Perjantaisin sitä tulee aina mietittyä kaikkea jännää ja nyt alkoi mieltä askarruttamaan että mitenhän auton käyttövoima vaikuttaisi tuloksiin :think
"Study 1 reports that men's testosterone levels increased and decreased partially (directionally), after driving an expensive sports car and an old family sedan, respectively. Additionally, the location of the drive, either a busy downtown area or a semi-deserted highway, partially moderated this response."
Itsekin paljon yrittänyt tuota laskea, eli nykyisillään n. 25 tonnin arvoinen diesel-auto vai uusi n. 65 tonnin sähköauto. Jos pitää molempia 5v samalla ajomäärällä, niin aikalailla sama määrä euroja noihin uppoaa sinä aikana kun huomioi kaiken, ehkä sähköauto vie pikkaisen enemmän rahaa suuremman arvioidun arvonmuutoksen takia, luonnollisestikin kun on uusi vs isomman pudotuksen jo nähnyt käytetty. Lasken mukaan kaiken eli polttoaineen/sähkön, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutukset, verot, arvonalentuma, rahoituskulut jne. Mutta vaikka laskelma olisi kaavallisesti oikein, niin on tosi hankala arvioida muuttujia, eli mitä esim. diesel-autoon pitää korjata tuona aikana ja millä rahalla? Tai paljonko sähköauton arvo 5v päästä? Dieselin arvo on suht helppo katsoa kun katsoo mitä tällä hetkellä pyydetään autosta jonka ikä ja km määrä on se mitä omassa olisi 5v päästä. Voihan nämäkin tietty muuttua.
Näkisin, että n. 20 ke pienipäästöinen bensa/diesel on vielä pitkään varsin kuranttia tavaraa, koska valtaosa ostaa sen hintaluokan autoja. Sen sijaan kalliimpien dieseleiden kanssa homma voi mutkistua. Itselläkin oli n. 50 ke diesel, jonka sain suht kuivin jaloin myytyä autoliikkeeseen puoli vuotta sitten, ja ko. auto on edelleen myynnissä. Tilalle tuli "väliajaksi" parin kympin F11 520dA xDrive.
50 ke auton ostajalle sähkö alkaa olla todella mielekäs vaihtoehto. Olisi mielenkiintoista nähdä dataa suosituimmista käyttövoimista eri hintaluokissa.
Tuli juuri liipaistua i4 tilaukseen. Bemarin black friday yksityisleasing-diili ja yhteiskunnan tuet oli sen verran kova paketti, että laskin i4:n tulevan max. 100€/kk kalliimmaksi kuin jatkaa ajelua 10v vanhalla peruskäyttiksellä. Positiivinen ylläri oli i4:n vakiovarustelu. Tuo 100€ saa lähteä meikällä harrastusbudjetista . Pitkästä aikaa sellainen uusi bemari mihin syttyi heti kipinä päästä kokeilemaan.
Jää sitten nähtäväksi mitä ja milloin sieltä tulee
Tuli juuri liipaistua i4 tilaukseen. Bemarin black friday yksityiselasing-diili ja yhteiskunnan tuet oli sen verran kova paketti, että laskin i4:n tulevan max. 100€/kk kalliimmaksi kuin jatkaa ajelua 10v vanhalla peruskäyttiksellä. Positiivinen ylläri oli i4:n vakiovarustelu. Tuo 100€ saa lähteä meikällä harrastusbudjetista . Pitkästä aikaa sellainen uusi bemari mihin syttyi heti kipinä päästä kokeilemaan.
Jää sitten nähtäväksi mitä ja milloin sieltä tulee
Käyttöverojen ja polttonesteen hinta-erolla nämä uudet sähkikset tulee kuukausihinnalla aika tavalla järkeviin hintoihin kun vertailee kuukausikuluja eikä vaan tuijota auton hintaa. Ja olihan tuo kamppiksen hinta aika jäätävän hyvä.
Tuli juuri liipaistua i4 tilaukseen. Bemarin black friday yksityisleasing-diili ja yhteiskunnan tuet oli sen verran kova paketti, että laskin i4:n tulevan max. 100€/kk kalliimmaksi kuin jatkaa ajelua 10v vanhalla peruskäyttiksellä. Positiivinen ylläri oli i4:n vakiovarustelu. Tuo 100€ saa lähteä meikällä harrastusbudjetista . Pitkästä aikaa sellainen uusi bemari mihin syttyi heti kipinä päästä kokeilemaan.
Jää sitten nähtäväksi mitä ja milloin sieltä tulee
Sama homma täällä. Otin M50:n Fully chargedina lisättynä Harman Kardoneilla, Video recorderilla, Cognac sensatecilla ja Shadow line plussalla. Värinä San Remo green.
Toimitus sitten joskus reilusti vuoden päässä, kun nykyinen liisari loppuu.
Tesla Model 3 Performance -21 tuli hankittua jokunen viikko sitten. Edellinen auto oli -15 C mersu. Tähän asti on menty uteliaasti kokeillen miten tuommoisella pärjää. Nyt ajettu mm Jkl - Levi parin pysähdyksen taktiikalla ja hyvin sujui, nyt täällä -30c niin päässee kokeilee miten pärjää oikeasti kylmässä kelissä. Ensi pe sitten edessä matka yhdessä päivässä Levi - Jkl jolloin joutuu jo latailemaan päivän aikana että pääsee perille kotiin :think
Edit. Ja onhan tuo aika raju peli diesel mersun jälkeen kiihtymään, ja muutenkin tuntuu vuosia uudemmalta peliltä.
Joku koonnut sähköautoja taulukkoon ja siinä on kaikenlaisia kulutustietoja ym. Viimeksi päivitetty edellispäivänä. Laitan tähän tuon jutun ja linkin itse taulukkoon suoraan.
When talking about electric cars, most of the focus tends to be on range. And to a certain extent, that makes sense. A car that can go 300 miles without charging will probably be more convenient to own than one that only has 100 miles of range. But the other side of that coin is efficiency. Do you know which EV is going to make the most of the electricity you pay for? That’s a little more opaque.
Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
Joku koonnut sähköautoja taulukkoon ja siinä on kaikenlaisia kulutustietoja ym. Viimeksi päivitetty edellispäivänä. Laitan tähän tuon jutun ja linkin itse taulukkoon suoraan.
When talking about electric cars, most of the focus tends to be on range. And to a certain extent, that makes sense. A car that can go 300 miles without charging will probably be more convenient to own than one that only has 100 miles of range. But the other side of that coin is efficiency. Do you know which EV is going to make the most of the electricity you pay for? That’s a little more opaque.
Varsin ansiokasta työtä tehty tuon datan kokoonpanossa. Yksi seikka tuntuu korostuvan tässä ja monessa muussa, pikalataus. Sehän on tärkeää pitkillä matkoilla, mutta merkitys on murto-osa perussähköautoilijan käyttöprofiilissa, kotilataus lienee se ylivoimaisesti yleisin lataustapa, ja sillä ajellaan päivän ajot pääsääntöisesti ja miksei työpaikkalatayskin näyttele roolia asiassa.
Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
Hybridit on nimensä mukaisesti hiukan välikauden tuotteita. Itseäkin ne jo korpeaa varsinkin kun vielä seuraavat 3v mennään niillä. Kovia pakkasia ei suomessa kuitenkaan niin montaa viikkoa vuodessa ole, joten akusta on vuoden mittaan jotain iloakin.
-20C pakkaseen ei akun lataus lähtöhetkeen auta, mutta pienemmillä pakkasilla voi tuota optimointia ainakin kokeilla. Riippuu vähän automallista toimiiko vai ei. Jos joku positiivinen asia pitäs mainita noista Bemun hybrideistä, niin ainakin auton lämmitys on supernopeaa. Itse laitan auton lämpiämään n. 5min ennen ajoon lähtöä ja jo siinä sisätilat on minulle ihan tarpeeksi lämmineet. Ei siis tarvita mitään 30min aikoja kuten Webastoilla ja samalla auto vielä seinässä(laturissa) kiinni jolloin kaikkea sähkö ei revitä akusta.
Itse asiassa noiden Webastojen kanssa kikkailu on tullut tutuksi vasta tuon sigussa nökyvän pakun hommaamisen jälkeen. Aika hankalaa lyhyissä kaupunkisiirtymissä kun Webasto lähtee käymään koko ajan ja vielä käy auton sammuttamisenkin jälkeen hetken. Yhden akun jo jouduin vaihtamaan ja nyt mietin pitäskö joku Defan laturi hommata tuohon?
Last edited by jokes911; 29-12-2021, 19:20.
Reason: lisäys
530e. Mutta pieni googlailu kertoo oikeiden sähköautojen kärsivän samoista ongelmista. 35 kwh kulutuksia kun valmistaja lupailee alle 20. Joo 3 vuosi mul menossa tän kanssa ja ekat kunnon pakkaset vasta nyt koettu ja huonoksi todettu.
530e. Mutta pieni googlailu kertoo oikeiden sähköautojen kärsivän samoista ongelmista. 35 kwh kulutuksia kun valmistaja lupailee alle 20. Joo 3 vuosi mul menossa tän kanssa ja ekat kunnon pakkaset vasta nyt koettu ja huonoksi todettu.
Joo vähän samat fiilikset on omankin plugarin suhteen. Kovilla pakkasilla pääsee jotain 25km luokkaa eli melkein puolet vähemmän mitä kesällä.
Ja just toi sama että tarjoaa kylmänä polttista päälle automaattisesti vaikka mehu purkki täys edullista sähköä.
Joutuu aina vähän kikkailemaan, että saa ajettua polttiksen öljyt lämpösiks ja samalla myös hyödynnettyä maksimaalisesti sähköä.
ps. Olihan tän vuoden helmikuussa etelässä muistaakseni viikon parin jakso kun oli koko ajan yli 20C pakkasta :think
Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
Jooh… taisin toisessa topicissa itsekin sadatella plugarien kelvottomuutta. Tolla nyt pääsee vähintään sen 35km kovillakin pakkasilla (eikä pakota bensakonetta käyntiin) mut silti sais jatkuvasti olla laittamassa piuhan päähän kiinni.
Täytyy koittaa seuraavaks hankkii ihan oikea sähköauto. Sillä sentään ajelis ne mitä ajelee ja latailisi sitten öisin kotona.
Comment