nyt on pakko kysyä typerä kysymys: paljonko pitää ajaa sähköautolla että on edullisempaa kuin bensa-autolla tai diesel-autolla?
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Comment
-
Tuohan riippuu monesta muustakin asiasta kuin siitä paljonko ajaa ja onko ennen ajanut bensalla vai diisselillä. Aika guru on se joka sen kilometrimäärän muille kertoo (valehtelee).E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Minun hinnastosta katsoen vertaus on mahdoton.Originally posted by Kuqi View Postnyt on pakko kysyä typerä kysymys: paljonko pitää ajaa sähköautolla että on edullisempaa kuin bensa-autolla tai diesel-autolla?
Samat ajot mitkä teen nykyisellä 10k€ bensiksellä ajaisi noin 30k€ i3:lla.
20 tonnin välirahaan (bensis versus sähkäri) pitää tehdä noin 35 kilon edestä töitä.
20 tonnilla saa bensaa noin 10 000 litraa. Minulle tuo määrä riittäisi reilun 300 000 kilometrin ajoihin, olettaen että kinneri sen kestäisi. (En oleta)
Jne...
Comment
-
kyllä, tämä on juuri niitä hetkiäOriginally posted by Danukos View PostOnko nämä niitä hetkiä kun Kuqi on ottanut kuppia ja päähän tulee kaikenlaisia jänniä ajatuksia elämän pienistä ja isoista kysymyksistä?BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
BMW CRUISE BIKE 2017
TREK POWERFLY 4 2021
@kukisenjussi instagram
Comment
-
mutta siis mielestäni ihan realistinen kysymys. jos kuvitellaan vaikka ihminen (meikämanninen) joka veivaa työmaalle minne on 25 kilometriä ja matka ei ole suoranaisesti matka-ajoa eikä kaupunki-ajoa vaan siltä väliltä.BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
BMW CRUISE BIKE 2017
TREK POWERFLY 4 2021
@kukisenjussi instagram
Comment
-
äkkiä laskettuna 9,6 litran keskikulutuksella päivittäinen työsskäynti maksaisi minulle €9,12.
mitä sähköllä työsskäynti maksaa jos mietitään että matkasta 50% on motaria ja loput on valoissa seisomista/taajamaa?BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
BMW CRUISE BIKE 2017
TREK POWERFLY 4 2021
@kukisenjussi instagram
Comment
-
Sähköpyörä maksaa sen 2000-4000? Sähköauto sitten minimissään 40000. Eiköhän kannata vaan jatkaa fillarointia työmatkoilla.Originally posted by Kuqi View Post2-4 kertaa viikossa veivaan sähköpyörällä töihin ja kiinnostaa säästöt mitä voisi tehdä esimerkiksi G20 330e hybridiautolla.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
sähköpyörä on työpaikan etuna.Originally posted by Silmaauki View PostSähköpyörä maksaa sen 2000-4000? Sähköauto sitten minimissään 40000. Eiköhän kannata vaan jatkaa fillarointia työmatkoilla.BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
BMW CRUISE BIKE 2017
TREK POWERFLY 4 2021
@kukisenjussi instagram
Comment
-
Olettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.Originally posted by Kuqi View Postäkkiä laskettuna 9,6 litran keskikulutuksella päivittäinen työsskäynti maksaisi minulle €9,12.
mitä sähköllä työsskäynti maksaa jos mietitään että matkasta 50% on motaria ja loput on valoissa seisomista/taajamaa?
Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
-vero 710 €
-vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
-polttoaineet 3500 €
-huolto 100 €
-remontin korjausta 200 €
Yhteensä 4760 €
Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
-vero 140 €
-vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
-sähköt 650 € (kotilataus)
-huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
Yhteensä 1640 €
Erotusta kertyy 3120 € vuodessa, joka on jo ihan kohtuullinen summa. Todellisuudessa sähkön osuus on pienempi, koska mulla on työpaikalla latausmahdollisuus ja dieselin osuus tulee kasvamaan jakeluvelvoitteen lisäämisen myötä. Jos hallituksen kaavailemat jakeluvelvoitteen nostot toteutuvat 2024 alussa, niin polttoainekuluihin saa lisätä 500 €, joten erotus on siinä vaiheessa 3620 €
Tulin omissa laskelmissani siihen tulokseen, että vanhalla dieselillä ajossa ei ole mitään mieltä ja laitoin uuden auton tilaukseen. Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella uuden erinomaisen hyvän auton alle, jossa on viiden vuoden takuu. Onpa tässä vielä sekin, että muutaman paremman sähkiksen (Ioniq 5, EV6, i4, Mach-E, ID3) koeajon jälkeen polttomoottori ei ollut enää edes vaihtoehto.
Jos vertailun tekisi uudempaan käytettyyn 25 t€:n polttomoottoriautoon, niin uusi sähkis alkaa olla jo saman hintainen kokonaiskuluiltaan, eli käytetty polttomoottoriauto ei ole todellinen vaihtoehto korvaamaan nykyistä tonnin linttaa. Uuden polttomoottoriauton ostamiseen vaaditaankin sitten jo todella heikkoa matikkapäätä.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
Ei lämmitetä, jos et erikseen laita lämpenemään autoa. Akkujen lämmitystä tarvitaan vastaanotettaessa virtaa eritoten kylmällä eli akkujen lataamiseen ja jotta regenerointi toimisi. Jos talvipakkasella laitat auton laturiin akkujen ollessa kylmät, iso osa latausvirrasta menee alkuun akkujen lämmittämiseen, jotta virtaa voitaisiin ottaa vastaan. En kaikkien valmistajien ohjeistuksista tiedä, mutta esim. Tesla ilmoittaa, että jos jätät auton pidemmäksi aikaa seisomaan, häviää noin prosentti akkuvarausta vuorokaudessa. Eli olet vaikka 2 viikkoa ulkomailla, niin sieltä voi se 14% kadota rangea. Esim. Helsinki-Vantaalle on tullut näitä pitkäaikaisia laturiparkkeja, johon voit jättää huoletta auton johdon perään, joka huolehtii sitten akkujen varaustilasta. Jos haluat pidempään säilyttää autoa ajamatta, niin akkuja olisi hyvä säilyttää noin 50% varaustilassa.Originally posted by jaskap View PostLämmitetäänkö sähköauton akkuja koko ajan. Eli jos jätän tammi- maaliskuuksi tai pidemmäksi aikaa seisomaan, syökö auto energiaa koko ajan. Ei tunnu kovin taloudelliselta.
Comment
-
Mielenkiintoinen laskelma
Huomaa boldattu, joka taisi laskelmasta jäädä pois? En ota kantaa takuuseen, en mukavuuteen, en luotettavuuteen, mutta tuon perusteella ero on mielestäni pienempi.Originally posted by OVi View PostOlettaen että voit ladata kotona 20 c/kWh hinnalla, niin se maksaa keskimäärin 2,50 €. Kesällä hinta tippuu eurolla ja talvella se voi nousta eurolla. Vertailussa pitäisi miettiä kokonaisuus, eli laskea mukaan käyttömaksut yms. kiinteät kulut. Omalla kohdalla olen tehnyt vertailun vuosikuluista 21 tkm/v ajoilla.
Nykyinen -07 vuotinen 340 tkm veivattu diesel
-vero 710 €
-vakuutus 250 € (pelkkä liikenne)
-polttoaineet 3500 €
-huolto 100 €
-remontin korjausta 200 €
Yhteensä 4760 €
Keskikokoinen sähköauto Huyndai Ioniq 5
-vero 140 €
-vakuutus 600 € (sisältää kaskon)
-sähköt 650 € (kotilataus)
-huolto 250 (30 tkm huoltoväli)
Yhteensä 1640 €
Saan parin tonnin vuosittaisella lisäsatsauksella
Oman pikku bensakrematorioni (vm 2017) vuosikulut samansuuntaisilla kilometreillä:
- vero 150€
- vakuutus 350€ (sisältää kaskon)
- polttoaineet 2200€
- huollot 100€ (kaksi öljyn+suotimen vaihtoa per vuosi)
= 2800€
Kumpaan suuntaan ero kokonaiskuvassa kääntyy, on jokaisen oma mielipide, mutta minun mielestä 2800€ on vähemmän kuin 1640+vuosittainen lisäsatsaus pari tonnia. :think Siis jos vain euroja (=pääomakuluja) lasketaan.Last edited by nullzwei; 10-12-2022, 09:47.
Comment
Comment