Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    No laitat sen 40-50k kiinni, niin saapi isomman patterin ja pääsee ehkä yhdellä pysähdyksellä tuon matkan. Pysähdys taitaa kestää enemmän kuin perinteinen tankkaus-/kusitauko.

    Noissa sähköpöristimissä näyttää saavan jonkinmoisen harrastuksen kylkiäisinä. Näyttää aika veikeälle välillä, mitä seurannut sivusta lähipiiriä...
    Last edited by bemmeri; 15-03-2022, 16:20.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11680
      • Kouvola

      Originally posted by poke View Post
      Tuli luettua. Ei hirveesti houkuta vaihtaa dieseliä sähköön.

      olis ollu hyvä vertailuna dieselin kanssa. kokonaiskustannukset kaikkine ostoksineen ja sitten ajankäytölle joku hinta.
      Kauppakassiksi tommonen Leaf on tarkoitettu. 24kwh akulla EPA-standardin mukainen range 135km, että tietää jo ennakolta lopputuloksen tollasissa kestotesteissä

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1071
        • Espoo

        Eihän kukaan nyt luule, että moinen ykköskoppainen Leaf olisi mitenkään verrannollinen nykytilanteeseen jo ihan lähtien ChaDeMo:sta. Tätä tosin Nissaneissa edelleen käytössä mutta muutenhan juttu on tehty kevennykseksi.

        Originally posted by bemmeri View Post
        No laitat sen 40-50k kiinni, niin saapi isomman patterin ja pääsee ehkä yhdellä pysähdyksellä tuon matkan. Pysähdys taitaa kestää enemmän kuin perinteinen tankkaus-/kusitauko.

        Noissa sähköpöristimissä näyttää saavan jonkinmoisen harrastuksen kylkiäisinä. Näyttää aika veikeälle välillä, mitä seurannut sivusta lähipiiriä...
        Kyllähän tosiaan se pitkän matkan ajaminen vaatii suunnittelua mutta jos niitä on alle viisi prosenttia kaikesta autonkäytöstä, niin onko sillä väliä? Ja kai sitä kotilatausta voi pitää harrastuksena vai onko joku lähipiirissäsi tosiaan hankkinut sähköauton ilman kotilatausmahdollisuutta tai jatkuvaan pitkien matkojen ajoon?
        Last edited by PNM2; 15-03-2022, 17:08.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1071
          • Espoo

          Tupla
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 4978
            • Paimio

            Joo tuo Leaf oli jo tullessaan ihan pelkkä huono vitsi. Taisi Top Gearkin aikanaan tehdä varsin hauskan jutun kyseisestä kopperosta. Kai se jollekin semmoiselle käy kuka ei viikossa 100km enempää ajele...mutta siinä sitten jo tulee mieleen että kannattaako sitten autoilla enään ollenkaan jos ilmastoa haluaa pelastaa.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              Originally posted by PNM2 View Post
              Eihän kukaan nyt luule, että moinen ykköskoppainen Leaf olisi mitenkään verrannollinen nykytilanteeseen jo ihan lähtien ChaDeMo:sta. Tätä tosin Nissaneissa edelleen käytössä mutta muutenhan juttu on tehty kevennykseksi.



              Kyllähän tosiaan se pitkän matkan ajaminen vaatii suunnittelua mutta jos niitä on alle viisi prosenttia kaikesta autonkäytöstä, niin onko sillä väliä? Ja kai sitä kotilatausta voi pitää harrastuksena vai onko joku lähipiirissäsi tosiaan hankkinut sähköauton ilman kotilatausmahdollisuutta tai jatkuvaan pitkien matkojen ajoon?
              Hyvän päivän tuttu ja täälläkin tunnukset kun näky tietävän minun auton josta oli showroomi aikanaan, avatkoon itse jos tunnistaa tai edes lukee enää foorumia...
              Ajelee käsittääkseni n. 80km työmatkaa ja ajoittain tulee ylimääräistä lenkkiä eikä määränpäässä ole latausmahdollisuutta(työpaikka), etenkin kylmällä säällä kuulemma joutuu tarkemmin laskemaan ranget ja/tai nopeutta sovittamaan. Joskus jäi mieleen Herran tarinoista, että loskakeli ois kova akkusyöppö(kovemmilla nopeuksilla), jos ei kovia pakkasia lasketa.
              Kotona lataa ja sitten tarpeen mukaan missä sattuu. Halpaa ajoa ollut, kuulemma jos ois parin päivän edes-takasi työmatkan verran rangea reilulla nopeudella ajaessa, niin ei olisi säätöjä ja miettimisiä.

              Edit.
              Sekä talvi käyttökovilla pakkasilla aiheuttanut jotain pientä harmitusta, mutta onhan niitä polttomoottoriautoissa.
              Last edited by bemmeri; 15-03-2022, 17:28.
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1071
                • Espoo

                Originally posted by bemmeri View Post
                Hyvän päivän tuttu ja täälläkin tunnukset kun näky tietävän minun auton josta oli showroomi aikanaan, avatkoon itse jos tunnistaa tai edes lukee enää foorumia...
                Ajelee käsittääkseni n. 80km työmatkaa ja ajoittain tulee ylimääräistä lenkkiä eikä määränpäässä ole latausmahdollisuutta(työpaikka), etenkin kylmällä säällä kuulemma joutuu tarkemmin laskemaan ranget ja/tai nopeutta sovittamaan. Joskus jäi mieleen Herran tarinoista, että loskakeli ois kova akku syöppö, jos ei kovia pakkasia lasketa.
                Kotona lataa ja sitten tarpeen mukaan missä sattuu.
                Taisi siis olla yksi henkilö kyseessä vain onneksi. Tässä selvästi, kun 200 kilometrin päivämatka normiajona on ongelma sähköautolla, on alla väärä auto ja/tai kodin latausinfra. En mäkään ajele pakettiautolla, kun ei ole tarvetta kuskata tavaraa.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Taisi siis olla yksi henkilö kyseessä vain onneksi. Tässä selvästi, kun 200 kilometrin päivämatka normiajona on ongelma sähköautolla, on alla väärä auto ja/tai kodin latausinfra. En mäkään ajele pakettiautolla, kun ei ole tarvetta kuskata tavaraa.
                  Kotona se lataa.
                  Onhan sillä reilusti isompi se teoreettinen range kuin 200km. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajaessa mukaan ei tiettävästi mitään probleemia.
                  Ainakaan ei semmoista ole maininnut. Mitä nopeasti googlaili, niin teknisen tietojen mukaan pitäisi olla 400km, tms. :think
                  No ei ole minun probleema.


                  Itse voisin alkaa noita harkita kun esim. Focuksen kokoinen patterikärry maksaa saman kuin litran Ecobuusti ja pääsee vähintään saman matkan kuin täydellä tankilla bensaa. Siinä jäisi varaa huonommille keleille, reilummalle nopeudelle ja pitemmille reissuille.


                  Ei täällä landella nuo vielä niin yleisiä ole, mitä etelämmässä.
                  Hybridejä on paljon enemmän, mutta aika usein ne näyttää tupruttelevan putkesta.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Originally posted by TheRipper View Post
                    Joo tuo Leaf oli jo tullessaan ihan pelkkä huono vitsi. Taisi Top Gearkin aikanaan tehdä varsin hauskan jutun kyseisestä kopperosta. Kai se jollekin semmoiselle käy kuka ei viikossa 100km enempää ajele...mutta siinä sitten jo tulee mieleen että kannattaako sitten autoilla enään ollenkaan jos ilmastoa haluaa pelastaa.
                    Aivan pätevä laite oli ajella jo 90km/päivä työmatkoja. Toki kotona lataaminen on pakko olla. 24kWh Lefalla tuli päästeltyä vuodessa 35tkm täällä Helsinki-Tampere-Turku kolmion alueella. Toki mun eka oli jo 2015, jossa oli paremman kemian akusto. Nuo vanhimmat ei olleet mitään kovin kaksisia. Kuitenkin nekin kauppansa tuolta nettiautosta tekee.
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8258
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Mielenkiintoista pohdintaa topikin aiheesta -> https://www.youtube.com/watch?v=LxwP...omotor%26sport
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1071
                        • Espoo

                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Kotona se lataa.
                        Onhan sillä reilusti isompi se teoreettinen range kuin 200km. Kesällä ja rajoitusten mukaan ajaessa mukaan ei tiettävästi mitään probleemia.
                        Ainakaan ei semmoista ole maininnut. Mitä nopeasti googlaili, niin teknisen tietojen mukaan pitäisi olla 400km, tms. :think
                        No ei ole minun probleema.
                        Oliks tässä automerkki ja -malli joku salaisuus?
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          Originally posted by PNM2 View Post
                          Oliks tässä automerkki ja -malli joku salaisuus?
                          Ei toki, se T:llä alkava ja ei ole uusi/uudehko. Varmaan seuraavaksi sanot, että pitäis ostaa uudempi/parempi jossa isommat patterit.

                          Älä kuitenkaan sano, kun ei vaan yhtään kiinnostaisi toisien asioita ruveta sen enempää availemaan, tai jopa arvailemaan. Kun mulla ei ole kuin yleisestä jutustelusta kuulleita mielipiteitä/sanomisia. Niin aika turhaa tästä on vääntää, eilen jo aattelin että ois pitänyt jättää jo alunperin muiden puolesta tai muiden asioita kommentoimatta.
                          Mutta jos sanotaan, että "taas tänäänkin piti pysähtyä syömään paikkaan X, että sai auton laturiin" tai "käydä asioilla paikassa Y", samasta syystä. Tai "tänään piti ajaa hiljempaa että ei tarviaisi ladata matkan varrella reissun aikana"(hiljempaa tässä tapauksessa normaalin liikenteen mukaan, ei sujuvasti sakkorajalla ja useita turvallisia ohituksia). Niin jäähän nuo mieleen. Toki on vastavuoroisesti jäänyt mieleen että halpaa ajoa ja teho/"kiihtyvyys".

                          Harrastus sana trikkeröi selvästi keskustelua...
                          Sanotaan sitten suoraan, että minun silmiin tuo sähköautoilu nykyisellään vaikuttaa vaikeammalle, kuin polttomoottoriautoilu.
                          Bensaa tai dieseliä voi ottaa seuraavalta asemalta, joita on aika tiheässä ja mennään suht pitkään ennen seuraavaa tankkausta, eikä tarvia stressata mitä vauhtia ajat, tai kuinka paljon ohittelet, tai suunnitella reittejä ja miettiä mahdollisia paikkoja missä pysähtyä lataamaan, vaikka ei edes tarvitsi pysähtyä muusta syystä. Sekä roikottaa autoa johdon päässä kesät talvet päivittäin. Ei tarvitse appeja tai muita venkoiluja, ostaa kortilla/rahalla tankin täyteen ja thats it.
                          Omasta mielestä sähköauto nykyisellään vaatii vaivannäköä huomattavasti enemmän kuin polttis.
                          Ehkä tilanne muuttuu sitten kun todelliset ranget pyörii siellä +500-600km, vaikka kelit ei olisi kukkia ja auringonpaistetta.
                          Varmasti löytyy patteriautoja joissa ranget riittäviä vaikka ajamaan suomen läpi yhdellä pysähdyksellä. Mutta löytyy myös autoja joilla pääsee yhdellä tankkauksella saman matkan. Tai jos etsitään muita ääripään esimerkkejä, vaikka suorituskyvystä tai muusta.
                          Nykyisellään hinta/range ei ole sen puolella että sähköautoilu olisi yhtä vaivatonta kuin vastaava/hintainen bensa tai diesel. Jos haluaa harr..., siis nähdä vaivaa sen eteen, että pääset halvalla paikasta A paikkaan B, sekä mahdollisesti tingit omasta ajasta ylimääräisien pysähdyksien johdosta, kannattaa hankkia sitten pienemmälläkin rangella oleva auto, joita saa kohtuullisella hinnalla. Kohtuullisella tarkoitan about samaa, mitä normaalit perheautot.
                          Omalla kohdalla pitäydyn vielä perinteisemmissä, vaikka 99% ajoihin riittäisi halvimmat reilun 10k€ Leaf:t. Ei vaan kiinnosta, tai polttoaineet ja auton käyttö maksa vielä tarpeeksi, että edes harkitsisi.


                          Edit. Voisi olla toinenkin esimerkki.
                          Töissä yksi kaveri ajeli viime vuona Amperalla. Silloin kertoili juttua ja oli hyvin tyytyväinen. Nytpä ei ole enää Amperaa näkynyt aikoihin. Pitääpä jossain välissä kysyäkin miksi hukkasi sen, ihan omaksi mielen kiinnoksi, ei viiti tätäkin alkaa sen enempää sitten availemaan. Työmatka oli kuitenkin kuulemma ko autolle sopiva, kun sai töissäkin laturiin, vieläpä ilmaiseen.
                          Last edited by bemmeri; 16-03-2022, 08:57.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1071
                            • Espoo

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Ei toki, se T:llä alkava ja ei ole uusi/uudehko. Varmaan seuraavaksi sanot, että pitäis ostaa uudempi/parempi jossa isommat patterit.

                            Älä kuitenkaan sano, kun ei vaan yhtään kiinnostaisi toisien asioita ruveta sen enempää availemaan, tai jopa arvailemaan. Kun mulla ei ole kuin yleisestä jutustelusta kuulleita mielipiteitä/sanomisia. Niin aika turhaa tästä on vääntää, eilen jo aattelin että ois pitänyt jättää jo alunperin muiden puolesta tai muiden asioita kommentoimatta.
                            Mutta jos sanotaan, että "taas tänäänkin piti pysähtyä syömään paikkaan X, että sai auton laturiin" tai "käydä asioilla paikassa Y", samasta syystä. Tai "tänään piti ajaa hiljempaa että ei tarviaisi ladata matkan varrella reissun aikana"(hiljempaa tässä tapauksessa normaalin liikenteen mukaan, ei sujuvasti sakkorajalla ja useita turvallisia ohituksia). Niin jäähän nuo mieleen. Toki on vastavuoroisesti jäänyt mieleen että halpaa ajoa ja teho/"kiihtyvyys".

                            Harrastus sana trikkeröi selvästi keskustelua...
                            Sanotaan sitten suoraan, että minun silmiin tuo sähköautoilu nykyisellään vaikuttaa vaikeammalle, kuin polttomoottoriautoilu.
                            Bensaa tai dieseliä voi ottaa seuraavalta asemalta, joita on aika tiheässä ja mennään suht pitkään ennen seuraavaa tankkausta, eikä tarvia stressata mitä vauhtia ajat, tai kuinka paljon ohittelet, tai suunnitella reittejä ja miettiä mahdollisia paikkoja missä pysähtyä lataamaan, vaikka ei edes tarvitsi pysähtyä muusta syystä. Sekä roikottaa autoa johdon päässä kesät talvet päivittäin. Ei tarvitse appeja tai muita venkoiluja, ostaa kortilla/rahalla tankin täyteen ja thats it.
                            Omasta mielestä sähköauto nykyisellään vaatii vaivannäköä huomattavasti enemmän kuin polttis.
                            Ehkä tilanne muuttuu sitten kun todelliset ranget pyörii siellä +500-600km, vaikka kelit ei olisi kukkia ja auringonpaistetta.
                            Varmasti löytyy patteriautoja joissa ranget riittäviä vaikka ajamaan suomen läpi yhdellä pysähdyksellä. Mutta löytyy myös autoja joilla pääsee yhdellä tankkauksella saman matkan. Tai jos etsitään muita ääripään esimerkkejä, vaikka suorituskyvystä tai muusta.
                            Nykyisellään hinta/range ei ole sen puolella että sähköautoilu olisi yhtä vaivatonta kuin vastaava/hintainen bensa tai diesel. Jos haluaa harr..., siis nähdä vaivaa sen eteen, että pääset halvalla paikasta A paikkaan B, sekä mahdollisesti tingit omasta ajasta ylimääräisien pysähdyksien johdosta, kannattaa hankkia sitten pienemmälläkin rangella oleva auto, joita saa kohtuullisella hinnalla. Kohtuullisella tarkoitan about samaa, mitä normaalit perheautot.
                            Omalla kohdalla pitäydyn vielä perinteisemmissä, vaikka 99% ajoihin riittäisi halvimmat reilun 10k€ Leaf:t. Ei vaan kiinnosta, tai polttoaineet ja auton käyttö maksa vielä tarpeeksi, että edes harkitsisi.


                            Edit. Voisi olla toinenkin esimerkki.
                            Töissä yksi kaveri ajeli viime vuona Amperalla. Silloin kertoili juttua ja oli hyvin tyytyväinen. Nytpä ei ole enää Amperaa näkynyt aikoihin. Pitääpä jossain välissä kysyäkin miksi hukkasi sen, ihan omaksi mielen kiinnoksi, ei viiti tätäkin alkaa sen enempää sitten availemaan. Työmatka oli kuitenkin kuulemma ko autolle sopiva, kun sai töissäkin laturiin, vieläpä ilmaiseen.
                            Niin, tässähän nyt on lähinnä sun heittoa vaikeasta sähköautoilusta kommentoitu. Mulle on ihan sama, kenen asioita kerrot, itse sä niitä valitsit tuoda esille.

                            Täysin varmaa on sähköautoilussa se, että pitkät matkat kannattaa suunnitella etukäteen ja matkalla lataaminen on hitaampaa kuin tankkaaminen. Tällöin varmasti kuuleekin mainitsemiasi lauseita, koska näin asia on. Sähköauto ei ainakaan vielä ole Suomessa jatkuvien pitkien, välilatauksia vaativien matkojen ajamiseen optimaalinen valinta ja ihmettelen, jos joku näin toimii.

                            Mutta jos autonkäytöstä 95% on nurkka-ajoa maksimissaan 50 kilometrin päiväsuoritteella, joka on jo yli suomalaisen keskimääräisen, on sähköautoilu kotilatauksella varmasti helpompaa kuin polttomoottoriautoilu eikä kukaan pysähtele silloin latailemaan ylimääräistä tai edes käytä asiointilatureita Prismoissa ym. Mä voin pari kertaa vuodessa anoppilareissulla aivan hyvin pysähtyä kuselle ja lataamaan hetkeksi ja vaikka odotellakin laturia vapautuvaksi.

                            Lähipiirisi tai hyvänpäiväntuttusi auto vaan vaikuttaa olevan väärä käyttötarkoitukseensa ja jos kyseessä on Tesla, lienee autossa jotain vikaa, jos 160 km päivässä ei onnistu akullisella.
                            Last edited by PNM2; 16-03-2022, 09:58.
                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6709
                              • PK-seutu

                              Ja jos kotilataus on kunnossa (3-vaihe), niin päivittäinen ajosuorite voi olla vaikka 300km tai enemmän.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Maniver
                                BTCF Member
                                • Apr 2005
                                • 1953
                                • Helsinki

                                Ujosti alkanut kiinnostamaan sähköautot kun oma ajoni on harvanlaista ja yleensä nurkissa pyörimistä.

                                Viimeviikolla testasin kaverini Model Y:tä joka oli alkujärkytyksen jälkeen ihan näppärän oloinen laite. Siitä intoutuneena varasin tälle päivälle Polestar 2 dual motorin koeajon. Ei mulla vielä ole ostohousuja jalassa mutta terve mielenkiinto tekniikkaan ja tämänpäivän vaihtoehtoihin on. Ehkä muutaman vuoden päästä itsellekin ajankohtainen.
                                F20 125

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎