Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15278
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by HC91 View Post
    Perjantaisin sitä tulee aina mietittyä kaikkea jännää ja nyt alkoi mieltä askarruttamaan että mitenhän auton käyttövoima vaikuttaisi tuloksiin :think


    "Study 1 reports that men's testosterone levels increased and decreased partially (directionally), after driving an expensive sports car and an old family sedan, respectively. Additionally, the location of the drive, either a busy downtown area or a semi-deserted highway, partially moderated this response."




    Vastakkain ilmeisesti ollut 2006 Porsche 911 Carrera S Cabriolet ja 1990 Toyota Camry wagon.
    Mikään ei ole parempaa hommaa kuin kepittää kunnolla. Pitää näköjään lisäksi miehekkäänä.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Thmas
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 531
      • HEL

      Originally posted by Turder View Post
      Itsekin paljon yrittänyt tuota laskea, eli nykyisillään n. 25 tonnin arvoinen diesel-auto vai uusi n. 65 tonnin sähköauto. Jos pitää molempia 5v samalla ajomäärällä, niin aikalailla sama määrä euroja noihin uppoaa sinä aikana kun huomioi kaiken, ehkä sähköauto vie pikkaisen enemmän rahaa suuremman arvioidun arvonmuutoksen takia, luonnollisestikin kun on uusi vs isomman pudotuksen jo nähnyt käytetty. Lasken mukaan kaiken eli polttoaineen/sähkön, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutukset, verot, arvonalentuma, rahoituskulut jne. Mutta vaikka laskelma olisi kaavallisesti oikein, niin on tosi hankala arvioida muuttujia, eli mitä esim. diesel-autoon pitää korjata tuona aikana ja millä rahalla? Tai paljonko sähköauton arvo 5v päästä? Dieselin arvo on suht helppo katsoa kun katsoo mitä tällä hetkellä pyydetään autosta jonka ikä ja km määrä on se mitä omassa olisi 5v päästä. Voihan nämäkin tietty muuttua.
      Näkisin, että n. 20 ke pienipäästöinen bensa/diesel on vielä pitkään varsin kuranttia tavaraa, koska valtaosa ostaa sen hintaluokan autoja. Sen sijaan kalliimpien dieseleiden kanssa homma voi mutkistua. Itselläkin oli n. 50 ke diesel, jonka sain suht kuivin jaloin myytyä autoliikkeeseen puoli vuotta sitten, ja ko. auto on edelleen myynnissä. Tilalle tuli "väliajaksi" parin kympin F11 520dA xDrive.

      50 ke auton ostajalle sähkö alkaa olla todella mielekäs vaihtoehto. Olisi mielenkiintoista nähdä dataa suosituimmista käyttövoimista eri hintaluokissa.

      Ps. kerrankin autoliike on keksinyt järkevää sisältöä sivuilleen, varsin kattava sähköautojen vertailu: https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/
      Audi e-tron 55

      Exiä:
      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

      Comment

      • JH.
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 794
        • PKS

        Tuli juuri liipaistua i4 tilaukseen. Bemarin black friday yksityisleasing-diili ja yhteiskunnan tuet oli sen verran kova paketti, että laskin i4:n tulevan max. 100€/kk kalliimmaksi kuin jatkaa ajelua 10v vanhalla peruskäyttiksellä. Positiivinen ylläri oli i4:n vakiovarustelu. Tuo 100€ saa lähteä meikällä harrastusbudjetista . Pitkästä aikaa sellainen uusi bemari mihin syttyi heti kipinä päästä kokeilemaan.

        Jää sitten nähtäväksi mitä ja milloin sieltä tulee
        Last edited by JH.; 04-12-2021, 14:20.
        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

        Käyttis i4 eDrive40
        Kesällä E36 M3
        Radalla E36 325i track day tool

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          Originally posted by JH. View Post
          Tuli juuri liipaistua i4 tilaukseen. Bemarin black friday yksityiselasing-diili ja yhteiskunnan tuet oli sen verran kova paketti, että laskin i4:n tulevan max. 100€/kk kalliimmaksi kuin jatkaa ajelua 10v vanhalla peruskäyttiksellä. Positiivinen ylläri oli i4:n vakiovarustelu. Tuo 100€ saa lähteä meikällä harrastusbudjetista . Pitkästä aikaa sellainen uusi bemari mihin syttyi heti kipinä päästä kokeilemaan.

          Jää sitten nähtäväksi mitä ja milloin sieltä tulee
          Käyttöverojen ja polttonesteen hinta-erolla nämä uudet sähkikset tulee kuukausihinnalla aika tavalla järkeviin hintoihin kun vertailee kuukausikuluja eikä vaan tuijota auton hintaa. Ja olihan tuo kamppiksen hinta aika jäätävän hyvä.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1121
            • Espoo

            Originally posted by JH. View Post
            Tuli juuri liipaistua i4 tilaukseen. Bemarin black friday yksityisleasing-diili ja yhteiskunnan tuet oli sen verran kova paketti, että laskin i4:n tulevan max. 100€/kk kalliimmaksi kuin jatkaa ajelua 10v vanhalla peruskäyttiksellä. Positiivinen ylläri oli i4:n vakiovarustelu. Tuo 100€ saa lähteä meikällä harrastusbudjetista . Pitkästä aikaa sellainen uusi bemari mihin syttyi heti kipinä päästä kokeilemaan.

            Jää sitten nähtäväksi mitä ja milloin sieltä tulee
            Sama homma täällä. Otin M50:n Fully chargedina lisättynä Harman Kardoneilla, Video recorderilla, Cognac sensatecilla ja Shadow line plussalla. Värinä San Remo green.

            Toimitus sitten joskus reilusti vuoden päässä, kun nykyinen liisari loppuu.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Mikozu
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 256
              • Tampere

              Tesla Model 3 Performance -21 tuli hankittua jokunen viikko sitten. Edellinen auto oli -15 C mersu. Tähän asti on menty uteliaasti kokeillen miten tuommoisella pärjää. Nyt ajettu mm Jkl - Levi parin pysähdyksen taktiikalla ja hyvin sujui, nyt täällä -30c niin päässee kokeilee miten pärjää oikeasti kylmässä kelissä. Ensi pe sitten edessä matka yhdessä päivässä Levi - Jkl jolloin joutuu jo latailemaan päivän aikana että pääsee perille kotiin :think

              Edit. Ja onhan tuo aika raju peli diesel mersun jälkeen kiihtymään, ja muutenkin tuntuu vuosia uudemmalta peliltä.
              Last edited by Mikozu; 04-12-2021, 23:22.
              Tesla Model 3 Performance -21
              MB Sprinter -23

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4339
                • Turku

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4339
                  • Turku

                  Joku koonnut sähköautoja taulukkoon ja siinä on kaikenlaisia kulutustietoja ym. Viimeksi päivitetty edellispäivänä. Laitan tähän tuon jutun ja linkin itse taulukkoon suoraan.

                  When talking about electric cars, most of the focus tends to be on range. And to a certain extent, that makes sense. A car that can go 300 miles without charging will probably be more convenient to own than one that only has 100 miles of range. But the other side of that coin is efficiency. Do you know which EV is going to make the most of the electricity you pay for? That’s a little more opaque.


                  Comment

                  • duckland
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 418

                    Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.

                    Comment

                    • isolohko
                      BTCF Member
                      • May 2004
                      • 902
                      • Kymenlaakso

                      Originally posted by jani73 View Post
                      Joku koonnut sähköautoja taulukkoon ja siinä on kaikenlaisia kulutustietoja ym. Viimeksi päivitetty edellispäivänä. Laitan tähän tuon jutun ja linkin itse taulukkoon suoraan.

                      When talking about electric cars, most of the focus tends to be on range. And to a certain extent, that makes sense. A car that can go 300 miles without charging will probably be more convenient to own than one that only has 100 miles of range. But the other side of that coin is efficiency. Do you know which EV is going to make the most of the electricity you pay for? That’s a little more opaque.


                      https://docs.google.com/spreadsheets...#gid=735351678
                      Varsin ansiokasta työtä tehty tuon datan kokoonpanossa. Yksi seikka tuntuu korostuvan tässä ja monessa muussa, pikalataus. Sehän on tärkeää pitkillä matkoilla, mutta merkitys on murto-osa perussähköautoilijan käyttöprofiilissa, kotilataus lienee se ylivoimaisesti yleisin lataustapa, ja sillä ajellaan päivän ajot pääsääntöisesti ja miksei työpaikkalatayskin näyttele roolia asiassa.

                      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                      Comment

                      • Danukos
                        Alueaktiivi
                        • Feb 2011
                        • 1143
                        • pks

                        Originally posted by duckland View Post
                        Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
                        Ja kyseinen auto on malliltaan..?
                        E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                        Ex - E34
                        ///M5 -90 Alpin Weiss II

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Originally posted by duckland View Post
                          Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
                          Hybridit on nimensä mukaisesti hiukan välikauden tuotteita. Itseäkin ne jo korpeaa varsinkin kun vielä seuraavat 3v mennään niillä. Kovia pakkasia ei suomessa kuitenkaan niin montaa viikkoa vuodessa ole, joten akusta on vuoden mittaan jotain iloakin.

                          -20C pakkaseen ei akun lataus lähtöhetkeen auta, mutta pienemmillä pakkasilla voi tuota optimointia ainakin kokeilla. Riippuu vähän automallista toimiiko vai ei. Jos joku positiivinen asia pitäs mainita noista Bemun hybrideistä, niin ainakin auton lämmitys on supernopeaa. Itse laitan auton lämpiämään n. 5min ennen ajoon lähtöä ja jo siinä sisätilat on minulle ihan tarpeeksi lämmineet. Ei siis tarvita mitään 30min aikoja kuten Webastoilla ja samalla auto vielä seinässä(laturissa) kiinni jolloin kaikkea sähkö ei revitä akusta.

                          Itse asiassa noiden Webastojen kanssa kikkailu on tullut tutuksi vasta tuon sigussa nökyvän pakun hommaamisen jälkeen. Aika hankalaa lyhyissä kaupunkisiirtymissä kun Webasto lähtee käymään koko ajan ja vielä käy auton sammuttamisenkin jälkeen hetken. Yhden akun jo jouduin vaihtamaan ja nyt mietin pitäskö joku Defan laturi hommata tuohon?
                          Last edited by jokes911; 29-12-2021, 19:20. Reason: lisäys
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            Originally posted by Danukos View Post
                            Ja kyseinen auto on malliltaan..?
                            530e. Mutta pieni googlailu kertoo oikeiden sähköautojen kärsivän samoista ongelmista. 35 kwh kulutuksia kun valmistaja lupailee alle 20. Joo 3 vuosi mul menossa tän kanssa ja ekat kunnon pakkaset vasta nyt koettu ja huonoksi todettu.

                            Comment

                            • Danukos
                              Alueaktiivi
                              • Feb 2011
                              • 1143
                              • pks

                              Originally posted by duckland View Post
                              530e. Mutta pieni googlailu kertoo oikeiden sähköautojen kärsivän samoista ongelmista. 35 kwh kulutuksia kun valmistaja lupailee alle 20. Joo 3 vuosi mul menossa tän kanssa ja ekat kunnon pakkaset vasta nyt koettu ja huonoksi todettu.
                              Joo vähän samat fiilikset on omankin plugarin suhteen. Kovilla pakkasilla pääsee jotain 25km luokkaa eli melkein puolet vähemmän mitä kesällä.
                              Ja just toi sama että tarjoaa kylmänä polttista päälle automaattisesti vaikka mehu purkki täys edullista sähköä.
                              Joutuu aina vähän kikkailemaan, että saa ajettua polttiksen öljyt lämpösiks ja samalla myös hyödynnettyä maksimaalisesti sähköä.

                              ps. Olihan tän vuoden helmikuussa etelässä muistaakseni viikon parin jakso kun oli koko ajan yli 20C pakkasta :think
                              E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
                              Ex - E34
                              ///M5 -90 Alpin Weiss II

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3029
                                • Sjundeå

                                Originally posted by duckland View Post
                                Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
                                Jooh… taisin toisessa topicissa itsekin sadatella plugarien kelvottomuutta. Tolla nyt pääsee vähintään sen 35km kovillakin pakkasilla (eikä pakota bensakonetta käyntiin) mut silti sais jatkuvasti olla laittamassa piuhan päähän kiinni.

                                Täytyy koittaa seuraavaks hankkii ihan oikea sähköauto. Sillä sentään ajelis ne mitä ajelee ja latailisi sitten öisin kotona.
                                Last edited by GameOver; 29-12-2021, 20:17.
                                -25 Toyota Proace City Verso
                                -23 Nissan Leaf

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎