Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samu81
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 146
    • Espoo

    Originally posted by VilleP View Post
    Kuinka paljon niitä mutkateitä yleensä ajellaan dynaamisesti? Pääsääntöisesti tiestö melko suoraa täällä ja muualla. Aika vauhdikkaasti nuo taitaa "radallakin" mennä, painopisteestä johtuen.
    Ymmärtääkseni koko M-divisioonan idea on tuottaa nautinnollisia, dynaamisia, ketteriä ajajan autoja. Erilaiset M-Sport -vehkeet on sitten näitä "sinnepäin" M-autoja. Taisipa Harry Metcalfekin sanoa samaa; tuon ei pitäisi olla mikään sähköinen M vaan M-sport. Kokeileppa joskus päästellä mutkateitä jollain "tehottomalla" mutta kevyellä autolla ja perään tehokkaalla mutta painavalla. Ehkä sitten ymmärrät mistä jauhan.

    Jotain 2300kg + matkustajat päälle on suorastaan surullista. Tuon huippunopeuskin on rajattu johonkin naurettavaan, oliko +200kmh - reilusti alle 250 kuitenkin. Siinä on joo todellista M-autoa kun sähkö-hynykin menee ohi Ei missään nimessä M-lätkän arvoinen auto, IMHO.
    i8 '14

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1019
      • Pikis

      En tiedä mikä bemarin viesti nykyään on mutta ainakin aluksi kun näitä Mxx malleja alkoi tulla kuten vaikka X4 M40i niin sanottiin ihan suoraan että eivät ne ole varsinaisia M autoja vaan siitä välistä. No, ”aito” X5 M on aikamoinen tankki kyllä sekin, toki kovempi laite kuin X5 M50i.

      Mitä i4 M50 tulee niin aika samat fiilikset koeajon jälkeen kuin zakspeedillä. Itselläni ei ole juurikaan pitkiä reissuja ja mutkapätkille hupiajeluun otan mieluummin kaksipyöräisen. Kaikkeen siihen mihin autoa käytän tuo sopii mainiosti, eikä ole pulaa ohituskiihtyvyydestä joka on itselle se tärkein suorituskyvyn tarve.
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • BFI18
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 1456
        • Turku

        Originally posted by Samu81 View Post
        Ymmärtääkseni koko M-divisioonan idea on tuottaa nautinnollisia, dynaamisia, ketteriä ajajan autoja. Erilaiset M-Sport -vehkeet on sitten näitä "sinnepäin" M-autoja. Taisipa Harry Metcalfekin sanoa samaa; tuon ei pitäisi olla mikään sähköinen M vaan M-sport. Kokeileppa joskus päästellä mutkateitä jollain "tehottomalla" mutta kevyellä autolla ja perään tehokkaalla mutta painavalla. Ehkä sitten ymmärrät mistä jauhan.

        Jotain 2300kg + matkustajat päälle on suorastaan surullista. Tuon huippunopeuskin on rajattu johonkin naurettavaan, oliko +200kmh - reilusti alle 250 kuitenkin. Siinä on joo todellista M-autoa kun sähkö-hynykin menee ohi Ei missään nimessä M-lätkän arvoinen auto, IMHO.
        Tässä nyt tuntuu asiat menevän vähän sekaisin.
        M- Sport on varustetaso, ei mikään mallikategoria.
        Ei i4 M50 ole, eikä sen ole edes tarkoitus olla mikään Full fat ///M (Motorsport) Bemari, vaan M Performance- malli.
        'Oikeat' Motorsport- autothan alkavat valmistenumeroilla WBS...
        Siitä voi olla montaa mieltä, mihin se M- lätkä kuuluu, näkyyhän niitä 114i M-Sport versioissakin.

        Tuollaista i4 M50 koeajaneena voin todeta, että onhan se ihan saatanan hyvä auto ajaa, vaikka painoa onkin paljon - Ihan siellä mutkatielläkin jopa. Voimalinja nelivetona on kyllä hienosti toimiva. Sen ei ole tarkoitus olla kevyt ratakilpuri, vaan nopea (ja mukava) Bemarin sähköinen performance- versio. Ja uskoisin, että jos Vmax 225 Kmh on oston esteenä, niin kannattaa valita aivan toinen versio.
        G26 i4 M50 Black Sapphire

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6749
          • PK-seutu

          Originally posted by BFI18 View Post
          Tässä nyt tuntuu asiat menevän vähän sekaisin.
          M- Sport on varustetaso, ei mikään mallikategoria.
          Ei i4 M50 ole, eikä sen ole edes tarkoitus olla mikään Full fat ///M (Motorsport) Bemari, vaan M Performance- malli.
          'Oikeat' Motorsport- autothan alkavat valmistenumeroilla WBS...
          Siitä voi olla montaa mieltä, mihin se M- lätkä kuuluu, näkyyhän niitä 114i M-Sport versioissakin.

          Tuollaista i4 M50 koeajaneena voin todeta, että onhan se ihan saatanan hyvä auto ajaa, vaikka painoa onkin paljon - Ihan siellä mutkatielläkin jopa. Voimalinja nelivetona on kyllä hienosti toimiva. Sen ei ole tarkoitus olla kevyt ratakilpuri, vaan nopea (ja mukava) Bemarin sähköinen performance- versio. Ja uskoisin, että jos Vmax 225 Kmh on oston esteenä, niin kannattaa valita aivan toinen versio.
          Niin menee sekaisin, mutta se on valitettavasti BMW:n markkinointiosaston syytä:



          Mehän harrastefoorumilla tiedämme, että se ei ole oikea M auto, mutta jos BMW kuvan mukaisesti journalisteille mainostaa niin tässä sitä sitten ollaan :think

          M440i on nimenomaan se oikea verrokki omastakin mielestä.

          Ja täällä Kekkoslovakiassa kun ollaan, niin kiitos autoveron Ei missään muussa kuin sähköversiossa ole mitään järkeä.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            Originally posted by Samu81 View Post
            Mee ajaa sillä jonnekin edes etäisesti mutkatielle ja ihmettele jotain 2300kg omapainoa "M"-autossa, siihen päälle vielä ukko tai pari niin joo-o, todellista dynaamista ajamista - eiku. Tuo on täysi vitsi M-autoksi. Vähän kuin hankkisi 2tn painoisen Volvo V90 farmarin ja lastaisi sinne 500kg edestä sorasäkkejä takakonttiin ja väittäisi dynaamisen upeaksi mutkapätkien ajajan autoksi
            Noh, esim. M5 painaa sen 2000kg joten ero ei nyt kauhean iso ole.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • Messier
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 631
              • Savo

              Originally posted by jokes911 View Post
              Noh, esim. M5 painaa sen 2000kg joten ero ei nyt kauhean iso ole.
              Ja juuri siksi M5 on on aika tuskainen mutkateillä.
              G05 X5 45e
              KM9 ///M1000XR

              Ex:
              F10 ///M5
              K49 S1000XR
              E90 ///M3
              E46 ///M3

              Comment

              • Thmas
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 531
                • HEL

                Originally posted by tiko4tiko View Post
                En ainakaan itse kaipaa mitää parasta mahdollsita arvoa vaan enemmän käytönnön arvoa jolla homma toimii, jos nopeutta on 130km/h&140km/h (todellista) kulutus on xx kWh/100km.

                13/2014 TM mittasi S-mallille 27,6kWh/100km 114km/h nopeudella ja 18,9kWh/100km 63km/h vauhdissa. Kulutus aika linjassa i4M50 kanssa 18,3kWh/100km 60km/h, 23kWh/100km 100km/h ja 28,5kWh/100km. 120km/h.

                Näihin nähden tuo kehä3 sisäpuolinen kulutus on linjassa, ja varmaan nuo maantielukematkin on ok jos ajetaan rauhallisesti keskinopeus, jää 20km/h alemmas noista taululukemista. Eli satasen alueen kulutus vastaa 80km/h tasaista arvoa ja motarin kulutus 100km/h tasaista nopeutta eli ihan ok.

                Jos pitäsi arvata noiden TM:n mitatusten perusteella, niin i4 M50 / Tesla vie 130km/h vauhdissa 31kWh/100km ja 140km/h vauhdissa energiaa kuluu 34,5kWh/100km. Kertokaahan mikä on todellisuus, kun pääsette ajamaan pidempää matkaa.
                Veikkaisin, että Model S vie 130 km/h vauhdissa luokkaa 24-25 kwh/100km. Huomenna käväisin Porvoossa niin siinä saa jonkinlaisen pätkän testattua.

                Rengastus vaikuttanee aika paljon. Nyt alla on 19" kitkat. Kesäksi tulee myös 19". Monilla on näissä 21" alla, ne vie jonkin verran enemmän.
                Audi e-tron 55

                Exiä:
                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15255
                  • Ajamisen Iloa

                  Ei mitään lisättävää Samun kommenttiin.

                  Originally posted by VilleP View Post
                  Kuinka paljon niitä mutkateitä yleensä ajellaan dynaamisesti? Pääsääntöisesti tiestö melko suoraa täällä ja muualla. Aika vauhdikkaasti nuo taitaa "radallakin" mennä, painopisteestä johtuen.
                  No nyt oli taas sen tason kommentti. Sähköautoilija ei edes löydä mutkatietä uudeltamaalta. No sitten tietysti vaan se kiihtyvyys valoista merkkaa, joo'o niin se on oltava.

                  t: 20v uudenmaan mutkateitä hinkanneena ja niillä autoiluja joka kesä järjestäneenä. Tosin, saatat olla tänävuonna oikeessa, tiet on päästetty niin pahaan kondikseen että taitaa kasvaa horsmaa jo syksyyn mennessä.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • protoni
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2008
                    • 1365
                    • Tampere

                    YouTuben perusteella nämä pirteämmät sähköautot kiertävät radan osimoilleen samaan aikaan kuin M-bemarit. Joidenkin toimittajien mukaan ovat painostaan huolimatta jopa hauskempia radalla, koska voimalinja. Toki voimasuhteet muuttuvat jos rataa on tarkoitus tahkota koko päivä. Painopisteellä ja -jakaumalla on iso vaikutus.

                    Taitaa edelleen valtaosa ajella kuitenkin kodin, prisman ja päiväkodin väliä vähemmän dynaamisesti. Siihen käyttöön sähkö on oiva valinta. Onneksi (ainakin vielä) jokainen voi valita omaan ajoprofiiliinsa parhaan käyttövoiman. Kaikissa kun on hyvät ja huonot puolensa. Itselleni patteriauton isoin miinus on hinta. Kiinnostaisi kovasti, mutta pelimerkit ei millään riitä mieleiseen.
                    Last edited by protoni; 27-04-2022, 07:40.

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Saattaisin uumoilla, että ellei sähkön varastointi akkuun kehity keveämmäksi, niin ehkä etenkin kalliit urheiluautot tulevat olemaan vedyllä toimivia, jolloin panoa voitaneen pudottaa paljonkin. Tosin tämä edellyttää edes jonkinlaista verkostoa tankata vetyä. Toisaalta tuo akkuteknologiakin kehittyy kokoajan.


                      Se kuinka moni ajaa "dynaamisesti" mutkateillä selviää helposti, kun tekee kierroksen oman kaupungin yhdessä osassa, ihmetellen ihmisten autojen valintaa mutkanopeutta silmälläpitäen.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Ei mitään lisättävää Samun kommenttiin.



                        No nyt oli taas sen tason kommentti. Sähköautoilija ei edes löydä mutkatietä uudeltamaalta. No sitten tietysti vaan se kiihtyvyys valoista merkkaa, joo'o niin se on oltava.

                        t: 20v uudenmaan mutkateitä hinkanneena ja niillä autoiluja joka kesä järjestäneenä. Tosin, saatat olla tänävuonna oikeessa, tiet on päästetty niin pahaan kondikseen että taitaa kasvaa horsmaa jo syksyyn mennessä.
                        uudenmaan mutkatiet on ok kunnossa. Kaikki ajettu jo läpi vaikka kevät vasta alussa. Vastuullisesti ajettu ja 3 kertaa moikattu myös vihreälle siviilikawalle ja matka ei ole pysähtynyt ja kortti taskussa. Ehkä tuota asennetta kannattaa miettiä miten siellä ajetaan. dynaamiseen ajoon ne rajotukset sopivasti rajoittaa suurimman tyhmyyden pois. T. 27 vuotta samoja teitä ajaneena ja myös tapahtumia ollut mukana järjestäneenä. Lopeta toi provoilu ja kunnioitetaan lakeja ja muita tiellä liikkujia. Joo mäki olin keskenkasvunen 27 vuotta sitten, mutta ihminen on oppiva eläin. Radalla sitten loput höyrynpäästelyt. Siellä on käsittääkseni jo todistetusti sähköautot olleet ihan nopeita niin meidän ei tarvitse mitellä siitä pystyykö niillä ajamaan rajoitusten puitteissa tiellä dynaamisesti. Ne pysyy tiellä jokaisen mutkan rajoitusten mukaan ajaen.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          Eilen tuli ensimmäinen kuukausi täyteen i3sen kanssa.

                          2100km saldona ja hinta 67€ (pelkällä kotilataamisella olisi ollut noin 53€)

                          *Ja lisäyksenä, ihan täyttä ajamisen iloa silti.
                          Last edited by zakspeed; 27-04-2022, 08:41. Reason: *Lisäys.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • miyli
                            BTCF Member
                            • Dec 2008
                            • 2089
                            • Naantali

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Eilen tuli ensimmäinen kuukausi täyteen i3sen kanssa.

                            2100km saldona ja hinta 67€ (pelkällä kotilataamisella olisi ollut noin 53€)

                            *Ja lisäyksenä, ihan täyttä ajamisen iloa silti.
                            itsellä kulutus tippunut i3:ssa kelien lämmetyä 14.8kw ja meillä sähkö maksaa veroineen/siirtoineen n.0,15s, eli n.2,22€/100km,Käyttömaksu rexissä 91€/vuosi ja vakuutus täyskaskolla 400€/vuosi. älyttömän halpaa on i3 ajo ja varsinkin nurkka-ajossa äärimmäisen kiva auto.
                            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                            0-200km/h 11.40s
                            100-200km/h 6,00s
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Eilen tuli ensimmäinen kuukausi täyteen i3sen kanssa.

                              2100km saldona ja hinta 67€ (pelkällä kotilataamisella olisi ollut noin 53€)

                              *Ja lisäyksenä, ihan täyttä ajamisen iloa silti.
                              Täällä täynnä 4kk ja 10500km. Suhaamista riittänyt. Iloa ajaa.

                              Energiaa mennyt 2282kwh, joka kotilatauksella (0,15) olisi noin 3,25€/100km. Kulutus 21,7kwh (ajotietokone 19,9kwh). Paljon maantietä.
                              Last edited by ///Jone; 27-04-2022, 14:30.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2233
                                • Vantaa

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Ei mitään lisättävää Samun kommenttiin.



                                No nyt oli taas sen tason kommentti. Sähköautoilija ei edes löydä mutkatietä uudeltamaalta. No sitten tietysti vaan se kiihtyvyys valoista merkkaa, joo'o niin se on oltava.

                                t: 20v uudenmaan mutkateitä hinkanneena ja niillä autoiluja joka kesä järjestäneenä. Tosin, saatat olla tänävuonna oikeessa, tiet on päästetty niin pahaan kondikseen että taitaa kasvaa horsmaa jo syksyyn mennessä.
                                Meinaan että 99% autoilun kilometreistä tulee pääväyliä/kantateitä/taajamaa pitkin, eikä sivukylien mutka ek:ta kumit ulvoen. Joten auton ominaisuudet tuolla 99% ajosuoritteella painottuu auton valinnassa enemmän, kuin se miten että taittuu mutkaan. Pärrät ja harrasteet sitten erikseen, joilla lähdetään fiilistelemään kyläteitä pitkin.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎