Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by bemmeri View Post
    Nuohan on maksat, tai itket ja maksat luonteisia maksuja. Eli pakollisia jos omistaa/käyttää ajoneuvoa.
    Ja valtiovalta kilisyttää tippikelloa kun joku isopäästöisen eli suurikulutuksisen omistaja "tahtoo" maksaa autoveroa, ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa sekä polttoaineen hinnassa kaikenmoista veroa koska se nyt vain on niin vapaaehtoista mistä johtuen maksajaa itkettää (koska ison veron maksaminen on niin pakollista ) ja verottajaa naurattaa niin että leukapieliä pakottaa.

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      Originally posted by nullzwei View Post
      Ja valtiovalta kilisyttää tippikelloa kun joku isopäästöisen eli suurikulutuksisen omistaja "tahtoo" maksaa autoveroa, ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa sekä polttoaineen hinnassa kaikenmoista veroa koska se nyt vain on niin vapaaehtoista mistä johtuen maksajaa itkettää (koska ison veron maksaminen on niin pakollista ) ja verottajaa naurattaa niin että leukapieliä pakottaa.
      Mitenkä se nyt luiskahti jo suuripäästöisiin ja isopäästöisiin.

      Tosin kaikki on niin suhteellista ja tapauskohtaista,
      että siitähän se verottaja vasta saisikin oikein röhönaurut, kun ostaa päräyttäisin uuden, vajaan 60k sähköauton ja alvikellohan kilisee reilun kymppitonnin edestä. Mutta joutuupa verokarhu tyytyä vaan hymähtelyyn, kun omista ajoneuvosta veroja kertyy polttoaineveroineen vain alle viidesosa tuosta esimerkin Alvi määrästä. :orava


      Sekä, voihan se joillekin aiheuttaa hammasten kiristelelyä tämä nykyinen, nouseva hintataso, monessakin asiassa.
      Itseä ainakin vielä naurattaa, kun toistaiseksi mahdollista ajaa noilla "suuripäästöisillä" ja harrastuksesta selviää rahalla.
      Voipa olla aika myöhemmin, että edes rahalla pääse enää näiden pariin.
      Last edited by bemmeri; 06-12-2022, 17:14.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Originally posted by bemmeri View Post
        Mitenkä se nyt luiskahti jo suuripäästöisiin ja isopäästöisiin..
        Mitenkä se nyt luiskahti anekauppaan, lentoyhtiöihin ja kiliseviin kelloihin.
        Hauskoja juttuja omalaatuisesta uhriutumisesta…

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Originally posted by nullzwei View Post
          Mitenkä se nyt luiskahti anekauppaan, lentoyhtiöihin ja kiliseviin kelloihin.
          Hauskoja juttuja omalaatuisesta uhriutumisesta…
          Oishan se pitänyt arvata, että kun ei enää muuta annettavaa ole, jää vain henkilökohtaisuuksiin meneminen. Eikä ole ensimmäinen kertakaan...


          Melkein jo päivällä mietin poistamista ingoresta, mutta jatkampa tätä kurkkimista.
          Last edited by bemmeri; 06-12-2022, 18:45.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by bemmeri View Post
            Oishan se pitänyt arvata, että kun ei enää muuta annettavaa ole, jää vain henkilökohtaisuuksiin meneminen. Eikä ole ensimmäinen kertakaan...


            Melkein jo päivällä mietin poistamista ingoresta, mutta jatkampa tätä kurkkimista.
            Sähkö- ja tulevien vetyautojen ylivertaisuus taitaa sapettaa? Ei käy kieltäminen etteikö konventionaalinen energialähde miellyttäisi kaltaistani bensalenkkaria mutta kun se nyt vain on niin että bensalenkkareiden tie ollaan marssimassa loppuun. Yksinkertaisemmin tässä:

            Ihminen on lähes tuplannut hiilidioksidin ilmakehässä

            Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on 150 viime vuoden aikana noussut ihmisen toiminnan seurauksena.

            Nousu alkoi teollistumisesta. Sitä ennen luonnolliset päästöt ja hiilinielut olivat vielä tasapainossa. Ilmakehään päätyi eliöiden soluhengityksestä, biomassan hajoamisesta ja vaikkapa tulivuorenpurkauksista syntyvää hiilidioksidia.

            Esiteollisena aikana ilmakehässä oli hiilidioksidia 270 miljoonasosaa, parts per million. Nyt pitoisuus on 420 ppm.

            Lähes kaikki maailman maat tavoittelevat parhaillaan hiilineutraaliutta. Jos tavoitteet toteutuvat, käyrä eli hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyy.

            Se ei kuitenkaan riitä pysäyttämään lämpenemistä. Lämpeneminen voi kääntyä laskuun vasta, kun ihmisen aiheuttamat päästöt lakkaavat kokonaan. Silloin hiilinielut eli metsät ja meret alkavat poistaa hiiltä ilmakehästä.

            Vaikka Suomi on pieni ilmastopäästäjä maailman mittakaavassa, jokaisen maan vastuulla on vähentää omia päästöjään.
            Attached Files

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              Originally posted by nullzwei View Post
              Sähkö- ja tulevien vetyautojen ylivertaisuus taitaa sapettaa? Ei käy kieltäminen etteikö konventionaalinen energialähde miellyttäisi kaltaistani bensalenkkaria mutta kun se nyt vain on niin että bensalenkkareiden tie ollaan marssimassa loppuun. Yksinkertaisemmin tässä:

              Ihminen on lähes tuplannut hiilidioksidin ilmakehässä

              Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on 150 viime vuoden aikana noussut ihmisen toiminnan seurauksena.

              Nousu alkoi teollistumisesta. Sitä ennen luonnolliset päästöt ja hiilinielut olivat vielä tasapainossa. Ilmakehään päätyi eliöiden soluhengityksestä, biomassan hajoamisesta ja vaikkapa tulivuorenpurkauksista syntyvää hiilidioksidia.

              Esiteollisena aikana ilmakehässä oli hiilidioksidia 270 miljoonasosaa, parts per million. Nyt pitoisuus on 420 ppm.

              Lähes kaikki maailman maat tavoittelevat parhaillaan hiilineutraaliutta. Jos tavoitteet toteutuvat, käyrä eli hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyy.

              Se ei kuitenkaan riitä pysäyttämään lämpenemistä. Lämpeneminen voi kääntyä laskuun vasta, kun ihmisen aiheuttamat päästöt lakkaavat kokonaan. Silloin hiilinielut eli metsät ja meret alkavat poistaa hiiltä ilmakehästä.

              Vaikka Suomi on pieni ilmastopäästäjä maailman mittakaavassa, jokaisen maan vastuulla on vähentää omia päästöjään.
              Saakos kysyä millaisella autolla nulli itse hiilijälkeän pienentää?
              Last edited by schwarze; 07-12-2022, 14:18. Reason: Tönkkö lontoot pois
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by schwarze View Post
                Saakos kysyä millaisella autolla nulli itse hiilijälkeän pienentää? just curiosity no offence
                Kävellen, fillareilla, joukkoliikenteellä sekä pienikulutuksisella kauppakassilla, missä hinta/laatusuhde on budjettiin sopiva. Halventaisin sitäkin mutta kun en ole ainoa ajava. Tämänhetkinen sotatilanne ei suosi mitään sijoituksia autoon. Jos törkeä sota päättyy niin vuoden, parin kuluttua sopivasti ajellun käytetyn sähkärin saa autoverotta.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17528
                  • Turku

                  Pienikulutuksinen kauppakassi = E30 318i ?
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3837
                    • Finnland

                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Kävellen, fillareilla, joukkoliikenteellä sekä pienikulutuksisella kauppakassilla, missä hinta/laatusuhde on budjettiin sopiva. Halventaisin sitäkin mutta kun en ole ainoa ajava. Tämänhetkinen sotatilanne ei suosi mitään sijoituksia autoon. Jos törkeä sota päättyy niin vuoden, parin kuluttua sopivasti ajellun käytetyn sähkärin saa autoverotta.
                    Mikä tuo kauppakassi on? Antaisitko neuvoksi syrjemmällä asuvalle "muuta kaupunkiin, täällä on joukkoliikenne"? Voisitte sitten huudella lisää kunniakansalaisia Suomeen sillä varjolla kun "maaseutu autioituu" ja miksiköhän. Nostettaisko vähän verotuksella vielä polttoaineen hintaa ja tuettais lisää kaupunkien keskittymistä palveluilla ja asumisen tuilla.
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11694
                      • Kouvola

                      Voisiko palata aiheeseen? Jatkakaa maapallon pelastamista jossain toisessa ketjussa.

                      Comment

                      • Turder
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 464
                        • Suomi

                        Originally posted by Turder View Post
                        Mulla Polestar 2:ssa ainakin eniten vaikuttaa kulutukseen onko sadetta vai ei. Lähdöt aina lämpimästä tallista kotoa ja töistä, joten akun ja kabiiniin lämmitykseen ei mene alussa paljoakaan sähköä. Työmatka 25km, josta n. 20km motaria. Kesällä kulutus oli tuolle pätkälle n. 15-17kWh/100km. Nyt kuivalla kelillä pikkupakkasilla mennyt n. 19-21kWh/100km. Sitten joku sellainen marraskuun +5 ja rajumpi sade niin sellainen 22kWh/100km aina Mukava nähdä sitten mitä tulee olemaan -25 kelissä tai oikein rankassa nuoskalumisateessa.
                        Nyt on saanut pöperökelissäkin ajella ja kulutus ollut tuollaista rankkasateen tasoista eli 22-23kWh/100km välillä pari päivää. Mukava auto on kyllä huonossa kelissä ja syvässä lumessakin. Ei jää kiinni ja vetopitoa riittää. Helppo liittyä esim auratun vallin takaa pikkutieltä isommalle tielle pieneenkin väliin. Esim. takaveto-mersulla sai kyllä hieman tuossa arpoa ja ensin tampata urat ja sitten vasta läpi isoon väliin. Lumella pitoa on leikkimiseen jopa vähän liikaakin jos yrittää hieman sivuluisussa tulla, saa kyllä pitkää luisua mutta vauhtia tulee liikaa. Ja kun pysäköi ulkona lumituiskussa, kännykkällä laittaa lämmöt päälle muutama minuutti ennen autolle tuloa ja vastassa odottelee sulat ikkunat ja kajuutta lämpimänä Arkikäytön helppous ja vaivattomuus jaksaa aina yllättää tilanteessa kuin tilanteessa.

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          ...Hassusti kävi. Auto oli myynnissä 4kk ja meni ekalle kyselijälle. Hyvän pirssin sai.

                          Piti sitten jotain pikaseen keksiä. Vingutin kauppiaita vähän ja mukaan tarttui sitten I-pace, kaikesta huolimatta. Ens keskivk pääsee tutustumaan tarkemmin, nyt sijari alla.

                          Noh, sähköautoummikkona en tajunnut tuon taivaallista latausongelmista.. Nyt sitten paripäivää opiskeltu urakalla. Esim Ipacen 1 vaihelataus.. hehheh. Noh pitää hankkia sopivat kilkkeet.

                          Meinaan hinta/laatu aika lyömätön tossa Ipaces. Samat romut sisään ja saa pulittaa 65-70k vastaavasta Audi/MB versiosta. Toi irtos alle 50k.. Toki ylläolevat latauskiemurat sitten oma soppansa mutta onhan tossa jo hintaerokin.
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1111
                            • Espoo

                            Originally posted by Ceeray View Post
                            ...Hassusti kävi. Auto oli myynnissä 4kk ja meni ekalle kyselijälle. Hyvän pirssin sai.

                            Piti sitten jotain pikaseen keksiä. Vingutin kauppiaita vähän ja mukaan tarttui sitten I-pace, kaikesta huolimatta. Ens keskivk pääsee tutustumaan tarkemmin, nyt sijari alla.

                            Noh, sähköautoummikkona en tajunnut tuon taivaallista latausongelmista.. Nyt sitten paripäivää opiskeltu urakalla. Esim Ipacen 1 vaihelataus.. hehheh. Noh pitää hankkia sopivat kilkkeet.

                            Meinaan hinta/laatu aika lyömätön tossa Ipaces. Samat romut sisään ja saa pulittaa 65-70k vastaavasta Audi/MB versiosta. Toi irtos alle 50k.. Toki ylläolevat latauskiemurat sitten oma soppansa mutta onhan tossa jo hintaerokin.
                            Hieno auto toi on, vaikka omaksi moita en hankkisi. Oon jonkun verran kaverin vastaavaa ajanut sekä varsinkin istunut kyydissä matkalla golfkentille. Huono puoli tosiaan on toi yksivaiheinen hidaslataus, jolloin aika monen fiksuilla kotikytkennöillä latausteho jää 3,7 kWh:iin, joka on noin hybridin lataushitaus. Posina reilun vuoden aikana ei ole ollut mitään vikaa, joka ei olisi mennyt takuun tai muuten valmistajan piikkiin.
                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • melperri
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2011
                              • 250
                              • espoo

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Sähkö- ja tulevien vetyautojen ylivertaisuus taitaa sapettaa? Ei käy kieltäminen etteikö konventionaalinen energialähde miellyttäisi kaltaistani bensalenkkaria mutta kun se nyt vain on niin että bensalenkkareiden tie ollaan marssimassa loppuun. Yksinkertaisemmin tässä:

                              Ihminen on lähes tuplannut hiilidioksidin ilmakehässä

                              Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on 150 viime vuoden aikana noussut ihmisen toiminnan seurauksena.

                              Nousu alkoi teollistumisesta. Sitä ennen luonnolliset päästöt ja hiilinielut olivat vielä tasapainossa. Ilmakehään päätyi eliöiden soluhengityksestä, biomassan hajoamisesta ja vaikkapa tulivuorenpurkauksista syntyvää hiilidioksidia.

                              Esiteollisena aikana ilmakehässä oli hiilidioksidia 270 miljoonasosaa, parts per million. Nyt pitoisuus on 420 ppm.

                              Lähes kaikki maailman maat tavoittelevat parhaillaan hiilineutraaliutta. Jos tavoitteet toteutuvat, käyrä eli hiilidioksidipitoisuuden kasvu pysähtyy.

                              Se ei kuitenkaan riitä pysäyttämään lämpenemistä. Lämpeneminen voi kääntyä laskuun vasta, kun ihmisen aiheuttamat päästöt lakkaavat kokonaan. Silloin hiilinielut eli metsät ja meret alkavat poistaa hiiltä ilmakehästä.

                              Vaikka Suomi on pieni ilmastopäästäjä maailman mittakaavassa, jokaisen maan vastuulla on vähentää omia päästöjään.
                              Itse ajelen sähkärillä mukavuus ja käyttökustannus syistä. Ilmankehä CO2 on globaalinen asia ja siihen vakuttaminen edellyttäisi globaaleja toimia. Viimeisen parinkymmen vuoden ajan on koko ajan ollut "viimeinen hetki toimia". Siitä huolimatta hiilidioksidin määrä kasvaa entiseen tahtiin :

                              CO2.Earth connects the general public with the latest data and information for stabilizing earth's atmosphere, climate and living environments.


                              Puheet on puheita. Realipolittiikkaa ei tehdä sadan vuoden sääennusteiden mukaan. Aivan turha on uskotella , että jokainen teko vaikuttaa. Vain massojen yhteisillä toimilla on merkitystä. Vähäväkisen kansan ei kannata hirttäytyä ylimitoitettuihin , mutta vaikutuksettomiin päästötavoitteissiin , kun globaalinen konsensus tekojen tasolla on , että jatketaan hiilidioksin työntämistä ilmakehään.

                              Comment

                              • jaskap
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 528
                                • Finland Rovaniemi

                                Lämmitetäänkö sähköauton akkuja koko ajan. Eli jos jätän tammi- maaliskuuksi tai pidemmäksi aikaa seisomaan, syökö auto energiaa koko ajan. Ei tunnu kovin taloudelliselta.
                                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                                e32 735 1/18
                                e34 M5 1/18
                                e24 635 Csi 1/18
                                e9 3.0 CSi 1/18
                                e31 850 Csi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎