinä luultavasti ole kuljettajan ajotapa ja muut ajo-olosuhteet taustalla. Eihän kaikki aja vaan päästäkseen mahdollisimman pieneen kulutukseen.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 16-04-2022, 08:39.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 773
                • Lappeenranta

                Originally posted by PNM2 View Post
                Ei tarvita allekirjoitusta. Kyllä se suurinpiirtein siihen reissussa mulla menee. Muuten ajankin about 100% sähköllä, viimeinen tankkaus helmikuun alussa ja pienessä 45 litran tankissa melkein puolet jäljellä. Myöskään sähköä ei mene 25kWh/100km tasaisesti vaan luvut ovat ns rautalankaa esittämään hybridin kokonaiskulutuksen muodostumista.

                Jos ajaa 4l/100km ja 27kWh/100km -kulutuksella ja oletetaan auton kuluttavan pelkällä bensalla 6l/100km, kuluttaisi sähköajo vastaavasti pelkällä sähköllä ajettuna 81kWh/100km, mikä on aivan posketon lukema.

                200km bensalla 6l/100km
                100km sähköllä 81kWh/100km
                Kokonaiskulutus bensaa 4l/100km ja sähköä 27kWh/100km.

                Tässä kulutuksessa on hyvä ymmärtää, että kolmosella alkava bensankulutus tarkoittaa väistämättä sähköajoa. Näissä olisi hyvä laittaa ajetut kilometrit tiedoksi plus auton softapäivitys nollaa sähköllä ajetun historian jostain syystä, jos näin on tehty. Mulla esim on.



                Tässä puhutaan nyt kulutuksista, jotka ovat todella isoja ja akun kokoon nähden järjettömiä eli esim täydellä akulla ajaisi jatkuvasti alle 20km. Toki ehkä mahdollista, jos aina tuuppaa heti motarille tms mutta silloin olisi jo kuskissa vikaa, jos ei osaa käyttää auton ominaisuuksia.
                Oliskohan syynä kuitenkin hieman yksikertaisempi selitys kuin vika kuskissa. Mitä omaani olen seurannut, polttoaineen kulutuksen tietokone ilmoittaa kaikille kilometreille. Siis laskemassa on mukana myös sähköllä ajetut kilometrit. Sen sijaan sähkökulutus ilmoitetaan vain sähköllä ajetuille kilometreille, ei kokonaismäärälle. Tämän huomaan helposti ajaessa pitää matkaa, bensapuolen kulustus kohoaa ja sähkönkulutus pysyyy samana per ajettu matka.

                Toki hybridin sähkönkulutus on vastaavalla sähköautolla. mitä pääsin vertaamaan nopeasti iX tähän omaani. 25-30% enemmän. Tämä lienee aika 'worst case', koska X5:n sähkömoottori on vaihteiston yhteydessä, joten koko nelivetosysteemi pyörii mukana koko ajan.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • PNM2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2015
                  • 1069
                  • Espoo

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Oliskohan syynä kuitenkin hieman yksikertaisempi selitys kuin vika kuskissa. Mitä omaani olen seurannut, polttoaineen kulutuksen tietokone ilmoittaa kaikille kilometreille. Siis laskemassa on mukana myös sähköllä ajetut kilometrit. Sen sijaan sähkökulutus ilmoitetaan vain sähköllä ajetuille kilometreille, ei kokonaismäärälle. Tämän huomaan helposti ajaessa pitää matkaa, bensapuolen kulustus kohoaa ja sähkönkulutus pysyyy samana per ajettu matka.
                  Näissä voi olla autossa eroa, mutta mä olen luulen, että sähkönkulutus menee samalla tavalla kuin bensa eli kokonaismatka jaettuna kuluneella sähköllä mutta muuten toi idea kyllä selittäisi todella ison sähkönkulutuksen. Tämä menee ehdottomasti seuraavalla pidemmällä reissulla seurantaan.

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Ei kai tuo pelkällä bensalla 6l/100km toteudu pätkäajossa taajamassa vaikka siihen maantiellä hyvissä olosuhteissa pääsiskin? Ja on kai näissä hybrideissäkin merkitystä kulutuksen suhteen sillä yrittääkö ajaa taloudellisesti vai ajaako niin että yrittää nauttia jostain muusta asiasta ajamisessa?

                  Jotenkin vaikea ymmärtää tätä keskustelua, yksi kertoo että hänellä kulutti reilusti enemmän sama auto kuin jollain toisella ja useampi sitten vastaa että ei ole mahdollista. Eiköhän siinä luultavasti ole kuljettajan ajotapa ja muut ajo-olosuhteet taustalla. Eihän kaikki aja vaan päästäkseen mahdollisimman pieneen kulutukseen.
                  Tässä vaan se kulutus oli todella iso eli ei ole väliä, viekö auto kuusi vai kahdeksan litraa bensaa satasella, jos sähkönkulutus olisi silti yli 60kWh/100km. Kyllä tässä keskustelussa mua kiinnosta hybridien sähkönkulutus ja yleiset luulot asioista sekä myös omat luuloni. Laitoin jo aiemmin esimerkin, jossa N47:lla ajava kertoisi vaikka kokonaiskulutuksekseen 15l/100km. Olisihan se varmaan jotenkin mahdollista mutta harva sitä suorilta uskoisi.
                  Last edited by PNM2; 17-04-2022, 10:23.
                  i4 M50
                  ex: G30 530e xDrive M-Sport
                  ex: F11 525d xDrive
                  ex: F11 520d
                  ex: E91 318i

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    ...N47:lla ajava kertoisi vaikka kokonaiskulutuksekseen 15l/100km. Olisihan se varmaan jotenkin mahdollista mutta harva sitä suorilta uskoisi.
                    Tämä oli se pointti. Ei kuulostanut hieman korkealta kulutukselta, vaan aivan päättömältä. G30 530e menee pelkällä sähköllä ajaessa lukemilla 20-25kWh. Siis pelkällä sähköllä ilman bensaa ollenkaan. Eli tuon aiemman raportin mukaan olisi 27kWh/100km sähköajon lisäksi kaadettu bensaa maahan 3L/100km edestä..
                    Last edited by pyroz; 17-04-2022, 13:30.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • Samu81
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 142
                      • Espoo

                      Oma seiska näyttää nyt tälle tankilliselle sähköajon osalta kulutusta 23,9 kwh. Ei hajuakaan onko hyvä vai huono.

                      Sen sijaan yhä takerrun tuohon hybridin kulutukseen akku tyhjänä, se on taajama / pk-seutu / ym. tyyppisessä ajossa melkoista. Täällä on asiasta ollut 5-sarjan alla keskustelua.

                      Viimeinen reissu akku tyhjänä Herttoniemestä Kirkkonummelle Eco Prolla pihistellen; 8,7L/100km. Ajoreittinä pidin auton navin Eco Pro -optimoimaa reittiä eli auto tiesi minne ollaan menossa eli navi laskeskeli missä ladataan regenroimalla ja missä ei (mäet, risteykset, whatever). Ulkona +6 C ja ajotapa maltillinen. Liikenne hiljaista (pääsiäis-sunnuntai).
                      i8 '14

                      Comment

                      • Thmas
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2008
                        • 531
                        • HEL

                        2019 Model S 100d tuntuu vievän 17-20 kwh/100km 19" rengastuksella. Mielenkiintoista nähdä miten kesärajoitukset sitten vaikuttaa.

                        Siirryin Model S:ään F11 ratista. Pienenä vertailuna Bemarin penkit on paremmat erityisesti reisituen osalta ja sisustan laatutaso yleisesti aavistuksen parempi. Model S:n sisusta on tuoreemmissa yksilöissä kuitenkin selkeästi parempi kuin mitä se oli alkupään malleissa, jotka oli aika karmeita. Rengasmeteli on mielestäni samaa luokkaa 5-sarjan kanssa.

                        Teslassa on erinomainen mersun tekniikkaan perustuva ilma-alusta. Lisäksi käyttäjäkokemus on kyllä kieltämättä hyvä ja voimalinja kerrassaan huikea.

                        Ihan mukava tuolla on matkaa taittaa, kun ajaminen maksaa 2,60-2,70 e/100km. 520d:llä samaan matkaan meni 14-15 e. Tähänkään autoon tuskin rakastun, mutta toista viikkoa tuo on jo ollut eikä ole vielä edes myynnissä!
                        Audi e-tron 55

                        Exiä:
                        1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17508
                          • Turku

                          Originally posted by Thmas View Post
                          Ihan mukava tuolla on matkaa taittaa, kun ajaminen maksaa 2,60-2,70 e/100km. 520d:llä samaan matkaan meni 14-15 e. Tähänkään autoon tuskin rakastun, mutta toista viikkoa tuo on jo ollut eikä ole vielä edes myynnissä!
                          Motivoiva esimerkki ! Sähköön 535d:stä ero lienee vielä isompi .
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Eemeli
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 1605
                            • pk-seutu

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Noita lukemia en kyllä millään usko. Tuo 27,3kWh on itsessään lukema jolla pystyisi ajamaan kelissä kuin kelissä. Joten minne sen lisäksi 3,4L/100km on mennyt?
                            Sattumalta menossa oleva tankki näytti 3,4l/100km ja sähköä 24kWh/100km kyseessä X5 tosin. Kilometrit 965 josta 565km sähköllä ja loput bensalla.

                            Sähköajot siis 40,1kWh/100km ja bensakilsat 8,2l/100km, en epäile kumpaakaan, sähköllä veivattu päivittäin muutaman kilsan matkoja sinne tänne ja bensalla tulin motaria ja kehää.

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1234
                              • Kainuu

                              Originally posted by Laku View Post
                              Motivoiva esimerkki ! Sähköön 535d:stä ero lienee vielä isompi .
                              730d xDrive 1332km tripissä ja 75L meni tankkiin. Eikä ole pelkästään matka-ajoa.
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              • Thmas
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 531
                                • HEL

                                Originally posted by makebm5 View Post
                                730d xDrive 1332km tripissä ja 75L meni tankkiin. Eikä ole pelkästään matka-ajoa.
                                Mulla oli joskus F01 LCI 730d xDrive ja se kulutti aikalailla saman verran kuin F11 520dA xDrive omassa ajossa. Jälkimmäisellä omistusajan kulutus ajotietokoneen mukaan 6,5 l/100 km.
                                Audi e-tron 55

                                Exiä:
                                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎