Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Danukos
    Alueaktiivi
    • Feb 2011
    • 1124
    • pks

    Originally posted by ritariässä View Post
    Eikös noilla leveyksillä vielä ajeta 80-luvun 4WD Hiacet loppuun joten voi sähköautojen määrä olla toinen kuin ruuhkasuomessa

    No sen on varmasti oltava sitten niin
    E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
    Ex - E34
    ///M5 -90 Alpin Weiss II

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 528
      • Finland Rovaniemi

      Originally posted by Danukos View Post
      No sen on varmasti oltava sitten niin
      Kyllä. Hilux ja Hiace on kova sana. Toki parhaiten pääsee porovaljakolla ja kesällä ämmänvirtaa sauvoen. Sähköhän keksittiin vasta pari vuotta sitten, se on sinistä ja sattuu.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • Turder
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 464
        • Suomi

        Tuosta negatiivisesta kommentoinnista, niin näkeehän sen samoilla nimimerkeillä mm. nettiautoketjuissa, että kenkä puristaa monen muunkin asian suhteen: lättänäpenkit, väri, sisusta, huollot, malli, tyyppiviat, hinta, kuvat, teksti... ja sitten jos on liian hyvä, niin sekään ei kelpaa, pakko olla joku piilovika. Jännä juttu oli esim. M539 videot topic, tai keskustelu yleensäkin aiheesta. Pari vuotta tullut priimasettiä ja tuskin mitään keskustelua. Alpinan kanssa pikkaisen takapakkia ja johan alkoi tulemaan juttua Sähköautot on tällaiseen mielenlaatuun oikein osuva kohde. Samoin oli varmasti 15v sitten kosketusnäyttöpuhelimet kun vanha nokialainen oli tukevasti vyölaukussa kiinni ja piti päästä iskemään vaikka rikkoutuvaan näyttöön tai alle viikon akunkestoon

        Itse olen nyt tykännyt sähköautoilla Polestar 2:lla. Halpa ajaa, hyvä ajaa, riittävän laadukkaan oloinen, hyvät varusteet, huiput ajovalot ja käytön helppous kaikin puolin. Etänä heti kajuutta lämpimäksi tai viileäksi jne. Arkiajossa en keksi mitään huomauttamista omalla käytöllä, ehkä rengasmelua voisi olla aina vähemmän. Lataan yleensä kotona, töissä tai Lidlissä ja yleensä lataussykli on n. 2krt/10pvä aikana ja latailen n. 300-350km kilsan välein. Talvikulutus kitkoilla pyöri n. 21-22kWh/100km kieppeillä, nyt +10 keleissä kesärenkailla 17-18kWh/100km.

        Comment

        • Turder
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 464
          • Suomi

          Originally posted by wibzu View Post
          Esimerkkikustannukset JKL-HKI-JKL ~550km:
          Lähtö jkl 100% akulla
          Lataus HEL lentokentällä 0,50€ työmatkan aikana
          Lähtö hki 100% akulla
          Miten oli noin halpa lataus? Sen enempää tutkimatta onko lentokentällä millaiset lataussysteemit...

          Comment

          • wibzu
            Bimmer Rookie
            • Jan 2010
            • 149
            • Muurame

            Originally posted by Turder View Post
            Miten oli noin halpa lataus? Sen enempää tutkimatta onko lentokentällä millaiset lataussysteemit...
            Eri parkkitaloissa on yhteensä noin 400 latauspistettä eli ainakin toistaiseksi löytyy aika hyvin latausmahdollisuuksia. Virran asiakkaana (1€/kk kiinteä maksu) olisi lataus ollut 0€, ilman asiakkuutta 0,50€. Pysäköinnistä toki pitää maksaa perus ~30€/päivä.
            E91 320dA -06

            Comment

            • timppa811
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 856
              • Pohojammaa

              On sähköautolla todella edullinen ajaa kun näitä hintapäivityksiä katsoo.
              Pidemmän aikaa jo lähinnä teslaa kuolannut, sopisi omiin ajoprofiiliin niinkuin nenä päähän. 20km työmatkaa/suunta päivittäin ja kesällä mökille 120km/suunta kerran viikossa.
              Ainoa asia mikä tämän estää on jarrullisen kärryn veto. Käyttöä ehkä 8-10kertaa vuodessa ja matkaakin usein pidemmälti.

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                Originally posted by timppa811 View Post
                On sähköautolla todella edullinen ajaa kun näitä hintapäivityksiä katsoo.
                Pidemmän aikaa jo lähinnä teslaa kuolannut, sopisi omiin ajoprofiiliin niinkuin nenä päähän. 20km työmatkaa/suunta päivittäin ja kesällä mökille 120km/suunta kerran viikossa.
                Ainoa asia mikä tämän estää on jarrullisen kärryn veto. Käyttöä ehkä 8-10kertaa vuodessa ja matkaakin usein pidemmälti.
                Kuinka niin estää? Model X saa vetää 2250kg, vai eikö riitä?

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • Thmas
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 531
                  • HEL

                  Jollekin lupasin kertoa mitä Model S 100d vie motarilla kun vauhtia vakionopeudensäätimessä 128 km/h niin kulutus näytti olevan luokkaa 23,5-24 kwh/100km. Lämpötila oli aika viileä, 2-5 astetta plussalla, joten lämmitykseenkin meni energiaa.

                  Aamulla oli 100 % ladattu akku, Kauniaisista Raisioon ja Turkuun, yhteensä kolme pysähdystä siellä suunnalla ja kotiin motaria. Olikohan rangea n. 50 km jäljellä kun tulin kotiin, ei tarvittu välilatauksia tällä reissulla.

                  Kattelin tuossa myös, että jos Ouluun pitäisi ajaa niin joutuisi ottamaan 26 min stopin Äänekosken superchargerilla. Siinä ajassa ehtisi varmaan Hirvaskankaan ABC:lla syömään lounaan.

                  Autosta yleisesti: mulle tulee mieleen Ford Mondeo laadullisesti, mutta jos rangea arvostaa, haluaa ison auton tuntua ja budjetti on viisinumeroinen, niin ei ole oikein muita potentiaalisia vaihtoehtoja kuin Model S 100d. Kuusinumeroisella budjetilla sitten EQS.
                  Audi e-tron 55

                  Exiä:
                  1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                  Comment

                  • timppa811
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 856
                    • Pohojammaa

                    No sanotaanko sitten että estää käytännössä, vai mikä mahtaa olla range isoa koppikärryä vedettäessä?
                    Nämä kärrymatkat pääasiassa pohjanmaalta lappiin ja "nopealla aikataululla", eli käytännössä yhdellä pysähdyksellä.

                    Mutta hyvä tieto että noissa noinkin isoja vetomassoja, ei kuopata ideaa.

                    Originally posted by isolohko View Post
                    Kuinka niin estää? Model X saa vetää 2250kg, vai eikö riitä?

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7087
                      • Forssa

                      Toinen ääripää. Ennen porukka huudellut ettei ehdi itse vaihtamaan renkaita tai korjata omaa autoa. Vapaa-ajalleen asetetaan suuri arvo.
                      Sähkisten myötä onkin ihan yhdentekevää kuinka kauan tarvitsee käyttää ylimääräistä aikaa pidempien matkojen suorittamiseen ja aikaa yhtäkkiä löytyykin yllin kyllin.
                      Ei piikki mutta vähän hassua.
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        Originally posted by timppa811 View Post
                        No sanotaanko sitten että estää käytännössä, vai mikä mahtaa olla range isoa koppikärryä vedettäessä?
                        Nämä kärrymatkat pääasiassa pohjanmaalta lappiin ja "nopealla aikataululla", eli käytännössä yhdellä pysähdyksellä.

                        Mutta hyvä tieto että noissa noinkin isoja vetomassoja, ei kuopata ideaa.
                        BMW ix vetomassa 2500kg
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7433
                          • Oulu

                          Oishan se mukava spekuloida näitä vaihtoehtoja, vaikka kotilatausmahdollisuus on tällä hetkellä sen verran huono että se pitäis selvittää ekana kuntoo jos isoakkuista sähköautoa olis ostamassa.

                          Jos kuitenkin ajatellaan että ton E92 vaihtais Teslaan niin varmaankin haluaisin nelivedon. Esimerkiksi tämä 2017 75D https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/12788747 varmaan vois olla sen tyyppinen auto mitä asioista juuri mitään tietämättömänä lähtisin ekana katteleen. Väliraha tuohon olis varmaankin reilu 35k luokkaa. Taskusta ei noin paljon nyt löydy joten osalle tarttis rahoitusta tai lainaa pankista. Takuu autosta on jo loppunut, akkutakuuta on vielä jäljellä ymmärtääkseni noin 3 vuotta eli 2025 asti. Ylläpitokuluja huoltojen/korjausten osalta en osaa arvioida, mutta koska ei takuuta niin jonkin verran korjausbudjettia varmaan olis hyvä jäädä lompakkoon.

                          Etätyöstä johtuen pakollisia ajoja on nyt tosi vähän, mutta ajatellaan että ajaisin kuitenkin 15 tkm vuodessa. Ja laskennan helpottomiseksi ajatellaan että E92 kuluttais 10 litraa sadalla koska ajot on kuitenkin paljolti taajamaa. Bensakuluja säästyis siis nykyhinnalla noin 3500 euroa vuodessa, tulevaisuudessa ehkä enemmän. 3 vuodessa säästäisin siis noin 10k bensakuluja, lataukset olis varmaan 95% kotona joten niille ei hirveästi kuluja tulis. Vakuutusten hintoja en osaa vertailla, mutta tuskin valtavia eroja niissä on.

                          Jos luopuisin Teslasta 3 vuoden jälkeen niin mikä sitten lie sen jäännösarvo kun akkutakuu olis jo loppu. Luulisin että ois järkevämpää ajaa vaikka 5 vuotta, mutta sitten auto on jo 10 vuotta vanha.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1111
                            • Espoo

                            Originally posted by |foder| View Post
                            Toinen ääripää. Ennen porukka huudellut ettei ehdi itse vaihtamaan renkaita tai korjata omaa autoa. Vapaa-ajalleen asetetaan suuri arvo.
                            Sähkisten myötä onkin ihan yhdentekevää kuinka kauan tarvitsee käyttää ylimääräistä aikaa pidempien matkojen suorittamiseen ja aikaa yhtäkkiä löytyykin yllin kyllin.
                            Ei piikki mutta vähän hassua.
                            Eiköhän suurimmalle osalle sähköautoilijoista nämä pidemmät, lataustavaativat reissut ole toistaiseksi aika harvassa, koska Suomessa sähköauto ei ainakaan vielä ole jatkuvien pitkien matkojen taittamiseen optimaalinen kulkuneuvo. Eli ei tässä se ajanhukka välttämättä mikään kovin iso ole eikä kukaan ole väittänyt ajankulua "yhdentekeväksi". Siinä vaan on valittu muita hyötyjä satunnaisen nopean tankkauksen sijaan.

                            Yleisestikin kommentointi tästä asiasta on suht mustavalkoista, jossa lataaminen matkalla esim ei olisi kompensoitavissa mitenkään muilla hyödyillä muissa tilanteissa.
                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6749
                              • PK-seutu

                              Voi myös todeta, että kun 99% lataa vain kotona niin huoltoasemakäynneistä säästyneellä ajalla kuittaa monin kerroin ne harvat kerrat kun joutuu tien päällä pysähtymään lataamaan. Se on ihan oikeasti todella mukavaa kun kotiin saapuessaan vaan törkkää töpselin kiinni ja avot, ei tartte lähes koskaan kurvata huoltoasemalle.

                              Tottakai maakunnan kovin piirimyyjä pysähtyy tien päällä useinkin latailemaan. Mutta kun kaikki ei ole niitä piirimyyjiä vaan suurin osa ajaa lyhyitä pätkiä.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 811
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Eiköhän suurimmalle osalle sähköautoilijoista nämä pidemmät, lataustavaativat reissut ole toistaiseksi aika harvassa, koska Suomessa sähköauto ei ainakaan vielä ole jatkuvien pitkien matkojen taittamiseen optimaalinen kulkuneuvo.
                                Tämä on varmasti totta, ainakin oma silmämunahavainto eiliseltä, ajelin päivän aikana kolmion LPR-Espoo-Mikkeli-LPR. Varsinaisesti kaupunkien ulkopuolelta, tunnistin (ohitin) sähköautoja kolme kpl. Yhden uuden Skodan Kotkan kohdalla ja ID Lahden kohdaslla ja Kian Ristiinassa. Kehä3 sisällä olsi sitten sähköautoja ainakin aamun liikenteessä pilvin pimein, Teslaa, Mustangia, Volkkaria jne samoin iltapäivällä. Kehä3 ulkopuiolella moottoritiellä sähköautot hävisi sitten samoin tein.

                                Itse kovin mietin/mielin seuraavaksi sähköautoa, mutta eilinenkin reissu olisi ollut säätämistä kerrakseen, Auto olisi pitänut saada ladattua päivän aikana, kun oli tapaamisia, ei helppo, ja virtaa olisi pitänyt saada lisää Mikkelissä. No Mikkelissä olin hotellissa palaverissa 1½h , joten kai siitä pihalta jotain sähöä olisi saanut, mutta miten paljon tuo olis auttanut en tiedä. Jos nopeita latureita olisi 'joka nurkalla', niin homma toimii, mutta ei tuossa eilenkään ollut aikaa latureilla viettää paitsi tietysi illalla kun päivä oli ohi, mutta mieluumin toki tuonkin ajan on kotona, kuin jossain parkkiksella.
                                Last edited by tiko4tiko; 29-04-2022, 16:55.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎