Originally posted by ///Jone
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
-
-
Originally posted by ///Jone View PostKriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.
Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.
Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
Ja nytkin, poikkeuksellisen kalliin sähkön vallitessa… Niin kauan kun voi ladata pörssisähköllä yön aikana, niin sähköautoilu on halpaa. Varsinkin jos ei ihan joka yö tarvitse ladata.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostJep, siinä vaiheessa kun sähköautoilu lähestyy bensa-autoilun hintaa, niin kotitaloudet on konkurssissa lämmityslaskuista.
Ja nytkin, poikkeuksellisen kalliin sähkön vallitessa… Niin kauan kun voi ladata pörssisähköllä yön aikana, niin sähköautoilu on halpaa. Varsinkin jos ei ihan joka yö tarvitse ladata.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostKonkurssissa on kaikki ne kotitaloudet joilla ei ole puskuria näin se ikäväkyllä on. Niin rajua on ollut kustannuksien nousu. Eihän pörasisähkö ole ollut aikoihin edes yöllä edullistaAuto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostJep, siinä vaiheessa kun sähköautoilu lähestyy bensa-autoilun hintaa, niin kotitaloudet on konkurssissa lämmityslaskuista.
Ja nytkin, poikkeuksellisen kalliin sähkön vallitessa… Niin kauan kun voi ladata pörssisähköllä yön aikana, niin sähköautoilu on halpaa. Varsinkin jos ei ihan joka yö tarvitse ladata.
Kusessa täällä ollaan kaulaan myöden. Suu ei pysy kauaa enää pinnalla.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostOn. En ymmärrä tätä sinisilmäisyyttä. Mehän kyykkäämme toden teolla seuraavan vuoden aikana.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostKriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.
Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.
Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
Tuo ei ole mikään päästö vaan elämän kannalta välttämätön tuote maapallolla. Mitä enemmän co2 syntyy, sitä enemmän luonto vehreytyy. Kannattaisi tosiaankin se tiedekirja pikkuhiljaa avata ja tutkia asiaa. Tiede ei ole uskonto johon tarvitsee sokeasti uskoa. Tiede todistaa itsensä todeksi.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostOn. En ymmärrä tätä sinisilmäisyyttä. Mehän kyykkäämme toden teolla seuraavan vuoden aikana.
Kyllä tästä hyvä tulee, talous kyllä tulee syväsukeltamaan pitkään...
Hyvä oli jakaa palkankorotuksia ja ylimääräisiä lapsilisiä, jooo..
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostCo2 on hiilidioksidi. Yksi hiili ja 2 happea. Kasvit muuttavat tuon fotosynteesillä hengitettäväksi hapeksi, ja omaksi kasvukseen, eli sen hiili osuuden.
Tuo ei ole mikään päästö vaan elämän kannalta välttämätön tuote maapallolla. Mitä enemmän co2 syntyy, sitä enemmän luonto vehreytyy. Kannattaisi tosiaankin se tiedekirja pikkuhiljaa avata ja tutkia asiaa. Tiede ei ole uskonto johon tarvitsee sokeasti uskoa. Tiede todistaa itsensä todeksi.
Mykistävää päättelyä, propsit siitä. Vähän vielä kannattaa jatkaa ajatusta. Tai edes yrittää ymmärtää mitä CO2 aiheuttaa ilmakehässä kun sitä on siellä liikaa.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Tässä yksi teoria päästöistä, joita puskee polttomoottorikäyttöisten autojen pakoputkesta vs. sähköauto. Myös päästöjä syntyy sähköautojen valmistuksessa. Kummassa enemmän auton elinkaaren aikana, en tiedä.
Jos maapallolla ei olisi ilmakehää, jossa on kasvihuonekaasumolekyylejä, maapallon pinnalta lähtenyt lämpösäteilyn taajuudelle virittynyt fotoni menisi valon nopeudella suoraan avaruuteen, eikä ehtisi tai pystyisi lämmittämään ilmakehää ollenkaan.
Kun maapallon ilmakehässä kuitenkin on kasvihuonekaasuja, pinnalta lähtenyt lämpösäteilyn taajuudelle virittynyt fotoni käytännössä heti joutuu jonkin kasvihuonekaasumolekyylin absorboimaksi. Tämän jälkeen todennäköisintä on, että tuo kasvihuonekaasumolekyyli törmää ilmakehän yleisimpiin molekyyleihin (N2 ja O2) ja jakaa energiaansa näissä törmäyksissä lämmittäen siten ilmakehää. Noin sekunnin sisällä kasvihuonekaasumolekyyli emittoi fotonin, ja koska kasvihuonekaasumolekyylit ovat satunnaisessa pyörimisliikkeessä, mikä tahansa suunta emissiolle on yhtä todennäköinen.
Voit ajatella, että pidemmällä aikavälillä jokainen ilmakehässä oleva kasvihuonekaasumolekyyli emittoi lämpösäteilyn fotoneita pallomaisesti, ja tämän takia osa niistä kääntyy takaisin pintaa kohti, osa vaakatasoon, ja tietysti osa myös avaruutta kohti. Takaisin kääntyneet ja vaakatasoon emittoidut fotonit lämmittävät joko maanpintaa, kun ne absorboituvat siihen, tai sitten niitä absorboivat alempana olevat kasvihuonekaasumolekyylit, jotka taas törmäilevät ilmakehän yleisimpiin molekyyleihin ja lämmittävät tässä törmäilyssä jälleen ilmakehää.
Kun maapallolla on kasvihuoneilmiö, lämpösäteilyn fotonit eivät siis poistu läheskään yhtä nopeasti ilmakehästä kuin ne poistuisivat, jos ilmakehässä ei olisi ollenkaan kasvihuonekaasuja. Pidempään ilmakehässä viipyvät fotonit lämmittävät ilmakehää enemmän kuin silloin, jos ne menisivät siitä sukkana läpi avaruuteen, ja takaisin maanpintaa kohti kääntyneet fotonit tietysti lämmittävät maanpintaa.
Hiilidioksidi hidastaa lämpösäteilyn poistumista ilmakehästä.
Tämä on täysin tunnustettu fakta, ja jos tämän kieltää, on käytännössä …
Korjatkaa jos olen väärässäG21 320xd lci m-sport
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostCo2 on hiilidioksidi. Yksi hiili ja 2 happea. Kasvit muuttavat tuon fotosynteesillä hengitettäväksi hapeksi, ja omaksi kasvukseen, eli sen hiili osuuden.
Tuo ei ole mikään päästö vaan elämän kannalta välttämätön tuote maapallolla. Mitä enemmän co2 syntyy, sitä enemmän luonto vehreytyy. Kannattaisi tosiaankin se tiedekirja pikkuhiljaa avata ja tutkia asiaa. Tiede ei ole uskonto johon tarvitsee sokeasti uskoa. Tiede todistaa itsensä todeksi.
Syy miksi hiilidioksidi on ollut huolenaiheena jo pitkään, on hiilidioksidin määrä. Tieteen avulla varmaankin pystyt laskemaan sen, montako viherkasvia tarvitsisit ihan itseäsi varten, jos sinun pitäisi elää vaikkapa 2,5 metriä korkeassa, lattiapinta-alaltaan 20m2 ilmatiiviissä lasikuutiossa. Loppuuko ukosta ensin happi vaikka kuutio olisi tupaten täynnä viherkasvia? Yhdellä jukkapalmulla ei meinaan tee siinä kohtaa mitään. Ja sitten skaalataan isoon maailmaan (eikä PK-seudun kuplaan), kun kerran tiedekortti on heitetty.
Liikakansoittuminenhan on globaali ongelma. Myös esimerkiksi sademetsien hakkuut on iso ongelma. Ja tämähän taas tapahtuu samanaikaisesti, jolloin sen lehtivihreän määrä vähenee samalla kun hiilidioksidin määrä kasvaa. Mitä siitä seuraa? Ihmiset vaan käskee viherkasvit painaa kovemmin duunia?-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostNo tätä osaa tuskin kukaan ala-asteen bilsantunneilla hereillä ollut voi millään kiistääkään…
Syy miksi hiilidioksidi on ollut huolenaiheena jo pitkään, on hiilidioksidin määrä. Tieteen avulla varmaankin pystyt laskemaan sen, montako viherkasvia tarvitsisit ihan itseäsi varten, jos sinun pitäisi elää vaikkapa 2,5 metriä korkeassa, lattiapinta-alaltaan 20m2 ilmatiiviissä lasikuutiossa. Loppuuko ukosta ensin happi vaikka kuutio olisi tupaten täynnä viherkasvia? Yhdellä jukkapalmulla ei meinaan tee siinä kohtaa mitään. Ja sitten skaalataan isoon maailmaan (eikä PK-seudun kuplaan), kun kerran tiedekortti on heitetty.
Liikakansoittuminenhan on globaali ongelma. Myös esimerkiksi sademetsien hakkuut on iso ongelma. Ja tämähän taas tapahtuu samanaikaisesti, jolloin sen lehtivihreän määrä vähenee samalla kun hiilidioksidin määrä kasvaa. Mitä siitä seuraa? Ihmiset vaan käskee viherkasvit painaa kovemmin duunia?F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostPäästöjen väheneminen on tottakai hyvä asia mutta joku suhteellisuuden tajukin siinä olisi hyvä säilyttää. Nimittäin vaikka suomi pyyhittäisiin pois maailmankartalta ihmisineen niin sillä ei globaaliin ilmastoon ole käytännössä yhtään mitään merkitystä. En sano ettäkö se päästöjen pienentäminen missään nimessä turhaa olisi suunta on oikea mutta kannattaako sentakia ajaa koko maa alas? Toki se on täällä tehty vain veroeurot siömissä kiiluen ei ilmaston takia, mut ilmasto on tietysti siihen hyvä keppihevonen
Ja juu, ilmasto on globaali asia. Senpä vuoksi myös Suomen kuuluisi tehdä asialle jotain. Eikä vähiten meidän kulutustottumustemme vuoksi. Tietystikään ei yhden valtion kuulu yksin tehdä asioita, eikä niin taida lopulta asian laita edes olla. Mutta ei toisaalta voi myöskään työntää päätä pensaaseen ja huutaa, että asia ei koske meitä, kun ei meidän teoilla ole mitään vaikutusta.
Oho. Kuulostinpas mä nyt ihan tosi vihreältä.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostPäästöjen väheneminen on tottakai hyvä asia mutta joku suhteellisuuden tajukin siinä olisi hyvä säilyttää. Nimittäin vaikka suomi pyyhittäisiin pois maailmankartalta ihmisineen niin sillä ei globaaliin ilmastoon ole käytännössä yhtään mitään merkitystä. En sano ettäkö se päästöjen pienentäminen missään nimessä turhaa olisi suunta on oikea mutta kannattaako sentakia ajaa koko maa alas? Toki se on täällä tehty vain veroeurot siömissä kiiluen ei ilmaston takia, mut ilmasto on tietysti siihen hyvä keppihevonen
Nyt merkittävin motivaattori näille energiatoimille on meidän niin ennustettava ja ystävällinen naapuri. Vaikka ei suoraan sodassa ollakaan, niin eräällä lailla kyllä kuitenkin, se on sitä hybridisotaa. Ja kun sodassa ollaan niin kyllähän se tuntuu ja ennenkaikkea tulee tuntumaan tulevaisuudessa vielä kovemmin. Jos ja kun sodassa haluaa pärjätä, pitää olla nopea/nopeampi kuin vastustaja. Kiirettä siis pitää. Suomen kannalta onneksi emme ole heittäneet ydinvoimaa pois sortimentista, kuten moni muu idealismin höyryissä, jo nyt olisi aika kylmä. Lähitulevaisuudessa Olkiluodon käynnistyminen helpottaa tilannettamme oleellisesti. Toki jos tämä tästä vielä eskaloituisi, ydinvoimastakin tulee ongelma, laitokset on aika haavoittuvia, kuten on nähty.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Comment