Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 902
    • Kymenlaakso

    Pääkaupunkiseudulle on sangen pienen otannan perusteella alkanut tulla yrityksiin vierassähköpaikkoja, jopa ilmaista latausta. Uskoisin yleistyvän muuallakin.

    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      Matkalla lataamiseen hukattu aika ei todellakaan ole mitenkään kompensoitavissa. Mitä vanhemmaksi tulee, sen paremmin ymmärtää ajan rajallisuuden. Sitä kun ei fygyllä saa ostettua lisää joten joka ikinen turha tunti reissuun laitettuna on ainakin itselläni täysin no go tason kamaa niin kauan kun on muitakin vaihtoehtoja.

      En mä välttämättä lappiin aja yhdellä kusitauolla joka kerta, mutta kyllä mä haluan että se on minun valinta teenkö niin vai en.

      Polttokennovermeitä odotellessa...

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4647
        • Tuusula

        Originally posted by timppa811 View Post
        No sanotaanko sitten että estää käytännössä, vai mikä mahtaa olla range isoa koppikärryä vedettäessä?
        Nämä kärrymatkat pääasiassa pohjanmaalta lappiin ja "nopealla aikataululla", eli käytännössä yhdellä pysähdyksellä.

        Mutta hyvä tieto että noissa noinkin isoja vetomassoja, ei kuopata ideaa.

        Sellaisen ajatuksen voisi näihin vetoautoskenaarioihin heittää ilmoille, että mitäpä jos vuokraisi sopivan vetoauton sen 5-10x vuodessa kun sellaista tarvitsee :think
        Loppuajan sitten ajelisi sillä normikäyttöön optimoidulla sähkövermeellä.
        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 5022
          • Paimio

          Originally posted by Jonsku View Post
          Sellaisen ajatuksen voisi näihin vetoautoskenaarioihin heittää ilmoille, että mitäpä jos vuokraisi sopivan vetoauton sen 5-10x vuodessa kun sellaista tarvitsee :think
          Loppuajan sitten ajelisi sillä normikäyttöön optimoidulla sähkövermeellä.
          Taitaa vuokriin helpostikin sulata se sähköauton säästö varsinkin jos pitkiä reissuja tekee?
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Thmas
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 531
            • HEL

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Tämä on varmasti totta, ainakin oma silmämunahavainto eiliseltä, ajelin päivän aikana kolmion LPR-Espoo-Mikkeli-LPR. Varsinaisesti kaupunkien ulkopuolelta, tunnistin (ohitin) sähköautoja kolme kpl. Yhden uuden Skodan Kotkan kohdalla ja ID Lahden kohdaslla ja Kian Ristiinassa. Kehä3 sisällä olsi sitten sähköautoja ainakin aamun liikenteessä pilvin pimein, Teslaa, Mustangia, Volkkaria jne samoin iltapäivällä. Kehä3 ulkopuiolella moottoritiellä sähköautot hävisi sitten samoin tein.

            Itse kovin mietin/mielin seuraavaksi sähköautoa, mutta eilinenkin reissu olisi ollut säätämistä kerrakseen, Auto olisi pitänut saada ladattua päivän aikana, kun oli tapaamisia, ei helppo, ja virtaa olisi pitänyt saada lisää Mikkelissä. No Mikkelissä olin hotellissa palaverissa 1½h , joten kai siitä pihalta jotain sähöä olisi saanut, mutta miten paljon tuo olis auttanut en tiedä. Jos nopeita latureita olisi 'joka nurkalla', niin homma toimii, mutta ei tuossa eilenkään ollut aikaa latureilla viettää paitsi tietysi illalla kun päivä oli ohi, mutta mieluumin toki tuonkin ajan on kotona, kuin jossain parkkiksella.
            Mulla tulee kanssa ajoittain vastaavia reissuja kuin käytit esimerkkinä. Ratkaisin ongelman niin että perheessä on yksi sähkäri ja yksi bensa-auto. Kaksi autoa pitää olla kuitenkin. Ja tietysti ensisijaisesti mennään aina sähköllä. Jos tulee oikein tiukkaan buukattu päivä paukkupakkasilla, niin sitten vaan bensalla liikenteeseen.
            Audi e-tron 55

            Exiä:
            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Originally posted by Thmas View Post
              Mulla tulee kanssa ajoittain vastaavia reissuja kuin käytit esimerkkinä. Ratkaisin ongelman niin että perheessä on yksi sähkäri ja yksi bensa-auto. Kaksi autoa pitää olla kuitenkin. Ja tietysti ensisijaisesti mennään aina sähköllä. Jos tulee oikein tiukkaan buukattu päivä paukkupakkasilla, niin sitten vaan bensalla liikenteeseen.
              Tämä.

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1111
                • Espoo

                Originally posted by Macke View Post
                Matkalla lataamiseen hukattu aika ei todellakaan ole mitenkään kompensoitavissa. Mitä vanhemmaksi tulee, sen paremmin ymmärtää ajan rajallisuuden. Sitä kun ei fygyllä saa ostettua lisää joten joka ikinen turha tunti reissuun laitettuna on ainakin itselläni täysin no go tason kamaa niin kauan kun on muitakin vaihtoehtoja.

                En mä välttämättä lappiin aja yhdellä kusitauolla joka kerta, mutta kyllä mä haluan että se on minun valinta teenkö niin vai en.

                Polttokennovermeitä odotellessa...
                Tietenkään aikaa ei kannata tuhlata, se on ilmiselvää mutta tässä on hyvä esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, jossa nähdään vain laput silmillä autonlataukseen reissussa kuluva aika. Isossa kuvassa sähköautoilija nimenomaan säästää sitä aikaa viikottain.

                Jotenkin tuntuu, että paljon pitkiä matkoja ajavat ovat täällä usein toistelemassa tätä samaa, kun tuskin kukaan ajaa jatkuvasti pitkiä matkoja Suomessa sähköautolla, niin että latureilla kuluisi huomattavasti aikaa. Hauskaa on myös tämä vapaudenkaipuu Lapinreissujen dynamiikkaan. Muutoksenpelkoa ja jonkun harvoin toteutuvan periaatteen vuoksi elämän turhaa haittaamista se osaltaan on mutta onneksi kaikki voivat vielä valita polttomoottoreiden ja sähköautojen välillä. Mitä vanhemmaksi mä olen tullut, sitä paremmin olen huomannut, että 3% toteuman takia ei kannata haitata 97% ajasta esim pelkäämällä matkalataukseen kuluvaa aikaa tai paria mobiiliapplikaatiota. Mä vaikka vuokraan auton Lapinreissulle tarvittaessa. Sen saa fygyllä.
                Last edited by PNM2; 30-04-2022, 09:26.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Tietenkään aikaa ei kannata tuhlata, se on ilmiselvää mutta tässä on hyvä esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, jossa nähdään vain laput silmillä autonlataukseen reissussa kuluva aika. Isossa kuvassa sähköautoilija nimenomaan säästää sitä aikaa viikottain.

                  Jotenkin tuntuu, että paljon pitkiä matkoja ajavat ovat täällä usein toistelemassa tätä samaa, kun tuskin kukaan ajaa jatkuvasti pitkiä matkoja Suomessa sähköautolla, niin että latureilla kuluisi huomattavasti aikaa. Hauskaa on myös tämä vapaudenkaipuu Lapinreissujen dynamiikkaan. Muutoksenpelkoa ja jonkun harvoin toteutuvan periaatteen vuoksi elämän turhaa haittaamista se osaltaan on mutta onneksi kaikki voivat vielä valita polttomoottoreiden ja sähköautojen välillä. Mitä vanhemmaksi mä olen tullut, sitä paremmin olen huomannut, että 3% toteuman takia ei kannata haitata 97% ajasta esim pelkäämällä matkalataukseen kuluvaa aikaa tai paria mobiiliapplikaatiota. Mä vaikka vuokraan auton Lapinreissulle tarvittaessa. Sen saa fygyllä.
                  Tuon ajattelutavan omasin siihen saakka, kun otin niskalenkin asian suhteen omista luuloistani ja hankin sähköauton, joka mitoitettu 80% ajoistani.

                  Silti halusin heti alkuun jo kiusata itseäni ja tehdä testin autolle sopimattomasta ajoreissusta mutkin pohjois suomeen 530km/suunta. Sille reissulle jäi viimeisetkin kauhukuvat sähköautoilun vaikeuksista vaikka latailemaan jouduinkin. Matka-ajan muutos suhteessa säästöihin laittoi suun sen verran messingille.

                  Kun miettii, että seuraavalla sähköautollani kyseinenkin matka menee kertaheitolla tarvittaessa tai maks yhdellä nopealla latauksella.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Tietenkään aikaa ei kannata tuhlata, se on ilmiselvää mutta tässä on hyvä esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, jossa nähdään vain laput silmillä autonlataukseen reissussa kuluva aika. Isossa kuvassa sähköautoilija nimenomaan säästää sitä aikaa viikottain.

                    Jotenkin tuntuu, että paljon pitkiä matkoja ajavat ovat täällä usein toistelemassa tätä samaa, kun tuskin kukaan ajaa jatkuvasti pitkiä matkoja Suomessa sähköautolla, niin että latureilla kuluisi huomattavasti aikaa. Hauskaa on myös tämä vapaudenkaipuu Lapinreissujen dynamiikkaan. Muutoksenpelkoa ja jonkun harvoin toteutuvan periaatteen vuoksi elämän turhaa haittaamista se osaltaan on mutta onneksi kaikki voivat vielä valita polttomoottoreiden ja sähköautojen välillä. Mitä vanhemmaksi mä olen tullut, sitä paremmin olen huomannut, että 3% toteuman takia ei kannata haitata 97% ajasta esim pelkäämällä matkalataukseen kuluvaa aikaa tai paria mobiiliapplikaatiota. Mä vaikka vuokraan auton Lapinreissulle tarvittaessa. Sen saa fygyllä.
                    Kun nyt kerta quottaat niin quottaanpa takaisin. Joo, mä käyn välillä lapissa. Mulla on myös mökki tuolla noin 300km päässä missä ei ole juoksevaa vettä, viemäröintiä tai minkäänlaisia sähköjä.

                    Että kun nyt seuraavan kerran tunnet tarvetta jeesustella, niin koita sisäistää että on ihmisiä joille tollanen sähkövispilä ei sovi niinku mitenkään käytäntöön eikä sielunmaisemaan. Ei tämä ole muutoksen pelkoa, ihan realiteettien kanssa näitä asioita puntaroin.

                    Good on you että sulla on fyrkkaa vuokrailla autoja, mulla on perse kipeenä pitkän aikaa kun käytän nelihenkistä perhettä viikonkin lapissa.

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Tuon ajattelutavan omasin siihen saakka, kun otin niskalenkin asian suhteen omista luuloistani ja hankin sähköauton, joka mitoitettu 80% ajoistani.

                      Silti halusin heti alkuun jo kiusata itseäni ja tehdä testin autolle sopimattomasta ajoreissusta mutkin pohjois suomeen 530km/suunta. Sille reissulle jäi viimeisetkin kauhukuvat sähköautoilun vaikeuksista vaikka latailemaan jouduinkin. Matka-ajan muutos suhteessa säästöihin laittoi suun sen verran messingille.

                      Kun miettii, että seuraavalla sähköautollani kyseinenkin matka menee kertaheitolla tarvittaessa tai maks yhdellä nopealla latauksella.
                      Etkö sä just kirjoittanut että sulla oli 1,5 tuntia tosta siivusta piuhassa roikottamista per suunta? Kyllä mun suu olis aivan muualla kuin messingillä jos tolleen olisi pakko tehdä. Se olis totaalisesti norsunvitulla.

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1111
                        • Espoo

                        Originally posted by Macke View Post
                        Kun nyt kerta quottaat niin quottaanpa takaisin. Joo, mä käyn välillä lapissa. Mulla on myös mökki tuolla noin 300km päässä missä ei ole juoksevaa vettä, viemäröintiä tai minkäänlaisia sähköjä.

                        Että kun nyt seuraavan kerran tunnet tarvetta jeesustella, niin koita sisäistää että on ihmisiä joille tollanen sähkövispilä ei sovi niinku mitenkään käytäntöön eikä sielunmaisemaan. Ei tämä ole muutoksen pelkoa, ihan realiteettien kanssa näitä asioita puntaroin.

                        Good on you että sulla on fyrkkaa vuokrailla autoja, mulla on perse kipeenä pitkän aikaa kun käytän nelihenkistä perhettä viikonkin lapissa.
                        Ja tässä alleviivataan mustavalkoinen ajattelu. Kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto olisi sulle sopiva laite, jos ajelet usein 600km siivuja ilman omaa latausmahdolisuutta tai kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto sopiva vaihtoehto kaikille. Osuin aika hyvin oikeaan arvauksessa, millaisella ajoprofiilillla näitä "laturilla kuluu elämä hukkaan" -kirjoituksia postaillaan.

                        Originally posted by Macke View Post
                        Etkö sä just kirjoittanut että sulla oli 1,5 tuntia tosta siivusta piuhassa roikottamista per suunta? Kyllä mun suu olis aivan muualla kuin messingillä jos tolleen olisi pakko tehdä. Se olis totaalisesti norsunvitulla.
                        Osa ihmisistä arvostaa eri asioita kuin sä. Osa ihmisistä osaa myös ajatella asioita isossa kuvassa. Kerran vuodessa Lapinreissulla matkan kestäminen kauemmin ei välttämättä haittaa, jos 363 päivää vuodessa autoilu on vaivattomampaa ja huomattavasti halvempaa.
                        Last edited by PNM2; 30-04-2022, 11:57.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Originally posted by Macke View Post
                          Etkö sä just kirjoittanut että sulla oli 1,5 tuntia tosta siivusta piuhassa roikottamista per suunta? Kyllä mun suu olis aivan muualla kuin messingillä jos tolleen olisi pakko tehdä. Se olis totaalisesti norsunvitulla.
                          Nimenomaan. Kyseisellä matkalla aikaa taukoihin menee bensiinikäyttöisellä autolla meidän tapauksessa per suunta 45min - 1h ja nyt pienellä sähkö autolla 1,5tuntia niin en katastrofaaliseksi nähnyt tilannetta.

                          Etenkin, kun tiedän markkinoilta tarvittaessa löytyvän sähköautoja joilla ei auton rajoitteiden takia tarvitseisi pitää yhtään taukoa ko matkalla.

                          Eikä 120€ säästö per matka pahalta tunnu myöskään.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7087
                            • Forssa

                            En käy lapissa, enkä aja myöskään pelkästään kauppaan ja takaisin.
                            Nykyinen kottero kulkee tankillisella ~500km ja lisää saa saman verran toimintasädettä 10min pysähdyksellä. Tarvitsenko tätä rangea joka päivä? En.

                            Sähkikseen siirtyminen omalta osalta jäänyt rangen riittämättömyyteen. i3 kyttäsin aikani ja tein laskelmia ja totesin ettei kyseisen kikottimen range riitä edes rexillä.
                            Toki rahalla saa isomman rangen omaavan sähkiksen. Toistaiseksi rahaa ei ole riittävästi.
                            Jään odottamaan milloin esim i4 hinnat laskevat järkevälle tasolle. Ehkä 5-8v päästä? :think

                            Toistaiseksi mennään helpommalla vaihtoehdolla.
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • kooma
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1019
                              • Pikis

                              Originally posted by |foder| View Post
                              En käy lapissa, enkä aja myöskään pelkästään kauppaan ja takaisin.
                              Nykyinen kottero kulkee tankillisella ~500km ja lisää saa saman verran toimintasädettä 10min pysähdyksellä. Tarvitsenko tätä rangea joka päivä? En.

                              Sähkikseen siirtyminen omalta osalta jäänyt rangen riittämättömyyteen. i3 kyttäsin aikani ja tein laskelmia ja totesin ettei kyseisen kikottimen range riitä edes rexillä.
                              Toki rahalla saa isomman rangen omaavan sähkiksen. Toistaiseksi rahaa ei ole riittävästi.
                              Jään odottamaan milloin esim i4 hinnat laskevat järkevälle tasolle. Ehkä 5-8v päästä? :think

                              Toistaiseksi mennään helpommalla vaihtoehdolla.
                              Nimenomaan oma käyttö kannattaa laskea ja miettiä rauhassa, ja tehdä päätökset sitä kautta. Meillä kun perheessä on enemmän kuin yksi auto ja rahallisesti onnistuu että yksi niistä on lyhyen rangen sähkis (i3) niin se on mainio valinta siihen. Mutta ei meillä voisi käytännössä olla pihassa pelkkiä i3:sia. Reilut pari vuotta kun se on tuossa ollut niin olen kypsytellyt ajatusta että vaihtaisiko sen pitkän rangen sähkikseen tai vaihtaisi yhden noista dieseleistä semmoiseen mutta sähkisten valikoima on vielä niin rajallinen että päätös venyy. Sillä välin koukullinen 4wd diesel + i3 yhdistelmä toimii oikein hyvin.
                              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                              Comment

                              • Macke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1134
                                • Porvoo

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Ja tässä alleviivataan mustavalkoinen ajattelu. Kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto olisi sulle sopiva laite, jos ajelet usein 600km siivuja ilman omaa latausmahdolisuutta tai kukaan ei ole väittänyt, että sähköauto sopiva vaihtoehto kaikille. Osuin aika hyvin oikeaan arvauksessa, millaisella ajoprofiilillla näitä "laturilla kuluu elämä hukkaan" -kirjoituksia postaillaan.

                                Osa ihmisistä arvostaa eri asioita kuin sä. Osa ihmisistä osaa myös ajatella asioita isossa kuvassa. Kerran vuodessa Lapinreissulla matkan kestäminen kauemmin ei välttämättä haittaa, jos 363 päivää vuodessa autoilu on vaivattomampaa ja huomattavasti halvempaa.
                                Soon kauhhe hyvä että sait muutamasta rivistä ennustettua koko ajoprofiilini ja että sun ajattelu ei selkeestikään ole mustavalkoista. Halvempaa käyttökustannuksiltaan on sähköautoilu tällä hetkellä, mutta vaivattomampaa se ei kyllä ole "tankkausten" ja matkantaittamisen osalta vaikka pihviä kuinka kääntelisi. Mikko Alatalokin on Mikko Alataloa vaikka kuinka sinisankaisten lasien läpi asiaa kattelisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎