Nuohan on maksat, tai itket ja maksat luonteisia maksuja. Eli pakollisia jos omistaa/käyttää ajoneuvoa.
Ja valtiovalta kilisyttää tippikelloa kun joku isopäästöisen eli suurikulutuksisen omistaja "tahtoo" maksaa autoveroa, ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa sekä polttoaineen hinnassa kaikenmoista veroa koska se nyt vain on niin vapaaehtoista mistä johtuen maksajaa itkettää (koska ison veron maksaminen on niin pakollista ) ja verottajaa naurattaa niin että leukapieliä pakottaa.
Ja valtiovalta kilisyttää tippikelloa kun joku isopäästöisen eli suurikulutuksisen omistaja "tahtoo" maksaa autoveroa, ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa sekä polttoaineen hinnassa kaikenmoista veroa koska se nyt vain on niin vapaaehtoista mistä johtuen maksajaa itkettää (koska ison veron maksaminen on niin pakollista ) ja verottajaa naurattaa niin että leukapieliä pakottaa.
Mitenkä se nyt luiskahti jo suuripäästöisiin ja isopäästöisiin.
Tosin kaikki on niin suhteellista ja tapauskohtaista,
että siitähän se verottaja vasta saisikin oikein röhönaurut, kun ostaa päräyttäisin uuden, vajaan 60k sähköauton ja alvikellohan kilisee reilun kymppitonnin edestä. Mutta joutuupa verokarhu tyytyä vaan hymähtelyyn, kun omista ajoneuvosta veroja kertyy polttoaineveroineen vain alle viidesosa tuosta esimerkin Alvi määrästä. :orava
Sekä, voihan se joillekin aiheuttaa hammasten kiristelelyä tämä nykyinen, nouseva hintataso, monessakin asiassa.
Itseä ainakin vielä naurattaa, kun toistaiseksi mahdollista ajaa noilla "suuripäästöisillä" ja harrastuksesta selviää rahalla.
Voipa olla aika myöhemmin, että edes rahalla pääse enää näiden pariin.
Oishan se pitänyt arvata, että kun ei enää muuta annettavaa ole, jää vain henkilökohtaisuuksiin meneminen. Eikä ole ensimmäinen kertakaan...
Melkein jo päivällä mietin poistamista ingoresta, mutta jatkampa tätä kurkkimista.
Sähkö- ja tulevien vetyautojen ylivertaisuus taitaa sapettaa? Ei käy kieltäminen etteikö konventionaalinen energialähde miellyttäisi kaltaistani bensalenkkaria mutta kun se nyt vain on niin että bensalenkkareiden tie ollaan marssimassa loppuun. Yksinkertaisemmin tässä:
Ihminen on lähes tuplannut hiilidioksidin ilmakehässä
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on 150 viime vuoden aikana noussut ihmisen toiminnan seurauksena.
Nousu alkoi teollistumisesta. Sitä ennen luonnolliset päästöt ja hiilinielut olivat vielä tasapainossa. Ilmakehään päätyi eliöiden soluhengityksestä, biomassan hajoamisesta ja vaikkapa tulivuorenpurkauksista syntyvää hiilidioksidia.
Esiteollisena aikana ilmakehässä oli hiilidioksidia 270 miljoonasosaa, parts per million. Nyt pitoisuus on 420 ppm.
Lähes kaikki maailman maat tavoittelevat parhaillaan hiilineutraaliutta. Jos tavoitteet toteutuvat, käyrä eli hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyy.
Se ei kuitenkaan riitä pysäyttämään lämpenemistä. Lämpeneminen voi kääntyä laskuun vasta, kun ihmisen aiheuttamat päästöt lakkaavat kokonaan. Silloin hiilinielut eli metsät ja meret alkavat poistaa hiiltä ilmakehästä.
Vaikka Suomi on pieni ilmastopäästäjä maailman mittakaavassa, jokaisen maan vastuulla on vähentää omia päästöjään.
Sähkö- ja tulevien vetyautojen ylivertaisuus taitaa sapettaa? Ei käy kieltäminen etteikö konventionaalinen energialähde miellyttäisi kaltaistani bensalenkkaria mutta kun se nyt vain on niin että bensalenkkareiden tie ollaan marssimassa loppuun. Yksinkertaisemmin tässä:
Ihminen on lähes tuplannut hiilidioksidin ilmakehässä
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on 150 viime vuoden aikana noussut ihmisen toiminnan seurauksena.
Nousu alkoi teollistumisesta. Sitä ennen luonnolliset päästöt ja hiilinielut olivat vielä tasapainossa. Ilmakehään päätyi eliöiden soluhengityksestä, biomassan hajoamisesta ja vaikkapa tulivuorenpurkauksista syntyvää hiilidioksidia.
Esiteollisena aikana ilmakehässä oli hiilidioksidia 270 miljoonasosaa, parts per million. Nyt pitoisuus on 420 ppm.
Lähes kaikki maailman maat tavoittelevat parhaillaan hiilineutraaliutta. Jos tavoitteet toteutuvat, käyrä eli hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyy.
Se ei kuitenkaan riitä pysäyttämään lämpenemistä. Lämpeneminen voi kääntyä laskuun vasta, kun ihmisen aiheuttamat päästöt lakkaavat kokonaan. Silloin hiilinielut eli metsät ja meret alkavat poistaa hiiltä ilmakehästä.
Vaikka Suomi on pieni ilmastopäästäjä maailman mittakaavassa, jokaisen maan vastuulla on vähentää omia päästöjään.
Saakos kysyä millaisella autolla nulli itse hiilijälkeän pienentää?
Last edited by schwarze; 07-12-2022, 14:18.
Reason: Tönkkö lontoot pois
Saakos kysyä millaisella autolla nulli itse hiilijälkeän pienentää? just curiosity no offence
Kävellen, fillareilla, joukkoliikenteellä sekä pienikulutuksisella kauppakassilla, missä hinta/laatusuhde on budjettiin sopiva. Halventaisin sitäkin mutta kun en ole ainoa ajava. Tämänhetkinen sotatilanne ei suosi mitään sijoituksia autoon. Jos törkeä sota päättyy niin vuoden, parin kuluttua sopivasti ajellun käytetyn sähkärin saa autoverotta.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Kävellen, fillareilla, joukkoliikenteellä sekä pienikulutuksisella kauppakassilla, missä hinta/laatusuhde on budjettiin sopiva. Halventaisin sitäkin mutta kun en ole ainoa ajava. Tämänhetkinen sotatilanne ei suosi mitään sijoituksia autoon. Jos törkeä sota päättyy niin vuoden, parin kuluttua sopivasti ajellun käytetyn sähkärin saa autoverotta.
Mikä tuo kauppakassi on? Antaisitko neuvoksi syrjemmällä asuvalle "muuta kaupunkiin, täällä on joukkoliikenne"? Voisitte sitten huudella lisää kunniakansalaisia Suomeen sillä varjolla kun "maaseutu autioituu" ja miksiköhän. Nostettaisko vähän verotuksella vielä polttoaineen hintaa ja tuettais lisää kaupunkien keskittymistä palveluilla ja asumisen tuilla.
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Mulla Polestar 2:ssa ainakin eniten vaikuttaa kulutukseen onko sadetta vai ei. Lähdöt aina lämpimästä tallista kotoa ja töistä, joten akun ja kabiiniin lämmitykseen ei mene alussa paljoakaan sähköä. Työmatka 25km, josta n. 20km motaria. Kesällä kulutus oli tuolle pätkälle n. 15-17kWh/100km. Nyt kuivalla kelillä pikkupakkasilla mennyt n. 19-21kWh/100km. Sitten joku sellainen marraskuun +5 ja rajumpi sade niin sellainen 22kWh/100km aina Mukava nähdä sitten mitä tulee olemaan -25 kelissä tai oikein rankassa nuoskalumisateessa.
Nyt on saanut pöperökelissäkin ajella ja kulutus ollut tuollaista rankkasateen tasoista eli 22-23kWh/100km välillä pari päivää. Mukava auto on kyllä huonossa kelissä ja syvässä lumessakin. Ei jää kiinni ja vetopitoa riittää. Helppo liittyä esim auratun vallin takaa pikkutieltä isommalle tielle pieneenkin väliin. Esim. takaveto-mersulla sai kyllä hieman tuossa arpoa ja ensin tampata urat ja sitten vasta läpi isoon väliin. Lumella pitoa on leikkimiseen jopa vähän liikaakin jos yrittää hieman sivuluisussa tulla, saa kyllä pitkää luisua mutta vauhtia tulee liikaa. Ja kun pysäköi ulkona lumituiskussa, kännykkällä laittaa lämmöt päälle muutama minuutti ennen autolle tuloa ja vastassa odottelee sulat ikkunat ja kajuutta lämpimänä Arkikäytön helppous ja vaivattomuus jaksaa aina yllättää tilanteessa kuin tilanteessa.
...Hassusti kävi. Auto oli myynnissä 4kk ja meni ekalle kyselijälle. Hyvän pirssin sai.
Piti sitten jotain pikaseen keksiä. Vingutin kauppiaita vähän ja mukaan tarttui sitten I-pace, kaikesta huolimatta. Ens keskivk pääsee tutustumaan tarkemmin, nyt sijari alla.
Noh, sähköautoummikkona en tajunnut tuon taivaallista latausongelmista.. Nyt sitten paripäivää opiskeltu urakalla. Esim Ipacen 1 vaihelataus.. hehheh. Noh pitää hankkia sopivat kilkkeet.
Meinaan hinta/laatu aika lyömätön tossa Ipaces. Samat romut sisään ja saa pulittaa 65-70k vastaavasta Audi/MB versiosta. Toi irtos alle 50k.. Toki ylläolevat latauskiemurat sitten oma soppansa mutta onhan tossa jo hintaerokin.
...Hassusti kävi. Auto oli myynnissä 4kk ja meni ekalle kyselijälle. Hyvän pirssin sai.
Piti sitten jotain pikaseen keksiä. Vingutin kauppiaita vähän ja mukaan tarttui sitten I-pace, kaikesta huolimatta. Ens keskivk pääsee tutustumaan tarkemmin, nyt sijari alla.
Noh, sähköautoummikkona en tajunnut tuon taivaallista latausongelmista.. Nyt sitten paripäivää opiskeltu urakalla. Esim Ipacen 1 vaihelataus.. hehheh. Noh pitää hankkia sopivat kilkkeet.
Meinaan hinta/laatu aika lyömätön tossa Ipaces. Samat romut sisään ja saa pulittaa 65-70k vastaavasta Audi/MB versiosta. Toi irtos alle 50k.. Toki ylläolevat latauskiemurat sitten oma soppansa mutta onhan tossa jo hintaerokin.
Hieno auto toi on, vaikka omaksi moita en hankkisi. Oon jonkun verran kaverin vastaavaa ajanut sekä varsinkin istunut kyydissä matkalla golfkentille. Huono puoli tosiaan on toi yksivaiheinen hidaslataus, jolloin aika monen fiksuilla kotikytkennöillä latausteho jää 3,7 kWh:iin, joka on noin hybridin lataushitaus. Posina reilun vuoden aikana ei ole ollut mitään vikaa, joka ei olisi mennyt takuun tai muuten valmistajan piikkiin.
Sähkö- ja tulevien vetyautojen ylivertaisuus taitaa sapettaa? Ei käy kieltäminen etteikö konventionaalinen energialähde miellyttäisi kaltaistani bensalenkkaria mutta kun se nyt vain on niin että bensalenkkareiden tie ollaan marssimassa loppuun. Yksinkertaisemmin tässä:
Ihminen on lähes tuplannut hiilidioksidin ilmakehässä
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on 150 viime vuoden aikana noussut ihmisen toiminnan seurauksena.
Nousu alkoi teollistumisesta. Sitä ennen luonnolliset päästöt ja hiilinielut olivat vielä tasapainossa. Ilmakehään päätyi eliöiden soluhengityksestä, biomassan hajoamisesta ja vaikkapa tulivuorenpurkauksista syntyvää hiilidioksidia.
Esiteollisena aikana ilmakehässä oli hiilidioksidia 270 miljoonasosaa, parts per million. Nyt pitoisuus on 420 ppm.
Lähes kaikki maailman maat tavoittelevat parhaillaan hiilineutraaliutta. Jos tavoitteet toteutuvat, käyrä eli hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyy.
Se ei kuitenkaan riitä pysäyttämään lämpenemistä. Lämpeneminen voi kääntyä laskuun vasta, kun ihmisen aiheuttamat päästöt lakkaavat kokonaan. Silloin hiilinielut eli metsät ja meret alkavat poistaa hiiltä ilmakehästä.
Vaikka Suomi on pieni ilmastopäästäjä maailman mittakaavassa, jokaisen maan vastuulla on vähentää omia päästöjään.
Itse ajelen sähkärillä mukavuus ja käyttökustannus syistä. Ilmankehä CO2 on globaalinen asia ja siihen vakuttaminen edellyttäisi globaaleja toimia. Viimeisen parinkymmen vuoden ajan on koko ajan ollut "viimeinen hetki toimia". Siitä huolimatta hiilidioksidin määrä kasvaa entiseen tahtiin :
CO2.Earth connects the general public with the latest data and information for stabilizing earth's atmosphere, climate and living environments.
Puheet on puheita. Realipolittiikkaa ei tehdä sadan vuoden sääennusteiden mukaan. Aivan turha on uskotella , että jokainen teko vaikuttaa. Vain massojen yhteisillä toimilla on merkitystä. Vähäväkisen kansan ei kannata hirttäytyä ylimitoitettuihin , mutta vaikutuksettomiin päästötavoitteissiin , kun globaalinen konsensus tekojen tasolla on , että jatketaan hiilidioksin työntämistä ilmakehään.
Lämmitetäänkö sähköauton akkuja koko ajan. Eli jos jätän tammi- maaliskuuksi tai pidemmäksi aikaa seisomaan, syökö auto energiaa koko ajan. Ei tunnu kovin taloudelliselta.
e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment