Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkod
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 5186
    • Stadi

    Mä ajattelin kanssa tehdä ekoteon ja vaihtaa Porsche hybridin johonkin bensapeliin…:think pari olisi kiikarissa, saas nähdä mitä tollasesta Cayennesta hyvitetään…
    Helkama S3000
    Myydään kutosen alustaosia
    This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

    Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 713
      • Lappeenranta

      Originally posted by Kanerv4 View Post
      Kummasti ei ole moneen viikkoon lehdissä kirjoiteltu Dieselin hinnasta, verotuloja tulee kuin saavista kaatamalla niin ollaan sitten tyytyväisiä. Saisivat jotenkin kompensoida tuota, vaikka olenkin aina tuoreen kannalla niin ei E mersu 25 tonnin hintaluokassa ole paalikamaa vaikka nykytilanne on siitä sellaisen rakentanut
      Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

      50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.
      Mini, E24
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • Kanerv4
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 969
        • Tampere

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

        50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.

        Näinhän se juurikin on. Toi massa kun lähtee asiaa hysterisoimaan niin lopputulos on tämä. Nyt lähinnä vaan naurattaa kun Tammikuussa vielä loistava v90 annetaan pois -10000e lappuhinnasta keinolla millä hyvänsä että päästään Teslaan käsiksi Nämä toki elävät alati hetkessä ja omaavat todella dynaamisen maailmankatsomuksen. Kyllä se siitä rauhoittuu mutta kauanko siinä menee onkin toinen juttu

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2037
          • Vantaa

          Huomannut saman. Pieniruokainen Diesel ei kelpaa kun olevinaan bensalla halvempaa ajella. Kukaan ei kuitenkaan viitsi laskea mitä oikeasti milläkin ajaminen maksaa. Se että Diesel on nyt bensan hintaista, ei tee siitä sen kalliimpaa. Ero aijemminkin ollut mitätön. Kulutuksessa se ero tulee.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3022
            • Sjundeå

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

            50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.
            Toi on kyllä mielenkiintoista. Ensimmäisen kerran kun tankillisen hinta nousee yli XX euron niin tulee vaihtokiima.

            Vähän sama ilmiö, kun tuli sähkönmyyjältä. Sanoin, että jatkan kesän yli nyt sitten toistaiseksi voimassaolevalla pörssisopparilla määräaikaisen sijaan, niin ihmetteli, että kannattaako nyt oikeasti maksaa sitten 0,5c/kWh välityspalkkiota siitä kun määräaikaisella saisi 0,3c/kWh välityspalkkiolla?

            Laskettiin siinä sitten kimpassa auki se ja todettiin että tuolla 0,2c kalliimmalla välityspalkkiolla tuo tulisi euron kalliimmaksi vasta 500kWh kohdalla. Meidän sähkönkulutuksella se olisi vuodessa peräti 46€ kalliimpi. Totesin, ettei se enää muutaman tuhannen euron vuotuisissa sähkökustannukssa tee ratkaisevaa eroa ja että maksan mieluusti sen 46€ siitä, että pääsen halutessani sopimuksesta eroon heti.
            -22 Lexus ES300h
            -14 Mitsubishi Outlander PHEV

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • protoni
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2008
              • 1345
              • Tampere

              Lienee monen tekijän summa.

              - Autoilu on ollut jo entuudestaan kallista ja nyt kallistunut lisää ~600e/vuosi
              - Inflaatio nakertaa ostovoimaa
              - Sähköily on ollut ennenkin halvempaa kuin bensa&diesel, mutta polttoaineen hinnan noustessa kaula sen kuin kasvaa
              - Samaan aikaan tarjolle on tullut useita uusia sähköisiä vaihtoehtoja
              - Kuukausihintaisesta autoilusta on tullut yleisempää
              - Päästöpohjainen verotus suosii sähköjä
              - Moni yritys suosii sähköisiä liisareita
              - Vihreät arvot
              jne

              Comment

              • Thmas
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 531
                • HEL

                Originally posted by GameOver View Post
                Toi on kyllä mielenkiintoista. Ensimmäisen kerran kun tankillisen hinta nousee yli XX euron niin tulee vaihtokiima.

                Vähän sama ilmiö, kun tuli sähkönmyyjältä. Sanoin, että jatkan kesän yli nyt sitten toistaiseksi voimassaolevalla pörssisopparilla määräaikaisen sijaan, niin ihmetteli, että kannattaako nyt oikeasti maksaa sitten 0,5c/kWh välityspalkkiota siitä kun määräaikaisella saisi 0,3c/kWh välityspalkkiolla?

                Laskettiin siinä sitten kimpassa auki se ja todettiin että tuolla 0,2c kalliimmalla välityspalkkiolla tuo tulisi euron kalliimmaksi vasta 500kWh kohdalla. Meidän sähkönkulutuksella se olisi vuodessa peräti 46€ kalliimpi. Totesin, ettei se enää muutaman tuhannen euron vuotuisissa sähkökustannukssa tee ratkaisevaa eroa ja että maksan mieluusti sen 46€ siitä, että pääsen halutessani sopimuksesta eroon heti.
                Kuulopuheiden pohjalta pitää tehdä sähkösoppari aina joko miehen tai vaimon nimiin, mutta ei koskaan yhdessä. Toisen irtisanoessa ja toisen ottaessa tilalle pääsee ilmeisesti määräaikaisestakin eroon.
                Audi e-tron 55

                Exiä:
                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11662
                  • Kouvola

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Tämä touhotus perustuu siihen, että porukat ei osaa laskea sitten pätkääkään ja hypeä ruokitaan monesta suunnasta (lehdistö, autonmyyjät, poliitikot) ja totta kai ilmiö ruokkii itseään. Samanlainen juttu oli muutama vuosi sitten päästöjen kanssa. (Iso) bens-auto oli todella paha juttu, kaikkien piti ajaa (pienellä) dieselillä. Ja nyt on päinvastoin....

                  50 sentin korotus dieselin hintaan tarkoittaa vuodessa (20tkm 6l/100km) 600 euroa. Tottakai se tuntuu ja sen huomaa, kun muutos tapahtuu yli yön. Reaktio on sen sijaan päätön, kun ei ole varaa polttoaineeseen pitää laittaa autoon lisää rahaa kymmeniä tuhansia (=myydä hyvä diesel pois halvalla), jotta säästää ykköstonneja vuodessa Jos auton hinta on yli 50k€ polttoaineen nykyhinta ei taida olla ensimmäinen käytön rajoite....puhumattakaan kun hinta lähestyy 100k€, säästäminenkään ei taida olla ensimmäisenä eikä toisenaan perusteena, jos rehellinen itselle haluaa olla.
                  Ei se polttoaine ennen tuota 50cent korotusta ilmaista ollut. Ajat autolla 20tkm vuodessa 6l/100km kulutuksella ja diesel maksaa 2,2€/l. Vuodessa polttoainekuluja tulee 2640€. Päälle voi laskea 600€ ajoneuvoveroa ja 300€ huoltokustannuksia. Tekee yhteensä 3540€. Vastaavasti perus sähköauto kuluttaa 2,5€/100km eli 500€ 20tkm ajalta. Todennäköisesti joudut muutaman kerran vuodessa lataamaan myös julkisilla latureilla, mutta vastaavasti monet yritykset tarjoaa ilmaista lataus mahdollisuutta työntekijöilleen. Päälle sitten vielä 200€ ajoneuvoveroa. Vuosikulut yhteensä 700€. Erotus sähköauton hyväksi vuodessa 2840€. Tuo kun kerrotaan viidellä vuodella mikä on se tyypillisin osarin maksuaika, tulee summaksi 14200€. Laskelmassa ei ole myöskään huomioitu arvon alenemaa, joka tällä hetkellä suosii selkeästi sähköautoja. Jokainen voi sitten tehdä omat laskelmansa ja katsoa mitä jää viivan alle ja kannattaako sähköautoon siirtyminen ja sopiiko sähköauto omiin käyttötarpeisiin.

                  Pitää kuitenkin muistaa, että hankinta on paljon muutakin kuin pelkät käyttökustannukset. Jos sitä pelkästään käyttökustannuksia tai ylipäätään järjellä miettisi autohankintaa, niin ajaisi jollain Toyotalla. Ainakin itse mennyt aina vahvasti tunne edellä autohankinnoissa. Mieluinen auto nyt saattaa olla kahden vuoden päästä jo nähty ja vaikka autossa ei sinällään ole mitään vikaa, niin tekee silti mieli päivittää se. Joskus autokuume tulee kalliiksi, joskus ei. Harvemmin ainakaan autofoorumilla tapaa ihmisiä moittimasta auton vaihdosta, sen tarpeellisuudesta tai varsinkaan järkevyydestä.
                  Last edited by Esko; 05-05-2022, 22:25.

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1589
                    • vihti

                    Hyvin on menny dieselit ja bensat kaupan edelleen, suuri hankintahinta/kuukausierä hätyyttää ostajat pois sähkisten kimpusta. Jos muutaman vuoden ajaa ja sitten taas vaihtaa ei sähköily rahaa säästä vielä tässäkään vaiheessa, tai tietenkin siinä tapauksessa joo jos verrataan saman hintaiseen polttikseen mutta ne on urheiluautoja(lue harrasteautoja). Ne 30t€ sähköt on ollu monelle koeajajalle pettymys, model s hinnalla saa vasta hyvän sähkiksen
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 713
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by Esko View Post
                      Ei se polttoaine ennen tuota 50cent korotusta ilmaista ollut. Ajat autolla 20tkm vuodessa 6l/100km kulutuksella ja diesel maksaa 2,2€/l. Vuodessa polttoainekuluja tulee 2640€. Päälle voi laskea 600€ ajoneuvoveroa ja 300€ huoltokustannuksia. Tekee yhteensä 3540€. Vastaavasti perus sähköauto kuluttaa 2,5€/100km eli 500€ 20tkm ajalta. Todennäköisesti joudut muutaman kerran vuodessa lataamaan myös julkisilla latureilla, mutta vastaavasti monet yritykset tarjoaa ilmaista lataus mahdollisuutta työntekijöilleen. Päälle sitten vielä 200€ ajoneuvoveroa. Vuosikulut yhteensä 700€. Erotus sähköauton hyväksi vuodessa 2840€. Tuo kun kerrotaan viidellä vuodella mikä on se tyypillisin osarin maksuaika, tulee summaksi 14200€. Laskelmassa ei ole myöskään huomioitu arvon alenemaa, joka tällä hetkellä suosii selkeästi sähköautoja. Jokainen voi sitten tehdä omat laskelmansa ja katsoa mitä jää viivan alle ja kannattaako sähköautoon siirtyminen ja sopiiko sähköauto omiin käyttötarpeisiin. Ei jaksa alkaa käymään jokaista skenaariota läpi milloin kannattaa ja milloin ei.
                      No jos otat nyt esimerkin Volvo 90 diesel verrokiksi, josta aiemmin oli puhe.. Sen hinta näyttää olevan n 40k€ vm19-20 ajettu 30-70tkm. Laitat tuohon päälle tuon 15k€, et saa vielä vastaavaa sähköautona lähellekään. Kaikki on paria kokoluokkaa pienempiä. No koska sähköauto säästää kulueron takasin, niin ostetaan iso Tesla S. (eräs kaverini väitti että Tesla säästää helposti hieman isommat kulut, vertasimme 5-sarjan dieseliin tuolloin), S.-mallin hinta on muutaman tonnin alle 90k€ ('19-'20).

                      Arvonalennuksen arviointi. Volvo tiputtaa jatkossa rankasti hintaansa (koska diesel) 15%/ vuosi ==> Volvo olisi 3v 60tkm jälkeen 25k€ auto, nettiauton pyynnöt on luokassa +25k€ 3 vuotta vanhemmalle Iso Tesla vaikka onkin vielä lähes sata tonnia, mutta kun sähköauto, niin vain 10%/vuosi ==> Kolmen vuoden kuluttua Tesla on vielä 64k€ arvoinen. Vastaa aika hyvin nettiautoa, isoakkuin facelift malli on 62k€.

                      Eli Volvolla ajava maksaa vuodesta keskimäärin 5+3,2=8,2k€ ja Tesla kuski maksaa 9k€ (8+1) (sun sähköhinnasta puuttuu siirto ja verot, tällä hetkellä hinta on total n. 20sent/kWh uudeella sopimuksella ==> 4,5-5€/100km siis, toki voi olla vanha hyvä soppari mutta tuonne se nousee). Kolmessa vuodessa Teslalla ajava on maksanut ~2,4k€ enemmän kuin Volvolla ajava.

                      Lähtötilanteessa diesel kuski on tarvinnut rahaa 48k€ vähemmän. No koska piti säästää ja Tesla piti saada Volvon sijaan, kaveri otti eron lainaa. Netin mukaan näyttää autolaina olevan koroltaan 9-11% väliin tällä hetkellä. 10% tuosta tulee runsas 10k€ kolmelle vuodelle, jos/kun lainaa lyhentää myös reippaasti.

                      Volvoilu 24,5k€ ja Teslailu 37k€ + molempiin renkaat, vakutuukset, huollot ja ehkäpä jo jonkun verran investointeja kuluviin osiin alustaan ja jarruihin, kun autot on jo loppuvaiheessa lähempänä 150tkm. Noissa tuskin suuria eroja on, toki Tesla huomattavasti panavampana voi syödä rengasta ja niveliä ahnaamin, mutta niistä en osaa sanoa juuta tai jaata. Noin yleisesti voi sanoa että ei tuo ole halpaa kummallakaan, mutta summalla jolla Volvolla ajaa kolme vuotta, Teslalla pääsee vain kaksi vuotta.
                      Mini, E24
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • Juh4
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 5444
                        • Seinäjoki

                        Väri väriin ja loput maihin. Sähköttäkkee uus
                        -Official member of BTCF-Sauna team-

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎