Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeemuM
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 233
    • Turku

    Tuli ajettua ensimmäinen "pidempi" ajo talvikelissä model 3:lla. TKU - JKL, latausasemalle kotoa 315km. Kotoa lähtiessä 100% akulla ja esilämmityksellä range 415km ja ABC:n pihalla 25km jäljellä, eli todellinen range n. 340km. Pari astetta pakkasta, että kovalla pakkasella tai räntäsateella ei olisi varmaankaan enää onnistunut. Toisaalta tossa oli kyllä tämän kuskin maksimit, että ei olisi yhtään pidemmälle tarvinnut päästäkään. 30min latauksella sai akun taas 80%. Se tossa on huono, että akun esilämmitys ei onnistu kuin superchargerille tai sitten en vaan osaa. Nyt laitoin navigaattorin ajamaan JKL:n superille, että sain lämmityksen päälle.

    Comment

    • OVi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2016
      • 514
      • Oulu

      Originally posted by nullzwei View Post
      Mielenkiintoinen laskelma

      Huomaa boldattu, joka taisi laskelmasta jäädä pois? En ota kantaa takuuseen, en mukavuuteen, en luotettavuuteen, mutta tuon perusteella ero on mielestäni pienempi.

      Oman pikku bensakrematorioni (vm 2017) vuosikulut samansuuntaisilla kilometreillä:
      - vero 150€
      - vakuutus 350€ (sisältää kaskon)
      - polttoaineet 2200€
      - huollot 100€ (kaksi öljyn+suotimen vaihtoa per vuosi)

      = 2800€

      Kumpaan suuntaan ero kokonaiskuvassa kääntyy, on jokaisen oma mielipide, mutta minun mielestä 2800€ on vähemmän kuin 1640+vuosittainen lisäsatsaus pari tonnia. :think Siis jos vain euroja (=pääomakuluja) lasketaan.
      Laskelmassa ei ollut pääomakuluja, eli minun pitää lisätä autoilun kuluja parilla tonnilla vuodessa kattaakseni uuden auton arvonaleneman. Se että oliko pari tonnia tosiaan paria tonnia, vai mahdollisesti kolme tonnia, selviää vasta seuraavassa auton vaihdossa. Lisäksi koko laskelma perustuu kotilataukseen ja sen mahdollisuuden puuttuessa sähköauton kulut nousisi.

      Tähän tapaan: sähkiksen vuosikulut + sähkis/polttis käyttökulujen erotus + pari tonnia = uuden sähkiksen kokonaiskulut vuodessa. Arvioituun pariin tonniin pitää toteutua jakeluvelvoitteen nousu 2024 alusta, mutta mulla on luja luotto Suomen hallintoon tämän osalta. Jos tähän vielä lisätään mahdollinen liikennepolttoaineiden päästökauppa, niin polttiksen kulut nousee entisestään.
      Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6745
        • PK-seutu

        Originally posted by OVi View Post
        Olettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.

        Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
        -vero 710 €
        -vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
        -polttoaineet 3500 €
        -huolto 100 €
        -remontin korjausta 200 €
        Yhteensä 4760 €

        Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
        -vero 140 €
        -vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
        -sähköt 650 € (kotilataus)
        -huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
        Yhteensä 1640 €

        Erotusta kertyy 3120 € vuodessa, joka on jo ihan kohtuullinen summa. Todellisuudessa sähkön osuus on pienempi, koska mulla on työpaikalla latausmahdollisuus ja dieselin osuus tulee kasvamaan jakeluvelvoitteen lisäämisen myötä. Jos hallituksen kaavailemat jakeluvelvoitteen nostot toteutuvat 2024 alussa, niin polttoainekuluihin saa lisätä 500 €, joten erotus on siinä vaiheessa 3620 €

        Tulin omissa laskelmissani siihen tulokseen, että vanhalla dieselillä ajossa ei ole mitään mieltä ja laitoin uuden auton tilaukseen. Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella uuden erinomaisen hyvän auton alle, jossa on viiden vuoden takuu. Onpa tässä vielä sekin, että muutaman paremman sähkiksen (Ioniq 5, EV6, i4, Mach-E, ID3) koeajon jälkeen polttomoottori ei ollut enää edes vaihtoehto.

        Jos vertailun tekisi uudempaan käytettyyn 25 t€:n polttomoottoriautoon, niin uusi sähkis alkaa olla jo saman hintainen kokonaiskuluiltaan, eli käytetty polttomoottoriauto ei ole todellinen vaihtoehto korvaamaan nykyistä tonnin linttaa. Uuden polttomoottoriauton ostamiseen vaaditaankin sitten jo todella heikkoa matikkapäätä.
        Minä käyttäisin laskelmassa kyllä molemmissa autoissa vastaavia vakuutuksia. Vääristää tuloksia se että toisessa kasko toisessa ei.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11693
          • Kouvola

          Originally posted by TeemuM View Post
          Tuli ajettua ensimmäinen "pidempi" ajo talvikelissä model 3:lla. TKU - JKL, latausasemalle kotoa 315km. Kotoa lähtiessä 100% akulla ja esilämmityksellä range 415km ja ABC:n pihalla 25km jäljellä, eli todellinen range n. 340km. Pari astetta pakkasta, että kovalla pakkasella tai räntäsateella ei olisi varmaankaan enää onnistunut. Toisaalta tossa oli kyllä tämän kuskin maksimit, että ei olisi yhtään pidemmälle tarvinnut päästäkään. 30min latauksella sai akun taas 80%. Se tossa on huono, että akun esilämmitys ei onnistu kuin superchargerille tai sitten en vaan osaa. Nyt laitoin navigaattorin ajamaan JKL:n superille, että sain lämmityksen päälle.
          Mikä versio?

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by pyroz View Post
            Minä käyttäisin laskelmassa kyllä molemmissa autoissa vastaavia vakuutuksia. Vääristää tuloksia se että toisessa kasko toisessa ei.
            Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

            Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

            Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

            No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.

            Comment

            • jaskap
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 528
              • Finland Rovaniemi

              Originally posted by nullzwei View Post
              Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

              Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

              Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

              No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
              Jep. Ja myös sen pääoman sulaminen eli arvonaleneminen, vai vieläkö käytetystä rohjakkeesta saa uutta paremman hinnan. Vanhemmassa ja jo maksetussa laitteessa tuolla ei ole merkitystä. Omilla ajoilla polttoainetta menee max 800e vuodessa kympin kulutuksella, joten kustannushyötyä tulisi noin 50 vuoden päästä.Mutta laskutapoja on monia.
              Last edited by jaskap; 10-12-2022, 15:01.
              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
              e32 750 iA -88 DoubleSex.
              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
              e32 735 1/18
              e34 M5 1/18
              e24 635 Csi 1/18
              e9 3.0 CSi 1/18
              e31 850 Csi

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3596
                • Raisio

                Jos ajat kasikoneisella ja asut lapissa, tuskin toi peli kympillä sataselle kulkee kun vuosittaiset kilometrit jää alle 5000km ja tuosta jakolaskulla päivittäinen ajomääräarvio esille ja puolet matkasta menee kuitenkin kylmällä koneella eli todellinen kulutus ennemminkin 15L/100km.

                Nämähän on omia valintoja, toiset kulkee pyörällä, ekat bussilla ja moni ostaa sen 70-80t€ sähköauton että pääsee säästämään
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 514
                  • Oulu

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu?
                  Tässähän tämä on.
                  Originally posted by OVi View Post
                  ...eli minun pitää lisätä autoilun kuluja parilla tonnilla vuodessa kattaakseni uuden auton arvonaleneman.
                  En tiedä kuinka voin selvemmin kertoa, että autoilun kulut nousevat nykyisestään sen pari tonnia. Olen koko ajan ainoastaan vertaillut, että kuinka paljon enemmän minun pitää käyttää rahaa, jotta saan alle uuden sähkiksen. Jos joku haluaa tehdä vertailua vaikka kolmen kympin bensa-autoon, niin sitten tekee. Minulle bensa ei ole edes vaihtoehto.
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    Jos vertaa omaan aikaisempaan E53 3.0d:
                    40tkm vuodessa, keskikulutus 10l/100km.
                    Diesel+vero vuodessa noin 9600€.
                    Nykyisellä sähköt + autovero 1500€ vuodessa.

                    Tuo erotus taitaa melkeinpä kattaa vuosittaisen arvonaleneman. Oma veikkaus on että noin 20-25k€ tulisi takkiin kolmessa vuodessa :think
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • TeemuM
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 233
                      • Turku

                      Originally posted by Esko View Post
                      Mikä versio?
                      2019 Long range.

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by OVi View Post
                        Tässähän tämä on.

                        En tiedä kuinka voin selvemmin kertoa, että autoilun kulut nousevat nykyisestään sen pari tonnia. Olen koko ajan ainoastaan vertaillut, että kuinka paljon enemmän minun pitää käyttää rahaa, jotta saan alle uuden sähkiksen. Jos joku haluaa tehdä vertailua vaikka kolmen kympin bensa-autoon, niin sitten tekee. Minulle bensa ei ole edes vaihtoehto.
                        K: Kuinka paljon euroja piti siirtää myyjän tilille että sait sähkärin käyttöön?
                        V: Parisen tonnia vuodessa
                        K: Tarkoitatko tuolla hankintaan käytettyä rahamäärää?
                        V: Tarkoitan arvonalenemaa.

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

                          Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

                          Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

                          No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
                          Ja eikai muutaman tonnin autoon ole mitään järkeä kaskoa ottaakaan. Ei itelläkään oo kaskoa ollu missään 10 vuoteen. 2-3 autoa ollut samaan aikaan. Oon varovasti laskenu että säästöä on tullu kymmenisen tuhtta varsinkin silloin 10v sitten kun isokoneisen bemarin kasko ei sillon 23v miehelle mikään halpa ollut. Ja rahoituskulut toinen juttu oon laskeskellu että ihan pirusti on säästänyt kun kaikki autot on meillä aina ostettu rahalla ja jos ei ole rahaa niin sitten ei osteta mitään. Tai korjaan siis että tässä viimeiset 10 vuotta myös. Jostain syystä 18 veenä ei ollut paljon rahaa irrottaa autoon. Kun meillä pakolliset ajot on loppujenlopuksi luokkaa 10tkm per aito per vuosi niin en ole nähnyt järkeväksi laittaa pääomaa nykyistä enempää kiinni ja nyt kun nollakorkojenkin aika meni jo ohi niin empö tiedä, ei ainakaan tarvitse lähiaikoina päivittää uuteen. Rahoitus kun kuitenkin sitten tarkoittaa käytännössä myös kaskopakkoa ja kylläpä se kalliimmissa autoissa muutenkin on hyvä olla.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6745
                            • PK-seutu

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Saako -07 käyttikseen järkevän kaskon?

                            Mielestäni kokonaislaskelmaa vääristää -07 340tkm mennyn dieselin ja sähkärin välinen hinnanero. Ts. kuinka paljon pitää käyttää euroja jotta pääsee kiinni "uudempaan". Kun kerran pääomista on kyse, niin miksi tämä merkittävin tekijä jotenkin unohtuu? Vai tuleeko se sähkäri tai mikä tahansa uudempi, käyttökustannuksiltaan edullisempi menopeli "vähän kuin ilmaiseksi" pihaan/talliin möllöttämään? Vai onko niin, ettei esmes excelistä löydy tälle mielestäni merkittävälle kustannuserälle saraketta

                            Joku näppärä voisi verrata oletettua "tuottoa sijoitetulle kokonaispääomalle" ja jos prosentti on miinusmerkkinen niin turskaahan se on.

                            No. Kukin ajaa varojensa ja mieltymyksiensä mukaisesti mutta laskelmissa pitää ainakin yrittää olla objektiivinen.
                            Täysin samaa mieltä. Piti vain silti mainita, että miksi vertailla erilailla vakuutettuja autoja jos haluaa laskea onko sähköautoilu edullisempaa.

                            Mutta tuo on se yleisin itkuvirsi ympäri intterwebin mielensäpahoittamisryhmiä ja keskusteluja, että "Miten mä voisin sähköautolla ajaa kun mulla on kymppitonnin dieselauto ja ei kalliimpaan budjettia?" No tähän kysymykseen olisi kaikkien hyvä ymmärtää hyvin yksinkertainen vastaus: "Et voikaan. Ei sinun budjettiin ole sähköautoja vielä olemassa. Odottele 10 vuotta ja katellaan sitten tai kasvata budjettia".

                            Pitää vertailla aina vastaavan hintaisia jos haluaa puntaroida onko sähkössä järkeä. Jos on hankkimassa autoa vaikka budjetilla 50k€ niin ei, ei ole missään polttiksessa mitään järkeä. Plugin hybridissä voi jo hyvinkin ollakin. Mutta silloin pitää verrata 50k€ hintaisia autoja keskenään. Ei ole mitään mieltä vertailla 10k€ vanhaa miinaa ja 50k€ uutta sähkistä. Se on hyvin nopea matematiikka.

                            Näitä laskelmia on sotkenut viimeiset pari vuotta melkoinen automarkkinoiden erikoistilanne. Autojen arvokehitys on ollut aivan totaalisen sekaisin / päälaellaan. On voinut ollakin kannattavampaa laittaa pääomaa kiinni autoon kun arvo ei ole tippunut euroakaan, ehkä jopa noussut. Normaalia tuo ei tietenkään ole ja siksi se "Uuden auton arvosta sulaa aina nopeiten ja eniten arvoa" on absoluuttinen totuus pidemmän päälle. Nyt vaan ollut erikoiset ajat.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3837
                              • Finnland

                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Jos vertaa omaan aikaisempaan E53 3.0d:
                              40tkm vuodessa, keskikulutus 10l/100km.
                              Diesel+vero vuodessa noin 9600€.
                              Nykyisellä sähköt + autovero 1500€ vuodessa.

                              Tuo erotus taitaa melkeinpä kattaa vuosittaisen arvonaleneman. Oma veikkaus on että noin 20-25k€ tulisi takkiin kolmessa vuodessa :think
                              Mutta vertaat nyt ylemmän luokan isompaa autoa pienempään, ei oikein päde tuo sinällään, kokoero kertyy jo. Pitäisi olla sama kokoluokka vertailussa, toki tuossa jo pointti selviää. Tosin syöläimmän E53 diesel automaatin (GM+184hp) kulutus on 9.7l tehtaan ilmoittamana, manuaali ja kaikki muu sitten siitä alaspäin.

                              Mutta talvikulutuksena tuo varmaan on se minimi, tosin toisaalta tuossa sitten kuitenkin verrataan läpi vuoden kulutukseen sähkiksessä.
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              • OVi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2016
                                • 514
                                • Oulu

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                K: Kuinka paljon euroja piti siirtää myyjän tilille että sait sähkärin käyttöön?
                                V: Parisen tonnia vuodessa
                                K: Tarkoitatko tuolla hankintaan käytettyä rahamäärää?
                                V: Tarkoitan arvonalenemaa.
                                Hyvä että postasit tämän, sillä selvästikään emme ymmärrä toisiamme, joka ei ole mitenkään tavatonta ihmisten välisessä kanssakäynnissä.

                                Nykyisen auton käyttökulut vuoden 2024 tasolla 5260 € + 2000 € - sähkärin käyttökulut 1640 € = kauppian taskuun vuodessa 5620 €.

                                Nykyisen auton pääomakuluja tuskin tavitsee lisätä laskelmiin, koska arvo ei enää laske ja muutenkin se menee suoraan pojan talviautoksi Hynysen saavuttua.
                                Last edited by OVi; 10-12-2022, 18:19.
                                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎