Ehkä vähän turhan rajun viivan vedin mutta todellisuus kutakuinkin noin sen silmissä kun ensimmäistä sähkistä miettii.
Onneksi Pyroz:lla pipo löysemmällä kuin mulla, kiitos huumorin mukaan viljelystä.
Itsekin vain keskittynyt vain todella hienotekniikan tekemiseen. Siinä sivussa IT puoli jäänyt vallan. Kun joskus kuvitteli osaavansa ja omaavansa ohjelmistojuttuja hyvin, nyt on todettava ettei niistä enää mitään tajua. Kovaa vauhtia kohti harmaantumista ennen aikojaan.
- Talvi ei syö puolta rangesta. Reilusti kyllä. Joskus 20%, joskus 35%, jne
Väärin, range tippuu wltp lukemista jo kesällä sen noin 20% kun isolla tiellä ajetaan satasta ja sitten kun ajetaan vaikka sitä Turku-Helsinki motaria muun liikenteen mukana eli noin 130-135km/h mittarissa kesäaikaan, ollaan jo se 35 pinnaa tultu alas, ei noihin edes talvea tarvitse. Toki hiukan eroja eri merkkien välillä, mutta noin se suurinpiirteiden näyttää menevän.
Hyvä muistaa kun lähtee pidemmälle matkalla ja pitää samaa marssivauhtia mihin bensakrematoriolla tottunut.
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Väärin, range tippuu wltp lukemista jo kesällä sen noin 20% kun isolla tiellä ajetaan satasta ja sitten kun ajetaan vaikka sitä Turku-Helsinki motaria muun liikenteen mukana eli noin 130-135km/h mittarissa kesäaikaan, ollaan jo se 35 pinnaa tultu alas, ei noihin edes talvea tarvitse. Toki hiukan eroja eri merkkien välillä, mutta noin se suurinpiirteiden näyttää menevän.
Hyvä muistaa kun lähtee pidemmälle matkalla ja pitää samaa marssivauhtia mihin bensakrematoriolla tottunut.
Ei ollut väärin, mutta sinäkin olet oikeassa. Myös kesällä range tippuu kun ajetaan kovaa motarilla. Jokainen km/h lisää nostaa kulutusta. On esim. huomattavan suuri ero ajaako 110km/h vai 130km/h cruisessa.
Mutta jos verrataan kesän motariajoa ja talven motariajoa niin ei siitä enää puolta tipu lisää, mutta tippuu kyllä.
On siinä polttiksessakin iso ero, kun ajaa 110 tai 135km/h. Puhumattakaan, kun vedät kuomukärryä perässä, jopa dieselillä. Minusta tämä osa keskustelua on aika turhaa.
Näillä mennään: - BMW E81 118i since 2017 - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Autonvaihtoa kun perustellaan usein muille jollain järkisyyllä, niin nyt näyttää sellainen löytyneen ainakin yksittäisille ihmisille ulkopolitiikasta. Putlerin löpöbisnestä ei haluta tukea.
Saas nähdä syntyykö tästä ilmiö, joka kiihdyttää sähköautojen myyntiä.
Btw. ottaen huomioon, että keskimäärin taisi yli 90 % suomalaisten päiväajoista koostua alle 50km matkasta ja E-suomessa ei 2022 ole ollut yhtään kunnon pakkaspäivää, sekä Suomessa on talvinopeusrajoitukset, niin yllättävän paljon täällä ihmiset ajaa pitkää matkaa motarilla 135km/h -20 talvipakkasessa. Oletan nimittäin, että ihmiset kommenteillaan kertoo ettei heille sovellu sähköauto näistä rationaalisista syistä: talvipakkanen, pitkät matkat, lyhyt range.
Voittaja Polestar 2 ja viimeisenä Teslan Model Y. Polestarin keskeiset plussat oli hyvä akunlämmitys ja tehokas sisälämmitys. Polestar sai miinusta kulutuksesta. Taas Model Y:n miinukset haparoiva tai toimimaton vakkari talvikelissä, haamujarrutukset, sekä huono lämmityslaite. Model Y taas oli pihi ja sai kehuja teknisistä järjestelmistä: softa ja äppi.
On siinä polttiksessakin iso ero, kun ajaa 110 tai 135km/h. Puhumattakaan, kun vedät kuomukärryä perässä, jopa dieselillä. Minusta tämä osa keskustelua on aika turhaa.
Ehkäpä keskustelu perustuu siihen, että polttisvehkeen (ehkä) suuremman rangen, tankkauspaikkojen sijaintien, tiheyden ja tankkauksen nopeuden takia probleema ei tule monellekaan niin suureksi.?
ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Komissio kärjistäen yhtä paljon "EU" kuin yksittäinen korkea virkamies on "Suomi". Komissio kylläkin käyttää tosiasiallisesti paljon valtaa, koska laativat lakiehdotukset, mutta muuta ne ei tee. Virkamiehet nuo lakiehdotukset poliitikkojen ohjaamana laatii Suomessakin. Suomessa uutisoidaan paljon "EU" sitä ja tätä, lopulta siellä on äänessä joku ei-poliittisesti valittu yli-innokas komission virkamies tai ex-poliitikko komissaarina tai kuten tässä puhutaan "komission ehdotus" jonka painoarvo on lähellä nollaa, ennen kuin poliitikot antavat jonkin painoarvon.
Muuten täyttä asiaa, asioita pitää tarkastella oikeassa kategoriassa, siinä kategoriassa mitkä toimet estävät lämpötilannousua, eikä ottaa yksittäisiä kemikaaliseoksia kieltolistalle.
Tuohon kulutustestisykliin liittyen vielä: Jos kulutustestit ja toimintamatkatestit haluttaisiin tehdä sellaisiksi, että ne olisivat mahdollisimman todenmukaiset todennäköisimmälle ostajakunnalle, niin testisykli vastaisi keskivertoisen Kiinalaisen päivittäistä ajomatkaa.
Puolet maailman sähköautoista myydään Kiinassa/Kiinaan.
Mutta joo, keskivertokansalaisen Suomessa ajaa yllättävän vähän per päivä. On tää aikaisemminkin tullut esiin, mutta oma ajoprofiilini sopisi täydellisesti sähköautoiluun. Perheessä kaksi kulkuneuvoa, Päivittäinen matka 45-150km, eikä koskaan ajeta Poria pidemmälle. Eli 220km todellinen range riittäisi aivan hyvin ihan kaikkeen ajoon. Vielä, kun kotona onnistuu lataaminen 3x20A virralla niin kaikki hyvin. Edelliset Leafit oli työsuhdeautoja, joten se kuuluu edelliseen elämään. Täytyy kuitenkin seuraavaksi vakavissaan katsella sitä sähkö-Mustangia.
-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Muuten kiva, mutta odottelen edelleen omaani vaikka tilattu huhti-toukokuun vaihteessa. Ongelma kuuluu olevan gt-line + neliveto + premiumpaketti -yhdistelmä.
Muuten kiva, mutta odottelen edelleen omaani vaikka tilattu huhti-toukokuun vaihteessa. Ongelma kuuluu olevan gt-line + neliveto + premiumpaketti -yhdistelmä.
Mielenkiintosen kaukana Skoda eikä ID4 edes listalla? Oliko tässä se pisteytys että eri maiden autotoimittajat vaan laittaa ne järjestykseen ja sen pohjalta saa pisteitä?
Tulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.
Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....
Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...
Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...
Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
Comment