Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11696
    • Kouvola

    Top Gearissa testasi taannoin Tesla Model 3 Performance vs. F80 M3 Angleseyn radalla ja Tesla oli about 2s nopeampi kierroksella mitä M3. Samoin Hagerty vasta testasi Tesla Model S Plaid vs F90 M5 CS. Plaid oli sekunnin nopeampi Willow Springsin radalla mitä M5 CS Randy Pobstin ajamana. Ei Plaidia ole todellakaan suunniteltu mihinkään radalle varsinkaan jarrujen osalta, mutta hienosti nuo suoriutuu muuten alustan ja voimalinjan puolesta. Ei itsellä ollut Teslaa hankkiessa missään kohtaa kriteereissä, että sen tulisi olla mikään rataohjus tai mutkateiden kuningas vaan painopisteet ihan muissa ominaisuuksissa mihin käyttöön auto on tulossa. Tuli todettua jo E39 M5:n aikoihin, että iso, painava ja tehokas auto on todella kömpelö mutkateille saati näille Suomen moottoriradoille, poislukien Kymiring. Parasta viihdettä mutkateille on pieni ja pippurinen hot hatch kuten oma Mini. About 250hv, reilu 1000kg omamassa ja mikroautomainen ohjattavuus vetää naaman hymyyn joka kerta eikä tarvi kelata +200km/h mittariin saadakseen vauhdin tunnetta. Vastaavasti ei tuolla Minillä jaksa mitään pitkää matkaa lähteä työntämään, jos pihassa on isompi mukavampi auto tarjolla alle.

    Ihmetyttää muutamien foorumilaisten jatkuva sähköautojen dissaaminen tässä topicissa. Erehdyt kehumaan sähköauton hyvää kiihtyvyyttä, niin joku kiirehtii jo toteamaan, että mutkateillä sähköautot onkin sitte ihan paskoja. Tai mainitset, että sähköautolla ajaminen on halpaa, niin perään saa kommentit, että paska vehje, kun ei pysty ajamaan 1000km putkeen yhdellä kusitauolla. Jos sähköauto ei ole oma juttu, niin mitä sitä itseään kiusaamaan sähköautotopicissa näitä juttuja lukemassa? Samoilla dissaajilla tosin tuntuu olevan negatiivinen suhtautuminen kaikkeen ja välttämätön tarve purkaa omaa pahaa oloaan vittuilemalla muille foorumilaisille päivittäin. Edelleenkään sähköauto ei sovi kaikille eikä kaikilla ole edes varaa hankkia sähköautoa. Joillekin se sopii ja koittakaa kestää se. Sanna Marinia lainaten, Get over it!

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3599
      • Raisio

      Originally posted by Esko View Post
      Top Gearissa testasi taannoin Tesla Model 3 Performance vs. F80 M3 Angleseyn radalla ja Tesla oli about 2s nopeampi kierroksella mitä M3. Samoin Hagerty vasta testasi Tesla Model S Plaid vs F90 M5 CS. Plaid oli sekunnin nopeampi Willow Springsin radalla mitä M5 CS Randy Pobstin ajamana. Ei Plaidia ole todellakaan suunniteltu mihinkään radalle varsinkaan jarrujen osalta, mutta hienosti nuo suoriutuu muuten alustan ja voimalinjan puolesta. Ei itsellä ollut Teslaa hankkiessa missään kohtaa kriteereissä, että sen tulisi olla mikään rataohjus tai mutkateiden kuningas vaan painopisteet ihan muissa ominaisuuksissa mihin käyttöön auto on tulossa. Tuli todettua jo E39 M5:n aikoihin, että iso, painava ja tehokas auto on todella kömpelö mutkateille saati näille Suomen moottoriradoille, poislukien Kymiring. Parasta viihdettä mutkateille on pieni ja pippurinen hot hatch kuten oma Mini. About 250hv, reilu 1000kg omamassa ja mikroautomainen ohjattavuus vetää naaman hymyyn joka kerta eikä tarvi kelata +200km/h mittariin saadakseen vauhdin tunnetta. Vastaavasti ei tuolla Minillä jaksa mitään pitkää matkaa lähteä työntämään, jos pihassa on isompi mukavampi auto tarjolla alle.

      Ihmetyttää muutamien foorumilaisten jatkuva sähköautojen dissaaminen tässä topicissa. Erehdyt kehumaan sähköauton hyvää kiihtyvyyttä, niin joku kiirehtii jo toteamaan, että mutkateillä sähköautot onkin sitte ihan paskoja. Tai mainitset, että sähköautolla ajaminen on halpaa, niin perään saa kommentit, että paska vehje, kun ei pysty ajamaan 1000km putkeen yhdellä kusitauolla. Jos sähköauto ei ole oma juttu, niin mitä sitä itseään kiusaamaan sähköautotopicissa näitä juttuja lukemassa? Samoilla dissaajilla tosin tuntuu olevan negatiivinen suhtautuminen kaikkeen ja välttämätön tarve purkaa omaa pahaa oloaan vittuilemalla muille foorumilaisille päivittäin. Edelleenkään sähköauto ei sovi kaikille eikä kaikilla ole edes varaa hankkia sähköautoa. Joillekin se sopii ja koittakaa kestää se. Sanna Marinia lainaten, Get over it!
      Itse just kirjoitat että iso, painava ja tehokas e39 on todella kömpelö jne… mutta painavasta sähköautosta saman kirjoittaminen onkin dissaamista ja pahan olon purkautumista.

      Mulla ei oo sähköisiä autoja vastaan yhtään mitään, tuodaan keskusteluun mielipiteitä ja näkökantoja esille, ei enempää eikä vähempää.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • jori
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1011
        • Vantaa

        Sähköautot ja etenkin Teslat ärsyttävät osaa porukkaa samalla tavalla kuin bemarit ja turbo Saabit tekivät 80-luvulla.
        Itseäni sähköautoissa viehättää välitön teho heti pihasta lähdettäessä. Ei tartte odotella että öljyt lämpeää jne. Myös ajamisen edullisuus on iso plus. Kunhan kotilataus on kunnossa voi oikeasti alkaa miettimään täyssähköä. Paljon olen kuullut hyviä kokemuksia lähipiiristä.
        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 902
          • Kymenlaakso

          Originally posted by jori View Post
          Sähköautot ja etenkin Teslat ärsyttävät osaa porukkaa samalla tavalla kuin bemarit ja turbo Saabit tekivät 80-luvulla.
          Itseäni sähköautoissa viehättää välitön teho heti pihasta lähdettäessä. Ei tartte odotella että öljyt lämpeää jne. Myös ajamisen edullisuus on iso plus. Kunhan kotilataus on kunnossa voi oikeasti alkaa miettimään täyssähköä. Paljon olen kuullut hyviä kokemuksia lähipiiristä.
          Voisikin sanoa, että Tesla on bemaristien bemari Kyllä se edelleen negatiivisissa auto uutisissa nimeltä mainittu automerkki on.

          Ja Tesla Model 3 meluisuuteen, rengasmelu pahenee kitkojen jälkeen, PS4 18-tuumaisena vakiorenkaana, kylmäpaineet 2.9bar, mölyää todellakin turhan paljon jo 50-60km/h nopeudessa, tuntuu että 100km/h nopeudessa ehkä tien pinnasta(?) johtuen jopa vähemmän.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11696
            • Kouvola

            Originally posted by ritariässä View Post
            Itse just kirjoitat että iso, painava ja tehokas e39 on todella kömpelö jne… mutta painavasta sähköautosta saman kirjoittaminen onkin dissaamista ja pahan olon purkautumista.

            Mulla ei oo sähköisiä autoja vastaan yhtään mitään, tuodaan keskusteluun mielipiteitä ja näkökantoja esille, ei enempää eikä vähempää.
            Mihin käyttötarkoitukseen auto on suunniteltu ja markkinoidaan? M5:sta markkinoidaan mm. ”The Ultimate Driving Machine” sloganilla, niin ehkä saatat odottaa jotain sen suuntaista myös ominaisuuspuolelta. Varmasti hyvällä alustalla ja renkailla mainio laite oikeasti isolla moottoriradalla, mutta jossain mutkatiellä tai syheröisellä moottoriradalla jäät kyllä ihan kevyempien ja pienempien autojen jalkoihin. Onhan se silloin pettymys. Vastaavasti epäilen ettei kukaan osta BMW i3:sta tai vaikkapa Tesla Model S:ää ajatuksella, että tuolla on päästävä mutkateille/ratapäiville ajamaan. Eli focus on jossain ihan muualla jo suunnittelupöydällä. Sama kun haukkuisi jotain M5:sta, että polttoaineen kulutus on iso. Jos M5:n hankkii, niin todennäköisesti myös hyväksyy tuon asian silloon itsestäänselvyytenä. Onhan noita muutamia rata-ajoon suunniteltuja sähköautoja ollut ainakin prototyyppiasteella mm. Renaultilla ja positiivisesti pärjäsi nuo aiemmin mainitut Model 3 Performance ja Plaid vastaavan tehoisia M-sarjalaisia vastaan radalla. Varmasti BMW:ltäkin on odotettavissa oikeasti suorituskykyisiä M-sarjalaisia sähköautoja ihan lähivuosina, niin ehkä osan foorumilaisten mielipide sähköautoista muuttuu.

            Jos vaikka noita sinunkin postauksia tällä foorumilla katsoo, niin sisältö on pääasiassa negatiivista piikittelyä. Jos se olisikin rakentavaa kritiikkiä, mutta anti on mitä on.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5022
              • Paimio

              Eipä oikein ole järkeäkään vertailla M5 mihinkään Teslan kippoon...vähän eri autoluokasta on kuitenkin kyse. Toinen lähes täysiverinen urheiluauto ja toinen vain tehokas kauppakassi.

              Ei ihan samaa ajatustakaan takana ole. Teslahan nimenomaan keskittynyt tuohon tehon tuottamiseen ei niinkään ajamisen nautintoon.

              Helposti vaan menee vähän vellit ja muusit sekaisin kun keskitytään näissä sähkäreissä vaan siihen tehoon ja hurjaan kiihtyvyyteen...
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1111
                • Espoo

                Originally posted by TheRipper View Post
                Eipä oikein ole järkeäkään vertailla M5 mihinkään Teslan kippoon...vähän eri autoluokasta on kuitenkin kyse. Toinen lähes täysiverinen urheiluauto ja toinen vain tehokas kauppakassi.
                Tässä taas yksi hyvä esimerkki näistä Eskon mainitsemista kommenteista. Tesla ei varmaan ole yhtä hyvä ajettava kuin M5 mutta aika monta muuta autoa menee Teslan ja kauppakassin väliin ennenkuin tulee Teslan vuoro ottaa se titteli. Ja mä en mitenkään diggaa Tesloista enkä ole ainakaan vielä koskaan harkinnut sellaissen hankkimista.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418

                  Kyllä m5 voi vertailla teslaan aivan hyvin. Käytännössä tämä täysiverinen urheiluauto joka on nimenomaan tehty nopeille radoille menee tasatahtia plaidin kanssa ringillä. Joten miksi ihmeessä tätä täysiveristä urheiluautoa ei saisi verrata teslaan? Joo laadussa eroa. Uskaltaa painaa kaasun pohjaan vielä 100 tkm ajettuna toisin ku m5 joista saa avata koneen tuossa kohtaa.

                  Erittäin hyvin muuten sanotti että teslaon nykyajan bmw. Taitaa saada teslan ratissa pahoja katseita kaikkein eniten.

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5022
                    • Paimio

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Tässä taas yksi hyvä esimerkki näistä Eskon mainitsemista kommenteista. Tesla ei varmaan ole yhtä hyvä ajettava kuin M5 mutta aika monta muuta autoa menee Teslan ja kauppakassin väliin ennenkuin tulee Teslan vuoro ottaa se titteli. Ja mä en mitenkään diggaa Tesloista enkä ole ainakaan vielä koskaan harkinnut sellaissen hankkimista.
                    Niin no..kovastihan täällä nimenomaan teslamiehet yrittää selittää että ei se ole urheilullinen auto vaan sillä nimenomaan ajellaan eri tavalla ja rauhallisemmin ja tarvittavat ajot paikasta a paikkaan b ja niin edespäin...kuten kauppakasseilla yleensäkin.

                    Ainahan vertailla saa mihin vaan...voihan M5 verrata vaikka wartburgiin jos haluaa...ei se välttämättä tarkoita että siinä mitään järkeä olisi.

                    Kuten aikaisemminkin totesin Tesla on vähän kuin nykyajan toyota corolla...uskovaisten mielestä maailman paras auto mihin tahansa käyttöön ja muiden mielestä ehkä ei ihan...
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2233
                      • Vantaa

                      Tesloja on vissiin useampaa eri mallia ja niistä vielä eri versioita. Koko merkin vertaaminen johonkin tiettyyn malliin lienee hölmöä.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5022
                        • Paimio

                        Originally posted by VilleP View Post
                        Tesloja on vissiin useampaa eri mallia ja niistä vielä eri versioita. Koko merkin vertaaminen johonkin tiettyyn malliin lienee hölmöä.
                        Varsin totta sekin. Mutta tässä kait nyt puhuttiin nimenomaan tuosta Model S-mallista.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11696
                          • Kouvola

                          Originally posted by duckland View Post
                          Kyllä m5 voi vertailla teslaan aivan hyvin. Käytännössä tämä täysiverinen urheiluauto joka on nimenomaan tehty nopeille radoille menee tasatahtia plaidin kanssa ringillä. Joten miksi ihmeessä tätä täysiveristä urheiluautoa ei saisi verrata teslaan? Joo laadussa eroa. Uskaltaa painaa kaasun pohjaan vielä 100 tkm ajettuna toisin ku m5 joista saa avata koneen tuossa kohtaa.

                          Erittäin hyvin muuten sanotti että teslaon nykyajan bmw. Taitaa saada teslan ratissa pahoja katseita kaikkein eniten.
                          Itse asiassa nyt kun rupesin katsomaan netistä, niin Model S Plaidiin tulee näköjään saataville keraamiset jarrut 2022 puolivälissä 20k$. Jos nyt jo paskoilla jarruilla oli nopeampi mitä M5 CS, niin kohta ero tulee olemaan selkeästi vielä isompi. Silti miellän Plaidin tai ylipäätään Model S:n ennemmin varttimailille kuin ratapäiville, jos sitä pitää ylipäätään mieltää johonkin urheilulliseen sopivaksi. Todennäköisesti radalla/mutkateillä viihtyvä päätyy myös mielummin M3/4:een kuin M5:een. M5 enempi suorille teille isoa kovaa.



                          Tesla tuntuu herättävän voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Foorumilta tulee eniten negatiivistä (yllättäen ollaan BMW-foorumilla). Vastaavasti arjessa ihmisiä kiinnostaa Tesla ja yleensäkin sähköautot yllättävän paljon. Harvase päivä joku tulee kyselemään kokemuksia ja pohtii sähköautoon siirtymistä. Ihmiset ei tunnu tietävän myöskään Teslojen arvoa. Naapuri voi ostaa uuden Audi A6:n tai E Mersun, niin se on ihan perussetti, mutta osta käytetty Tesla, niin yleinen mielikuva on, että helvetin kallis auto. Kieltämättä bemari on vuosikymmenet nauttinu vastaavaa mainetta kalliina juppiautona.
                          Last edited by Esko; 27-04-2022, 21:20.

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            Siinä ihan oikeassa että tesla on nykyajan toyota. Ohitti tojotan markkinaarvoltaan maailman arvokkaimpana automerkkinä. Vielä kun kuulisi ne perustelut tästä oikeasta urheiluautosta miten ne tulee esiin kun sillä joutuu tämän warreksi kutsutun perävaloja katsomaan. Ei nää oo uskon asioita.

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1111
                              • Espoo

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Niin no..kovastihan täällä nimenomaan teslamiehet yrittää selittää että ei se ole urheilullinen auto vaan sillä nimenomaan ajellaan eri tavalla ja rauhallisemmin ja tarvittavat ajot paikasta a paikkaan b ja niin edespäin...kuten kauppakasseilla yleensäkin.

                              Ainahan vertailla saa mihin vaan...voihan M5 verrata vaikka wartburgiin jos haluaa...ei se välttämättä tarkoita että siinä mitään järkeä olisi.

                              Kuten aikaisemminkin totesin Tesla on vähän kuin nykyajan toyota corolla...uskovaisten mielestä maailman paras auto mihin tahansa käyttöön ja muiden mielestä ehkä ei ihan...
                              Täällä Teslamiehet tietävät, millainen auto se on. Sitten lähinnä polttomoottorimiehet keksivät näitä ihmeellisiä vertauksia ja laittavat sanoja Teslakuskien suuhun kuten tässäkin.

                              M5 ja Teslan vertaamisessa on järkeä, M5:n ja Warren ei tietenkään. Omalla logiikallasi ajat siis itsekin kauppakassilla?
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • Danukos
                                Alueaktiivi
                                • Feb 2011
                                • 1124
                                • pks

                                Täällä yksi tesla-kuski ilmoittautuu. Reilu kk ja 3000km kokemusta takaveto Model 3 ajamisesta. Juu vaikka on ”tuplalasit” edessä niin on vähän äänekkäämpi kuin edellinen Passat B8 moottoritiellä. Kärjistän, mutta about kaikessa muussa sitten parempi.

                                Ja jos joku luulee, että Tesloja ostetaan halpojen kilsojen vuoksi, niin kannattaa käydä koeajamassa auto. Etenkin kaikkien haukkujen ja huutelijoiden. Jos olis laadultaan ja ominaisuuksiltaan ihan paska ja perus Toyota anjovikseen verrattava auto niin ei varmaan olis 50k alkaen auto niin yleinen näky tuolla liikenteessä.
                                E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                                Ex - E34
                                ///M5 -90 Alpin Weiss II

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎