Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SkyMan
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 518
    • Sirius

    Hyvät huomiot GameOverilta. En ymmärrä, miten autopalstallakin voi olla niin tahvoa porukkaa, etteivät ymmärrä miten nuo kulutukset ilmoitetaan / lasketaan. Tosiasiassa kyse taitaa olla siitä, että ei haluta ymmärtää ja on vain kivempi öyhöttää. Ajakaa millä tykkäätte, millä kulutuksella tykkäätte, mutta älkää nyt herran tähden käyttäkö noin paljon energiaa muiden valintojen arvosteluun.

    T. JOKAISELLA omistamallani autolla tehtaan ilmoittamaan kulutukseen halutessani päässyt, oli kyseessä bensa, diesel, sähkö tai hybridi. 99% ajasta kulutus on kuitenkin ollut jotain muuta.
    Coffee isn´t my cup of tea

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4974
      • Paimio

      Originally posted by GameOver View Post
      Sehän on yksinkertaista. Jos ajoprofiilisi sopii siihen profiiliin, jota WLTP:llä simuloidaan niin pääset ilmoitettuun toimintamatkaan. Kelikin toki vaikuttaa (sisältyy tuohon aiemmin mainittuun profiiliin ulkoisena tekijänä).
      Polttomoottoriautossa ajotapa vaikuttaa todella paljon kulutukseen ja sporttisesti ajamalla saa polttoainetta kulumaan paljonkin.

      Mutta sähköautossa kulutuksen huimaan kasvuun riittää pelkkä talvikeli. Eli vaikka ajaa tasan tarkkaan samalla tavalla kuin kesälläkin kulutus on jotain ihan muuta kuin mitä luvataan. Siinähän se ongelman ydin on. Ja tätä kulutuseroa koetetaan valmistajien ja automyyjienkin toimesta peitellä ja vähätellä.

      Mielestäni se on vaan väärin. Mutta se on vain minun mielipiteeni asiasta.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        BMW tarjoaa kuitenkin jo webbisivuillaan erittäin fiksusti ja kuvaavasti tästä tietoa:



        Sieltä kun ruksaa että ajaa pelkkää motaria tiukassa pakkasessa niin johan lyhenee range. Eikä sitä sinänsä peitellä.

        Tämä on asia joka kaikkien vaan pitää oppia varsinkin täällä Suomen talvioloissa.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7397
          • Oulu

          Originally posted by pyroz View Post
          BMW tarjoaa kuitenkin jo webbisivuillaan erittäin fiksusti ja kuvaavasti tästä tietoa:



          Sieltä kun ruksaa että ajaa pelkkää motaria tiukassa pakkasessa niin johan lyhenee range. Eikä sitä sinänsä peitellä.
          Hienoa että tollainen sivusto on jo olemassa! Harmi kun ei voi valita kylmempää kuin -10°C. Tähän liittyen vielä semmoinen kysymys että mitä ilmastointi sähköautossa tekee jos ajan -10°C lämpötilassa kun se laskurin mukaan reilusti rangea lyhentää?

          ICE-autossahan ymmärtääkseni pakkasella on ihan sama onko ilmastointi päällä vai ei niin ei se mitään tee eikä siten lisää kulutustakaan.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 01-03-2022, 15:57.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 4974
            • Paimio

            Originally posted by pyroz View Post
            BMW tarjoaa kuitenkin jo webbisivuillaan erittäin fiksusti ja kuvaavasti tästä tietoa:



            Sieltä kun ruksaa että ajaa pelkkää motaria tiukassa pakkasessa niin johan lyhenee range. Eikä sitä sinänsä peitellä.

            Tämä on asia joka kaikkien vaan pitää oppia varsinkin täällä Suomen talvioloissa.
            Katos vaan. Tuohan on aika hyvä!
            Harmi vaan tosiaan että -10 asteeseen loppuu...kuitenkin tuota kylmempääkin on ihan normaalisti.

            Mutta tuo on kyllä hyvä alku jo ainakin.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by TheRipper View Post
              Polttomoottoriautossa ajotapa vaikuttaa todella paljon kulutukseen ja sporttisesti ajamalla saa polttoainetta kulumaan paljonkin.

              Mutta sähköautossa kulutuksen huimaan kasvuun riittää pelkkä talvikeli. Eli vaikka ajaa tasan tarkkaan samalla tavalla kuin kesälläkin kulutus on jotain ihan muuta kuin mitä luvataan. Siinähän se ongelman ydin on. Ja tätä kulutuseroa koetetaan valmistajien ja automyyjienkin toimesta peitellä ja vähätellä.

              Mielestäni se on vaan väärin. Mutta se on vain minun mielipiteeni asiasta.
              Sama ilmiö tapahtuu myös polttomoottoriautoissa kelin tai ajonopeuden noustessa. Energiankulutuksesta auton liikuttamiseen tarvittavan energian tarve kasvaa.

              Polttomoottorien hyötysuhde vaan on niin eri tasolla sähkömoottoriin verrattuna, että sen kasvaneen kulutuksen vaikutus kokonaiskulutukseen on hyvin pieni. Litralla kasvanut kulutus ei paljoa tunnu 9l/100 kuluttavan auton kanssa. Mutta 10kWh/100km kulutuksen kasvu sähköautossa leikkaa helposti 100km pois toimintamatkasta.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 4974
                • Paimio

                Originally posted by GameOver View Post
                Sama ilmiö tapahtuu myös polttomoottoriautoissa kelin tai ajonopeuden noustessa. Energiankulutuksesta auton liikuttamiseen tarvittavan energian tarve kasvaa.

                Polttomoottorien hyötysuhde vaan on niin eri tasolla sähkömoottoriin verrattuna, että sen kasvaneen kulutuksen vaikutus kokonaiskulutukseen on hyvin pieni. Litralla kasvanut kulutus ei paljoa tunnu 9l/100 kuluttavan auton kanssa. Mutta 10kWh/100km kulutuksen kasvu sähköautossa leikkaa helposti 100km pois toimintamatkasta.
                Sepä se. Polttomoottoriautossa kulutuslisä on ehkä max 10%...sähköautossa helposti 50%. Se on kohtuutonta varsinkin kun sitä ei "virallisesti" tahdota oikein ikinä missään ilmoittaa. Siksipä se monille ostajille tuleekin sitten täytenä yllätyksenä. Varsinkin kun markkinoinnissa keskitytään vaan ja ainoastaan noihin teoreettisiin max toimintasäteisiin mitkä nyt ei oikein toteudu missään realistisissa olosuhteissa.

                Sähköautoihin pitäisi mielestäni saada joku tuota WLTP:tä parempi/realistisempi systeemi. Tai sitten ihan reilusti myyjien täällä pitäisi ruveta rehellisemmin kertomaan talviolosuhteiden tuomasta toimintasäteen lyhenemisestä. Mutta tuskin sellaista tulee tapahtumaan koska varmasti pelottaisi ostajia pois. Parempi että vaan pettyvät sitten jälkikäteen ja ehkä vaan nielevät pettymyksensä ja ajelevat vaan vähemmän.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8257
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  Originally posted by GameOver View Post
                  Sama ilmiö tapahtuu myös polttomoottoriautoissa kelin tai ajonopeuden noustessa. Energiankulutuksesta auton liikuttamiseen tarvittavan energian tarve kasvaa.

                  Polttomoottorien hyötysuhde vaan on niin eri tasolla sähkömoottoriin verrattuna, että sen kasvaneen kulutuksen vaikutus kokonaiskulutukseen on hyvin pieni. Litralla kasvanut kulutus ei paljoa tunnu 9l/100 kuluttavan auton kanssa. Mutta 10kWh/100km kulutuksen kasvu sähköautossa leikkaa helposti 100km pois toimintamatkasta.
                  Pääasiallinen syy on kuitenkin se että polttomoottorin hyötysuhde on riippuvainen kierrosluvusta ja kuormituksesta. Omien havaintojen mukaan välitykset on yleensä mitoitettu siten että paras hyötysuhde saavutetaan n. 90km/h nopeudella. Tämä tarkoittaa sitä että kulutus saattaa olla täysin sama ajamalla 70km/h tai 100km/h.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • H3nu
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 252
                    • Hämeenlinna

                    Originally posted by peto2 View Post
                    Pääasiallinen syy on kuitenkin se että polttomoottorin hyötysuhde on riippuvainen kierrosluvusta ja kuormituksesta. Omien havaintojen mukaan välitykset on yleensä mitoitettu siten että paras hyötysuhde saavutetaan n. 90km/h nopeudella. Tämä tarkoittaa sitä että kulutus saattaa olla täysin sama ajamalla 70km/h tai 100km/h.
                    No ei todellakaan ole sama kulutus 70kmh tai 100kmh ajaessa. Pienin kulutus on jossain 50-70kmh välillä, kannattaa kurkata vaikka TM kulutusmittauksia.
                    BMW F82 M4 -16
                    BMW F20 116d M-sport -14
                    Aprilia Dorsoduro 900 -20
                    Sea-Doo RXP300RS -16

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 4974
                      • Paimio

                      Originally posted by H3nu View Post
                      No ei todellakaan ole sama kulutus 70kmh tai 100kmh ajaessa. Pienin kulutus on jossain 50-70kmh välillä, kannattaa kurkata vaikka TM kulutusmittauksia.
                      Tuo riippuu täysin autosta ja vaihteistosta ja välityksistä.

                      Mitä isompi auto sitä korkeammalla nopeudella tuo alhaisemman kulutuksen kohta on...noin karkeasti ottaen.

                      Omalla kalustolla monesti tuohon 70-90km/h väliin osuu se alhaisimman kulutuksen kohta. Toki riippuu myös maastostakin.
                      100km/h alkaa varmasti ilmanvastus ottamaan jo omansa ellei ole urheiluautosta kysymys.

                      Pikkuautoilla toki tuo 50-70km/h voi pitääkin paikkansa.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        Jos kattoo TM 10/2010 löytyvää F10 535iA koeajoa niin mitatut tasaisen nopeuden kulutukset on:

                        50 km/h 6,1
                        60 km/h 6,5
                        70 km/h 6,2
                        80 km/h 6,7
                        90 km/h 7,0
                        100 km/h 7,8
                        110 km/h 8,5
                        120 km/h 9,2

                        Eli tässä vähän poikkeuksellisesti kulutus laskee kun nopeus nousee 60->70. Mutta 80 km/h ylöspäin kasvu on aika selvää.

                        TM 02/2002 löytyy E65 745iA:n koeajo, siinä matalin kulutus on 70 km/h, eli 50/60 km/h syö enemmän.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 01-03-2022, 18:00.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • pyroz
                          BTCF Member
                          • Nov 2002
                          • 6709
                          • PK-seutu

                          Toinen vastaava aihehan on sähkisten lataus. Automyyjä tihrustaa suu vaahdossa esitteestä juhannuksena, että hei tää meidän Ö-tron lataa sitte 300kW vauhtia.

                          .
                          .
                          .

                          Sitten kun tulee ensimmäiset kunnon pakkaset ja auton ostanut tavan pulliainen ajaa sitä 40% lyhentynyttä rangea kiroillen sinne laturille Hoomoilasena ja työntää töpselin kiinni... "MITÄ? EI TUU KUiN 30kW!? MISSÄ MUN 300kW ON??!"

                          Itse en ainakaan jaksa olla se joka selittää jokaiselle sukulaiselle mitä on Type2, CCS, SoC, GOM, Akunlämmitys, 1-vaihelataus, 3-vaihelataus, sukolaturi, HPC, Pikalaturi, Kilowatit ja kilowattitunnit, lämmityksen viemä varaustaso, jne.

                          Eikä edes päästy vielä latausoperaattorien pakollisiin jäsenyyksiin pakollisine jäsenkortteineen (RFID) ja lukuisine sekavine sovelluksineen, jotka eivät toimi koska backend oli kuutamolla ja tulee errori ja lataus ei pysähdy ja PANIIKKI! Puhumattakaan kWh-hinnoista vs. minuuttihinnoista ja mikä nyt on hyvä ja mitä se lataaminen ja ajaminen oikein maksaa? Ja aijaa mikä roaming? Miksi maksoin K-latauksella viisinkertaisen hinnan?

                          Kaikki on uutta ja iso osa kansasta ei ole tippaakaan kiinnostunut selvittämään noita asioita omin neuvoin. Siinä saa muutama asiakaspalvelun puhelimeen vastaava vatsahaavoja ja katuvat syntymäänsä ennenkuin näihin on totuttu.
                          Last edited by pyroz; 01-03-2022, 18:00.
                          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            Nyt on näköjään tullut Polestariin latauksen ajastus, hieman hämmästyin koeajolla viime vuoden puolella kun ei semmoista löytynyt latauksen asetuksista. Näin kotona lataillessa ei pelkästään yösähkön mutta myös kuorman tasauksen takia aika ehdoton ominaisuus.

                            Päivitykset ohjelmistoversiossa P1.8
                            • Latauksen ajastimet: latauksen voi ajastaa autossa, jotta se voidaan tehdä haluttuna aikana (esim. sähkön hinnan ollessa alempi).


                            https://www.polestar.com/fi/manual/p...ftwareUpdates/
                            Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7044
                              • Forssa

                              Pyroz edellä hyvin kirjoittanut miksi sähköautoilu on vieläkin niin "vaikeaa" ja hyvin sekava käytännössä.

                              Kokoaika tuhahdellaan että tarviiko muka yhdellä latauksella päästä lappiin? No ei mutta jos talvi syö 200km rangesta puolet pois, niin onhan se todella onnetonta autoilua.
                              Varsinkin sen mukana tulevaa jatkuvaa latureiden kyttäystä.

                              Mikäli sähkiksien soisi yleistyvän, täytyy latureiden käytännöt yhtenäistää. Olkoonkin se joku äppi mutta kaikki soisi olevan sen yhden ja saman äpsin/tägin takana.
                              Range vaan on pakko olla min. 500km. Tätä ei kovin usein tarvita mutta talven nielastessa siitä puolet, alkaakin monelle tämä olemaan kynnyskysymys. Pk seudulla 250km range riittää moneksi päiväksi mutta täällä maalla ei aina riitä. Varsinkin kun ne pysähdykset eivät juuri koskaan ole minkään tehokkaan laturin luona. Eikä sitä kehtaa joka maatalon pihalla kysyä lupaa lataukselle, hitaalla laturilla.

                              Esim. minä luulen edustavani keskiverto autoilijaa. Keskivertoinen ajosuorite päivässä 50-100km. Ja sitten tulee mutta, kerran kaksi kuukaudessa tulee väistämättäkin eteen menoja kun tarvitsee ajaa 200-280km ns putkeen. Näissä tapauksissa latausasemat eivät osu ns pysähdyksen "viereen" vaan laturillekin täytyisi erikseen pysähtyä ja se sitten taas lisää matka-aikaa. Tämän takia minä haluan ehdottomasti range extenderin sähkiksen kylkeen, tai riittävän ison rangen.

                              Tällä hetkellä ns halppissarjassa ei oikein ole varsinaisesti riittävää sähkistä ja se hidastaa sähköistymistä.

                              Kaikkea saa rahalla, myös rangea. Paalua riittävän suureen rangeen ei keskivertoautoilijalla ole ja se paras terä sähköautoilusta jääkin vähän varakkaammille.

                              Oma näkökulmani, ugh.

                              E: jokainen voi kokeilla tankata autoonsa maks 5-8L, ihan sen mukaan millä määrällä pääsee 100km. Tämän päälle jokaiseen tankkaukseen pakollinen 30min pysähdys.
                              Eikös alakin autoilu vituttamaan ihan uudella tavalla.
                              Last edited by |foder|; 01-03-2022, 21:08.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6709
                                • PK-seutu

                                Originally posted by |foder| View Post
                                Pyroz edellä hyvin kirjoittanut miksi sähköautoilu on vieläkin niin "vaikeaa" ja hyvin sekava käytännössä.

                                Kokoaika tuhahdellaan että tarviiko muka yhdellä latauksella päästä lappiin? No ei mutta jos talvi syö 200km rangesta puolet pois, niin onhan se todella onnetonta autoilua.
                                Varsinkin sen mukana tulevaa jatkuvaa latureiden kyttäystä.

                                Mikäli sähkiksien soisi yleistyvän, täytyy latureiden käytännöt yhtenäistää. Olkoonkin se joku äppi mutta kaikki soisi olevan sen yhden ja saman äpsin/tägin takana.
                                Range vaan on pakko olla min. 500km. Tätä ei kovin usein tarvita mutta talven nielastessa siitä puolet, alkaakin monelle tämä olemaan kynnyskysymys. Pk seudulla 250km range riittää moneksi päiväksi mutta täällä maalla ei aina riitä. Varsinkin kun ne pysähdykset eivät juuri koskaan ole minkään tehokkaan laturin luona. Eikä sitä kehtaa joka maatalon pihalla kysyä lupaa lataukselle, hitaalla laturilla.

                                Esim. minä luulen edustavani keskiverto autoilijaa. Keskivertoinen ajosuorite päivässä 50-100km. Ja sitten tulee mutta, kerran kaksi kuukaudessa tulee väistämättäkin eteen menoja kun tarvitsee ajaa 200-280km ns putkeen. Näissä tapauksissa latausasemat eivät osu ns pysähdyksen "viereen" vaan laturillekin täytyisi erikseen pysähtyä ja se sitten taas lisää matka-aikaa. Tämän takia minä haluan ehdottomasti range extenderin sähkiksen kylkeen, tai riittävän ison rangen.

                                Tällä hetkellä ns halppissarjassa ei oikein ole varsinaisesti riittävää sähkistä ja se hidastaa sähköistymistä.

                                Kaikkea saa rahalla, myös rangea. Paalua riittävän suureen rangeen ei keskivertoautoilijalla ole ja se paras terä sähköautoilusta jääkin vähän varakkaammille.

                                Oma näkökulmani, ugh.

                                E: jokainen voi kokeilla tankata autoonsa maks 5-8L, ihan sen mukaan millä määrällä pääsee 100km. Tämän päälle jokaiseen tankkaukseen pakollinen 30min pysähdys.
                                Eikös alakin autoilu vituttamaan ihan uudella tavalla.
                                Suunta on sinänsä noin mitä kirjoitat, mutta toki kärjistät turhan paljon toiseen suuntaan.

                                - Talvi ei syö puolta rangesta. Reilusti kyllä. Joskus 20%, joskus 35%, jne.
                                - 100km lataukseen ei mene 30min. Ei lähellekään (hybridien hitaat laturit tästä nyt ulkona)
                                - Maalla on ehkä parhaat edellytyksen sähköautoiluun, nimittäin 3-vaihe sähkö.

                                Sähköautoilu on nimenomaan silloin juhlaa kun kotoa saa 11kW teholla latausta autoon sen kun törkkää kaapelin kiinni. Sitten joskus ja jouluna tien päältä pikalaturilta lisää pidemmillä reissuilla. Siellä tien päällä latureilla sitten on tuo "show" mitä tuossa ylempänä kuvailin. Sekin sinänsä kärjistys, mutta joskus täyttä todellisuutta jopa tällaiselle sähköautoilua jo harrastaneelle IT-tyypille. Ei todella ole houkutteleva käyttäjä- ja asiakaskokemus ne toimimattomat sovellukset ja eri operaattoreiden roamingit ja muut vastoinkäymiset.

                                Kaipaamasi Range extender olisi nimenomaan kuin lahja yläkerran herralta nimenomaan niille, jotka eivät sähköautoilun saloista mitään ymmärrä, eivätkä ole kiinnostuneet niitä opiskelemaan tien päällä epäonnistuneen latauksen ja vieressä kiroilevan puolison ja takapenkillä itkevien vahinkojen saattelemana Mutta ei. REX kun käyttää fossiileja niin se on aina HYI HYI. Aika moni useampi uskaltaisi hypätä sähköautoilun piiriin kun olisi REXejä tarjolla ja ajelisi 96% sähköllä ja joskus pinteeseen joutuessaan sen REXin avulla. Mutta ei, koska vihreä siirtymä. TUNKKI.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎